Rechter zet punt achter onderzoek naar politieagenten die in dossier Lisa snuffelden
De rechter heeft vandaag tijdens de vierde pro-formazitting in de zaak rond de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude besloten dat er geen verder onderzoek meer hoeft te komen naar de 1678 politiemensen die het dossier hebben ingekeken. De focus moet nu weer terug naar de zaak zelf.
Net als bij de vorige zitting draaide het vandaag weer langdurig om al die agenten die in de interne politiesystemen hadden rondgekeken, meldt stadszender AT5. Advocaat Wendy van Egmond, die de familie van Lisa bijstaat, noemde deze eindeloze discussie “tergend” en “onnodig belastend”. Ze zei: “Mijn cliënten lijden hieronder, er wordt een onmenselijke situatie gecreëerd.”
Begin maart liet de politie weten dat bijna 1700 medewerkers informatie hadden opgezocht over de dood van Lisa, “terwijl daar waarschijnlijk geen noodzaak toe was”. Ze kregen een brief om uitleg te geven. Later bleek dat beeld veel genuanceerder te liggen. De korpsleiding en toenmalig justitieminister David van Weel boden hun excuses aan en de brief werd ingetrokken.
Maar tijdens de vorige pro-formazitting eind april vroegen de advocaten van de 23-jarige verdachte alsnog om onderzoek. Ze vreesden dat de privacy van hun cliënt was geschonden. Twee officieren van justitie onderzochten dat en meldden vandaag dat er niets strafbaars is gebeurd. Volgens hen is het heel normaal dat agenten het interne systeem raadplegen, zeker toen de verdachte nog voortvluchtig was. Veel agenten hebben een app op hun telefoon en zo’n 1400 agenten logden daarmee in na de moord op 20 augustus vorig jaar.
Twee dagen later was de informatie alleen nog toegankelijk voor rechercheurs die bij het onderzoek betrokken waren. Over het verschil tussen die 1400 agenten en de eerder genoemde 1678 zeiden de officieren dat verder onderzoek nodig zou kunnen zijn. Maar de rechter vond het genoeg: er komt geen nader onderzoek.
Half september is er een nieuwe pro-formazitting. De verdachte is de afgelopen tijd onderzocht in het Pieter Baan Centrum. Die resultaten worden dan besproken. De inhoudelijke behandeling van de zaak start op 22 januari volgend jaar.
In samenwerking met Regionaal nieuws
Rechtse kandidaat lijkt te winnen in Peru
Bij de verkiezingen in Peru lijkt de rechtse presidentskandidaat Fujimori voldoende voorsprong te hebben behaald op haar tegenstander Roberto Sánchez. Daarmee lijkt ze zeker te zijn van een overwinning. Het is de vierde keer dat Fujimori meedoet aan de presidentsverkiezingen. Volgens Peruaanse media zijn na de stembusgang van ruim twee weken geleden meer dan 99 procent van alle stemmen geteld, en is het verschil in de tweede ronde zo’n 43.300 stemmen tussen beide kandidaten. Er moeten nog ongeveer 40.000 stemmen worden geteld. Daarmee kan Sánchez zijn tegenstander niet meer inhalen. Fujimori staat op 50,1 procent, Sánchez op 49,9 procent. De Peruaanse kiescommissie roept pas halverwege juli de winnaar uit. De presidentsverkiezingen waren al op 7 juni, maar het duurde lang voordat de honderdduizenden stemmen uit het buitenland binnen waren en geteld. De afgelopen weken liep de strijd uit op een nek-aan-nekrace. De linkse Sánchez heeft aangegeven de regering van de conservatieve Fujimori niet te zullen erkennen en beschuldigt de Peruaanse autoriteiten van fraude bij het tellen van de stemmen uit het buitenland. Hij wil dat de stemmen ongeldig worden verklaard, maar de kiescommissie weigert dat en ontkent dat er fraude is gepleegd. Sánchez heeft zijn aanhangers opgeroepen om komend weekend de straat op te gaan. Fujimori is de dochter van de overleden oud-president Alberto Fujimori, die van 1990 tot 2000 Peru regeerde. Haar vader zat een celstraf uit van 25 jaar voor zijn betrokkenheid bij de moord op 25 Peruanen in de jaren 90. In 2023 kwam hij vervroegd vrij wegens gezondheidsklachten. Met de overwinning van Fujimori schuift Latijns-Amerika verder op naar rechts. De recente presidentsverkiezingen in Colombia lijken ook gewonnen te zijn door een rechtse kandidaat. De ultrarechtse Abelardo de la Espriella haalde in de beslissende ronde met een kleine voorsprong meer stemmen dan zijn linkse tegenkandidaat. De 47-jarige De la Espriella wordt gesteund door de Amerikaanse president Trump. Vorig jaar december won in Chili de conservatieve José Antonio Kast de presidentsverkiezingen. Ook Argentinië (Milei) en El Salvador (Bukele) hebben rechtse en Trump-gezinde leiders.
Technologie moet werk verlichten, maar zorgt ook voor extra druk
Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Het instituut keek naar de toekomst van werk en vroeg zowel werknemers als werkgevers hoe zij denken dat het werk de komende jaren verandert. Maar liefst 90 procent van de werkgevers zegt hier al mee bezig te zijn. Toch denkt ongeveer een derde van die groep dat de mentale druk op de werkvloer in die tijd zal toenemen. Iets minder dan een derde van de werknemers rekent op veranderingen in hun werk, en ook hier verwacht een derde dat de mentale belasting stijgt.
TNO-onderzoeker Wouter van der Torre heeft daar verschillende verklaringen voor, die allemaal met technologie te maken hebben. Bijna de helft (46 procent) van de werkgevers die denkt dat het werk verandert, wijst naar technologie als oorzaak. Bij werknemers is dat zelfs 75 procent. Werkgevers denken dat automatisering vooral de moeilijke taken overlaat, wat kan leiden tot extra cognitieve belasting, legt Van der Torre uit. “Omdat je geen afwisseling meer hebt tussen makkelijke en moeilijke taken.” Opvallend: 40 procent van de werknemers denkt juist dat het werk makkelijker wordt.
Tegelijkertijd vreest een deel van de werknemers dat ze hun autonomie op de werkvloer kwijtraken. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 40 procent van de werknemers die veranderingen voorspelt, denkt dat toezicht zal toenemen. “Als er meer toezicht is, ervaar je minder autonomie, en dat heeft gevolgen voor je mentale belasting,” zegt Van der Torre. Hij geeft een voorbeeld van een bedrijf in de groenvoorziening dat een app gebruikt. Werknemers kunnen een foto maken van gesnoeid werk, en de app controleert met AI of het goed is. Maar de baas kan ook de hele dag zien waar zijn personeel is, en vragen stellen als iemand langs de supermarkt is geweest. “Het geeft medewerkers het gevoel dat ze in de gaten worden gehouden, dat ze gemonitord worden.”
Om werknemers mentaal te ontlasten, is het volgens Van der Torre belangrijk dat ze zich vrij voelen om eigen keuzes te maken, zoals wanneer ze iets doen of in welke volgorde. Tot slot zorgt de onzekerheid rondom AI voor extra mentale druk. Denk aan zorgen over veranderingen, zoals banen die verdwijnen. “Veel bedrijven willen wel iets met AI, maar weten nog niet precies wat. Dat leidt tot onzekerheid,” zegt de onderzoeker. Werknemers maken zich zorgen, AI neemt banen in.
Een bloedhete woensdag in Brabant: code oranje, afgelaste toetsen en verkoelende plekjes
Het wordt een megawarme woensdag in Brabant met temperaturen die kunnen oplopen tot dik in de 30 graden. Door de extreme hitte geldt vanaf twaalf uur ’s middags code oranje. In dit liveblog houden we je op de hoogte van de hitte en alles wat daarbij komt kijken.
Op het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch worden meerdere toetsen in leerjaar 1 tot en met 4 afgelast door de extreme hitte. In klas 5 gaan de toetsen wel door in ruimten met airco. De school laat in een brief aan scholieren en ouders weten dat de temperatuur in sommige lokalen ‘verre van optimaal’ is. De toetsen die afgelast worden, kunnen de scholieren volgende week inhalen als de temperaturen gunstiger lijken.
Lizette is even aan het bijkomen van het spelen in het zwembad met haar zoontje. Het is warm – heel erg warm. Je hebt misschien geen zin om uitgebreid te dineren en je moet er waarschijnlijk ook niet aan denken om uren in de keuken te staan. Dus wat doe je dan? Tv-kok Danny Jansen uit Raamsdonksveer heeft het ideale gerecht voor dit weer. Hier kun je van de recepten gaan smullen .
Ook de kar van Zeevis enzo. blijft de komende dagen gesloten om de kwaliteit van hun vis te kunnen blijven garanderen. De kar zal niet op hun vast standplaatsen in Valkenswaard, Waalre, Maarheeze en Dommelen staan. “Volgende week staan we uiteraard weer met een glimlach en super verse vis voor jullie klaar.”
“Vanwege de uitzonderlijke hitte en de hoge temperaturen die nog verwacht worden, zijn wij woensdag, donderdag en vrijdag gesloten”, meldt de cafetaria uit Valkenswaard op Facebook. Werken boven een hete frituurpan vraagt extra veel van het team, daarom hebben ze besloten om even rust te nemen.
Ook de paarden in Sint-Oedenrode hebben het warm. “Wij zijn net een verzorgingshuis”, zegt Daniëlle Aarts van Paardenrusthuis Klavertje 4. “Onze paarden hebben net als oude mensen ook meer last van de hitte.” Bij Klavertje 4 genieten zo’n 100 paarden van hun oude dag. “De oudsten zijn de dertig al gepasseerd. In mensenbegrippen lopen ze tegen de 100 jaar”, zegt Marcel Aarts. De meeste paarden staan gewoon in de wei. Zij kunnen zelf kiezen of ze buiten blijven of de beschutting van een stal opzoeken. “Ze zijn wel allemaal wat chagrijniger door de hitte”, legt Marcel uit. “Nou, mijn lontje is ook een stuk korter met deze temperatuur, hoor”, lacht Daniëlle naar haar man. De alleroudste paarden zijn vanochtend buiten geweest, maar om elf uur moesten ze naar binnen. In hun stal staat een enorme ventilator die een flinke bries door de stal blaast. De verkoeling is zeer aangenaam. “Ik denk dat ik vandaag maar wat langer in de stal blijf werken”, besluit Daniëlle.
Ook in Den Bosch is het heet. Jongeren zoeken verkoeling in de Dommel. Vanaf de brug springen ze zo het water in.
Niet alleen jij hebt het warm: ook veel planten en dieren vechten vandaag om het hoofd koel te houden. Dat vormt een flinke opgave voor boeren met vee of gewassen. Hoe gaan zij daarmee om, en waar moeten zij rekening mee houden? Erik Martens van de ZLTO legt het uit .
Woensdag en donderdag kunnen mensen wel inkopen doen tot twaalf uur ’s middags. Of de markt zaterdag doorgaat, wordt later deze week besloten.
Woensdag en donderdag wordt de luchtkwaliteit in het zuiden van het land slecht door smog. Daarvoor waarschuwde het RIVM gisteren. Smog ontstaat bij ophoping van luchtvervuiling op zonnige dagen als er weinig wind staat, schrijft het RIVM. Het kan leiden tot meer luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid, verergering van astmaklachten en afname van de longfunctie. Meer weten over smog? Klik hier .
Wij zijn heel benieuwd wat jullie aan het doen zijn op deze warme dag? Foto’s kun je sturen naar [email protected]
De werkzaamheden op de A2 tussen Vught en Best die komend weekend op de planning stonden, gaan niet door. “Vanwege de verwachte hoge temperaturen worden de geplande werkzaamheden uitgesteld. Het is te warm voor medewerkers en we kunnen de kwaliteit van het asfalt niet garanderen. Bovendien is het met deze hitte niet mogelijk om aan een viaduct te werken, omdat deze dan uitzet”, laat Rijkswaterstaat weten. Het is niet bekend wanneer de werkzaamheden wel zullen plaatsvinden.
Ad Ballon heeft tot en met zaterdagavond alle ballonvaarten geannuleerd. Dit laat bedrijf uit Galder op sociale media weten. “Deze beslissing nemen wij niet zomaar. De veiligheid van onze passagiers, crewleden en piloten staat altijd op de eerste plaats, evenals het verantwoord omgaan met ons materiaal.”
In Eindhoven is de hittekracht vanmiddag opgelopen tot 10. Dit is het hoogste niveau op de hittekracht-index en dat kwam daar nooit eerder voor. Een woordvoerder van het KNMI zegt dat dit cijfer schommelt gedurende de dag. “Hittekracht bestaat uit meerdere elementen: temperatuur, luchtvochtigheid, wind en zonnestraling”, legt ze uit. “Aan het begin van de middag werd in Eindhoven hittekracht 10 bereikt, maar dat duurde maar tien minuten. Vervolgens was het weer hittekracht 9, maar misschien is het over een half uur weer 10.” Ook hittekracht 9 is volgens de woordvoerder al uitzonderlijk warm. Op de meeste weerstations in Nederland, inclusief De Bilt, kwam dit eens per drie tot vier jaar voor. In het zuidoosten vaker, ruim eens per jaar. “Het is eigenlijk dramatisch. Het betekent dat het een hele benauwde dag is. Hittekracht 7 is al goed voelbaar en echt hoog.” Hittekracht 10 werd op meerdere stations nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Sinds begin juni kan iedereen via het KNMI de verwachte hittekracht zien. Aan de hand van die nieuwe graadmeter kunnen mensen inschatten hoe belastend de hitte voor hen is en of ze eventuele activiteiten moeten aanpassen.
De werkzaamheden op de A50 tussen Wijchen en Oss die afgelopen maandag zijn begonnen, gaan de komende dagen gewoon door. Tot en met donderdag gaat een deel van de snelweg dicht. Ook op de A67, tussen Panningen en de Duitse grens, wordt sinds maandag aan de weggewerkt. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat ook alles daar ook doorgaat zoals gepland.
Het schap dat normaal gevuld is met zwembadjes bij de Action in Waalwijk is woensdag helemaal leeg. De mensen die op zoek zijn naar een opblaaszwembad zullen ergens anders heen moeten gaan.
Het buitenzwembad in bij Sportcomplex de Wedert in Valkenswaard gaat donderdag en vrijdag eerder dicht. Op de site van de gemeente staat dat ‘voor een veilige openstelling van het buitenbad zijn voldoende toezichthouders noodzakelijk’. “Bij extreme hitte, waarbij de gevoelstemperatuur kan oplopen tot boven de 40 graden, kunnen concentratie, alertheid en reactietijd van medewerkers afnemen. Dit vraagt om extra personeelsinzet en meer roulatie om de kwaliteit van het toezicht op peil te houden. Tegelijkertijd is juist op deze drukke, warme dagen extra toezicht nodig. Omdat we dit niet kunnen garanderen, hebben we het besluit moeten nemen om de openingstijden tijdelijk aan te passen”, zegt de gemeente. Ook wordt de komende dagen geen eten verkocht en kunnen bezoekers alleen een koud drankje bestellen. Hier lees je alles over de maatregelen die het zwembad neemt.
De werkzaamheden op de A27 tussen knooppunt Sint-Annabosch en knooppunt Hooipolder van aankomend weekend gaan niet door, meldt Rijkswaterstaat. Dat betekent dat de snelweg gewoon open is dit weekend. Volgens Rijkswaterstaat kan het asfalt deze dagen tot 60 graden warm worden. Dat maakt niet alleen het werken ‘ongewenst’, maar kan ook gevolgen hebben voor de kwaliteit van het nieuwe asfalt. Eerder werd al bekend dat de wegwerkzaamheden aan de A12 ten oosten van Utrecht komend weekeinde niet doorgaan. Tussen knooppunt Lunetten en de afrit Veenendaal-West zou daar van vrijdag tot maandag aan de weg worden gewerkt. De werkzaamheden op de wegen rond Amsterdam gaan wel door, laat een woordvoerder van het infrastructurele project Zuidasdok weten. Vanaf komende vrijdag 22.00 uur tot maandag 29 juni 05.00 uur zijn de A4 vanaf Schiphol en Amstelveen en de A10 Zuid tot afrit S108 afgesloten. Ook zijn overdag bij station Zuid twee rijstroken richting Utrecht dicht. Het is onduidelijk of de werkzaamheden op de A50 en A67 wel doorgaan zoals gepland. Hier lees je alles over de werkzaamheden deze week.
Het is nog hartstikke rustig bij Strandpark Aquabest. Een paar mensen liggen lekker bij het water in het gras.
Ook tijdens een hittegolf gaat het werk in de buitenlucht voor veel mensen gewoon door. Dat geldt ook voor de medewerkers van de milieustraat in Acht. Op het steeds heter wordende asfalt proberen zij het hoofd koel te houden. Daarom werkt Cure Afvalbeheer in Eindhoven sinds vorige week donderdag met een hitteprotocol. Maandag namen we een kijkje bij de hardwerkende medewerkers. Benieuwd hoe het is om tijdens de hitte te werken bij de milieustraat? Hier lees je meer.
Veel mensen worden loom van de hitte, maar hoe komt dat eigenlijk? En moet je de airco wel of niet op standje vrieskou zetten? Vorige zomer deelden we al tips. Hier lees je meer.
De gemeente Vught gaat vanaf vandaag preventief zout strooien bij de rotonde op de Wolfskamerweg. “Dit doen we om de weg te koelen en zo de kans op schade te voorkomen. Asfalt wordt bij deze temperaturen zachter en gevoeliger voor vervorming”, legt de gemeente uit. Rijkswaterstaat gaat juist niet de weg op om te strooien bij extreem hoge temperaturen. Zij gaven dinsdag al aan dat ze dit nooit doen in de zomer. “Op onze snelwegen ligt grotendeels Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB). Dit asfalt is minder gevoelig voor hitte.” Andere wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies hebben meer wegen voorzien van DAB (gewoon asfalt) hier is strooizout volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat wel effectief. “Zout onttrekt vocht en heeft daardoor een koelende werking.”
Op de Angelaschool in Boxtel weten ze wel raad met de hoge temperatuur. Op het schoolplein wordt een waterpistoolgevecht gehouden tussen de leerlingen en de leraren. Wie denk jij dat nat is geworden?
De Rudbeckia bloemen bij Riet in Loosbroek staan houden juist heel erg van de zon en dat kunnen we zien. Wat een plaatje!
Christel van den Berg staat op ‘het koelste plekje’ van de markt op WoensXL. Voor een oven die op 180 graden staat bij Chrissie’s Grill. Of dat te warm is? “Nee, we hebben wel voor hetere vuren gestaan.”
Bij slachterij Vion in Boxtel is het hitteprotocol in werking gesteld. Er wordt vandaag maar één shift gedraaid. Het bedrijf startte woensdag al om vier uur in de ochtend met de werkzaamheden. Om twee uur ’s middags stoppen ze. “Dan hebben we zo’n 10.000 varkens geslacht”, zegt een medewerker aan de poort. “Ongeveer de helft van wat we normaal doen.” Het hitteprotocol geldt bij het bedrijf als de temperatuur boven de 27 graden komt. “Wettelijk gezien mogen varkens niet meer vervoerd worden bij een temperatuur van 35 graden. We stoppen het transport al bij 33 graden”, legt een woordvoerder van Vion uit. Vrachtwagens die varkens komen brengen mogen niet stilstaan in de straten rondom de slachterij maar moeten blijven rijden om oververhitting te voorkomen. In de overkapte aanvoerstraat zorgen grote vernevelinstallaties dat de wachtende vrachtwagens gekoeld worden. “De temperatuur is daardoor wel 15 graden koeler op die plek.”
Hoe gaan ze bij Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek om met de hitte? “We zorgen voor verkoeling met water (bijvoorbeeld door te sproeien) en speciale ijsjes voor de dieren”, laat een woordvoerder weten. Ook hebben de dieren de mogelijkheid om zelf de schaduw op te zoeken op het terrein. Voor bezoekers worden geen extra maatregelen genomen. “In de Beekse Bergen is gelukkig voldoende schaduw aanwezig.”
Niet iedereen heeft thuis zonneschermen. Daar heeft Susan uit Kruisland een oplossing voor bedacht. Ze heeft lakens aan stokken vastgezet en deze voor de ramen gezet. “Het zorgt voor meer koelte in huis en het ziet er ook nog gezellig uit.”
In de Efteling is het vandaag ook warm. Een woordvoerder van het attractiepark liet eerder deze week weten dat veel gasten met de hitte verkoeling opzoeken in de schaduwrijke delen van het park, zoals het Sprookjesbos. Ook attracties met water, zoals de Piraña, zijn populair. In veel van de overdekte attracties is het volgens de woordvoerder erg koel. “Om het verblijf voor onze gasten zo comfortabel mogelijk te maken, nemen we verschillende extra maatregelen. Bij onze horecalocaties is voldoende drinkwater beschikbaar, op diverse plekken in het park zorgen we voor verneveling en waar nodig creëren we extra schaduw met parasols”, legt Steven van Gils uit. Ook aan de medewerkers is gedacht. “Zij krijgen meer korte drinkpauzes en er wordt extra gerouleerd, zodat iedereen verantwoord kan blijven werken. Daarnaast zorgen we voor voldoende drinken, zonnebrandcrème en de mogelijkheid om een pet te dragen ter bescherming tegen de zon.” Medewerkers mogen daarnaast kiezen of zij een gilet dragen of niet. “Op zeer warme dagen delen we soms ook ijsjes of bouillon uit om hen extra te ondersteunen.”
Komende vrijdag vult het Philips Stadion in Eindhoven zich met feestgangers voor Bij Ons in Brabant. Vanwege de aanhoudende hitte, komen extra voorzieningen in het stadion. Bezoekers mogen een leeg zacht plastic flesje mee het stadion in nemen van maximaal 0,5 liter. Deze is gratis te vullen bij watertappunten bij de toiletten. Ook mogen de feestgangers zonnebrand mee naar binnen nemen.
De 30 graden is aangetikt om precies tien uur ’s ochtends in Woensdrecht. Zo’n veertig minuten later werd ook de 30 graden bereikt in Eindhoven. Heb jij leuke foto’s in de hitte? Stuur ze dan naar [email protected]
Attractiepark DippieDoe in Best heeft deze week voor dertien scholen een schoolreisje verplaatst vanwege de warmte. “We hebben alle scholen actief benaderd en hen gratis de optie gegeven dat hun schoolreisje uitgesteld kan worden”, zegt een woordvoerder. Het attractiepark met een binnen- en een buitengedeelte ligt aan recreatieplas Aquabest. “Iedereen die hier komt, mag ook naar het water, maar dit raden we af voor heel jonge kinderen of kinderen zonder zwemdiploma. We laten de scholen ook weten dat zij verantwoordelijk zijn als ze gaan zwemmen”, vertelt de woordvoerder. Lees hier meer over de maatregelen die het attractiepark heeft genomen.
Vanwege de hoge temperaturen zijn meerdere sportevenementen afgelast. Maandag maakte de organisatie van de Halve Marathon van Roosendaal al bekend dat het evenement komende zondag niet door gaat . Ook de Wandel 4-Daagse Hilvarenbeek is deze week afgelast door de hittegolf en de SLOWTriatlon Brabant gaat dit weekend niet door.
Gienie van Bakel staat net als altijd lekkerbekjes en kibbeling te bakken op de markt. De temperatuur in de visbakkachel is 80 graden. Haar tip om het hoofd een beetje koel te houden? “Veel water drinken en verse haring eten.” De vis vers houden bij deze temperaturen is een andere uitdaging. “We hebben tien kisten ijsblokjes bij ons. Veel meer dan normaal.”
Op een bloedhete dag als deze moet je uitkijken dat je niet ‘bevangen raakt door de warmte’. Een vage term die volgens thermofysioloog Koen Levels onder te verdelen is in drie categorieën: vermoeidheid, hitte-uitputting en een hitteberoerte. Dat laatste kan zelfs levensbedreigend zijn. Eerder legde we uit wat je moet doen als iemand bevangen raakt door de warmte. Hier lees je daar meer over.
Frank staat met sokken en dekbedden op de markt. “Sokken verkoop ik nou niet, daar is het te warm voor, maar ik heb net nog een dekbed van bijna 200 euro verkocht.” Hitte of niet, Frank staat gewoon op de markt. “Handel is handel hè?”
Gestrande weggebruikers worden woensdag zo snel mogelijk naar een ‘veilige locatie met voorzieningen’ gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats. Het hitteprotocol is bedoeld om automobilisten met pech op warme dagen niet langer dan nodig te laten wachten op het hete asfalt. Hier lees je meer over het hitteprotocol .
In onze provincie geldt vanaf twaalf uur ’s middags de waarschuwing code oranje. De waarschuwing van het KNMI is bedoeld voor het midden en zuiden van Nederland en geldt voorlopig voor meerdere dagen. Het is de twaalfde keer dit jaar dat het KNMI de waarschuwing code oranje heeft afgegeven . Dat is een record. In 2010 werd elf keer code oranje afgegeven. De zonnebrand kan uit de kast en een plekje in de schaduw is vandaag geen overbodige luxe. Volgens weerman Floris Lafeber van Weerplaza wordt het woensdag tropisch heet, met temperaturen die in grote delen van de provincie oplopen tot zo’n 35 graden. Lees hier alles over het weer.
Vrouw (44) komt onder betonmixer en overlijdt, chauffeur krijgt boete
Een Tilburgse vrouw van 44 overleed twee jaar geleden nadat ze met haar fiets onder een betonmixer terechtkwam. De chauffeur van de vrachtwagen had haar niet gezien toen hij rechtsaf sloeg, zo bleek woensdag in de rechtbank in Breda. De stemming was bedrukt, met aandacht voor zowel het verlies van de familie als de spijt van de chauffeur.
De vrouw, moeder van twee kinderen in de basisschoolleeftijd, fietste op de Apenijnenweg in Tilburg-Zuid, tegenover recreatiebad Stappegoor. Een getuige zag hoe ze naast de cabine van de betonmixer stond te wachten om over te steken. De chauffeur, die al een tijdje stil stond op de kruising, hoorde ineens geschreeuw toen hij de bocht maakte. De vrouw was onder zijn vrachtwagen gekomen en overleed nog dezelfde dag in het ziekenhuis.
In de rechtbank ging het erom of de chauffeur de fietsster had kunnen zien. “Ik heb haar nooit gezien”, zei hij. “Ik keek in alle spiegels, maar zag niemand.” De officier vond echter dat de chauffeur haar wel had moeten zien, vooral met de bovenspiegel aan de rechterkant. Die spiegel leek niet goed afgesteld. Ook stond de cabine al ingedraaid, waardoor er geen goed zicht naar achteren was. De officier vond dat de chauffeur ‘gevaar op de weg veroorzaakte’, een lichte vorm van schuld. Hij eiste een boete van 1000 euro, omdat een taakstraf niet op zijn plaats leek.
De advocaat van de chauffeur pleitte voor vrijspraak. “Hij heeft gedaan wat hij moest doen en alle kanten op gekeken. Hem valt geen verwijt te maken”, zei ze. De kantonrechter oordeelde dat de chauffeur toch beter had moeten kijken, omdat de fietsster mogelijk te zien was. Maar de straf was milder: een voorwaardelijke boete van 500 euro. De chauffeur mag zijn rijbewijs houden.
Wrang genoeg kwamen er pas verkeersregelaars na het ongeluk. De bouwplaats met zwaar verkeer wordt binnenkort opgeheven.
Stikstofpakket kabinet krijgt steeds meer vorm: rond honderd natuurgebieden strenge zones voor boeren
Dat staat in de concept-kabinetsplannen, zo laten bronnen weten aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Het kabinet is van plan om komende vrijdag met twee verschillende zone-breedtes te komen, wat flinke gevolgen heeft voor duizenden boerenbedrijven in Nederland. Bij de meeste natuurgebieden, zo’n 80 tot 85 stuks, komt een zone van 500 meter. Daarnaast worden bij de aller slechtste gebieden, ongeveer vijftien tot twintig, zones van een kilometer ingesteld. Denk hierbij aan de Peel, die tussen Limburg en Noord-Brabant ligt. Binnen deze zones moeten provincies maatregelen nemen om de stikstofuitstoot flink omlaag te krijgen. Voor boerenbedrijven in die zones betekent dit dat ze hun bedrijf moeten aanpassen, minder vee moeten houden, moeten verhuizen of – in het ergste geval – vrijwillig stoppen via een uitkoopregeling.
Deze aangewezen zones zijn een belangrijk onderdeel van het grote stikstofpakket dat het kabinet deze vrijdag wil presenteren. Het doel is om de natuur te verbeteren, zodat er na jaren van stilstand eindelijk weer vergunningen kunnen worden verleend. Nederland heeft in totaal ruim 160 Natura 2000-gebieden, waarvan zo’n 130 als stikstofgevoelig worden gezien. Er komt dus niet overal een zone. Voor de overige gebieden krijgen provincies de vrijheid om zelf met natuurherstelplannen te komen. Het instellen van een zone blijft hierbij een optie, waardoor het totale aantal zones nog kan oplopen. Bronnen benadrukken dat het bij die 100 zones om een blauwdruk van het minderheidskabinet gaat, die na overleg met de provincies nog kan worden aangepast.
Boeren binnen de zones moeten, ondanks de grote uitdaging, zoveel mogelijk toekomstperspectief krijgen. Het kabinet trekt daar de komende jaren 9 miljard euro voor uit. Onlangs drongen deskundigen in de Tweede Kamer ook aan op zonering. Zij pleitten voor een grotere stikstofreductie rond natuurgebieden, zodat elders in het land juist minder hoeft te gebeuren. Nu staat in het coalitieakkoord een doel voor 2035: het gaat om 42 tot 46 procent minder stikstof voor de landbouw (vergeleken met 2019), 50 procent voor de industrie en 50 procent voor mobiliteit.
Achter de schermen is te horen dat regeringspartijen D66, VVD en CDA het over de meeste maatregelen uit het pakket al eens zijn, maar ingewijden zeggen dat het totale plaatje telt. Verandert er een onderdeel van de puzzel, dan heeft dat gevolgen voor de rest. Zo is een akkoord nabij over wat in de wandelgangen de ‘koeiennorm’ wordt genoemd. Dit kan leiden tot een vermindering van de veestapel, omdat er per norm wordt bepaald hoeveel koeien een boer per hectare mag houden. Eerder meldde de Telegraaf dat er werd gesproken over 2,1 tot 2,6 koe per hectare, maar een definitief besluit is nog niet genomen, volgens bronnen rond het kabinet. De waterkwaliteit speelt hierbij een rol. De norm moet helpen om richting een grondgebonden melkveehouderij te gaan, waarbij de afvoer van mest beperkt blijft tot het eigen erf of in de buurt bij bijvoorbeeld een bevriende akkerbouwer.
Andere plannen lekten al eerder uit. Zo meldde RTL Nieuws vorige maand de komst van een emissieplafond voor melkveehouders, maar hoe hoog dat plafond wordt, is nog niet duidelijk. Op termijn komen er ook plafonds voor de andere intensieve veeteelt, die later worden uitgewerkt. Dit moet wettelijk worden geregeld, zodat het stikstofpakket juridisch houdbaar is. Benadrukt wordt dat natuurvergunningen die nodig zijn voor bouwprojecten, stand moeten houden bij de rechter. Als stok achter de deur kan er in 2035, in het uiterste geval, worden gekort op dier- of fosfaatrechten.
Morgen hebben de meest betrokken ministers opnieuw overleg. Dan spreken premier Rob Jetten en landbouwminister Jaimi van Essen (D66) ook met boerenorganisatie LTO, voordat de ministerraad vrijdag een definitief besluit neemt. Na een overleg maandag op het ministerie van Algemene Zaken wilden ministers voor de camera alleen zeggen dat ‘er heel hard gewerkt’ wordt. Ook een woordvoerder van het ministerie van Landbouw zegt tegen RTL Nieuws niet op de plannen vooruit te kunnen lopen.
