
Recent Nieuws maandag 27 oktober, 2025 20:25
Gezichtsbedekking verboden in Roosendaal vanwege vuurwerkproblemen
De gemeente Roosendaal schakelt een extra versnelling in om de overlast door vuurwerk aan te pakken. De laatste tijd kwamen er al snel meer dan tweehonderd klachten binnen, en dat is natuurlijk niet leuk voor bewoners. Daarom geldt per maandag een nieuw regeltje: het is verboden om in het openbaar je gezicht te bedekken met dingen als een bivakmuts, sjaal of pet. Ook het bij je hebben van spullen die gebruikt kunnen worden om zelfgemaakte explosieven te maken, is nu strafbaar.
Deze harde maatregel komt er omdat het eind september behoorlijk uit de hand liep in de wijken Kroeven en Langdonk. Toen gooiden jongeren zwaar vuurwerk naar twee handhavers en een agent – geen lolletje dus. Om sneller op te kunnen treden, heeft de gemeenteraad de nieuwe regels opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Zo kunnen politie en handhavers makkelijker ingrijpen als mensen vuurwerk afsteken of bij zich hebben.
Volgens een woordvoerder van de gemeente zijn de regels toegevoegd op verzoek van de politie, en was het besluit unaniem. En nee, je mag nog steeds gewoon een muts op tegen de kou – zolang je gezicht maar goed te zien is.
Het probleem rond vuurwerk speelt vooral rond de jaarwisseling, maar dit jaar begint het al veel eerder. Daarom nam Roosendaal ook al eerder actie. Zo kregen de ouders van ongeveer 4500 minderjarige jongeren een brief, waarin werd gevraagd om eens goed met hun kinderen te praten over vuurwerk. Ook werden jongeren die betrapt waren op vuurwerkmisbruik uitgenodigd – samen met hun ouders – voor een gesprek bij burgemeester Mark Buijs.
Jongeren aangehouden, overlast daalt
De politie heeft al meerdere jongeren aangehouden. Sommigen werden op heterdaad betrapt, anderen via tips van buurtbewoners. Samen met de preventieve maatregelen lijkt het effect te hebben: het aantal overlastmeldingen is gedaald. Hoewel er in de herfstvakantie juist een piek was, ziet de gemeente nu een positieve trend.
Burgemeester Buijs is blij met de ontwikkeling: “Ik ga ervan uit dat onze acties beginnen aan te slaan. Misschien hebben ouders wel serieus met hun kinderen gepraat – en daar ben ik echt blij mee.” Hij geeft ook toe dat andere factoren meespelen: “Waarschijnlijk denken sommige jongeren twee keer na nu ze weten dat vrienden zijn opgepakt.”
Huizen doorzocht, dwangsom van €2500
Er zijn de afgelopen tijd meerdere huiszoeking geweest in Roosendaal, omdat er vermoedens waren van vuurwerkopslag. In vijf woningen werd vuurwerk daadwerkelijk gevonden. Bij alle gevallen is een dwangsom van 2500 euro opgelegd. Dat betekent: als er bij een volgende controle opnieuw vuurwerk wordt aangetroffen, moet dat bedrag worden betaald.
Opnieuw uniek exemplaar van Het Achterhuis opgedoken in kringloopwinkel
Een grote vondst in Leeuwarden: voor de tweede keer in nog geen jaar tijd is er een eerste druk gevonden van Het Achterhuis, het wereldberoemde dagboek van Anne Frank. En waar? In een kringloopwinkel. Estafette, een bekende tweedehandswinkel, heeft het zeldzame boek gescoord in haar filiaal in Leeuwarden.
Laat je verrassen: precies een jaar geleden, in december, werd al eens een eerste druk ontdekt – toen in Burgum, ook bij Estafette. Dat exemplaar werd op het nippertje gered uit de oudpapiercontainer. Uiteindelijk ging het voor maar liefst 3550 euro de deur uit via Marktplaats.
Deze nieuwe vondst dateert van 14 oktober. De held van dit verhaal? Vrijwilliger Koos, die al een kwart eeuw zijn tijd inzet op de boekenafdeling van de winkel. “Na die vondst in Burgum grapten we al: ‘Pas goed op, hè!'”, vertelt Bert Elderhuis, manager van de Recycle Boulevard in Leeuwarden. “Dat nou juist hij dit schatje tegenkomt, is echt mooi. Zo’n moment maakt je werk meteen tien keer specialer.”
Voor wie het niet weet: Het Achterhuis verscheen voor het eerst in juni 1947, met slechts 3036 exemplaren. Een paar maanden later volgde een tweede oplage – twee keer zo groot. Sindsdien is het boek miljoenen keren verkocht en is het vertaald in ruim 70 talen. Een echte mijlpaal in het Nederlandse letterkundige en historische erfgoed.
En ja, zo’n eerste druk is niet alleen emotioneel waardevol, maar ook financieel. Eerder dit jaar, in mei, werd namelijk ook al een eerste druk gevonden. Iemand kocht het onverwachts voor een paar euro in een winkel in het zuiden van Nederland. Toen bleek dat het om een originele editie ging, belandde het bij een veilinghuis in Rotterdam – en werd vervolgens voor 16.500 euro verkocht!
Ook deze keer kiest de kringloopwinkel ervoor om het boek via Marktplaats te plaatsen. “We hopen dat het in handen komt van iemand die écht begrijpt wat dit boek betekent,” zegt Elderhuis. “Niet alleen als verzamelobject, maar als een stuk geschiedenis.” Moet blijken dat de gewenste prijs niet gehaald wordt, dan is een veilinghuis de volgende stap.
Wat zeker is: de opbrengst gaat ten goede aan Stichting Omrin Estafette, de organisatie achter de kringloopwinkels. Dus wie weet kan deze toevallige vondst weer veel goeds doen.
Amazon wil Nederlandse webwinkels flink onder druk zetten
Amazon mag dan al een tijdje actief zijn in Nederland, de Amerikaanse e-commercegigant heeft nog lang niet het hart van de Nederlandse consument helemaal gewonnen. Toch is er nu duidelijk iets aan het veranderen: met een investering van maar liefst 1,4 miljard euro in ons land lijkt Amazon serieus te gaan voor de markt – en dat roept behoorlijk wat aandacht op bij lokale spelers zoals Bol, Coolblue en Wehkamp.
Hoewel Amazon hier al sinds vijf jaar verkoopt, blijft de omzet ver achter bij die van marktleider Bol. Volgens Twinkle, een bedrijf dat de grootste webshops in kaart brengt, staat Amazon met een omzet van rond de één miljard euro op een bescheiden vijfde plek. Bol daarentegen schroeft zijn cijfers op naar bijna 4,7 miljard euro. En volgens de Duitse site ECDB zijn Nederland en België zelfs de enige Europese landen waar Amazon níet de nummer één is.
Waarom? Volgens retailexpert Dirk Mulder van ING ligt dat vooral aan de sterke naamsbekendheid van Bol. “De Nederlandse klant blijft daar trouw aan. Dat is geen kleinigheid.”
Toch laat Amazon zich niet snel ontmoedigen. In een officieel persbericht kondigt het bedrijf aan dat het het geld gaat steken in technologie en logistiek. Doel: meer producten aanbieden, lagere prijzen neerzetten en sneller leveren. Kortom: het winkelen bij Amazon nog aantrekkelijker maken – voor zowel klanten als verkopers. De NOS kon Amazon verder niet bereiken voor toelichting.
Eén van de manieren waarop Amazon concurrenten onder druk kan zetten, is via zijn krachtige clouddiensten. Retaildeskundige Cor Molenaar legt uit: “Dat is wereldwijd de grootste webservice. Voor kleine en middelgrote ondernemers die online willen verkopen, regelt Amazon vrijwel alles: data, logistiek, administratie. Daarmee trekken ze veel bedrijven aan.” En dat betekent weer meer aanbod op hun platform.
Bovendien krijgt een verkoper via Amazon direct toegang tot de hele Europese markt. Bij Bol blijft het beperkt tot Nederland. “Je geeft wel marge af,” zegt Mulder, “maar je omzet kan flink omhoogschieten.”
Ook op prijsniveau heeft Amazon een voordeel. Dankzij twee grote distributiecentra in Duitsland en Spanje koopt het bedrijf in op grote schaal voor heel Europa – en dat maakt goedkopere prijzen mogelijk.
Toch is het nog geen zekerheid dat Amazon Nederlandse webwinkels zo makkelijk wegduwt. Terwijl Hyves verdween toen Facebook opkwam, weet Videoland tot op vandaag prima tegen Netflix bestand te blijven. Ook is er twijfel over of Amazon ooit Bol zou kunnen overnemen. “De Autoriteit Consument & Markt zal daar nooit mee akkoord gaan,” denkt Mulder. “En bovendien: samenvoegingen tussen grote spelers hebben in het verleden vaak niets opgeleverd.”
Voor kleinere spelers als Wehkamp en Coolblue zou de nieuwe aanval van Amazon misschien wel pijnlijker zijn dan voor Bol. “Amazon had last van het ‘vandaag besteld, morgen in huis’-model van Bol,” aldus Mulder. “Op prijsniveau houden ze elkaar goed in de gaten. Maar het assortiment van Amazon is véél groter. Of dat altijd een voordeel is? Soms raak je de weg kwijt in dat aanbod.”
Hij waarschuwt verkopers ook: “Hang niet alles af van één platform. Denk aan restaurants die zonder Uber Eats of Thuisbezorgd nauwelijks nog klanten trekken. Als die platforms de vergoedingen verhogen, zit je zonder keuze.”
Molenaar ziet het iets positiever: “Ja, er is risico dat je straks niet zonder Amazon kunt. Maar je wint er wel omzet en internationale bereikbaarheid mee.”
Bol reageert laconiek: “Concurrentie houdt ons scherp.” Het bedrijf benadrukt dat het blijft investeren in technologie, data en logistiek om het verkopen makkelijker te maken en de klantbeleving te verbeteren.
Hoe Wilma Borgman Den Haag zag veranderen in dertig jaar politieke journalistiek
Wilma Borgman hangt al sinds 1995 rond in de gangen van de Tweede Kamer – niet als politica, maar als parlementair verslaggever. Dit jaar doet ze voor de elfde keer mee aan de grote verkiezingscampagne op de radio, en in de podcast De Dag deelt ze haar kijk op hoe Den Haag écht is veranderd.
En het blijkt: bijna niks is meer zoals vroeger. “Eigenlijk is alles anders,” zegt ze gewoonweg. Niet alleen de manier waarop er nieuws wordt gemaakt, maar ook hoe politici zich gedragen en hoe journalisten worden benaderd.
Tegenwoordig zijn zowel politici als journalisten veel kwetsbaarder dan in de jaren negentig. Waarom? Omdat we altijd en overal gefilmd worden. Social media, mobiele telefoons, live streams – iedereen kan je opvatten, knippen en delen. En daarmee is de druk alleen maar toegenomen.
Daarnaast is de rol van de journalist flink verschoven. Vroeger was het vooral rapporteren: dit gebeurde, dit zei iemand. Nu moet je ook uitleggen, analyseren en context geven. En dat vraagt meer van je – en maakt je soms tot een doelwit.
Ook de relatie tussen journalist en politicus is verzuurd. “Politici vertrouwen journalisten steeds minder,” vertelt Borgman. “En wij weten weer dat er soms ronduit gelogen wordt. Dat gebeurde vroeger gewoon niet op deze manier.” Die gebrekkige wederzijdse vertrouwen maakt haar werk lastiger, maar juist daarom ook belangrijker dan ooit.
NS-borden gaan over op donkere modus: rustiger voor de ogen en beter voor het milieu
Het is alsof je van dag naar nacht springt – maar maandag valt het bij veel reizigers nog nauwelijks op. Vanaf vandaag zien de informatieborden op Nederlandse treinstations er ineens anders uit, onder andere in Breda. Weg met de felle witte achtergrond en blauwe teksten; hallo donkere modus! De borden hebben nu een donkere ondergrond met helderwitte letters. Om het moment feestelijk te markeren, deelde de NS ter plekke zelfs halvemaan-dropjes uit – toepasselijk, gezien het nieuwe uiterlijk.
Toch blijft het voor sommige reizigers onopgemerkt. “Wat mij opvalt? Er is gewoon een storing”, zegt een vrouw wijzend naar een bord. Een man naast haar denkt dat er treinen uitvallen. Duidelijk dat niet iedereen direct snapt wat er veranderd is. Anderen merken het gelijk. “Ja, die kleur is nieuw. Dat zie ik meteen”, zegt een man. Een andere reiziger vindt het ook opvallen, maar heeft er geen probleem mee: “Vanochtend was dit nog niet zo. Het uiterlijk doet er voor mij niet toe, als de info maar duidelijk is. En eerlijk gezegd: ik lees het nu beter.”
Niet iedereen is even enthousiast. “Ziet er wel mooi uit, maar ik kan de tekst nu juist minder goed lezen”, geeft iemand toe. “Maar goed, daar wend ik me vast aan.” Weer een ander haalt zijn schouders op: “Eerlijk? Maakt me niet zoveel uit. Ik zie gewoon wat ik moet weten.”
De overstap naar donkere borden heeft ruim anderhalf jaar geduurd. Volgens NS-woordvoerder Arno Leblanc heeft de nieuwe look meerdere voordelen. “Het is rustgevender voor je ogen. Vroeger waren de borden felwit met blauwe letters, nu is het zachter. Zelfs op afstand lees je de info beter.” Ook mensen met visuele beperkingen of kleurenblindheid profiteren ervan.
En dan is er nog het energievoordeel. Doordat de lichtsterkte van de schermen is verlaagd, verbruikt elk bord nu drie procent minder stroom. Maar de echte besparing komt eraan: “We gaan binnenkort veel schermen vervangen. Samen met de donkere modus kunnen we tot wel dertig procent energie besparen”, aldus Leblanc.
Tijdens de ontwikkeling zijn testdagen gehouden in samenwerking met de Oogvereniging. Er is goed nagedacht over lettertype, grootte en contrast om de leesbaarheid optimaal te maken. Op termijn moet de donkere modus ook de treinen bereiken – dus wie weet zie je straks dezelfde rustige look tijdens je rit.
Snellere levering, groter assortiment: kan Amazon Bol.com voorbijsteken?
Amazon is al sinds 2020 actief op de Nederlandse e-commercemarkt, en sindsdien heeft het flink doorgepakt. Bij de start bood de gigant al meer dan 100 miljoen producten aan – een gigantisch aanbod dat meteen indruk moest maken. Daarnaast kon je er al vanaf dag één een Prime-abonnement nemen, inclusief streaming én snelle bezorging, en dat tegen een prijs die veel lager lag dan in andere landen. Experts voorspelden toen al scherpe prijzen en supersnelle leveringen, en die belofte lijkt Amazon serieus te nemen.
Inmiddels zijn we ruim vijf jaar verder, en Amazon heeft zich razendsnel opgewerkt tot een van de grootste spelers in de Nederlandse online winkelwereld. Zo’n 4500 Nederlandse mkb’ers verkopen nu via Amazon.nl – niet alleen hier, maar ook naar het buitenland. Samen vormen zij ruim 60 procent van alles wat er op het platform wordt aangeboden. Net als Bol.com verkoopt Amazon ook eigen merken, maar de focus ligt duidelijk op het creëren van een levendige marktplaats.
Toch zit er nog een groot verschil tussen de twee titans. Hoewel Amazon snel groeit, blijft Bol.com ver weg in de voortgang als het om omzet gaat. In 2024 haalde Bol maar liefst meer dan 3 miljard euro – drie keer zoveel als Amazon in Nederland zou hebben omgezet. Maar dat zou nu kunnen gaan veranderen. Vandaag werd namelijk bekend dat Amazon 1,4 miljard euro gaat investeren in zijn Nederlandse operatie. Gaat dit genoeg zijn om Bol echt onder druk te zetten?
Peter van Heerde, retailspecialist bij Rabobank, denkt dat Amazon niet simpelweg geld wil uitgooien om consumenten te lokken – iets wat vaak tijdelijk effect heeft. “Maar dat is ook niet wat Amazon nu doet.” Volgens hem richt de investering zich op drie pijlers: een breder aanbod, snellere bezorging en scherpe prijzen. En dat is precies waar Bol last van kan krijgen. “Als Amazon daar consistent in wordt, wordt het lastig voor concurrenten om daartegenin te houden.”
Toch heeft Bol ook sterke troeven. Denk aan dat typisch Nederlandse gevoel – zoals het populaire speelgoedboek dat onlangs weer werd uitgebracht. “Ze spelen goed in op ‘Wij zijn Bol’”, zegt Van Heerde. Dat emotionele bondgenootschap mag niet worden onderschat.
Nikki Eijpen, expert op het gebied van e-commerce bij Neortus, vindt dat je Amazon en Bol niet zomaar naast elkaar moet leggen. “Het is appels met peren vergelijken. Amazon is eigenlijk een databedrijf. Alles wat ze doen, draait om data verzamelen – dat is hun echte product.” Vijf jaar geleden dacht hij dat beide spelers prima naast elkaar konden bestaan, en die mening is nu nog steeds.
Maar let op: Amazon strijdt niet alleen tegen Bol. Ook Coolblue, Zalando, Albert Heijn en Picnic zijn serieuze concurrenten, elk op hun eigen terrein. En hoewel Bol op sommige punten – zoals advertentietechnologie – achterloopt, ziet Eijpen niet direct hoe Amazon die voorsprong opeens kan overnemen.
Toch is die miljardeninvestering geen verrassing. Door geld te steken in meer verkopers (aanbod) én betere logistiek (vraag), probeert Amazon zijn positie te versterken. Maar volgens Eijpen hoeft dat niet te betekenen dat kleinere of niche-marktplaatsen zoals Etsy verdwijnen. “Er is ruimte voor meerdere spelers. Het hoeft geen ‘winner takes it all’ te worden.”
En ja, ook bij Amazon raakt af en toe een pakketje kwijt… maar daar weten sommige slimme types natuurlijk weer handig gebruik van te maken.
Written by Qwen AI
Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!