Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door Kimi K2

Recent Nieuws woensdag 05 november, 2025 11:45

Article

Nóg een lek rond Esmah Lahlah: nu is Delft aan de beurt

Alsof een keer uitlekken nog niet genoeg was: nu blijkt ook de sollicitatiebrief van Esmah Lahlah voor het burgemeesterschap van Delft op straat te liggen. De provincie Zuid-Holland heeft daarom aangifte gedaan.

Net zoals eerder bij haar sollicitatie in Tilburg, is ook deze keer de brief in handen van de pers beland. Het Brabants Dagblad kon al haar plannen voor Tilburg inkijken en dat schoot natuurlijk in het verkeerde keelgat. Provincie + gemeente Tilburg veegden niet één maar twee keer aangifte in.

Let wel: lekken is strafbaar, zo waarschuwt commissaris Ina Adema (Brabant) al weken. “Ambtsgeheim geschonden = misdrijf”, kort en krachtig.

Tweede sollicitatie, tweede lek

Deze week kwam duidelijk dat Lahlah dus ook op kappersbezoek in Delft was geweest voor dezelfde baan. Daarop rolde fractievriend Jesse Klaver meteen uit zijn rolstoel om on-camera te zeggen dat hij het wist (maandag, Omroep Brabant). “Blij dat ze bij ons blijft,” aldus Klaver, die vooral lof heeft voor haar maatschappelijke drive.

Maar ja, tien minuten later lag ook die brief in de mailbox van half Nederland. Beetje irritant.

Ophef over ambitie in plaats van over lekken

Ook Zuid-Holland stapt nu naar de Rijksrecherche. Commissaris Wouter Kolff vindt het—terecht—belachelijk. “Onacceptabel”, zegt hij. “Niet het solliciteren is het probleem, maar het lekken. Iemand wil gewoon haar gemeente beter maken en krijgt dit ervoor terug.”

En helaas voor Lahlah: beide keren is ze de boot ingegaan. In Tilburg werd D66’er Fleur Gräper meteen naar voren geschoven, in Delft mocht Alexander Pechtold de fakkel overnemen.

Bekijk origineel artikel

EU-landen knippen 90-dtarget een beetje kleiner

Wat is er gebeurd?
De klimaatministers uit alle 27 EU-lidstaten hebben na een lange onderhandelmarathon van een volledige dag en nacht uiteindelijk groen licht gegeven voor het nieuwe EU-klimaatdoel voor 2040. We gaan dus naar 90 % minder CO₂ in 2040, maar met een sluiproute: 5 % van die reductie hoeven we niet zelf te realiseren, we mogen het opkopen via koolstofkredieten.

Wat zijn koolstofkredieten eigenlijk?
Klinkt fancy, maar het komt erop neer dat bedrijven of landen in Afrika of Zuid-Amerika bomen laten planten of elektrische bussen financieren om zo hun eigen uitstoot weg te poetsen. Op papier dus. Wetenschap ziet er een beetje de kat van: het is vaak onduidelijk of er echt minder CO₂ de lucht in gaat.

Afzwakkingen, afzwakkingen…
Naast de 5 % outsourcing via credits houdt Europa nog even de stok achter de deur: als alles tegenzit, mag er nog eens maximaal 5 % extra credits bij. Ook komt er iedere twee jaar een flits-check om te zien of we onze bedrijven niet té veel in de groene wurggreep leggen. En ja, ook de langverwachte ETS-2-taks (extra duur maken van fossiele brandstoffen) wordt met één jaar opgeschoven.

Waarom zo’n lang potje pingpong?
Een grote groep landen, met Polen en Italië voorop, hekelde een te scherpe doelstelling uit vrees voor de concurrentiepositie. Landen als Spanje en Nederland juichten scherpe doelen toe: dat geeft bedrijven duidelijkheid en voorkomt omschakelderijen. Eerst zag het er zelfs naar uit dat de boel helemaal zou klappen, maar om drie uur ‘s nachts viel het klosje definitief rond.

Waarom die haast?
Over minder dan een week moet de EU met strak pak naar de klimaattop in Brazilië. Een EU zonder officieel 2040-klimaatdoel zou flink gezichtsverlies betekenen. Ook daarom werd er doorgetrokken.

Wat nu?
Nog één horde: het Europees Parlement krijgt volgende week donderdag het laatste woord.

Bekijk origineel artikel

De toekomst van treinen in Europa: razendsnel en energiezuinig

We kennen allemaal de frons bij het idee om van Amsterdam naar Rome te reizen: urenlang vliegen of een lange autorit met files. Maar wat nou als je over een paar jaar in no-time met de trein naar je favoriete Europese stad kunt? De Europese Unie heeft grootse plannen om ons continent te voorzien van een netwerk van snelle treinverbindingen. Denk aan een rit van Berlijn naar Kopenhagen in vier uur of een reis van Parijs naar Madrid in zes uur. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Een groene droom werkelijkheid maken

Het doel is duidelijk: weg met die korteafstandsvluchten die de lucht vervuilen. De EU wil met haar actieplan reizigers verleiden om te kiezen voor een schone treinrit. “Fijner, sneller én goedkoper”, belooft de Commissie. We mogen in 2040 rekenen op een internationaal aansluitend netwerk dat prima in elkaar past. Geen gehannes meer met verschillende tickets, verschillende prijzen en hopeloze aansluitingen.

Grenzen zijn nog steeds een obstakel

Maar eerlijk is eerlijk: er moet nog het nodige gebeuren. De grenzen tussen landen vormen nog steeds een soort van barrière. Spoorwegbedrijven hanteren verschillende kaartsystemen, de prijzen zijn vaak absurd hoog en verbindingen sluiten gewoonweg niet goed op elkaar aan. De Commissie wil hier verandering in brengen door investeringen aan te jagen en het bouwen van infrastructuur te vereenvoudigen. De regeldruk voor spoorwegbedrijven wordt minder, zodat er uiteindelijk een soort van geharmoniseerde Europese spoorwegsector ontstaat.

Miljardeninvesteringen: wie betaalt de rekening?

De vraag die bij velen opkomt: wie gaat dat allemaal betalen? De Commissie wil hiervoor een ‘strategische dialoog’ opzetten met de lidstaten. Maar goed, dat wordt nog een hele kluif. Een ding is zeker: het eindresultaat mag er zijn. De Commissie presenteert een routekaart waarmee je kunt ontdekken hoe snel je over een aantal jaar reist op routes die tussen 2030 en 2040 worden afgerond.

Een investering in de concurrentiekracht van Europa

De EU ziet de hogesnelheidstrein ook als een manier om de concurrentiekracht van het continent te versterken. Betere verbindingen maken het voor bedrijven makkelijker om zaken te doen over grenzen heen. In veel rapporten is al gewezen op het probleem dat de versnipperde infrastructuur in Europa leidt tot een minder goed functionerende interne markt. Ook voor de Europese spoorwegindustrie zelf kan het voordelen opleveren. Onderzoek en ontwikkeling van nieuwe generatie hogesnelheidstreinen wordt in Europa ondersteund. “Het pakket versterkt Europa’s concurrentiekracht”, zegt Transportcommissaris Tzitzikostas. “Door te investeren in snellere en betere verbindingen maken we ons transportsysteem schoner en goedkoper.”

Concurrentie op het spoor: lagere prijzen en meer reizigers

Concurrentie op het spoor, zoals we die al zien in Spanje en Italië, leidt tot lagere prijzen en meer reizigers. Maar lang niet alle landen zijn overtuigd van marktwerking. In verschillende landen hebben de traditionele nationale spoorwegmaatschappijen nog een dominante rol. Zo ook in Nederland, waar de Commissie Nederland recent nog voor de Europese rechter sleepte omdat de NS het hoofdnetwerk onderhands kreeg. De Commissie vindt concurrentie essentieel voor een goed functionerend spoor en wil de spoorwegmarkt in heel Europa openbreken.

Nieuwe kansen voor spoorwegmaatschappijen

Nieuwkomers hebben het nu nog moeilijk om toegang te krijgen tot stations, kaartverkoopsystemen en rijdend materieel. De Commissie wil dit doorbreken door af te dwingen dat ze toegang krijgen tot de nationale netwerken en door die bedrijven te helpen met financiering. Ten slotte wil Brussel ook de rechten van treinreizigers verbeteren. Wie een kaartje koopt bij een aanbieder, heeft dezelfde rechten voor het hele traject binnen de EU, ongeacht hoeveel aanbieders er bij betrokken zijn.

Bekijk origineel artikel

Taxi’s & troep: twee chauffeurs krijgen straf voor dealtjes in de krochten van Tilburg

Je bestelt een taxi voor een kort ritje, duikt even de achterbank in en komt weer uit met een zakje coke. Klinkt als een slechte Netflix-serie, maar die combo gebeurde écht in Tilburg. De twee brokkenpiloten die zich lieten betrappen, stonden dinsdag in Breda voor de rechter. De uitslag? De een maakt een lange vakantie van 32 maanden achter slot en grendel én mag nog 50.000 euro aftikken, de ander krijgt 240 uur opruimen-met-schuimbandjes.

Opvallend veel mini-ritten, minder opvallende klanten

Vorig jaar begon het hele circus. Het Team Criminele Inlichtingen (lees: ‘stille buurman-dienst’) kreeg via informanten wind van een stel dat drugs verkocht terwijl de meter liep. Observaties toonden hoe de man door de stad scheurde en superkorte trips maakte. Telkens iemand instappen, vijf minuten later weer ergens anders afzetten – wij vermoeden geen fooi, wel een coke-fooi. Hij paste ook een bijzondere brievenbus-deluxe techniek toe: stukken naar binnen duwen terwijl hij achter het stuur zat.

Code-woordjes over zakjes, grammen en locaties

Telefoontaps leken wel een slecht script: “Hoeveelheid, overdracht, grammen, locatie.” Geen gedicht, maar steeds vaker kwam er een stem van een collega-chauffeuse bij. Die dame, 49 en afkomstig uit Breda, werkte bij hetzelfde omstreden taxibedrijf en trad regelmatig op als wandel-verzenddienst. Ze reed van 16 december 2023 tot 19 november 2024 rond met verboden lading – en vergat blijkbaar dat een taxi kwijtraken toch al moeilijk genoeg is zonder coke in de kofferbak.

Geen onschuldig bedrijfje

Toen de politie vorig jaar in actie kwam, meldde ze met een knipoog dat hun werkgever ‘al langer onder de loep ligt’ bij zowel wijkagent als gemeente. Kortom: geen verrassing dat we hier weer zitten. Het duo werd aangehouden en het OM had meteen door dat ze hun boekje ver te buiten waren gegaan. Bewijs: check. Deal voor een snelle afdoening: check.

En nu?

De rechtbank was het eens met de afspraken, dus vandaag al veroordeeld. De politie en gemeente gaan nog kijken of de hele taxitaxi wordt gebruikt om drugsgeld wit te wassen en of die vergunning eigenlijk wel klopt. Of dat al iets heeft opgeleverd? Geen flauw idee. Voor nu: wil je coke, bel geen taxi, bel gewoon een vriend.

Bekijk origineel artikel

Japan stuurt leger op berenjacht: dodental stijgt naar twaalf

De Japanse krijgsmacht is dezer dagen niet op jacht naar een buitenlandse vijand, maar op zoek naar… beren. Sinds april zijn er al meer dan honderd aanvallen op mensen geweest en dat leverde een triest record op: twaalf mensen zijn dit jaar om het leven gekomen. Reden genoeg om de militairen in te schakelen.

Kazuno-stijgt hoger dan normaal

Het begon allemaal in de stad Kazuno, waar inwoners al weken worden gewaarschuwd: blijf uit de bossen, rook ’s avonds vooral binnen, en bel alsjeblieft met bellen om eventuele nieuwsgierige luchtbuksers af te schrikken. Toen dat niet hielp, werd besloten het gevaar vóór te blijven: militairen en jagers gaan proberen zoveel mogelijk beren te vangen – en te doden, want uitplaatsen zit er niet meer in.

Romeinse jagers zijn op

Waarom eigenlijk het leger? Simpel: er zijn gewoon te weinig jagers meer. Door vergrijzing halveren die week per week. Die grijze cultuurschilders laten het steegje van de geweren nu nog maar af en toe, dus er is niemand anders om de klus op te knappen.

Park-gangers in plaats van bos-ballen

Beren en Japanners komen steeds vaker ongemerkt frontje-frontje. De berenpopulatie blijft groeien en doordat het klimaat kaduuk is, zoeken beesten nieuwe snackplekken. Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid boeren op het platteland af, zodat beren minder schrik hebben om dicht bij dorpen en steden te komen.

Akita staat op eigen benen

De provincie Akita – waar Kazuno ligt – toont het sterkste beeld: het aantal beer-waarnemingen is verzesvoudigd naar ruim 8000 dit jaar. Daar vielen dan ook de meeste slachtoffers. Vorige week zag de gouverneur daarom geen andere uitkomst dan Defensie erbij te halen. De truppendienst staat tot eind november stand-by om overal in Akita te helpen met het invangen van de wollige indringers.

Binnenkort nog meer plannen

Tokio heeft al laten lekken dat er eind deze maand extra noodmaatregelen komen om het beertekort op te lossen. Als voorsmaakje werd vorig september de wapenwet al soepeler gemaakt zodat jagers makkelijker in stedelijke gebieden kunnen schieten. En afgelopen lieten politie en lokale jagersvereniging in Akita – niet helemaal vrij van humor – zien hoe je een eventuele berenaanval herkent én aan kan pakken. Benieuwd? Check de video in het oorspronkelijke artikel.

Bekijk origineel artikel

Ook Zuid-Holland stapt naar de politie na lek rond sollicitatie Esmah Lahlah

Een nieuw hoofdstuk in het soap rond de burgemeestersvacatures. De provincie Zuid-Holland heeft namelijk officieel aangifte gedaan omdat uitgelekte info over Esmah Lahlah’s sollicitatie voor het burgemeesterschap van Delft het geheimhoudingsvoorschrift doorbreekt.

Kolff: “Dit is ronduit misdadig”

Commissaris van de Koning Wouter Kolff vliegt zijn directe taak lucht in: toezicht houden op regel-conforme burgemeestersprocedures. Hij vindt het ‘onacceptabel’ dat partijen blijkbaar liever praten over Lahlah zelf dan over het schaden van het systeem. Kolff is zelf oud-burgemeester (onder meer van Dordrecht) en legt het simpel uit:

“De procedure is juist bedoeld zodat kandidaten zonder bangmakerij kunnen laten weten: ik wil het doen. Als je dan het oordeel verplaatst naar degene die gewoon zijn of haar ambitie durft tonen, ondergraaft je precies het vertrouwen waar het om draait.”

De Teugels al eerder knappen

Het is niet de eerste keer dat Lahlah’s papieren op straat liggen. Eind vorige maand tuimelde ook al uit dat zij nét na het vallen van het kabinet solliciteerde in Tilburg. 
Geen glorieus resultaat: ze werd er niet gekozen, net als in Delft trouwens. Daar ging twee maanden geleden Alexander Pechtold ervandoor, in Tilburg is Fleur Gräper de kandidaat die straks het stokje overneemt.

Al met al mag je stellen dat de lekken zich opstapelen, de politie-rapporten stapelen zich opgewassen controle, en Esmah Lahlah gewoon bewijst dat ambitie geen misdaad is – het lekken ervan net iets meer.

Bekijk origineel artikel

Written by Kimi K2

Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
november 2025
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« okt    

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl