
Recent Nieuws woensdag 19 november, 2025 11:44
Nederlandse minister schort ingreep bij chipfabrikant Nexperia op
Demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken heeft besloten om de ingreep bij chipmaker Nexperia tijdelijk op te schorten. Met deze ingreep kon de minister belangrijke beslissingen bij het bedrijf tegenhouden als die de Europese chipproductie in gevaar zouden brengen.
Door deze stap op te schorten hoopt Nederland de relatie met China te verbeteren. De minister greep eind september in omdat hij vreesde dat de Chinese directeur van Nexperia de chipvoorziening in Nederland en Europa bedreigde. Een dag later werd de directeur door een rechtbank aan de kant gezet.
Als reactie hierop blokkeerde China de export van chips uit Nexperia’s Chinese fabriek, wat leidde tot een politiek conflict. Op dit moment zijn er Nederlandse ambtenaren in China om hierover te praten.
Hoewel Nexperia zijn hoofdkantoor in Nijmegen heeft, komen de chips vooral uit Aziatische fabrieken. De grootste productielocatie staat in China. Door het exportverbod kampten automakers in oktober wekenlang met onzekerheid over hun voorraden.
Het opschorten van de ingreep betekent niet dat de maatregel permanent is teruggedraaid. De minister kan de ingreep op een later moment weer activeren om zeggenschap te krijgen over belangrijke beslissingen van Nexperia.
Bekijk origineel artikel
“`html
Nachtelijke Russische aanvallen in Oekraïne eisen zware tol
Rusland heeft vannacht opnieuw zware aanvallen uitgevoerd op verschillende steden in Oekraïne. Volgens Oekraïense autoriteiten zijn er zeker zestien doden gevallen en tientallen gewonden. De aanvallen richtten zich vooral op de energie-infrastructuur, wat grote gevolgen heeft voor de bevolking.
Steden in westelijk Oekraïne zwaar getroffen
In Lviv en Ternopil, steden dicht bij de Poolse en Roemeense grens, werden industrieterreinen en energiecentrales geraakt. Ooggetuigen melden dat de stroom in Lviv is uitgevallen. Bij de aanval op Ternopil werd een wooncomplex geraakt, waarbij de bovenste verdiepingen zwaar beschadigd raakten. Hier vielen de meeste slachtoffers: 64 gewonden, waaronder veertien kinderen.
Internationale reacties en luchtruimsluitingen
De aanvallen hadden ook gevolgen voor buurlanden. In Polen werden tijdelijk twee luchthavens gesloten om ruimte te maken voor bewakingsvliegtuigen. Ook Roemenië stuurde militaire vliegtuigen de lucht in nadat een drone kortstondig hun luchtruim was binnengedrongen.
Grote zorgen over komende wintermaanden
Het Rode Kruis maakt zich ernstige zorgen over de situatie nu de vierde oorlogswinter nadert. In Oost-Oekraïne kan het in de winter tot 20 graden vriezen, wat levensbedreigend is voor mensen zonder verwarming.
Hulp aan de meest kwetsbaren
“Mensen bij de frontlinie hebben het extreem zwaar,” zegt Rode Kruis-woordvoerder Bastiaan van Blokland. “De werkloosheid is hoog en velen hebben geen geld meer voor energie, voedsel of medische zorg.” De hulporganisatie deelt isolatiemateriaal, stookhout en noodpakketten uit en herstelt water- en energievoorzieningen.
Oproep voor steun
Het Rode Kruis hoopt deze winter 500.000 mensen te kunnen helpen en heeft hiervoor ongeveer 40 miljoen euro nodig. Ze roepen burgers, overheden en bedrijven op om bij te dragen.
Oekraïne slaat terug met Amerikaanse raketten
Ondertussen zet Oekraïne zelf ook aanvallen in op Russisch grondgebied. Het leger gebruikte gisteren Amerikaanse ATACMS-raketten bij een aanval op de stad Voronezj. Rusland claimt de raketten te hebben onderschept, maar dit is nog niet onafhankelijk bevestigd.
Waarom extra geld voor defensie de economie weinig oplevert
Nederland heeft net als andere landen afgesproken om op termijn 5 procent van het bruto binnenlands product aan defensie uit te geven. Van dat bedrag gaat 3,5 procent direct naar defensie-investeringen, terwijl de overige 1,5 procent bedoeld is voor ‘bredere weerbaarheid’. Op dit moment geeft Nederland ongeveer 22 miljard euro uit aan defensie, wat net boven de oude norm van 2 procent ligt. Om de nieuwe norm te halen, moet er nog zo’n 16 tot 19 miljard euro bij.
Uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt echter dat deze miljardeninvestering de Nederlandse economie amper laat groeien. Dit komt vooral omdat Nederland te maken heeft met arbeidskrapte. Nieuw defensiepersoneel zal waarschijnlijk uit andere sectoren komen, waardoor daar gaten vallen. De krapte verschuift dus alleen maar.
Daarnaast gaat het grootste deel van de defensie-investeringen naar producten die uit het buitenland worden geïmporteerd, zoals vliegtuigen en wapensystemen. Het geld verdwijnt dus grotendeels naar het buitenland. “Alles bij elkaar blijft het effect op de economische groei klein”, concludeert het CPB.
Investeringen in defensie leveren volgens het planbureau minder op voor de productiviteitsgroei dan publieke investeringen in bijvoorbeeld wegen. Ook defensieonderzoek richt zich vaak op specifieke militaire toepassingen en minder op brede toepasbaarheid in andere sectoren.
Europese samenwerking kan helpen
Rabobank deed eerder dit jaar onderzoek naar defensie-uitgaven op Europees niveau. Senior econoom Frank van Es herkent zich deels in het CPB-onderzoek, maar is minder somber. “Als het lukt om op Europees niveau de productie van defensiematerieel op te voeren, dan speelt het importprobleem al een stuk minder”, zegt hij.
Hij wijst erop dat de arbeidskrapte in Nederland niet overal in Europa speelt. Landen in Scandinavië en Zuid-Europa hebben bijvoorbeeld meer beschikbare arbeidskrachten. Voor landen met lage werkloosheid is het volgens Van Es economisch effectiever om te investeren in minder arbeidsintensieve, maar kapitaalintensievere defensie-uitgaven, zoals onderzoek en ontwikkeling (R&D).
Doorbraken uit defensieonderzoek
Defensieonderzoek heeft in het verleden al geleid tot belangrijke doorbraken waar de hele samenleving van profiteerde. Denk maar aan GPS, dat oorspronkelijk uit Amerikaans defensieonderzoek kwam. Het CPB verwacht echter niet dat Nederland op deze manier een vergelijkbare grote doorbraak zal realiseren, omdat de onderzoeksschaal hier veel kleiner is.
Van Es denkt dat fundamentele doorbraken vanuit de defensie-industrie zeker mogelijk zijn, al kan hij niet voorspellen welke ontwikkelingen dat zullen zijn. Hij ziet in Europees verband wel een grotere rol weggelegd voor de economische impact van R&D.
Veiligheid voorop
Het CPB benadrukt dat economische groei niet leidend moet zijn bij keuzes over defensie-uitgaven. Het belangrijkste doel is het verbeteren van de weerbaarheid en veiligheid van Nederland, wat volgens het planbureau “een essentiële voorwaarde voor een goed functionerende economie” is.
Echtpaar bewaart bijzondere herinneringen aan protestzanger Armand
Het is alweer tien jaar geleden dat de Eindhovense protestzanger Armand overleed, maar voor Herman en Hanny van der Pluijm uit Raamsdonk leeft hij nog steeds voort. Het echtpaar heeft hun huis omgetoverd tot een waar Armand-archief, compleet met zijn karakteristieke rode haren!
Aan de keukentafel luisteren Herman (75) en Hanny (68) meedeinend naar een LP van Armand. “Als er iemand om je geeft, weet je waarvoor je leeft”, klinkt het uit de platenspeler. Liefdevol pakken ze elkaars handen vast en zingen vrolijk mee: “Ha da da dum, da da dum.”
Een leven lang verzamelen
De verzamelwoede begon toen Herman vijftien jaar oud was en Armand voor het eerst op de radio hoorde. “Potverdorie, dacht ik bij mijn eigen,” herinnert hij zich. Hij was meteen verkocht. Zijn broer gaf hem bierviltjes met Armands teksten cadeau. “De persoon Armand trok me niet aan, maar zijn teksten wel,” vertelt Herman.
De oude slaapkamers van hun zoons en een tuinschuurtje zijn nu omgebouwd tot Armand-archief. Foto’s, platen en krantenknipsels bedekken de muren. Zelfs een boodschappenlijstje van Armand voor een kip kerrie-recept bewaart Herman in een plastic hoesje.
Persoonlijke vriendschap
Hanny raakte na een optreden aan de praat met de zanger over zijn maatschappijkritische teksten. “We verloren echt een vriend,” zegt ze over zijn overlijden. De zanger schonk hun persoonlijke eigendommen, zoals speelkoed uit zijn jeugd en kinderfoto’s.
Na Armands overlijden redde Herman artiestenkleding uit de kringloopwinkel in Eindhoven. “Daar zaten zijn rode haren nog op,” glundert hij. Hanny haalde ze zorgvuldig met een pincet eraf. “Die bewaren we nu in een luciferdoosje.”
Blijvende erfenis
“Hij zei altijd: ‘Ik ben een rambam.’ Hij stond heel erg achter zijn idealen,” herinnert Herman zich. “Voor hem was iedereen gelijk, van welke cultuur, rang of stand je ook was. We zijn allemaal maar mensen en niet meer. Zijn boodschap is de basis van het leven en die probeer ik door te geven.”
Minimumloner krijgt in 2026 toch een klein beetje meer in de pocket
Belastingplannen bijgesteld na kritiek
Vlak na Prinsjesdag had Youforce al berekend wat de gevolgen van het nieuwe Belastingplan zouden zijn. Toen zag het er nog naar uit dat mensen met een minimumloon er komend jaar op achteruit zouden gaan. Maar daar kwam verandering in nadat er Kamervragen werden gesteld en de plannen werden aangepast. Deze aanpassingen moeten deze week nog door de Tweede Kamer worden goedgekeurd.
Youforce heeft op basis van de nieuwe voorstellen opnieuw gekeken naar wat we in 2026 netto overhouden. En wat blijkt? Mensen die het minimumloon verdienen, gaan er nu toch een klein beetje op vooruit!
Modale inkomens krijgen iets minder dan eerst gedacht
Voor werkende Nederlanders met een modaal of hoger inkomen ziet het plaatje er anders uit. Zij kunnen juist rekenen op iets minder vooruitgang dan eerst was berekend. Volgens de nieuwe berekeningen is een modaal inkomen 3875 euro. Als de wijzigingen worden doorgevoerd, krijgt deze groep per 1 januari netto maandelijks 34,67 euro extra op de rekening. Dat was eerder nog ruim 38 euro.
Nederlanders die volgend jaar twee keer modaal verdienen (7.750 euro) mogen, als de plannen worden goedgekeurd, rekenen op netto 37,17 euro meer salaris per maand. Eerder was dat nog 48,09 euro meer.
Nu aan de beurt voor winterbanden? Volgend jaar pas plek!
Het is zo voorspelbaar en toch gebeurt het ieder jaar weer. Zodra er een kans op sneeuw wordt voorspeld, staat iedereen in de rij bij de garage om banden te wisselen. Op sommige plekken kun je pas over een paar maanden terecht voor je winterbanden. Voor veel automobilisten blijft het een halfjaarlijks gedoe. Maar zijn winterbanden eigenlijk wel nodig in Nederland? Het simpele antwoord is: ja! Zodra het kouder wordt dan acht graden, geven winterbanden meer grip en een kortere remweg. In sommige landen zijn ze zelfs verplicht.
Dit is precies wat docent Nick Dinten van Summa Automotive in Eindhoven zijn studenten vertelt tijdens de les over autobanden. Daarna duikt hij dieper in de materie, want er valt zoveel over banden te vertellen. Wil je het uitgebreide antwoord van Nick horen? “Het wisselen van banden kost tijd en geld. Een oplossing zijn de ‘all season’-banden. Daarmee kun je het hele jaar doorrijden. Als ze een sneeuwvlok-icoontje hebben, zijn ze winterbestendig en mag je ermee naar wintersportgebieden. Dit is de voordeligste en makkelijkste optie voor wie geen gedoe wil.”
Waarom zou je dan nog voor winterbanden kiezen? Nick legt uit: “All season-banden zijn zachter dan zomerbanden, dus slijten ze sneller en maken ze meer geluid. Winterbanden zijn nóg zachter en geven de beste grip bij temperaturen onder de acht graden. Ook voeren ze water beter af, wat de kans op aquaplaning verkleint. In verse sneeuw heb je de meeste controle, maar op harde, gladde sneeuw glijd je soms alsnog.”
“Nadeel van een extra set banden is dat je ze moet opslaan en wisselen. Winterbanden zijn prijzig, maar omdat je ze alleen in de winter gebruikt, gaan ze lang mee.”
“Je kunt natuurlijk het hele jaar op zomerbanden rijden, dat mag gewoon. Alleen loop je in de winter meer risico’s. Door de stijfheid van de band en minder groeven in het profiel heb je minder grip en meer kans op aquaplaning. Smalle banden – winter of zomer – verkleinen trouwens de kans op aquaplaning, omdat ze water sneller afvoeren.”
“Het is verleidelijk om goedkope banden te kopen, maar goedkoop is vaak duurkoop. Een gemiddelde band gaat veertig- tot vijftigduizend kilometer mee. Goedkope banden zijn soms al na twintigduizend kilometer versleten. Let op: een band met een goed profiel heeft meer rolweerstand, wat zorgt voor meer geluid en brandstofverbruik. Hetzelfde geldt voor bandenspanning, die meestal tussen 2.1 en 2.7 bar ligt. Lagere spanning geeft meer grip maar meer verbruik, geluid en slijtage aan de zijkant. Hogere spanning zorgt voor slijtage in het midden.”
Nick sluit af met een laatste advies voor efficiëntie: “Denk niet te lang na bij het kopen van banden, kies gewoon voor een goed merk.”
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.