Hele grote tak blokkeert weg, brandweer moet met spoed weg
Een flinke tak die tijdens het flinke noodweer van afgelopen nacht was afgebroken, zorgde voor een flinke blokkade op een weg door de Rijpel in Helmond. De tak lag dwars over de weg en het verkeer kon er niet langs.
De brandweer werd gebeld om de tak op te ruimen, maar die moest met spoed weg voor een andere klus: een brand in een woning. Daardoor duurde het wat langer voordat de weg weer vrij was. Voor verkeer zat er tot die tijd niks anders op dan maar om te keren.
Alleen het oosten en zuidoosten nog tropisch vandaag, morgen koeler
Vanochtend schijnt de zon volop en trekt de bewolking richting het noordoosten. Het blijft vrijwel overal droog. Bij het ochtendgloren lag de temperatuur tussen de 18 en 21 graden. Aan het einde van de ochtend wordt het in het binnenland al flink warm: tussen de 25 en 29 graden, met de hoogste temperaturen in het oosten. Langs de kust is het dan ongeveer 22 graden. De wind is zwak tot matig en komt uit het westen tot zuidwesten.
Vanmiddag is er veel zon met wat sluierbewolking. In het binnenland ontstaan er ook stapelwolken, maar het blijft droog. Alleen in het uiterste zuidoosten is er een kleine kans op een flinke onweersbui, mogelijk met hagel en windstoten. De grootste kans is in het zuiden van Limburg. Het voelt benauwd aan, met middagtemperaturen van 25 graden op de stranden, 29 graden in het midden van het land, tot lokaal 32 graden in het oosten en zuidoosten. Er staat een matige westenwind; langs de zuidwestkust wordt de wind vrij krachtig.
Vanavond schijnt de zon; de zon gaat in het midden van het land onder om 22.04 uur. Alleen in het uiterste zuidoosten is er kans op een regen- of onweersbui. Vannacht zijn er brede opklaringen en blijft het droog, met in het uiterste zuidoosten nog kans op een regen- of onweersbui. De minimumtemperatuur ligt rond de 17 graden. De wind is zwak tot matig uit het westen tot zuidwesten; langs de westkust staat een vrij krachtige westenwind.
Morgen is er flink wat zon, met landinwaarts wat stapelwolken. Het blijft overal droog. In het binnenland wordt het 24 tot 27 graden, met de hoogste temperaturen in het zuiden. Langs de kust wordt het ongeveer 22 graden. De zeewatertemperatuur is door het hete weer flink opgelopen en is nu 21 graden. Er staat een tot matig toenemende noordwestenwind.
De dagen daarna zijn er zonnige perioden, met de grootste kans op een enkele bui op woensdag en donderdag. In de middag varieert de temperatuur van ongeveer 22 graden op de stranden tot 25 graden in het zuidoosten. Alleen op dinsdag kan het in het zuidoosten nog 26 graden worden. Aan de landelijke hittegolf komt waarschijnlijk op dinsdag een eind, maar regionaal in de zuidoostelijke helft van het land kan de hittegolf nog aanhouden.
VS en Iran opnieuw in de clinch: Aanvallen en tegenaanvallen na wankel bestand
De spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran zijn weer opgelaaid. De VS hebben opnieuw doelen in Iran bestookt, en als antwoord daarop zegt Iran dat het Amerikaanse militaire basis in Koeweit en Bahrein heeft aangevallen. Het is al de tweede dag op rij dat de VS toeslaat in Iran, en dat terwijl vorige week nog een staakt-het-vuren werd afgesproken.
Volgens het Amerikaanse militaire commando in het Midden-Oosten (Centcom) zijn deze nieuwe aanvallen een reactie op een Iraanse droneaanval op een commerciële tanker, de M/T Kiku, in de Straat van Hormuz. Dat schip, dat onder Panamese vlag vaart, had meer dan twee miljoen vaten ruwe olie aan boord. De Amerikanen zeggen dat hun gevechtsvliegtuigen onder andere Iraanse militaire bewakingsspullen, communicatiesystemen, luchtafweer, drone-opslagplaatsen en mijnenlegapparatuur hebben aangevallen in de omgeving van de zeestraat. Het zou gaan om tien Iraanse militaire doelen op verschillende plekken. “Iran had de kans om zich aan het staakt-het-vuren te houden, maar koos ervoor dat niet te doen”, laat het leger weten. Trump bevestigde de acties en dreigde opnieuw: volgens hem kan het moment komen dat de VS “niet langer redelijk” zijn en “gedwongen worden de klus militair af te maken”. Als dat gebeurt, “zal de Islamitische Republiek Iran niet langer bestaan”.
Iraanse media melden dat er op verschillende plekken explosies waren. De Iraanse staatsomroep IRIB zegt dat er meerdere projectielen neerkwamen op het eiland Qeshm in de Straat van Hormuz. Als vergelding heeft de Iraanse Revolutionaire Garde raket- en droneaanvallen uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. Het Bahreinse ministerie van Binnenlandse Zaken meldde eerder dat het luchtalarm was afgegaan. “Het schenden van het staakt-het-vuren is in strijd met artikel 1 van het memorandum en zal leiden tot een volledige stopzetting van alle diplomatieke processen”, zegt de Garde. Een anonieme Amerikaanse functionaris bevestigt dat Iran meerdere raketten en drones heeft afgevuurd op buurlanden, maar zegt dat er vooralsnog geen Amerikaanse slachtoffers of grote schade zijn gemeld.
Gisteren voerden de VS ook al aanvallen uit op Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones, als vergelding voor een eerdere Iraanse aanval op een vrachtschip. Iran reageerde toen met aanvallen op Amerikaanse militaire doelen in Bahrein. Het wankele bestand van vorige week komt hiermee nog meer onder druk te staan. Die afspraken moesten juist een einde maken aan de vijandelijkheden rond de Straat van Hormuz. De zeestraat is sinds het akkoord weer grotendeels open, en zelfs schepen onder Nederlandse vlag voeren donderdag voor het eerst in maanden weer door.
Dikke boom waait om in Sint-Oedenrode
Afgelopen zaterdagnacht was het raak aan het Mosbulten in Sint-Oedenrode. Daar viel ineens een flinke boom om, waardoor de weg volledig werd geblokkeerd. De hulpdiensten werden rond drie uur ’s nachts opgeroepen. Volgens hen zou er ook iemand gewond zijn geraakt, maar wat er precies gebeurd is, konden ze niet vertellen. De brandweer heeft de boom weggehaald en netjes in de berm gelegd.
Molen in Veldhoven verwoest door storm: kap met wieken naar beneden
De hele bovenkant van een monumentale molen in het centrum van Veldhoven is zaterdagnacht door de storm naar beneden gekomen. Verschillende huizen en auto’s in de buurt raakten beschadigd door de vallende brokstukken. De ravage is groot: de complete kap, inclusief de wieken van de molen uit 1858, lag zondagochtend vroeg op de grond. De molenaar kon zijn ogen niet geloven toen hij die nacht arriveerde om de schade zelf te bekijken.
Boom valt op huis in Geldrop na zware storm
Een flinke boom is zaterdagnacht, tijdens de hevige storm die over de provincie trok, afgebroken en op een woning aan de Nuenenseweg in Geldrop gevallen. Buurtbewoners zeggen dat ze de gemeente al meerdere keren hadden gewaarschuwd voor deze boom, nadat een andere boom een paar jaar geleden al omwaaide. De boom die het zaterdagnacht begaf, brak precies in het midden door. Het bovenste deel kwam op het dak van het huis terecht. Een gespecialiseerd bedrijf is ingeschakeld om de boom veilig van het dak te halen.
