VS en Iran praten verder, maar spreken elkaar tegen over atoomdeal

“Ondanks hun protesten en valse beweringen,” schrijft Trump op Truth Social, “is Iran volledig en helemaal akkoord gegaan met nucleaire inspecties op het hoogste niveau, tot ver in de toekomst.” Zijn vicepresident JD Vance zei eerder al dat Iran bereid zou zijn inspecteurs toe te laten. Maar Iran ontkent dat daar tijdens de onderhandelingen afspraken over zijn gemaakt. Trump zegt dat hij zonder zulke garanties überhaupt niet verder zou willen onderhandelen met de Iraniërs. Ook schrijft hij op basis van deze en andere ‘enorme toezeggingen’ van Iran te hebben besloten de Straat van Hormuz te heropenen. Die was eerder geblokkeerd door zowel Iran als de Verenigde Staten.

Afgelopen week tekenden de VS en Iran een tussentijds akkoord. Daarin staat onder meer dat beide partijen binnen zestig dagen tot een permanent akkoord moeten komen. Daarom zijn zondag onderhandelingen gestart in Zwitserland. Vandaag werd bekend dat Iran en de VS vier werkgroepen gaan opzetten om over verschillende onderwerpen te onderhandelen. Volgens de Iraanse onderhandelaar Gharibabadi richten die zich op nucleaire zaken, het opheffen van sancties, wederopbouw en economische ontwikkeling, en de uitvoering en controle van een toekomstig akkoord. Het is niet duidelijk of een van de vier werkgroepen zich ook gaat bezighouden met Libanon. De situatie in dat land blijft een gevoelig punt bij de onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten.

Israël en Hezbollah sloten vrijdag onder druk van Iran en de VS een staakt-het-vuren. Iran heeft als onderdeel van de voorlopige overeenkomst met de VS geëist dat de Israëlische aanvallen in Libanon stoppen. Toch vielen vandaag opnieuw doden door Israëlische beschietingen in Zuid-Libanon. Volgens het Libanese staatspersbureau NNA openden Israëlische troepen het vuur op een groep mensen in de buurt van de stad Nabatieh. De Libanese burgerbeschermingsdienst meldt dat daarbij twee mensen zijn omgekomen. Israël zegt dat het heeft geschoten op ‘gewapende terroristen’ die een bedreiging vormden voor Israëlische troepen. Hezbollah stelt juist dat burgers werden beschoten en spreekt van een ‘flagrante schending’ van het staakt-het-vuren.

De Amerikaanse president Donald Trump uitte vorige week ook kritiek op het Israëlische optreden in Libanon, omdat daarbij volgens hem te veel burgers om het leven komen. Gisteren liet het Israëlische leger weten dat het zijn veiligheidszone in Zuid-Libanon in stand houdt. Israël zegt dat die nodig is om burgers te beschermen tegen mogelijke aanvallen van Hezbollah. De bufferzone ligt op Libanees grondgebied en ging gepaard met grootschalige verwoestingen van woningen en dorpen.

Intussen is het geweld van Israëlische militairen en kolonisten tegen Palestijnen ook sterk toegenomen. Gemiddeld vinden dagelijks zes aanvallen plaats waarbij slachtoffers vallen of schade ontstaat, meldt de Verenigde Naties. Een commissie van VN-experts concludeerde vandaag daarnaast dat Israël in Gaza bewust kinderen tot doelwit heeft gemaakt en daarmee genocide, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid heeft gepleegd. Eerder concludeerden zij al dat Israël genocide pleegde in Gaza, maar nu voegen zij daar in een nieuw rapport aan toe dat het aanvallen van kinderen daar een indicator van is. Israël ontkent en noemt het rapport ‘lasterlijk’.

Israël heeft afgelopen dagen aangekondigd in Zuid-Libanon te blijven. Sommige mensen die op de vlucht zijn, gaan toch terug naar hun dorpen in het zuiden. Anderen hebben er geen vertrouwen in.

Bekijk origineel artikel

Trump zet Colombia op z’n kop: Is ‘El Tigre’ de nieuwe bondgenoot?

Hé, heb je het nieuws al gehoord? Het ziet ernaar uit dat Colombia een nieuwe president krijgt, en die is er eentje uit hetzelfde straatje als Trump. De Amerikaanse president heeft namelijk al snel Abelardo de la Espriella gefeliciteerd, een nogal nationalistische advocaat die volgens de eerste telling de verkiezingen heeft gewonnen. Ook andere rechtse leiders uit de regio stuurden alvast felicitaties. De officiële uitslag is er nog niet – dat duurt nog een paar dagen – maar Trump zegt nu al dat hij uitkijkt naar een ‘sterke relatie’ tussen de VS en Colombia.

Wie is die ‘El Tigre’ eigenlijk?

Tot voor kort kenden de meeste Colombianen Abelardo de la Espriella (47) vooral als een flamboyante miljonair en zakenman. Oh, en als een strafrechtadvocaat met nogal omstreden klanten, zoals oud-president Alvaro Uribe, die vorig jaar werd veroordeeld vanwege banden met gewelddadige paramilitairen in de jaren ’90. Maar in no time is ‘El Tigre’ (de Tijger, zoals hij zichzelf noemt) opgedrongen naar het centrum van de politieke macht. Dit weekend lukte het hem om met een piepkleine marge van één procentpunt de meeste stemmen binnen te halen in de tweede ronde. De uitslag is nog niet officieel, maar dat weerhield De la Espriella er niet van om alvast flink feest te vieren met zijn aanhangers.

Harde aanpak tegen geweld

De la Espriella profileert zich als een radicaal-rechtse leider die buiten de gevestigde politiek staat. Hij belooft een rigoureuze oplossing voor de geweldsspiraal waar Colombia al zo lang in zit. Na het vredesakkoord uit 2016 met de FARC-guerilla leek de burgeroorlog voorbij, maar de laatste jaren laaide het geweld weer op. Nieuwe gewapende groepen ontstonden, en Colombia produceerde een recordhoeveelheid cocaïne. Vorig jaar werden bijna 15.000 moorden geregistreerd. De huidige linkse president Petro probeerde met zijn ‘Paz Total’ vrede te sluiten, maar dat is mislukt. De la Espriella wil juist een keiharde aanpak: hij droomt van minstens tien megagevangenissen in de jungle, naar het voorbeeld van zijn idool, president Bukele uit El Salvador. Ook wil hij hogere straffen en ‘narcokampen’ bombarderen.

Hervormingen en vriendschap met de VS

Daarnaast wil hij, net als zijn andere politieke voorbeeld, de ultrarechtse president Milei uit Argentinië, het overheidsapparaat drastisch inkrimpen. Honderdduizenden ambtenaren zouden eruit vliegen. Kortom, zijn beleid staat haaks op wat Petro de afgelopen vier jaar deed. En De la Espriella zoekt ook de samenwerking met de VS, vooral op het gebied van drugsbestrijding. Hij steunt de acties van Trump om vermeende drugsboten in de Caribische zee aan te vallen. Voor Trump is dit een mooie kans: met weer een ultrarechtse president in Colombia krijgt hij meer invloed in Latijns-Amerika, precies wat hij wil om de groeiende macht van China in de regio te breken.

Wat staat er nog te gebeuren?

Er zijn nog wat hobbels: de linkse kandidaat Iván Cepeda heeft aangekondigd de tellingen van tientallen stembureaus aan te vechten. De officiële uitslag wordt naar verwachting deze week bekendgemaakt. De inauguratie staat gepland voor 7 augustus. Later dit jaar zijn er ook verkiezingen in Brazilië, waar de linkse president Lula het opneemt tegen Flavio Bolsonaro, de zoon van de veroordeelde oud-president. De kans is groot dat Trump zich daar ook mee gaat bemoeien.

Bekijk origineel artikel

Camper die door vlonderpad zakte in natuurgebied, kan niet zomaar weg

Een flinke blunder met flinke gevolgen
Een camper die vorige week door een vlonderpad zakte in het natuurgebied Grolloërveen in Drenthe, blijft daar voorlopig staan. Er is nog geen manier gevonden om het voertuig op een veilige manier weg te halen.

Hoe het misging
Het ging donderdagavond mis toen de bestuurder van de camper een verkeerde afslag nam en op het vlonderpad terechtkwam. De houten planken, die speciaal bedoeld zijn voor wandelaars en fietsers, konden het gewicht van de camper niet aan. Meerdere planken braken doormidden.

Schrik en boete
Volgens de boswachter waren de kampeerders enorm geschrokken van wat er gebeurde. Ze hebben een boete gekregen omdat ze niet over het pad mochten rijden. Het was dus niet alleen een ongelukje, maar ook een overtreding.

Lastige berging
De camper weghalen blijkt een flinke uitdaging. Hans Alting van Staatsbosbeheer legt bij RTV Drenthe uit waarom: “Het vlonderpad is flink beschadigd, maar bij de camper is de boel gelukkig intact en dat willen we graag zo houden.” Ook wil de beheerder voorkomen dat er brandstof in de natuur lekt.

Extra moeilijk door kwetsbaar gebied
De locatie maakt het extra lastig. “We staan nu in contact met een bergingsbedrijf om te kijken hoe we de camper daar het beste weg kunnen krijgen. Dat zou nog wel deze hele week kunnen duren. Want we willen ook niet zomaar met zwaar materieel het Grolloërveen in vanwege het kwetsbare veengebied”, vertelt Alting.

Gevolgen voor wandelaars
Het vlonderpad is voorlopig dicht voor wandelaars en fietsers. De populaire wandelroute Sprokkelspoor van 12 kilometer is daardoor niet te bewandelen. “Mensen kunnen die tocht nu maar voor de helft lopen, alleen de korte route is mogelijk.”

In samenwerking met RTV Drenthe

Bekijk origineel artikel

Scholieren ‘vergeten’ te betalen bij Jumbo en Kruidvat, school grijpt in

Leerlingen van het Odulphuslyceum in het centrum van Tilburg zorgen voor overlast bij supermarkt Jumbo en drogisterij Kruidvat. De middelbare school meldt dat scholieren regelmatig ‘vergeten’ om te betalen voor producten. Komend schooljaar neemt de school daarom extra maatregelen om dit gedrag aan te pakken.

Ouders hebben een brief van de school ontvangen waarin staat dat er een zorgelijke ontwikkeling is onder leerlingen, met name tijdens de pauzes. “Het niet betalen voor producten wordt een steeds structureler probleem. Wij vinden dit zorgelijk en niet acceptabel”, staat er in de brief.

Extra toezicht

“Volgend schooljaar zullen leraren daarom aanwezig zijn bij deze twee winkels om het gedrag van de scholieren in de gaten te houden”, laat rector Iris Pfrommer weten. Het Odulphuslyceum kreeg steeds meer klachten binnen van winkeliersvereniging Korvelseweg en van de wijkagent. “Het gaat niet alleen over diefstal of vergeten af te rekenen, maar ook over rommel die op straat wordt achtergelaten”, vult de rector aan.

Volgens Pfrommer is de klacht over niet-betaalde spullen iets van de laatste tijd. “Mogelijk dat zelfscankassa’s daarin ook een rol spelen, waardoor er soms echt per ongeluk niet alle producten worden afgerekend”, probeert ze de nieuwe overlastklacht te verklaren.

Signaal afgeven

De school hoopt ook dat ouders met hun kinderen willen praten over hun gedrag tijdens de pauzes, zo staat in de e-mail. Daarnaast roept de school de getroffen winkeliers op om vooral aangifte te doen van diefstal, zodat er een duidelijk signaal wordt afgegeven.

Bekijk origineel artikel

De Wolf is Weer Vaker Actief in Brabant: Negen Schapen Doodgebeten

Sinds februari zijn er alweer negen schapen omgekomen door een wolf in Brabant. Dat blijkt uit de laatste cijfers van BIJ12, de organisatie die alle wolfaanvallen in de gaten houdt. In elk van deze gevallen heeft DNA-onderzoek bevestigd dat het echt om een wolf ging, en niet om een ander dier.

De eerste aanval van dit jaar was op 6 februari in Etten-Leur, waar drie schapen werden doodgebeten. Een dag later, op 7 februari, was het opnieuw raak in het nabijgelegen Rijsbergen. Daar werd één schaap gedood. Meest recentelijk, op 8 mei, werd in Heusden een schaap doodgebeten door de wolf.

Eerder in april sloeg de wolf twee keer kort na elkaar toe in Zundert. Bij die aanvallen kwamen vier schapen om het leven. Daarnaast wordt er nog één schaap vermist, die bij BIJ12 staat geregistreerd als niet teruggevonden.

Een Opvallende Waarneming

In april werd er ook een gewonde wolf gefilmd in Goirle. Het dier hinkte over de stoep door het dorp. Een echtpaar op de fiets kwam er bijna mee in botsing.

Steeds Meer Aanvallen

De wolf lijkt dit jaar actiever te zijn dan vorig jaar. In de eerste zes maanden van 2025 waren er in Brabant slechts drie bevestigde wolfaanvallen, waarbij drie schapen en een alpaca omkwamen. Over heel 2025 waren er in totaal twaalf schapen, één alpaca en één rund gedood door wolven. Dit staat in contrast met 2024, toen negentien schapen en één geit werden gedood.

BIJ12 registreert alle wolfwaarnemingen en -aanvallen in opdracht van de provincies. Na een melding van een aanval komt er een inspecteur langs. Die onderzoekt de sporen, voert sectie uit op het dode dier en stuurt het DNA-materiaal naar een lab. Zo wordt met zekerheid vastgesteld of het om een wolf gaat.

Schadevergoeding voor Dierenhouders

Dierenhouders die schade lijden door een wolfaanval, kunnen een vergoeding krijgen van BIJ12. In 2025 keerde de organisatie in totaal 7.535,36 euro uit aan getroffen Brabantse veehouders. Dit jaar (2026) staat de teller vooralsnog op 2.358,64 euro. Een aantal schadegevallen is nog in onderzoek, dus de vergoeding kan nog volgen.

Hoewel de wolf in Brabant dus wat vaker toeslaat, valt het aantal aanvallen nog in het niet bij andere provincies. In Gelderland werden in de eerste helft van dit jaar al ongeveer 673 dieren gedood, waaronder alpaca’s, pony’s, schapen en runderen.

Bekijk origineel artikel

Voorzichtige onvrede in Moskou na drone-aanvallen: ‘Waarom ruimen ze die dingen niet op?’

Ineens waren er afgelopen donderdag dikke zwarte rookpluimen te zien boven de Russische hoofdstad: honderden Oekraïense drones kwamen door de Russische luchtverdediging heen en raakten onder meer een grote olieraffinaderij. En gisteren werden vluchten van en naar Moskou tijdelijk geschrapt omdat er weer tientallen Oekraïense drones onderweg waren. De oorlog wordt steeds voelbaarder voor de Moskovieten.

“Waarom moet ik hieronder lijden?”, reageert een inwoner op Threads. “Waarom halen ze die drones niet neer? Waar bleef de waarschuwing? Waarom worden mijn vakantieplannen verpest?” Iemand anders schrijft: “O mijn god, waarom hebben ze Moskou aangevallen? Het is de hoofdstad, geen dorp! Wat gebeurt er allemaal?”

Volgens Rusland-correspondent Olaf Koens zijn de reacties online wel voorzichtig. “Ik zie de onvrede ook wel op Russische sociale media, maar het niveau vind ik erg ingetogen. Het zijn vaak reacties als: ‘er hangt rook boven de stad, waar komt dat vandaan’. Of: ‘het stinkt buiten’.” Ook enkele bekende pro-oorlogbloggers lieten voorzichtig kritiek horen. Volgens één van hen zou het luchtverdedigingssysteem rond Moskou niet deugen. Even later verwijderde hij het bericht weer, en benadrukte dat Rusland ‘nog altijd beschikt over een luchtverdedigingssysteem dat zijn gelijke niet kent in de wereld’.

Kritische reacties op de oorlog of op het Russische leger kunnen grote gevolgen hebben. “Je kan geen directe kritiek uiten”, zegt Koens. “Als je onder je eigen naam die berichten deelt, heb je een kans dat je wordt opgepakt. Voor het in diskrediet brengen van het Russische leger kan je een paar jaar naar het strafkamp.” Daarnaast denkt Koens dat het ook voor een deel in de aard van de Russen zit: “Het zit er mentaal en politiek ingebakken om je minder snel kritisch te uiten. Ze gaan ook gewoon verder met de waan van de dag. Daar is de oorlog ook op ingericht: als je in grote steden als Moskou of Sint-Petersburg woont, heb je niet op dagelijkse basis te maken met de oorlog. Daar zitten niet de soldaten die naar het front worden gestuurd. De oorlog wordt ver weg gehouden van de grote stedelijke middenklasse.”

Enkele burgers doen hun beklag tegen onafhankelijke Russische media, die vanuit het buitenland verslag doen. “Het engste is de totale onwetendheid”, zegt Alina, die in een buitenwijk van Moskou woont. “Als de overheid nou eens wat nieuws zou verspreiden, zou vertellen hoe ze veilig kunnen blijven tijdens een aanval, dat zou al helpen. Maar in plaats daarvan voelt het alsof ik volledig op mezelf ben aangewezen”, zegt ze tegen nieuwswebsite Meduza. Nadezha uit Moskou maakt zich zorgen of haar kind wel veilig naar de crèche kan: “Niemand heeft het personeel voorbereid. De juf weet niet waar de schuilplaats is en zou blijkbaar ook niet weten hoe ze de kinderen eruit moet krijgen”, zegt ze.

Begin dit jaar stelden de autoriteiten grote internetblokkades in, en werd het populaire social media platform Telegram zo goed als platgelegd. Toen daar veel onvrede over kwam, werd het grotendeels teruggedraaid. Ook een geplande belastingverhoging ging onlangs na kritiek uiteindelijk niet door. Het laat zien dat het Kremlin de stemming onder de bevolking nauwlettend in de gaten houdt.

Bekijk origineel artikel