Van bankzitter op het EK naar basisspeler bij Oranje: “Dat voelt goed”
“Ik ben na het EK meer gaan spelen bij mijn club en heb snel een basisplaats veroverd. Nu sta ik hier met Oranje op het hoogste podium. Dat voelt wel goed”, aldus Gravenberch, die twee jaar geleden in de EK-selectie werd opgenomen na blessures van Marten de Roon, Frenkie de Jong, Quinten Timber en Mats Wieffer. Op het EK kwam Gravenberch geen minuut in actie, net als Matthijs de Ligt, Ian Maatsen en keepers Mark Flekken en Justin Bijlow.
Bondscoach Ronald Koeman erkende dat de sfeer in de groep tot het einde toe niet helemaal optimaal was en hield daar nu rekening mee bij het samenstellen van zijn WK-selectie. Gravenberch vindt het verschil qua sfeer en intensiteit in vergelijking met twee jaar geleden wel meevallen. “In Duitsland hadden we goede energie op de trainingen en wedstrijden.”
Koeman is blij met de ontwikkeling die de 24-jarige Amsterdammer heeft doorgemaakt, maar denkt dat Gravenberch zich nog kan verbeteren op een aantal punten. “Twee jaar geleden was zijn situatie anders”, vertelde hij op de persconferentie. “Je ontwikkelt je pas echt als je wekelijks speelt en dat is gebeurd. Toen hij naar Liverpool ging, werd hij basisspeler, maar er is nog steeds een ontwikkeling mogelijk. Ook verbaal en het herkennen van situaties in wedstrijden, maar hij heeft grote stappen gezet en dat is er ook echt uitgekomen. Het heeft geen zin om te praten over twee jaar geleden, want hij heeft grote stappen gezet en dat heeft daarmee te maken.”
Gravenberch is het met de bondscoach eens: “Mijn verbeterpunten? Soms moet ik situaties beter herkennen. Aan de bal en zonder de bal, zoals de bondscoach al heeft gezegd. Er zit nog wel rek in.”
Gravenberch genoot er zaterdag in de met 5-1 gewonnen wedstrijd tegen Zweden van om samen met spits Brian Brobbey op het veld te staan. Brobbey was op het EK ook reserve en speelde slechts enkele minuten mee. In de halve finale tegen Engeland (2-1 verlies) kwam hij in de blessuretijd in het veld. “We speelden al samen bij Ajax toen we 7 jaar waren. Toen hadden we al een bepaalde connectie. Die connectie is alleen maar gebleven. Het is mooi en bijzonder om samen met hem hier te zijn.”
Bosnië en Herzegovina zeker van volgende ronde op het WK
Het WK in Qatar is nog maar net begonnen, maar voor Bosnië en Herzegovina is de poulefase al geslaagd. Na de overwinning op Qatar zijn zij nu al zeker van een plek in de zestiende finales. Hoe dat zit? Laten we even naar de andere wedstrijden kijken.
Later op de dag verloor Schotland in groep C met 3-0 van Brazilië. De Schotten blijven daardoor steken op de derde plaats met 3 punten. Omdat Bosnië en Herzegovina de groep leidt met 6 punten, kunnen zij niet meer worden ingehaald. Ze zijn dus al door naar de volgende ronde.
Van de twaalf groepen kwalificeren de beste acht nummers 3 zich voor de volgende ronde, maar voor Schotland wordt het nog even afwachten. Zij moeten hopen dat hun puntenaantal voldoende is om tussen die beste nummers 3 te eindigen.
In het team van Bosnië en Herzegovina zit ook een bekende naam voor de Nederlandse voetbalfans: PSV’er Esmir Bajraktarević. Hij deed tegen Qatar de hele wedstrijd mee en maakte deel uit van de selectie die in de play-offs Italië uitschakelde. Tegen wie Bosnië het in de zestiende finales moet opnemen, is nog niet bekend.
Virgil Misidjan traint mee bij Willem II
Virgil Misidjan is vanaf vandaag te vinden op het trainingsveld van Willem II. De 32-jarige aanvaller, die transfervrij is geworden na zijn vertrek bij N.E.C., sluit tijdelijk aan bij het eerste elftal in Tilburg om zijn conditie op peil te houden.
Het is een praktische regeling: Misidjan gebruikt de faciliteiten van Willem II om fit te blijven. Afgelopen seizoen speelde hij nog voor N.E.C., maar zijn contract daar liep na het seizoen af. De ervaren buitenspeler is op dit moment dus zonder club. In goed overleg met Willem II traint hij nu mee met de selectie. Hoe lang hij in Tilburg blijft, is nog niet bekendgemaakt.
Ervaring in de eredivisie
Misidjan heeft flink wat ervaring in het profvoetbal, zowel in Nederland als in het buitenland. Zo speelde hij eerder voor clubs als FC Utrecht, Ludogorets en N.E.C.. Voor teams die nog op zoek zijn naar versterking, kan hij een interessante optie zijn.
Willem II biedt Misidjan de kans om in beweging te blijven en zijn conditie op peil te houden. De club heeft zelf nog niet laten weten of er een verdergaande samenwerking in de pijplijn zit.
PSV onthult derde shirt: fans kozen zelf het winnende ontwerp
Het is dan eindelijk zover! PSV heeft vanochtend officieel het derde shirt voor het nieuwe seizoen gepresenteerd. En dit exemplaar is extra bijzonder: fans hebben namelijk zelf mogen kiezen hoe het eruitziet.
Het shirt is overwegend zwartblauw en zit vol met verwijzingen naar de rijke geschiedenis van de club en de regio. Denk aan elementen van Philips, de Brabantse vlag en het stadslogo van Eindhoven. Het winnende ontwerp is van Dirk van Gaal (42) uit Heeze. Hij legt uit: “Ik heb geprobeerd een shirt te maken van en voor supporters. Het is Philipsblauw geworden. In het patroon zie je een stukje van het oude en het huidige PSV-logo, een stukje van het Philips-logo, en ook de vibes van het Eindhovense logo en de blokken van het Brabantlogo zitten erin.”
Het blauwe shirt werd gekozen via een wedstrijd waarbij fans konden stemmen op verschillende ontwerpen. Het ontwerp met de meeste stemmen won, en dat is dus deze. PSV heeft nu alleen nog het thuisshirt van komend seizoen niet laten zien. Wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend.
Reacties op het uitshirt
Dit derde shirt komt niet lang nadat het uitshirt werd gepresenteerd – en dat zorgde voor nogal wat ophef. Dat overwegend witte shirt met roze details kreeg veel gemengde reacties. De supportersvereniging van PSV liet zelfs weten niet blij te zijn met het roze logo. Manager merchandise Arne van Breugel reageerde daarop: “Dat er zoveel negatieve reacties zijn vinden we niet leuk. Dat vindt niemand leuk. We doen dit naar eer en geweten. Natuurlijk heb je het liefste dat er alleen maar positieve reacties komen.”
Droomdebuut Moes bij Oranje, terwijl mannen puntje pakken tegen België
De Nederlandse hockeysters hebben in de Pro League flink uitgepakt tegen Australië: 6-0 was de eindstand. Ze waren sinds gisteravond al zeker van de eindzege in het landentoernooi, en daarmee ook van een ticket voor de Olympische Spelen van 2028. Voor Guusje Moes werd het een wedstrijd om nooit te vergeten: de 21-jarige aanvaller van Kampong maakte haar debuut in Oranje en scoorde al binnen een paar minuten door een harde voorzet knap binnen te tikken. Moes is de jongere zus van 92-voudig international Freeke Moes, die ook tegen Australië in actie kwam. Daarmee zijn zij het achtste zussenpaar dat samen op het veld stond in de geschiedenis van Oranje.
Net zoals op het WK voetbal hielden ook de hockeysters in de Pro League drinkpauzes. Tijdens elk kwart lag het spel even stil, zodat de speelsters konden afkoelen. In het broeierig warme Belgische Waver, waar het ook met het vallen van de avond nog 36 graden was, was dat geen overbodige luxe. Verder had Oranje weinig moeite met Australië, de nummer zeven van de wereldranglijst. Nog in het eerste kwart maakte Pien Dicke er 2-0 van, waarna Frédérique Matla uit een strafbal en Yibbi Jansen uit een strafcorner de stand lieten oplopen naar 4-0. Dicke kon daarna haar tweede van de dag maken na een opbouwfout van Australië, en Lisa Post zorgde met een keiharde uithaal voor de 6-0.
Hockeymannen pakken puntje tegen België
De hockeymannen wisten in de Pro League opnieuw niet te winnen. In Waver was koploper België, na een 2-2 remise, te sterk in de shoot-outs (3-2). Oranje kwam vroeg in de wedstrijd op achterstand via een strafcorner van Alexander Hendrickx, maar maakte die via een strafcorner van Pepijn van der Heijden met nog een paar tellen in het eerste kwart ongedaan. In het begin van het tweede kwart benutte hij ook zijn tweede strafcorner. De voorsprong bleef lang staan, maar in het vierde kwart ging het toch mis voor Oranje. Na gevaarlijk spel in het 23-metergebied van Koen Bijen maakten de Belgen via een strafcorner van Tom Boon de 2-2.
In de shoot-outs liep Nederland al snel achter de feiten aan, want de eerste twee werden gemist. De eerste van België ging er via Boon ook niet in, maar de andere vier waren feilloos. Zo sloot Nederland dit duel af met één puntje. De mannen kunnen geen kampioen meer worden in de Pro League, waardoor er nog geen ticket voor de Spelen in Los Angeles verdiend kan worden. Dat kan nog wel via het EK en het olympisch kwalificatietoernooi. De hockeysters spelen deze week nog twee keer tegen België en opnieuw tegen Australië. De mannen spelen deze week tegen Australië en wederom tegen België.
Mexico pakt volle buit, Tsjechië kan fluiten naar volgende ronde
Medegastheer Mexico heeft ook z’n derde groepsduel gewoon gewonnen, al was het geen hoogvlieger. In Mexico-Stad werd Tsjechië met 2-0 verslagen, waarna de Tsjechen met een schamele één punt uit drie wedstrijden naar huis gaan. Mexico stond al zeker van de groepswinst, maar had toch wat te bewijzen: in het legendarische Azteca-stadion was het al acht WK-duels ongeslagen. Voor Tsjechië was winnen een must om voor het eerst sinds 1990 de groepsfase te overleven.
Tsjechië begon niet eens slecht. In het eerste kwartier viel vooral Denis Visinsky op met een schot voorlangs, een uithaal van twintig meter ruim naast en een solo die nergens op uitliep. Pas na de eerste drinkpauze kwam Mexico er beter in, met een omhaal van Israel Reyes (ruim naast) en een vlammend schot van Jorge Sánchez (recht op doelman Matej Kovár). Tien minuten na rust counterde Mexico naar 1-0: AZ-verdediger Mateo Chávez, 22 jaar, rondde af en maakte z’n eerste goal voor het nationale elftal. Niet veel later besliste Julian Quinones de wedstrijd na ongelooflijk geklungel in de Tsjechische defensie. Het absolute hoogtepunt voor het Mexicaanse publiek was de invalbeurt van doelman Guillermo Ochoa, die net als Lionel Messi en Cristiano Ronaldo aan z’n zesde WK toe is (al kwam hij op de eerste twee van ‘06 en ‘10 niet in actie). Met een verre uittrap leidde Ochoa in blessuretijd ook nog de 3-0 van Fidalgo in.
Zuid-Afrika schrijft historie, Zuid-Korea moet bang afwachten
Zuid-Afrika heeft zich op z’n vierde WK voor het eerst ooit geplaatst voor de tweede ronde. Dankzij een 1-0 zege op het onthutsend zwakke Zuid-Korea werd het in groep A achter Mexico tweede. Zuid-Afrika moest winnen om nog kans te maken op de tweede ronde, maar voelde zich bepaald niet geroepen om meteen aan te vallen. De Zuid-Koreanen mochten het spel maken en combineerden soms fraai, maar zodra het doel in zicht kwam, ging het mis. Lee Kang-in kreeg de enige echte kans: hij schoot naast.
De Zuid-Afrikanen waren in de counter wat gevaarlijker. Een inzet van Oswin Appollis werd geblokt door Lee Gi-hyuk en na een gekeerd schot van Thalente Mbatha had Evidence Makgopa meer moeten doen met de rebound. De belangen waren groot, maar daar was voor rust niets van te merken. In de tweede helft toonde Zuid-Afrika in elk geval meer urgentie. Bij Zuid-Korea kwam superster Son Heung-min het veld in, maar dat had nauwelijks effect. Sterker nog: het spel ging van kwaad tot erger. Ook Feyenoorder Hwang In-beom kon z’n land niet bij de hand nemen. En dat was nodig, want na ruim een uur schoot Thapelo Maseko de 1-0 binnen. Zuid-Afrika had wat het wilde en liet zich terugzakken op de eigen helft. Dat kon prima, want Zuid-Korea slaagde er maar niet in een diepe bal aan te laten komen. De 1-1 zat er nimmer in, waardoor de Zuid-Koreanen nu moeten afwachten.
