
Recent Nieuws woensdag 17 december, 2025 07:39
Nederland wil af van de fatbike: Joost slachtoffer van zware aanrijding
“Echt een enorme klap.” Met die woorden beschrijft de 19-jarige Joost Cornelisse de botsing met een fatbike. Joost kwam een bocht omgefietst en stond opeens oog in oog met zes van die brede elektrische fietsen. “De bestuurders reden met z’n drieën naast elkaar, dus ook op de verkeerde kant van de weg.” Hij werd frontaal geraakt door een fatbike waar een 12-jarige jongen op zat.
Bij het ongeluk, dat begin oktober plaatsvond, liep Joost breuken op aan zijn pols, elleboog en neus. “Mijn neus doet nog steeds pijn,” zegt hij. Zijn gezicht zat onder de snijwonden. Binnenkort gaat hij voor vier grote littekens naar een plastisch chirurg en hij loopt nog steeds bij de fysio. “Toevallig had ik het een week voor het ongeluk nog over het onveilige gedrag op fatbikes. Bestuurders gillen, maken plotselinge bewegingen en zitten soms met z’n tweeën op één fiets, terwijl ze hard gaan. Sommigen rijden wel netjes, maar de meeste echt niet.”
Op TikTok deelde Joost een video over zijn herstel. “Ik krijg veel reacties van mensen die zelf ook onveilige situaties meemaken.”
Overlast neemt flink toe: snelheid en asociaal gedrag grootste ergernis
Uit een peiling blijkt dat de overlast door fatbikes sterk is toegenomen. Waar eerder dit jaar nog 45% van de mensen regelmatig overlast ervoer, is dat nu gestegen naar 64%. Mensen ergeren zich vooral aan de hoge snelheid, asociaal gedrag en het onvoorspelbare rijgedrag.
Nederlanders willen dan ook massaal strengere regels:
* 96% wil meer controles op illegale en opgevoerde fatbikes.
* 92% wil een hardere aanpak voor verkopers.
* 57% is voorstander van een totaalverbod (vorig jaar was dat nog 39%).
* 88% wil een helmplicht voor fatbikers.
Helmen, leeftijden en het gevoel van onveiligheid
Het ministerie werkt aan een helmplicht voor jongeren onder de 18 op elektrische fietsen en steps. Die plicht zou over ongeveer twee jaar kunnen ingaan. Maar uit een rondgang onder jongeren blijkt dat ruim de helft zijn fatbike zou verkopen als een helm verplicht wordt.
Het ministerie maakt voor regels geen onderscheid tussen fatbikes en andere e-bikes. Drie keer is onafhankelijk onderzoek gedaan naar aparte regels, en drie keer raadden onderzoekers dat af. Een fatbike zou te gemakkelijk om te bouwen zijn tot een ‘gewone’ elektrische fiets.
Ook wordt onderzocht of er een minimumleeftijd moet komen voor het rijden op een e-bike. 93% van de Nederlanders vindt dat fatbikes verboden moeten worden voor kinderen onder de 14 jaar.
Het gevoel van onveiligheid op fietspaden groeit. 81% vindt de paden onveiliger dan vijf jaar geleden. Dat vertrouwen is zo aangetast dat 28% van de ouders hun kinderen niet meer alleen naar school laat fietsen vanwege de problemen op het fietspad.
“Focus op mijn herstel”
Joost zelf voelt die onveiligheid nu ook. “Fietsen gaat nog niet zo makkelijk als voorheen. Ik schrik als mensen me inhalen. Maar het beste wat ik kan doen, is focussen op mijn herstel. Ik blijf optimistisch.”
Het ministerie reageert op de roep om actie: “We zijn bezig met een helmplicht voor jonge e-bikers, een gedragsaanpak, de ontwikkeling van een keurmerk en intensievere handhaving. We onderzoeken ook een minimumleeftijd. De kern van onze aanpak is dat we maatregelen nemen voor alle elektrische fietsen, omdat aparte regels voor fatbikes niet goed werken.”
Eindhovense motorrijder voor de rechter na gevaarlijke stunts op sociale media
Een 29-jarige man uit Eindhoven moet zich voor de rechter verantwoorden voor extreem roekeloos rijgedrag. De politie kwam hem op het spoor nadat hij zelf video’s online zette waarop hij onder meer gevaarlijke wheelies trekt, over stoepen scheurt en met snelheden ver boven de 200 kilometer per uur door de bebouwde kom raast.
“Deze filmpjes werden duizenden keren bekeken en wekten de indruk dat de wegen in Eindhoven een vrijstaat zijn waar dit gedrag kan en mag”, schreven agenten gisterenavond op sociale media. Na een digitaal onderzoek vonden ze meerdere video’s met ernstige overtredingen: straatraces, rechts inhalen en met hoge snelheid langs wegwerkers rijden.
De politie heeft zijn Ducati motor en zijn opnameapparatuur in beslag genomen. Daarnaast is hij zijn rijbewijs voor een half jaar kwijt. Het CBR onderzoekt nu of hij überhaupt nog geschikt is om te rijden. De man, online bekend als 4op2vlogs, bevestigde op sociale media dat zijn motor inmiddels door de politie is geveild. Hij is een crowdfunding gestart om de kosten te dekken en heeft al bijna 1500 euro aan donaties ontvangen.
De politie benadrukt dat dit soort gedrag onacceptabel is, zeker omdat Brabant ook afgelopen jaar weer koploper was in het aantal verkeersdoden. “Daarom zetten we ons hard in om dit aantal omlaag te krijgen. Dergelijk rijgedrag wordt niet getolereerd.”
CBS: Armoede in Nederland stijgt na vijf jaar daling
Voor het eerst in vijf jaar is het aantal mensen in armoede in Nederland weer toegenomen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat om ruim een half miljoen mensen die vorig jaar met armoede te maken kregen.
Wat betekent armoede volgens de nieuwe definitie?
Het CBS, samen met het Nibud en het Sociaal en Cultureel Planbureau, hanteert een nieuwe manier om armoede te meten. Volgens deze definitie heb je met armoede te maken als je, nadat je de grootste vaste lasten zoals huur, energie en zorgverzekering hebt betaald, te weinig geld overhoudt voor andere minimale levensbehoeften. Hoewel deze nieuwe rekenmethode sinds eind vorig jaar wordt gebruikt en voor 2023 juist een lager armoedecijfer liet zien, is de armoede vorig jaar in werkelijkheid gestegen.
Waarom is de armoede nu gestegen?
Een belangrijke reden voor de toename is het wegvallen van de energietoeslag. In de jaren daarvoor hielp deze toeslag juist om armoede te verminderen. Daarnaast leefden vorig jaar ruim 130.000 mensen al minstens drie jaar onafgebroken in armoede. Eerder, in 2023, zorgden een verhoging van het minimumloon en een lage huur voor bijna 600.000 huishoudens nog voor een daling. De twee jaren daarvoor daalde de armoede vooral door loonstijgingen en tijdelijke steunmaatregelen tijdens de coronapandemie.
Werkenden vormen de grootste groep
Opvallend is dat werkenden nu de grootste groep vormen die in armoede leeft. “Er zijn ook heel veel werkenden”, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. Bijna de helft (48%) van de mensen in armoede had vorig jaar inkomen uit werk. 29% leefde van een bijstandsuitkering. Volgens Van Mulligen gaat het vaak om zelfstandigen die een moeilijk jaar hebben gehad, of mensen in loondienst die zo weinig uren werken dat ze onder de armoedegrens blijven.
Gezondheid en levensverwachting
Het CBS keek ook naar de gezondheid van mensen met een laag inkomen. Bijna vier op de tien beoordelen hun eigen gezondheid als niet goed. Mensen met weinig geld hebben vaker een langdurige beperking en hun levensverwachting is korter: bij mannen gemiddeld negen jaar en bij vrouwen zeven jaar.
Vooruitzicht voor de komende jaren
Het Centraal Planbureau verwacht voor 2025 en 2026 een daling van de armoede naar minder dan 3 procent. Van Mulligen relativeert dit: “Dat is nog een beetje koffiedik kijken. Het hangt ook af van de arbeidsmarkt.” Die markt is nog steeds erg krap. “Wat dat betreft lijkt het erop dat de koopkracht voor de meeste mensen er wel goed uitziet.”
Kledingcontainer in Vlijmen vliegt in brand: politie houdt jongeren aan
Een kledingcontainer bij het Van Greunsvenpark in Vlijmen is dinsdagavond volledig afgebrand. Het is al de zoveelste keer in korte tijd dat de brandweer in het dorp moest uitrukken voor een container in lichterlaaie. Tijdens het bluswerk heeft de politie ter plekke een groep jongeren gecontroleerd.
Rond kwart voor tien ’s avonds sloegen de vlammen uit de container. Al snel waren zowel de brandweer als de politie ter plaatse. Terwijl de brandweerlieden het vuur meester werden, hield de politie met maar liefst drie dienstwagens een groep jongeren aan bij een supermarkt in de buurt. De brandweer in Vlijmen heeft de afgelopen week vaker moeten uitrukken voor dit soort brandjes.
Buurtbewoners geven aan dat er al wekenlang overlast is van jongeren in het park. Zij zien een verband met een autobrand bij het gemeentehuis aan de Juliastraat, die enkele weken geleden plaatsvond, en vermoeden dat dezelfde groep daar ook achter zit.
Wheelies en straatrace: Politie pakt motorrijder na stunts op sociale media
De politie in Eindhoven heeft een 29-jarige man opgepakt die met zijn snelle motor gevaarlijke stunts uithaalde op straat. De bestuurder deelde zelf video’s waarop hij onder meer wheelies trekt, over de stoep rijdt en met snelheden van ruim 200 kilometer per uur door de bebouwde kom raast. Die filmpjes zette hij online. “Deze beelden werden duizenden keren bekeken”, schreven agenten dinsdagavond op sociale media. “Ze wekten de indruk dat de wegen in Eindhoven een soort vrijstaat zijn waar dit gedrag kan en mag.”
Digitaal onderzoek
Na het zien van de beelden startte de politie een digitaal onderzoek. Daarbij stuitten ze op meerdere video’s met ernstige verkeersovertredingen. Je ziet hoe de wegpiraat straatracet, met hoge snelheid over stoepen scheurt en met meer dan 200 kilometer per uur door de bebouwde kom jaagt. Ook gevaarlijke wheelies op de openbare weg, rechts inhalen en met hoge snelheid langs wegwerkers rijden, zijn overtredingen die de agenten online tegenkwamen.
Gevolgen voor de rijder
De bloedsnelle Ducati-motor van de man is in beslag genomen, net als zijn opnameapparatuur. Daarnaast is hij zijn rijbewijs voor zes maanden kwijt. De 29-jarige motormuis moet zich bovendien voor de rechter verantwoorden. Het CBR start een onderzoek om te bepalen of hij überhaupt nog geschikt is om motor te rijden.
Politie benadrukt ernst
Agenten benadrukken dat Brabant ook afgelopen jaar, voor het zoveelste jaar op rij, koploper was als het gaat om het aantal verkeersdoden. “Daarom zetten we ons hard in om dit aantal omlaag te krijgen. Dergelijk rijgedrag wordt niet getolereerd”, aldus de politie.
Grijs, grauw en miezerig, maar ook opvallend zacht weer
Vanochtend is het lekker grijs en grauw en kan het hier en daar een beetje miezeren. We zijn de dag begonnen met temperaturen die varieerden van ongeveer 5 graden in het oosten tot 9 graden aan de westkust. Tegen het einde van de ochtend is het in een groot deel van het land zo’n 8 of 9 graden. De wind is zwak tot matig (vooral aan zee) en komt uit het zuidwesten.
Vanmiddag blijft het bewolkt, met vooral in het oosten af en toe een spatje motregen. Verder blijft het droog, en in het westen kunnen we in de loop van de middag zelfs af en toe de zon zien. Het wordt weer lekker zacht met een middagtemperatuur van rond de 10 graden. De wind blijft zwak tot matig uit het zuidwesten waaien, maar richting het einde van de middag kan het in het Waddengebied wat harder waaien.
Vanavond trekken de opklaringen van west naar oost over het land. Helaas komt aan het einde van de avond in het westen de bewolking alweer terug. In de nacht wordt het dan ook vanuit het westen steeds bewolkter, en tegen de ochtend kan het in het uiterste westen en noordwesten gaan regenen. De minimumtemperatuur loopt uiteen van 8 graden aan zee tot, afhankelijk van hoe helder het wordt, ongeveer 3 graden in het oosten. De wind komt uit het zuiden en gaat ’s avonds en ’s nachts flink tekeer, vooral langs de kust waar het hard kan waaien.
Morgen begint de dag bewolkt met hier en daar wat lichte regen of motregen. In de loop van de ochtend breekt in het zuidoosten vaker de zon door. ’s Middags wordt het overal droog en zijn er vooral in het midden, oosten en zuiden flinke opklaringen. In het westen en noorden blijft het helaas de hele middag bewolkt. Het wordt opnieuw erg zacht: zo’n 8 graden in het noorden, 10 of 11 in het zuiden en wel 12 graden in het zuidoosten! De zuidenwind is matig en langs de kust stevig, in de avond zelfs hard langs de hele kust.
De dagen daarna verwachten we op vrijdag vooral veel bewolking, met in het oosten en zuidoosten eerst nog wat regen. In de middag kan de zon in het noordwesten doorbreken, maar in het zuidoosten blijft het grijs. In het weekend is er af en toe zon te zien, maar ook kans op een beetje gespetter.
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.