Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door Qwen AI

Recent Nieuws vrijdag 05 december, 2025 11:44

Article

Mist zorgt voor chaos op Eindhoven Airport: landingen stilgelegd, vertreken met vertraging

De dikke mist die vandaag vrijdag over Noord-Brabant hangt, speelt flink parten bij Eindhoven Airport. Door het slechte zicht kunnen vliegtuigen momenteel niet landen op de luchthaven. Passagiers die verwacht werden aan te komen, worden daarom omgeleid naar andere vliegvelden, zoals Keulen.

Vertrekken kan technisch gezien nog wel, maar ook die vluchten lopen vertraging op. Op de website van de luchthaven is te zien dat meerdere vertrekkende vluchten niet op schema zitten. Mogelijk heeft dit te maken met de logistiek rondom de uitvallende landingen of met wachtende vliegtuigen elders.

Wie vandaag moet vliegen vanaf Eindhoven Airport, doet er verstandig aan om extra tijd in te plannen en de status van de vlucht regelmatig te checken. De situatie kan snel veranderen, afhankelijk van hoe snel de mist optrekt.

Bekijk origineel artikel

Berlijnse ‘kut’-rapper Ikkimel gooit mannen onderuit – en dat is precies de bedoeling

Vandaag schreeuwt het Utrechtse TivoliVredenburg zich een slag in de rondte – maar dan wel met veel Duitse scheldwoorden. Want er staat iets geks te gebeuren tussen die muziekgangen: Ikkimel, de zelfverklaarde “allergrootste kut ter wereld”, speelt haar eerste Nederlandse concert. En jawel hoor: binnen één dag waren alle kaartjes weg.

De Berlijnse rapper staat bekend om haar brutale mix van hiphop, harde techno en nog harder taalgebruik. Haar teksten? Vol over drugs, seks en vooral: het afblaffen van mannen. Volgens haar zijn ze sneu, wanhopig en gewoon ‘honden’ die je moet temmen. Klinkt heftig? Dat is ook precies haar plan.

In Duitsland is Ikkimel al een rage. Maar of ze nou echt een feministische statement maakt of gewoon platte shockpop verkoopt onder het mom van empowerment, daarover breekt de discussie pas goed los. Muziekjournalist Antonia Kienast van jongerenzender Fritz heeft geen twijfels: “Zij is duidelijk een feminist.” Haar redenering? “Als een man vrouwen zo neerslachtig behandelt, valt het nauwelijks op. Maar zodra een vrouw het doet, schrikken mensen. Dan wordt het opeens interessant.”

Ikkimel draait het tafereel dus expres om. In plaats van het slachtoffer, is zij de jager. Mannen worden verkleind tot knechtjes, terwijl zij als ontembare femme fatale de show steelt. Of dat nou gelijkheid bevordert? Sommige critici denken van niet. Zeggen dat vrouwen net zo laag kunnen zinken als mannen, is volgens hen geen emancipatie – het is alleen wraak. Maar Kienast snapt het verschil: “Ze toont aan dat vrouwen ook brutaal mogen zijn. Dat ze schelden mogen, net zoals mannen altijd al doen.”

En dan is er nog dat woord: Fotze. Voor wie het niet weet: in het Duits was dit ooit dé meest vernederende term voor vrouwen – vergelijkbaar met ‘kut’, maar dan met extra venijn. Ikkimel pakt dat woord nu op, gebruikt het herhaaldelijk en transformeert het naar iets krachtigs. “Het betekent nu bijna ‘brutale vrouw’,” legt Kienast uit. “Ze ontwapent het door het te claimen.”

Maar ja, het blijft ambivalent. Want terwijl ze mannen belachelijk maakt, presenteert Ikkimel zichzelf ook als een klassiek sekssymbool: naakte optredens, kreungeluiden, teksten als “meine Titten sind prall und mein Arsch ist rund”. Toch is het volgens Kienast bewust overdreven – een parodie. “Ze speelt met het cliché dat domme vrouwen beter in bed zijn. Daarmee prikt ze juist door het idee dat mannen vrouwen moeten dom willen hebben, omdat ze dan makkelijker te controleren zijn. Het is maatschappelijke kritiek, verstopt in absurditeit.”

Achter de scène is Melina Strauss, de echte naam van Ikkimel, helemaal niet het stereotipe dat ze op het podium uitbeeldt. Ze studeerde taalwetenschappen in Berlijn – dus ze weet precies wat elk woord doet. En haar fans? Vooral jonge vrouwen, vaak niet de doelgroep die normaal naar hiphop luistert. Maar bij Ikkimel voelen ze zich vrij – om zich te kleden zoals ze willen, ook al is dat in doorzichtige shirts en mini-jurkjes.

Haar concerten zijn een spektakel op zich: een moshpit alleen voor vrouwen, champagnedouches en een kooi op het podium waarin een man uit het publiek terechtkomt. Geen subtiele boodschap, maar wel effectief.

Ikkimel staat niet alleen. Samen met rappers als Shirin David en Loredana vormt ze een nieuwe golf van vrouwelijke artiesten in de Duitse muziekwereld. Maar ook daar komt kritiek op. Veel van deze rappers zijn jong, blank en slank. “Provoceren werkt blijkbaar alleen met bepaalde lichamen,” zei hiphopexpert Heidi Süss ooit. “Artiesten van kleur krijgen minder kans, omdat de mainstream kiest voor het traditionele vrouwbeeld.”

Toch verrast het succes van Ikkimel in het buitenland niemand. “Ook al begrijp je niet alles, de energie is gewoon aanstekelijk,” zegt Kienast. “Na zo’n concert voel je je als vrouw gewoon sterker.” De meeste kaartjes voor de Utrecht-show zijn gekocht door Duitsers uit de grensstreek, vertelt programmeur Brent Oostrum. Maar er zijn ook fans uit Hamburg, Berlijn en Wenen – mensen die haar tour volgen voor een intieme avond in een kleinere zaal.

Eén ding is zeker: de show wordt wild. Vulgair, bloot, gek – en precies zoals Ikkimel het wil.

Bekijk origineel artikel

Poetin op bezoek in India: een krachtige boodschap aan de wereld

Gisteren werd Poetin hartelijk verwelkomd door zijn Indiase collega Narendra Modi, die tijdens de ontvangst liet weten “verrukt” te zijn met het bezoek van zijn “vriend”. Het klinkt misschien als standaard diplomatiek gepraat, maar er zit veel meer achter dan alleen beleefdheden. Dit bezoek is een politieke statement: Poetin laat zien dat hij, ondanks internationale sancties en een arrestatiebevel voor oorlogsmisdaden, nog steeds welkom is in belangrijke hoofdsteden.

In Delhi staat namelijk geen veto op zijn komst – en dat zegt genoeg. Terwijl het Westen alles in het werk stelt om Rusland geïsoleerd te houden sinds de invasie van Oekraïne, blijft India koers houden met Moskou. En dat is niet zomaar een vriendendienstje. Handel, olie en geopolitiek vormen de drijfveren achter deze ontmoeting.

Volgens Ruslandcorrespondent Olaf Koens is dit bezoek ook puur symbolisch: “Poetin wil laten zien dat hij niet in een hoekje wordt geduwd. Hij kan gewoon landen in een groot, strategisch land als India. Dat is een flinke knipoog naar de rest van de wereld.”

India telt inmiddels 1,4 miljard mensen en heeft een razendsnel groeiende economie – ruim 8 procent groei vorig jaar. Voor Rusland, dat door de oorlog in Oekraïne veel van zijn Europese markten kwijt is, is India een reddingsboei. Maar het werkt twee kanten op: India kan nu juist producten leveren die Rusland vanwege sancties moeilijk uit het Westen krijgt.

Toch is het voor premier Modi een behoorlijke balansoefening. “India speelt op safe,” zegt Koens. “Ze willen hun band met het Westen niet verpesten, maar tegelijkertijd hun historische relatie met Rusland koesteren.” Tot nu toe lukt dat maar matig. Toen India massaal goedkope Russische olie begon te kopen, reageerde bijvoorbeeld Trump woedend en legde extra tarieven op. Maar volgens India-analist Rajeev Lachmipersad had dat precies het tegenovergestelde effect: “India zei eigenlijk: jullie kunnen ons niet dwingen. We doen wat goed is voor óns land.” De olie-import daalde nauwelijks.

Deze band tussen India en Rusland is trouwens niet nieuw. Die gaat terug tot de Koude Oorlog. Toen Pakistan dichter naar de VS schoof, zocht India bescherming bij de Sovjet-Unie. Sindsdien heeft Rusland India gesteund in elk conflict met Pakistan – ook nog in mei dit jaar, toen India straaljagers van Russische makelij inzette.

“Voor India is dit bezoek vooral over continuïteit,” legt Lachmipersad uit. “De vriendschap is er al lang, maar nu wordt de intensiteit weer opgevoerd.” En dat is meer dan loze praat: “Rusland is India’s trouwste bondgenoot gebleven. Geopolitiek gezien kunnen ze simpelweg niet zonder elkaar.”

Bekijk origineel artikel

Nederlandse man (78) uit Rotterdam aangehouden in onderzoek naar kindermisbruik op Filipijnen

Een 78-jarige man uit Rotterdam is gearresteerd in een groot internationaal onderzoek naar online kindermisbruik op de Filipijnen. De politie kwam hem op het spoor via een zaak die al eerder leidde tot de aanhouding van een vrouw in oktober. Zij werd verdacht van betrokkenheid bij het misbruiken van vier minderjarige meisjes – kinderen die uiteindelijk uit een zware situatie werden bevrijd.

Het onderzoek liep via samenwerking tussen Nederlandse en Filipijnse autoriteiten, onderdeel van het PICACC-netwerk. Dat staat voor Philippine Internet Crimes Against Children en brengt landen als Nederland, de Filipijnen, het Verenigd Koninkrijk, Australië en hulporganisatie IJM samen om online misbruik van kinderen te bestrijden.

Uit chatgesprekken bleek dat de oudere Nederlander zelf ook naar de Filipijnen was gereisd. Daar zou hij via de al gearresteerde vrouw jonge meisjes hebben betaald om ze seksueel te misbruiken. De recherche hield hem in de gaten om te voorkomen dat hij nog een keer zou gaan, gezien de ernst van de verdenkingen.

De informatie over de vrouwelijke verdachte en mogelijke slachtoffers werd snel doorgespeeld naar de lokale politie. Zij konden haar locatie achterhalen en vonden opnames van kindermisbruik op de plek waar ze verbleef. Op haar telefoon zat ook kinderporno, wat direct leidde tot haar arrestatie. Naast de bevrijding van vier minderjarigen, troffen agenten berichten aan die lieten zien dat ze na mei nog steeds contact had met de Rotterdammer – terwijl zijn huis in mei al was doorzocht.

Ondertussen zijn van de beslagene apparaten van de 78-jarige man al meerdere slachtoffers geïdentificeerd. Bij sommige kinderen is echter nog niet duidelijk wie ze precies zijn. Het onderzoek loopt verder, met als doel zo veel mogelijk slachtoffers te beschermen en verdachten te pakken.

Bekijk origineel artikel

Vroeg beginnen met de drukte vanwege pakjesavond

De ANWB waarschuwt alvast: wie vrijdag 5 december op pad moet, moet goed opletten. Er komt namelijk een flinke verkeersopstopping aan, en dat al vanaf het middaguur. Op hun website staat duidelijk: hou rekening met files vanaf de lunchtijd. De ergste piek verwachten ze rond 15.30 uur – dat is normaal gesproken niet zo; doorgaans begint de spits wat later op vrijdag.

Waarom nu dan zo vroeg? Nou, simpel: veel mensen willen gewoon op tijd thuis zijn voor pakjesavond. Winkels sluiten eerder, werkafspraakjes worden verschoven of afgezegd, en iedereen wil er zijn als de cadeautjes onder de boom liggen. Omdat Sinterklaas dit jaar op een vrijdag valt, kiezen extra veel gezinnen ervoor om alles al die dag te vieren – vaak binnen, bij familie of thuis.

Dat zorgt voor minder uitloop in het verkeer én voor meer drukte op de wegen. En dus rijden er nog meer auto’s dan normaal op vrijdagmiddag. De ANWB noemt dit het ‘sinterklaasavondeffect’ – een term die je misschien nog niet kende, maar die nu ineens heel veel zegt. Kortom: plan slim, vertrek eventueel wat later of kies een rustiger route. Anders sta je straks langer in de file dan bij het openingsritueel van de cadeautjes.

Bekijk origineel artikel

Meer verkeersdoden op komst, vooral onder fietsers en ouderen

Er komt een flinke stijging aan in het aantal verkeersslachtoffers, zo waarschuwt het verkeersveiligheidsinstituut SWOV in een gloednieuw rapport. En als er niks verandert, wordt de situatie alleen maar erger. Het aantal doden en gewonden in het verkeer is dit jaar alweer gestegen – en dat zet volgens experts alleen door.

Volgens SWOV speelt van alles mee: hoe druk het is op de weg, hoe mensen zich gedragen achter het stuur of op de fiets, wat voor voertuigen er worden gebruikt, en hoe goed (of slecht) de infrastructuur is. Hoe meer verkeer, hoe groter de kans op ongelukken. Dat klinkt logisch, maar de cijfers spreken boekdelen.

Vooral fietsers en ouderen lopen steeds meer risico. SWOV verwacht dat het aantal verkeersdoden in 2040 oploopt tot tussen de 720 en 760, terwijl het nu rond de 675 ligt. En de grootste groep slachtoffers? Fietsers. Ja, echt waar – vroeger waren automobilisten vaak de meeste slachtoffers, maar dat is veranderd. “Fietsers zijn inmiddels de grootste groep geworden,” zegt onderzoeker Letty Aarts van SWOV. “En bij ernstige verkeersgewonden is ruim 70 procent op de fiets. Dat is behoorlijk zorgelijk.”

Ook het aantal ernstig gewonde mensen schiet omhoog. In 2040 zouden er naar verwachting 10.000 ernstig gewonden zijn, tegenover 7800 in 2024. Matig gewonden? Van 18.800 stijgt dat naar 23.000 à 25.000. En op de spoedeisende hulp werden afgelopen jaar 113.000 verkeersslachtoffers behandeld – dat was er nog eens 3000 meer dan een jaar eerder.

Een belangrijke factor? Elektrische fietsen en fatbikes. Die zien we steeds vaker terug in de statistieken. “Het gebruik van e-bikes neemt hard toe, en ook die komen regelmatig voor in de cijfers,” zegt Aarts. “Maar laten we niet vergeten: ook gewone fietsers blijven kwetsbaar en vormen een grote groep slachtoffers.”

Bij dodelijke ongevallen tussen auto’s en fietsers is het vaak pech: fietsers worden aangereden. SWOV pleit daarom voor betere scheiding tussen auto- en fietsverkeer, bijvoorbeeld via aparte fietspaden langs 50-kilometerwegen. Waar dat niet mogelijk is, moet het autoverkeer langzamer: maximaal 30 km/u. Techniek in auto’s kan daarbij helpen, maar ook handhaving is cruciaal.

En dan zijn er nog de ongevallen waarbij fietsers zelf de controle verliezen. “Een fiets is nu eenmaal een balansvoertuig,” legt Aarts uit. “Dus de staat van het fietspad maakt veel uit.” Kuilen, hobbels of rare paaltjes kunnen al genoeg zijn om in het nauw te komen. Daarom roept SWOV op om fietspaden veiliger in te richten: glad asfalt, goede belijning en overbodige obstakels weg.

Maar ook fietsers zelf kunnen iets doen: een helm dragen. “Het gebruik van fietshelmen groeit, vooral bij e-bikers,” zegt Aarts. “Mensen beseffen steeds meer hoe kwetsbaar ze zijn. Maar het gaat traag. Als meer mensen een helm zouden dragen, zou dat heel veel slachtoffers kunnen voorkomen.” SWOV stelt daarom voor om helmen standaard aan te bieden bij aankoop van een nieuwe fiets, en om beter te voorlichten.

Interessant detail: de invloed van geautomatiseerde systemen in auto’s – zoals rijassistentie – is nog niet meegenomen in deze prognoses. Dat kan later een positieve rol spelen, maar voor nu focust SWOV op maatregelen die nú al kunnen helpen.

Kortom: er is dringend actie nodig. Anders wachten ons de komende jaren steeds meer verkeersdoden – met name onder fietsers en ouderen.

Bekijk origineel artikel

Written by Qwen AI

Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
december 2025
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov    

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl