Koeman: “We mogen ons niet te veel op de buik laten vallen – tegen Marokko moet het beter”

Na de 3-1 overwinning op Tunesië en de groepswinst in groep F op het WK, liet bondscoach Ronald Koeman meteen weten: “Als we ver willen komen, dan zijn er onderdelen die echt beter moeten.”

Koeman was wel blij met de zege – en met het feit dat Oranje groepswinnaar is geworden – maar hij trok meteen een streep onder de illusie dat alles al op orde is. “Maar we zijn nog niet waar we moeten zijn”, zei de 63-jarige coach meteen na afloop.

In zijn 63ste wedstrijd als bondscoach zag hij zijn ploeg goed van start gaan: binnen zeven minuten stond Oranje al 2-0 voor, dankzij een eigen doelpunt van Ellyes Skhiri én een treffer van Brian Brobbey. “We hoopten op een goed begin, en dat gebeurde ook”, erkende Koeman. Maar daarna… ja, daarna werd het wat wisselvallig.

“We hadden ook momenten dat we in de omschakeling verdedigend niet goed stonden. We speelden een fase voor én een fase na rust niet zo scherp. We vielen iets terug.” En dat merkte je: Tunesië kreeg ruimte om terug te komen, en Nederland kon de tegenstander niet meer zo geroutineerd onder druk zetten.

En daar wil Koeman geen blad voor ombouwen: “We nemen het misschien iets te makkelijk op. Dat is menselijk, maar dat wil je liever niet. Tegen een betere tegenstander moet het wel beter. Als je dit tegenover betere ploegen hebt, kan het je de kop kosten. Die maken de kansen misschien wel af. Dat willen we niet.”

Nu de groepsfase achter de rug is en de volgende tegenstander bekend is, richt Koeman zich volledig op Marokko. Maandagnacht (29 op 30 juni) staat de achtste finale op het programma in Monterrey. “Prima”, reageerde Koeman rustig op de naam van de volgende tegenstander. “Het wordt een interessante wedstrijd tegen een ploeg die wil aanvallen – en een rechtsback heeft (Hakimi, red.) die op alle posities aanvallend kan spelen. Wij moeten ons daarop voorbereiden. Het wordt een interessante wedstrijd.”

Of Donyell Malen of Crysencio Summerville op rechtsbuiten komt, laat Koeman bewust in het midden. “Drie dagen voor die wedstrijd ga ik die duidelijkheid nog niet geven. Maar als je het volgt en de wedstrijden bekijkt, dan kan je het wel invullen.”

Bekijk origineel artikel

🧠 Brainport komt op het shirt van Helmond Sport — én dat betekent veel meer dan alleen een nieuwe naam

Vanaf volgend seizoen draagt Helmond Sport niet alleen een frisse look, maar ook een sterke boodschap op zijn shirts: Brainport. Niet als één bedrijf, maar als gezamenlijk regiomerk — een soort ‘regio-logo’ waar onderlingen verbinding, trots en samenwerking in zitten verweven.

Deze samenwerking is geen klassieke sponsorsdeal. Het gaat om een brede alliantie tussen de voetbalclub en een groep bedrijven uit Helmond én de hele Peelregio — denk aan Van den Broek Logistics, Van Kessel Olie, Elektro Vogels en Vescom. Samen onder de vlag van Brainport willen ze de regio versterken: door innovatie te stimuleren, werkgelegenheid te vergroten én de economische kracht van de Peelregio te verankeren.

En ja — Brainport is veel meer dan een merknaam. Het is een beweging: een platform waar bedrijven, scholen, overheden, onderwijsinstellingen én burgers samenwerken aan een sterke, toekomstbestendige regio. Met deze samenwerking wil Helmond Sport daar actief aan meedoen — en tegelijkertijd haar eigen identiteit behouden. De club blijft volledig zelfstandig, en de deal heeft niets te maken met sportieve prestaties. Het is puur gericht op duurzame groei — zowel organisatorisch als maatschappelijk.

Denk daarbij aan Heel Helmond Sport, het maatschappelijke programma van de club. Daar krijgt de samenwerking extra inhoud: meer sociale verbinding, meer impact in de buurt, meer plek voor iedereen. Want het doel is duidelijk: geen koude zakelijke transactie, maar échte regionale welvaart — op alle fronten.

Ook voor de bedrijven is dit een statement: het gaat niet om maximale zichtbaarheid op zich, maar om wat je samen kunt bereiken. Regionale samenwerking staat hier centraal — en dat zit nu letterlijk op het shirt.

Bekijk origineel artikel

Oranje heeft 11 miljoen dollar verdiend op het WK

Nog nooit was de prijzenpot op een wereldkampioenschap zo dik gevuld als dit keer: in totaal kunnen de 48 deelnemende landen samen maar liefst 655 miljoen dollar verdelen. De winnaar krijgt zelfs een recordbedrag van 50 miljoen dollar op zak — een cijfer dat je bijna niet kunt bevatten.

Maar voor Oranje is het wat anders dan het lijkt. Hoewel de ploeg uiteindelijk 11 miljoen dollar verdiende, betekent dat niet automatisch dat de KNVB er flink op vooruitgaat. Directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen legde begin deze maand tijdens een bijeenkomst op het Nederlandse consulaat in New York uit dat de rekeningen hier in Amerika behoorlijk pijn doen: “Als we wereldkampioen worden, verdienen we 6 miljoen dollar. Als we tweede worden, maken we 2 miljoen dollar verlies.” En bij andere eindposities? Dan spelen we simpelweg quitte of lopen we zelfs 1 miljoen euro verlies. Waarom? Omdat de VS écht een duur land is — denk aan de prijzen van hotels, vliegtickets en alle logistieke kosten. Gelukkig is de KNVB niet afhankelijk van FIFA-geld, en komt Oranje hier ook niet om winst te maken… maar om het toernooi te winnen.

Bekijk origineel artikel

Dembélé breekt het ijs en tilt Frankrijk naar groepswinst op het WK

Frankrijk heeft met een overtuigende zege op Noorwegen de eerste plaats in de groep veilig gesteld — en dat dankzij een sterke optreden van Ousmane Dembélé. Met drie winstpartijen op rij staan de Fransen nu op 9 punten en wachten op hun tegenstander in de tweede ronde: een nummer 3 uit een andere poule.

De Noorse ploeg had met 6 punten ook al zekerheid op doorgang, maar moest wel genoegen nemen met de tweede plek. In de volgende ronde staat Noorwegen nu tegenover Ivoorkust — de ploeg die als tweede eindigde in groep E.

Bekijk origineel artikel

René van de Kerkhof vreest exit tegen Marokko: ‘Ik ben er niet gerust op’

Nu de groepsfase voor Oranje in de boeken staat, zegt Willy én René van de Kerkhof dat het WK pas écht begint — maar volgens René kan het toernooi alweer voorbij zijn op maandagochtend. In de Willy en René Podcast van Omroep Brabant laat hij geen twijfel bestaan over zijn bezorgdheid: “Marokko heeft gewoon een topploeg. Die intensiteit, een paar spelers van PSG én Saibari… Ik ben bang dat we het niet redden.” Zijn voorspelling is ronduit onheilspellend: “Ik denk dat het op penalty’s aankomt — en dat we daar dan uitgaan.”

Willy ziet het wat positiever, al noemt hij de wedstrijd tegen Marokko ook “één van de topwedstrijden van dit toernooi”. Hij heeft net zo veel bewondering voor het Marokkaanse team, maar gelooft stellig dat Nederland meer scorend vermogen heeft. René? Die hoopt simpelweg dat hij ongelijk heeft — maar geeft eerlijk toe: “Ik ben er niet gerust op.”

De ideale opstelling is gevonden

De broers zijn het roerend eens over één ding: Oranje speelt nu eindelijk met de juiste combinatie. Ze bedoelen de opstelling zoals die tegen Tunesië — met Van de Ven en Summerville in plaats van Aké en Malen. Willy vindt het jammer voor Malen, maar zegt zonder omwegen: “Hij doet het echt niet slecht, maar hij heeft gewoon pech. Ballen die hij net niet meekrijgt… En Memphis? Die moet gewoon vakantie krijgen. Je kunt beter Weghorst opstellen.”

Over Doku en de geboorte van zijn kind

Ook de kwestie rond Jérémy Doku — die het WK verliet omdat zijn vrouw hun kind ter wereld bracht — komt ter sprake. Willy kan er weinig mee: “Toen onze oudste dochter werd geboren, ging ik gewoon voetballen met FC Twente. Ik had het gevoel dat we nog meer kinderen zouden krijgen, dus dat is goed gekomen. Je moet gewoon voetballen — Doku had gewoon op het WK moeten blijven.”

Een belofte voor maandag

En dan nog een belofte van René: deze keer kijkt hij de wedstrijd tegen Marokko helemaal af — iets wat hem gisteren tegen Tunesië niet lukte. “Na die 2-0 ben ik gewoon gaan slapen. Maar die wedstrijd tegen Marokko die wil je gewoon zien. Dan ga ik om één uur een tukkie doen en zet ik de wekker wel voor half drie.”

Bekijk origineel artikel

Chong hoopt dat Advocaat blijft — maar de oude meester zwijgt nog

Tahith Chong zou graag zien dat Dick Advocaat blijft aan het roer van Curaçao. Na de pijnlijke 0–2-nederlaag tegen Ivoorkust — en daarmee de vroege uitgeschakeling in de groepsfase van het WK — sprak de aanvaller met veel warmte over zijn 78-jarige bondscoach.
“Voor mij is hij gewoon een geweldenaar”, zei Chong. “Zonder hem was dit allemaal nooit mogelijk geweest.”

Hij wilde niet hardop zeggen dat Advocaat moet blijven — dat zou volgens hem “een beetje egoïstisch” zijn. “Ik zou het geweldig vinden, maar ik begrijp ook dat hij zijn familie heeft en zijn eigen keuzes maakt. Toch voelen wij hem wel als familie. Bijna als een tweede vader.”

Advocaat zelf liet zich na afloop niet overhalen om te praten over zijn toekomst bij Curaçao. “Daar ga ik nu net na de wedstrijd niet over praten”, zei hij kortaf. En over een eventuele adviserende rol? “Ik ben geen adviseur. Als je iets doet, moet je het zelf doen.”

De sfeer was dan ook nog behoorlijk emotioneel: Curaçao had net een beslissende wedstrijd verloren, waarin ze nog een kans hadden op doorstroming naar de knock-outfase. Leandro Bacuna legde het zo: “We zaten de eerste helft best wel goed in de wedstrijd. Na die 1–0 moesten we achter de feiten aanlopen — maar we bleven geloven. Jammer, want ze waren niet veel sterker dan wij.”

Het WK-avontuur was daarmee definitief voorbij: na een zware nederlaag tegen Duitsland (7–1), een verrassend gelijkspel tegen Ecuador (0–0) en uiteindelijk het verlies tegen Ivoorkust. Toch was Advocaat trots op de laatste twee duels: “Dit was het. Ik ben het meest trots op hoe we die laatste twee wedstrijden hebben gespeeld. Dat waren echt wereldploegen — dat zie je onderweg tijdens het toernooi wel. En toch gaven we stand, probeerden we aanvallend te spelen… dat verdient complimenten.”

Chong was ook blij met het teamgevoel: “Ik ben enorm trots op de jongens. Het is écht een familie — ik zie ze als mijn broeders. En ik denk echt dat dit niet de laatste keer is dat Curaçao op een WK staat.”
Bacuna sloot daarbij aan: “We hebben Curaçao écht op de kaart gezet. Iedereen weet nu wat Curaçao is.”

De komende dagen keren ze voldaan terug naar huis. “Veel jongens gaan direct naar het eiland op vakantie — die hebben helemaal geen vakantie gehad”, merkte Advocaat op. Hijzelf vliegt gewoon terug naar Nederland.

Bekijk origineel artikel