Rens Boon kiest voor FC Eindhoven

De 19-jarige verdediger Rens Boon heeft zijn handtekening gezet onder een contract bij FC Eindhoven. De jongeling komt over van PSV en gaat de komende twee seizoenen spelen in het Jan Louwers Stadion. Boon, die centraal in de verdediging staat, heeft maar liefst negen jaar in de jeugdopleiding van PSV doorgebracht. Afgelopen seizoen speelde hij bij PSV O19, waarmee hij ook meedeed aan de UEFA Youth League, een chique Europese jeugdcompetitie.

Thuisgevoel in Eindhoven

Boon zelf ziet deze stap als een logische volgende in zijn voetballoopbaan. Hij is opgegroeid in Eindhoven en voelt zich direct thuis bij FC Eindhoven. Meerdere clubs hadden interesse, maar hij koos voor FC Eindhoven vanwege het ontwikkelingsplan dat ze voor hem hebben klaarliggen. Hij heeft er zin in om in de Keuken Kampioen Divisie aan de slag te gaan en daar verder te groeien.

Tevreden technisch manager

Technisch manager Marc Scheepers is blij met de komst van Boon. Hij geeft aan dat de verdediger al ervaring heeft op hoog niveau en ziet veel potentie in hem. Scheepers verwacht dat Boon een mooie bijdrage kan leveren aan het team. Met het tweejarige contract krijgt de jonge verdediger de tijd en kans om zich te bewijzen en te ontwikkelen bij het eerste elftal van FC Eindhoven.

Bekijk origineel artikel

Franse tv-persoonlijkheid aan de kant gezet na harde woorden over Belgische voetballer

De 44-jarige Pierron haalde tijdens een uitzending fel uit naar Doku, omdat hij het WK wilde verlaten om bij de geboorte van zijn kind te zijn. Volgens haar is de vader “maar een bijfiguur” bij een bevalling, wat ze een “weerzinwekkend moment” noemde. “Er zijn tientallen voetballers die jouw plek op het WK willen hebben, terwijl je kind er altijd zal zijn”, zei ze. Een kort fragment van haar uitspraken ging viraal op sociale media.

L’Équipe reageerde zondagavond met een officiële verklaring: ze nemen afstand van de opmerkingen, “die veel kijkers geschokt hebben”, en boden hun excuses aan. Maandag was Pierron niet meer te zien als presentatrice. Doku heeft nog niet op de rel gereageerd. Zijn vrouw is inmiddels in Londen bevallen van hun zoon Praise, en de WK-speler was daarbij aanwezig met toestemming van de Rode Duivels, zo schreef het team maandag op Instagram. De aanvaller van Manchester City keert nu terug naar Seattle om zich voor te bereiden op het volgende WK-duel van België tegen Nieuw-Zeeland, komende zaterdag.

Bekijk origineel artikel

Basketbalster Antetokounmpo op weg naar nieuwe uitdaging

Antetokounmpo, al jarenlang dé speerpunt van de Milwaukee Bucks en wereldwijd bekend als een van de beste basketballers op de planeet, heeft zijn zinnen gezet op een flinke verandering. Hij leidde de ploeg in 2021 naar de NBA-titel en werd toen uitgeroepen tot MVP van de play-offs. Ook in de reguliere seizoenen daarvoor pakte hij die individuele prijs al een paar keer. Sinds 2013 speelde de Griekse reus voor geen enkele andere club, maar nu hoopt hij via een transfer weer meer kans te maken op kampioenschappen. Met een salaris van ruim 50 miljoen dollar is hij een van de best betaalde spelers. Volgens geruchten wordt de overstap pas op 6 juli officieel. De draft, waar clubs jonge spelers kunnen selecteren voor het nieuwe seizoen, vindt plaats op dinsdag.

Bekijk origineel artikel

Het einde van een tijdperk: Staffan Olsson stopt als bondscoach van de handballers

Na bijna vier jaar zit het erop voor Staffan Olsson als bondscoach van de Nederlandse handballers. Zijn contract, dat afloopt, wordt niet verlengd. De Zweedse coach vertrekt dus na een periode waarin Oranje wisselende successen kende.

Onder leiding van Olsson wist het Nederlands team zich te plaatsen voor het WK in 2021 en 2023. Dit jaar liep het echter mis: afgelopen mei greep Oranje naast een ticket voor het WK van 2027. Wie de 62-jarige Olsson gaat opvolgen, is op dit moment nog niet bekendgemaakt. De handbalbond is dus nog op zoek naar een nieuwe coach voor de toekomst.

Bekijk origineel artikel

Waarom blijft Ronaldo spelen? Martinez gelooft er heilig in

Voor bondscoach Roberto Martínez is Cristiano Ronaldo – ondanks zijn vaak twijfelachtige optredens van de laatste tijd – bij Portugal steevast boven alle kritiek verheven. Veel sceptici zoeken de reden daarvoor in een gerucht dat rondgaat: Franse media meldden onlangs dat het Saudische Al-Nassr, de club van Cristiano Ronaldo, na het WK Martínez wil inlijven als nieuwe trainer.

Martínez, de man die zich graag verschuilt achter statistieken, werd na het teleurstellende 1-1 gelijkspel van Portugal tegen Congo met eigen wapens bestreden. Ronaldo kwam in dat duel tot welgeteld 25 balcontacten, het laagste aantal dat een speler van de ‘Seleção’ ooit in een interland liet noteren. Niet één keer kwam de spits tot een schot tussen de palen. Al tien interlands op rij staat de aanvaller van Portugal droog. Sinds 2021 maakte hij geen enkel velddoelpunt op een EK of WK. En nooit slaagde hij er in de vijf voorgaande WK’s in een treffer te produceren in de knock-outfase.

In Portugal (en ook daarbuiten) staat Ronaldo steeds vaker ter discussie, maar niet bij Martínez. De bondscoach laat niet na de hoge standaard die zijn sterspeler aan de dag legt tijdens trainingen te prijzen en roemt zowel diens toewijding als fysieke gesteldheid. Voor hem was het niet meer dan logisch dat hij tegen Congo in de 72ste minuut aanvaller Pedro Neto en elf minuten later middenvelder Vitinha naar de kant haalde en Ronaldo binnen de lijnen liet staan.

“Het slaat nergens op om de beste voetballer uit de historie naar de kant te halen wanneer je een doelpunt moet maken”, verdedigde Martínez zich na afloop. “Mensen die Ronaldo bekritiseren, gaan niet met hun tijd mee. Die zien hem nog altijd als die flankspeler van Manchester United of Real Madrid. Maar hij is het aanspeelpunt dat Portugal nodig heeft om ruimte te creëren en te scoren.”

Het groeiende leger sceptici meent bij Martínez een patroon te zien, hij is een man die in het verleden heeft bewezen een gouden generatie de nek om te kunnen draaien. De grote vraag: gaat Portugal dit WK soms Martínez’ oude werkgever België achterna? De derde plaats die Martínez met de Rode Duivels behaalde op het WK van 2018 in Rusland was onmiskenbaar een meesterwerk. België schitterde dat toernooi in de halve finales tegen latere wereldkampioen Frankrijk als nooit tevoren. Maar de Belgen verloren in de jaren die daarop volgden ook hun glans.

Een nederlaag in de kwartfinales van het uitgestelde EK van 2020 tegen Italië, opnieuw de latere winnaar van het toernooi, was volgens critici een voorbode van wat de ploeg tijdens het WK van 2022 boven het hoofd hing. In Qatar ging België in de poulefase roemloos onderuit, na een zege op Canada, een nederlaag tegen Marokko en een remise tegen Kroatië. Grote namen als Jan Vertonghen (35), Dries Mertens (35), Toby Alderweireld (33) en Axel Witsel (33) verlieten hun laatste eindtoernooi via de zijdeur. Het was uitgerekend Kevin De Bruyne die na de uitschakeling de vinger op de zere plek legde: “Deze ploeg was te oud.”

Dit WK kan leeftijd volgens velen opnieuw een bepalende factor worden. De leeftijd van de ooit zo ongenaakbare spits van Portugal, welteverstaan. Want Ronaldo is onmiskenbaar een speler op leeftijd. Ter illustratie: middenvelder João Neves werd geboren in 2021, het jaar waarin ‘CR7’ zijn debuut maakte in het Portugese elftal. Net als bij de Belgen het geval was, zo klinkt het, bewijst Martínez daarmee (te) lang vast te houden aan een vaste waarden uit het verleden. En daarmee zijn eigen graf te graven.

Het was de Congolees Ngalayel Mukau, de directe tegenstander van Ronaldo, die het treffend verwoordde toen hem na afloop gevraagd werd of hij een plan had gehad om de Portugese aanvaller af te stoppen. “Nee. Want ik wist dat hij niet meer de speler is die hij ooit was.”

Toch weigert Martínez, anders dan zijn voorganger Fernando Santos vier jaar geleden, knopen door te hakken. Waar Ronaldo in Qatar na de groepsfase zijn basisplaats kwijtraakte en de laatste twee duels vanaf de bank moest toekijken, lijkt hij dit WK vooralsnog een ‘zekerheidje’ bij de Portugezen. Ook tijdens de tweede groepswedstrijd van Portugal, dinsdag om 19.00 uur tegen Oezbekistan. Vreemd is dat niet. Martínez legt het lot van Ronaldo namelijk in handen van Ronaldo zelf.

“Ik ken niemand die kritischer op zichzelf is dan hij. Wanneer Ronaldo aanvoelt dat zijn tijd gekomen is en hij de ploeg niet meer verder kan helpen, doet hij vanzelf een stap opzij.”

Deel artikel:

Bekijk origineel artikel

Sebas krijgt de kans bij Willem II: “Mooi en trots moment”

Willem II is dinsdag begonnen met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. Vanwege de warmte trainen de Tilburgers deze week in de ochtend. Trainer John Stegeman liet bij de seizoenstart vooral jonge spelers zien, waaronder Sebas Wermenbol.

De 19-jarige Tilburger tekende onlangs zijn eerste profcontract en mag nu laten zien wat-ie kan bij de promovendus naar de Eredivisie. “Een contract was een jongensdroom en deze kans al helemaal.”

Wermenbol is een echte clubjongen. Op 9-jarige leeftijd ruilde hij SV Reeshof in voor stadsgenoot Willem II en doorliep daar de hele jeugdopleiding. Onlangs zette hij z’n handtekening onder een contract voor twee seizoenen, met een optie voor nog een jaar. Onder hoofdtrainer Stegeman krijgt de voormalig jeugdinternational nu een kans in de voorbereiding. “Ik voetbal al meer dan de helft van mijn leven bij Willem II. Dat ik nu aansluit bij de selectie is een mooi en trots moment.”

De Tilburger omschrijft zichzelf als een aanvallende middenvelder met creativiteit. “Ik ben goed aan de bal, kan een steekbal geven en kan goed de ruimtes bespelen. Voor mij is het nu belangrijk om ervaring op te doen tussen de ervaren jongens. Hopelijk kan ik aanhaken bij het niveau. De eerste training was mede door de warmte pittig, maar het ging goed.”

Zijn grote voorbeeld is Frenkie de Jong, die ook jarenlang in de jeugdopleiding van Willem II speelde. “De Jong heeft ontzettend veel kwaliteiten, al speelt hij in een andere rol op het middenveld dan ik. Toen hij nog bij Willem II speelde, heeft hij een gasttraining aan ons team gegeven. Als jonge jongen ben ik met hem op de foto geweest. Als ik ooit zijn niveau zou kunnen aantikken, is dat geweldig. Maar zover is het nog lang niet. Ik blijf met beide benen op de grond staan.”

Medespeler Siegert Baartmans meldde zich dinsdag ook bij de eerste training van het nieuwe seizoen. De 20-jarige spits debuteerde vorig seizoen en brak door met 23 competitiewedstrijden. “Ik hoop dat ik in de Eredivisie net zoveel aan spelen toekom en dat ik belangrijk voor de ploeg kan zijn. Ik kijk in ieder geval uit naar de Eredivisie, zoals spelen in het Philips Stadion, De Kuip of de Johan Cruijff ArenA.”

Het voetballen had Baartmans gemist. Ondanks de warmte genoot hij van de start van de voorbereiding. En hij blijft, net als in zijn vakantie, nog even genieten van de promotie naar de Eredivisie. “Ik heb er iedere dag aan gedacht, het was een voetbalsprookje. Alles klopte, het was een geweldige tijd.”

Bekijk origineel artikel