Ouders namen vorig jaar 270 kinderen mee zonder toestemming van de andere ouder
Het afgelopen jaar zijn 270 kinderen slachtoffer geworden van kinderontvoering door een van hun ouders. Dat zijn er 70 meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
“De toegenomen cijfers onderstrepen het belang van blijvende inzet voor hulp, preventie en bewustwording”, zegt directeur Coşkun Çörüz van het Centrum IKO. Vaak beseffen ouders niet eens dat het meenemen van hun kind zonder toestemming van de andere ouder strafbaar is. “Te vaak horen we nog van ouders ‘hoezo doe ik aan kinderontvoering, ik neem toch mijn eigen kind mee?'”
De meeste kinderen worden meegenomen naar Polen, gevolgd door Spanje en Syrië. Die laatste twee landen zijn nieuwe in de top 5. Centrum IKO verklaart de opkomst van Spanje als bestemming door de toenemende kosten in het levensonderhoud in Nederland: ouders zoeken daardoor hun toevlucht tot het goedkopere Spanje. Syrië is nieuw in de lijst door de recente machtswisseling in het land. Daardoor ziet het centrum vaker vaders die willen terugkeren, terwijl moeders nog hier willen blijven.
Vaak is de situatie andersom: in 75 procent van de gevallen is het de moeder die zonder toestemming van de vader vertrekt. Spanje, België en Curaçao zijn de landen waarvandaan het vaakst kinderen naar Nederland kwamen. Centrum IKO wijst erop dat voorafgaand aan zo’n illegaal vertrek er vaak al langer problemen zijn binnen een gezin. Het biedt daarom preventiegesprekken om een ontvoering te voorkomen, voor ouders of andere betrokkenen. Vorig jaar waren dat er 491, iets minder dan het jaar eerder.
Voorkomen is volgens het centrum cruciaal, omdat het in de praktijk vaak lastig blijkt om het kind terug te krijgen. Dat komt bijvoorbeeld doordat de regels in Polen anders zijn dan hier.
‘Honderdduizenden’ Nederlanders aan afslankprik: bijna 1 op 3 koopt online of illegaal
Het gebruik van afslankmedicatie zoals Ozempic, Wegovy en Mounjaro is in Nederland flink gestegen. Uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel blijkt dat het niet om duizenden, maar om honderdduizenden mensen gaat die deze middelen gebruiken of hebben gebruikt om gewicht te verliezen. Opiniepeiler Gijs Rademaker legt uit: “Als je de onderzoeksresultaten vertaalt naar heel Nederland, gaat het in de praktijk om honderdduizenden gebruikers. Dat is veel meer dan uit officiële apothekerscijfers blijkt.”
Wat opvallend is: bijna één op de drie gebruikers koopt de middelen buiten de huisarts om. Ze komen via allerlei routes aan de medicijnen, zoals websites, Marktplaats, sociale media, buitenlandse aanbieders, of zelfs via kennissen en familieleden. Een vrouw vertelt: “Mijn man krijgt het ‘legaal’, ik pik zijn restjes.” Een ander zegt: “Zonder consult en zonder intake gekregen.”
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd slaat alarm. Hoofdinspecteur Janet Helder waarschuwt: “Middelen kunnen nep of vervuild zijn, niet de juiste dosering van de werkzame stof bevatten of andere stoffen bevatten. Mensen zijn daardoor in het ziekenhuis beland.”
In deze medicijnen zit een stof (GLP1) die invloed heeft op het verzadigingsgevoel. Het is een nagemaakte versie van een hormoon dat van nature in je lichaam zit. Gebruikers krijgen minder trek, denken minder vaak aan eten – dat wordt ook wel het verdwijnen van ‘food noise’ genoemd – en eten blijft langer in hun maag. De middelen worden meestal via een injectie toegediend en zijn alleen op recept verkrijgbaar. Maar lang niet iedereen houdt zich aan die regel.
Schimmige routes en grijze markt
Rademaker licht toe: “Als we mensen vragen hoe ze aan de medicijnen zijn gekomen, worden vaak online klinieken genoemd. Met een intake-achtige vragenlijst, een team van artsen of coaches en levering via een apotheek. Anderen beschrijven een veel schimmiger route: via Facebook, Instagram, WhatsApp, familie of bekenden, en buitenlandse apotheken.”
De grens tussen illegaal, online zorg en de grijze markt is voor veel mensen niet altijd duidelijk. Volgens Rademaker komt dat omdat de reguliere route te lang duurt, er geen vergoeding is of de huisarts niet wil doorverwijzen. Een gebruiker schrijft dat ze de middelen krijgt van een vriendin, die het weer via een vrouw uit de sportschool krijgt. Zij heeft ampullen besteld om zelf te mengen en te injecteren. Een ander vertelt: “Een nummer ging rond in een Facebookgroep en had hele goede recensies. Betaling ging via een Tikkie.” Ook kopen mensen de middelen in het buitenland, zoals in Spanje, Turkije, Duitsland of België.
Waarom niet naar de huisarts?
Een grote groep die online een prikpen koopt, is niet naar de eigen huisarts gegaan. Sommigen denken dat de huisarts het medicijn toch niet meegeeft, omdat ze niet te veel overgewicht hebben. Anderen durven niet te vragen uit schaamte. Een gebruiker zegt: “Omdat ik me schaam dat het me niet lukt af te vallen zonder dit middel.”
Huisartsen mogen zelf bepalen of ze afslankprikken voorschrijven, maar dat hoeft niet. Volgens de richtlijn van oktober 2025 komen mensen met een BMI van 35 of hoger in aanmerking – dat is ongeveer 101 kilo voor een vrouw van 1,70 meter en 117 kilo voor een man van 1,83 meter. Ze moeten dan wel minimaal een jaar hebben geprobeerd hun leefstijl te verbeteren. Dat verplichte leefstijltraject roept weerstand op; veel mensen vinden dat ze opnieuw moeten bewijzen dat ze hun best doen.
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) zegt dat huisartsen terughoudend zijn omdat de langetermijngevolgen van deze medicijnen nog niet bekend zijn. Huisarts Lisette van de Laar legt uit: “We weten alleen dat er gewichtsverlies is. Maar of iemand vijftien à twintig jaar later minder hartaanvallen of beroertes krijgt, dat soort onderzoek is er gewoon nog niet.” Op de vraag of mensen bij de huisarts terechtkunnen om weer mooi in bikini te verschijnen, reageert ze afwijzend: “De huisarts is voor zorg en gezondheidsproblemen.”
Kosten en risico’s
De medicijnen kosten vaak honderden euro’s per maand, maar veel gebruikers hebben dat ervoor over. “Het is erg duur, maar ik zit nu weer onder de 100 kilo en dat vind ik belangrijk. Dat lukt me niet zonder hulp”, zegt iemand. Bijna één op de drie gebruikers geeft aan dat de kosten invloed hebben op het huishouden. “Een paar honderd euro per maand gaat wel ten koste van andere zaken of spaargeld”, zegt een ander. En: “Minder boodschappen halen. En besparen op de vakantie.”
Toch kwamen er ook veel positieve ervaringen binnen. Gebruikers verklaren dat ze af zijn van hun constante trek. Iemand stelt: “Het leven is weer geweldig nu er al 43 kilo af is. Het is het verschil tussen in de stoel zitten en niet meer kunnen lopen, tot weer meedoen in het leven.”
De inspectie waarschuwt echter: doe het niet zonder toezicht. “Gebruik deze middelen alleen onder begeleiding van je eigen huisarts en laat ze leveren door een erkende apotheek”, zegt hoofdinspecteur Helder.
Fabrikanten Novo Nordisk (Ozempic, Wegovy) en Eli Lilly (Mounjaro) benadrukken dat de medicijnen bedoeld zijn voor gebruik onder medische begeleiding van een arts en via een erkende apotheek. Ze waarschuwen dat sociale media, onofficiële websites en andere niet-reguliere kanalen risico’s met zich meebrengen. Lilly zegt dat vervalste geneesmiddelen niet getest of gecontroleerd zijn en in sommige gevallen zelfs levensbedreigend kunnen zijn.
Ook online aanbieders zoals Wellis, Goodweigh en Vi Lifestyle reageerden. Zij benadrukken dat ze werken met medische intakegesprekken, begeleiding door zorgverleners en levering via erkende Nederlandse apotheken. Volgens hen vormen ze geen alternatief voor, maar een aanvulling op de reguliere zorg. Goodweigh laat weten dat patiënten periodiek worden gecontroleerd en dat de eigen huisarts met toestemming kan worden geïnformeerd. Yazen, Fitpen Clinics en Treated hadden op het moment van publicatie nog geen reactie gegeven.
Het onderzoek van het RTL Nieuwspanel is uitgevoerd van 12 mei tot en met 10 juni onder 2.000 leden die zeggen een vorm van deze medicatie te gebruiken. Het is representatief voor leeftijd, geslacht, opleiding, werkzaamheid en politieke voorkeur.
Wil je meedoen aan vervolgonderzoek van RTL Nieuws naar afslankmedicatie? Deel dan jouw ervaringen anoniem via de vragenlijst. Heb je een tip? Stuur een berichtje via WhatsApp of Signal naar +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl.
Staking in het OV: stations blijven rustig, wegen niet heel drukker
De landelijke staking in het openbaar vervoer heeft vooralsnog niet tot grote problemen geleid. Op grote stations als Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal is het rustig. Vakbonden FNV en CNV hebben trein-, metro- en trampersoneel opgeroepen om tot 08.00 uur vanochtend het werk neer te leggen. De actie is gericht tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. Ook vanwege de hitte zijn er dienstregelingen aangepast. Ov-reizigers kunnen daardoor de hele dag te maken krijgen met vertragingen en uitval, maar reizigers lijken daar rekening mee te hebben gehouden. Ook op de weg is het niet erg veel drukker, meldt de ANWB. Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen NS-treinen, op enkele sprinters rondom luchthaven Schiphol na. Na de staking kunnen nog treinen uitvallen of later rijden dan gepland, omdat de dienstregeling weer moet worden opgestart, zegt NS. Vanwege de hoge temperaturen rijden er de komende dagen sowieso minder treinen op een aantal trajecten: Vanaf 12.00 uur geldt code oranje voor een groot deel van het land vanwege extreme hitte. Met name dubbeldekstreinen zijn gevoelig voor problemen tijdens de hitte, meldt NS (opent in nieuw venster). “Vooral als het ’s nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden.” Ook vervoersmaatschappij Connexxion waarschuwt passagiers voor de gevolgen van de staking. Hoeveel bussen uitvallen is nu nog onduidelijk. “We kunnen vooraf niet voorspellen hoeveel collega’s het werk neerleggen”, zegt de vervoerder (opent in nieuw venster). Het GVB in Amsterdam en de RET in Rotterdam beginnen na 08.00 uur. Ook in de rest van de ochtend kunnen trams, metro’s en bussen later vertrekken dan gepland als gevolg van opstartproblemen. Arriva roept reizigers op rekening te houden met vertraging en uitval tot zeker 09.00 uur. Vanwege alle problemen in het openbaar vervoer verwacht de ANWB dat vandaag meer mensen met de auto of motor naar het werk gaan. Tegelijkertijd wordt er geen topdrukte verwacht op de weg. “We merken dat het de afgelopen weken langzaam wat minder druk is geworden, omdat meer mensen zonder schoolgaande kinderen op vakantie zijn”, zegt een woordvoerder. Toch zet de ANWB extra personeel in vanwege de hitte. Automobilisten worden vaker dan normaal getroffen door pech, van kapotte accu’s tot oververhitte banden. Ov-reizigers zijn dus niet de enige forensen die de komende dagen last hebben van het tropische weer. Binnenland Deel artikel:
Wel of geen subsidie naar Tata? Vandaag kort geding tegenover Nederlandse Staat
Vandaag staat er een belangrijke rechtszaak op de agenda: een kort geding van de stichting Gezondheid op 1 tegen de Nederlandse Staat. De inzet? Of Tata Steel wel of niet die miljardensubsidie mag krijgen.
Onderwerp van artikel
Het gaat allemaal om een intentieverklaring die de Nederlandse Staat, de provincie Noord-Holland en Tata Steel in september sloten. Daarin beloofde de Staat maximaal twee miljard euro bij te dragen aan de verduurzaming van de staalproductie in IJmuiden. Tata ligt al langer onder vuur, omdat er bij de productie van staal veel schadelijke stoffen vrijkomen die slecht zijn voor natuur en mens.
Die twee miljard is volgens Tata zelf van levensbelang. OR-voorzitter Cinda Groos van Tata zei eerder tegen NH: “Zonder die steun wordt het een onmogelijk verhaal.” Het bedrijf benadrukte zelf ook dat de intentieovereenkomst nog niet definitief is. Toenmalig minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei noemde de deal in september goed nieuws en een stap in de goede richting: “Zware industrie die verduurzaamt en oog heeft voor de leefomgeving, heeft in Nederland toekomst.”
Intussen is er een nieuwe kabinet aangetreden en is de samenstelling van de Tweede Kamer veranderd. De subsidie is nog niet van tafel: de ‘nieuwe’ Kamer stemde in april in met de miljardensteun, maar eiste wel hardere afspraken en strengere garanties over bijvoorbeeld gezondheid. Het kabinet mag verder onderhandelen met Tata Steel over de zogenoemde ‘maatwerkafspraken’.
Gezondheid op 1 naar de rechter
Over die afspraken maakt stichting Gezondheid op 1 zich grote zorgen. In mei schreven ze in een persbericht: “Bij elke stap in het maatwerkafsprakentraject zien en ervaren we dat de gezondheid van omwonenden van Tata Steel onvoldoende wordt beschermd.” Volgens hen ontbreken essentiële onderzoeken en worden omwonenden niet genoeg betrokken bij de besluitvorming.
Daarom willen ze dat de Staat geen definitieve afspraken met Tata maakt, ‘zolang niet onafhankelijk en openbaar is vastgesteld wat de gevolgen zijn voor gezondheid, milieu en leefomgeving, en zolang bewoners geen echte inspraak hebben gehad’. De stichting zegt dat de juridische weg de laatste mogelijkheid is na gesprekken met ministers, ambtenaren, Tata en andere partijen.
Antoinette Verbrugge van de stichting, die zelf in de buurt van Tata woont, zegt: “Voor ons is deze rechtszaak geen doel op zich, maar een noodzakelijke stap om gezondheid, leefomgeving en democratische rechtsbescherming veilig te stellen.” Ze voegt toe: “De Staat is vooral bezig om 2 miljard euro te willen betalen om een Indiase multinational die de bedelnap ophoudt te helpen, terwijl onze gezondheid onderaan bungelt. Voor de bühne lijkt die gezondheid misschien een rol te spelen, men heeft er de mond vol van, maar dat is voor de bühne.” Ze verwijst hierbij naar het Indiase moederbedrijf Tata.
Ook kritiek van economen
In maart spraken meer dan 100 economen zich nog uit tegen de plannen om twee miljard aan Tata uit te geven. “Nederland kan en moet beschikbare middelen effectiever inzetten”, schreven de wetenschappers van verschillende universiteiten.
Het kort geding en meer
Het kort geding dient vandaag om 12.00 uur bij de rechtbank in Den Haag. De uitspraak volgt binnen enkele weken. Tata zelf houdt zich ‘op de vlakte’, omdat het bedrijf geen directe partij is in de zaak. “Het is Gezondheid op 1 tegenover de staat”, aldus een woordvoerder.
Het kort geding is niet het enige waar Tata mee te maken heeft. Er loopt ook een strafzaak, een massaclaim van omwonenden, en er is gedoe rondom vergunningen en sluiting van fabrieken. Vervuiling is de grote gemene deler bij alle issues.
Video: 110 euro per Nederlander in Tata stoppen?
Deze vraag probeert verslaggever Bart Reijen in de onderstaande video te beantwoorden:
Schoolcabaret gered, maar discussie op Stedelijk Gymnasium nog niet voorbij
Een traditie van ruim dertig jaar is voorlopig gered op het Stedelijk Gymnasium Breda. De schoolleiding zette eerder een streep door de diploma-uitreiking met docentencabaret vanwege zorgen over de sociale veiligheid, maar na protesten en een petitie met meer dan 1500 handtekeningen gaat het evenement toch door.
Maar de discussie is daarmee nog niet voorbij: na de zomervakantie wordt opnieuw gesproken over de toekomst van het cabaret. Veel ouders en leerlingen begrijpen nog altijd niet waarom de school eerst een streep door de traditie zette en daar later op terugkwam. Rector Inge Rodenburg wil daar geen inhoudelijke uitleg over geven. “Waarom is er eerst zo lang nee gezegd en daarna opeens wel ja?”, vraagt een ouder zich af. Volgens een leerling heeft de rector als verklaring gegeven dat ze ‘de petitie recht wil doen’.
In ieder geval is de opluchting onder leerlingen groot en de voorpret al begonnen. “De kinderen zitten alweer te bedenken: ga ik genoemd worden of ga ik niet genoemd worden in het cabaret?”, zegt een ouder.
Aangepaste opzet
Hoewel het cabaret doorgaat, is de opzet van de diploma-uitreiking aangepast. De bijeenkomsten worden op 7 en 8 juli verdeeld over vier momenten en beginnen iets eerder dan gebruikelijk. Daarnaast mogen leerlingen deze keer nog maar twee gasten per persoon meenemen. “Meestal gaan de ouders mee, dus dat wordt lastig met samengestelde gezinnen”, denkt een docent. “Ook opa’s en oma’s moeten nu thuisblijven.”
De aangekondigde evaluatie na de zomervakantie zorgt ondertussen voor scepsis en nieuwe vragen. “Waarom?”, vraagt een ouder zich af. “Het hoort al dertig jaar bij de school. Daarom raakt dit zoveel mensen.”
Censuur?
Tijdens een overleg tussen de schoolleiding, de cabaretgroep en de leerlingenraad afgelopen vrijdag zijn verschillende zaken besproken. Daarbij kwamen ook zorgen naar voren over de ruimte die docenten tijdens het cabaret krijgen. “Er is sprake van censuur”, vertelt een ouder. “Docenten zouden tijdens het cabaret niet alles mogen zeggen.” Volgens die ouder kwam dit onderwerp tijdens de bijeenkomst echter niet aan bod. “Eigenlijk werd bij iedere vraag gezegd: daar komen we tijdens de evaluatie nog op terug.”
In een brief aan ouders en leerlingen prijst rector Rodenburg de betrokkenheid van de leerlingen en verwijst ze naar de petitie. Volgens haar is na gesprekken met de leerlingenraad en leden van het cabaret gezocht naar een oplossing waardoor de cabaretvoorstelling alsnog kunnen doorgaan. “We hebben een goed gesprek gehad over het belang van de promotieavond”, schrijft de rector.
Discussie nog niet voorbij
Door het uitblijven van concrete antwoorden verwachten betrokkenen echter dat de discussie na de zomervakantie opnieuw zal oplaaien. “Het is een overwinning voor de leerlingen”, zegt een docent. “Maar de gesprekken zijn nog niet voorbij.”
Volgens verschillende betrokkenen gaat de discussie inmiddels over meer dan alleen het cabaret. De kwestie heeft volgens hen bestaande frustraties over de communicatie en besluitvorming binnen de school zichtbaar gemaakt. “Dit was eigenlijk de druppel”, zegt een ouder. “Er was al zoveel afgenomen van ze. Reisjes hier, uitjes daar, excursies. En nu hebben leerlingen gezegd: tot hier en niet verder.”
Hoe breed die onvrede leeft, is niet vast te stellen. De schoolleiding wilde niet reageren op vragen van Omroep Brabant. “We zijn ontzettend blij dat het doorgaat”, besluit een ouder. “Maar ik heb sterk het gevoel dat dit nog een staartje krijgt. We spreken elkaar waarschijnlijk in september weer.”
De betrokkenen die voor dit artikel zijn gesproken, wilden alleen anoniem reageren.
