
Recent Nieuws maandag 29 september, 2025 20:26
Hilvarenbeekse filmmaker verovert internationale podia met wandelfilm
De Hilvarenbeekse filmmaker Bart Schrijver (34) maakt furore in het buitenland met zijn film The North. De vertoningsrechten zijn al verkocht aan landen als België, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Australië. Momenteel voert hij gesprekken met Duitsland en diverse Scandinavische landen. Zijn ambitieuze doel is om in vijftig landen vertoond te worden. “Ik weet niet of dat haalbaar is, maar ik zet graag hoog in,” geeft hij toe.
The North vertelt het verhaal van twee vrienden die samen een wandeltocht van 600 kilometer door de Schotse Hooglanden maken. Tijdens deze tocht proberen ze hun ooit hechte vriendschap te herstellen. Het wordt een psychologisch verhaal over twee mensen die elkaar opnieuw proberen te vinden.
Ondanks het bescheiden budget van 75.000 euro en een crew van slechts zes personen – waaronder Schrijver zelf, twee acteurs, een cameraman, geluidsman en iemand die achter de schermen filmde – wist The North grote indruk te maken. De gerenommeerde Britse krant The Guardian beloonde de film met vier van de vijf sterren en bestempelde hem als ‘de ultieme wandelfilm’.
“Het is een van de grootste internationale kranten,” vertelt Schrijver enthousiast. “Het was een kroon op het werk. Het gaf ons een enorme boost en nu willen we kijken hoe groot het kan worden.” Dankzij deze publicatie zal de film vanaf maart of april in meerdere landen te zien zijn.
De filmmaker, die in Barcelona woont, houdt bewust zijn filmproducties kleinschalig. Geen overvolle filmsets of dure lichtinstallaties: de zon doet het werk. “We doen het niet omdat het geen geld kost, maar het is gewoon niet nodig,” legt hij uit. Zelfs tentscènes filmt hij soms gewoon in zijn achtertuin als hij tijdens de montage merkt dat een scène ontbreekt. “Dat zijn onze redders: het voelt alsof het echt is, dat is de magie van filmen.”
De aanpak blijkt succesvol. In Nederland en België is de film al te zien in tientallen bioscopen. Vorige week bereikte The North zelfs de status van Gouden Film, omdat de film meer dan 100.000 bioscoopbezoekers trok.
Toch voelt Schrijver geen druk om met zijn volgende film hetzelfde succes te evenaren. “Druk praat je jezelf aan,” zegt hij nuchter. “Als ik lekker in mijn vel zit, voel ik geen druk. Als het even niet lukt, hoor ik stemmen in mijn hoofd van: ‘De vorige film was beter, dit gaat niet lukken’. Het belangrijkste is plezier te hebben in het maken van een mooie film. Dat had ik bij The North ook.”
Met plezier werken blijft voor hem het belangrijkste. “Of mensen de film gaan kijken, hangt van geluk af,” merkt hij filosofisch op.
Schrijver werkt inmiddels alweer aan een nieuwe film. Opnieuw gaat het over een lange wandeltocht, maar dit keer door de natuur van Zweden. Het verhaal volgt een jong gezin met een 2-jarige peuter. De crew wordt iets groter dan bij The North: twaalf mensen in totaal en iets meer budget.
“De volgende wordt iets meer omdat het kan,” zegt Schrijver. “Ik kan ook zeggen: ik wil een film maken van 5 miljoen, maar wie gaat ons dat geld geven? Een film hoeft niet veel geld te kosten. Wij doen het gewoon zelf.”
De acteurs worden ook weer buitenlands, met twee verschillende culturen die samengebracht worden. “Het moet internationaal blijven en met de Engelse taal is het makkelijker om de film in andere landen in de bioscoop te krijgen. Het is soms ingewikkeld, maar dat maakt het leuk.”
De situatie lijkt een beetje op zijn eigen leven: samen met zijn Colombiaanse vriendin heeft hij een zoontje van één.
Gratis kranten voor buurthuizen: een geschenk of verspilling?
Provincie betaalt 160.000 euro voor kranten in buurthuizen
DPG Media, de uitgever van kranten zoals het Brabants Dagblad, BN DeStem en het Eindhovens Dagblad, krijgt maar liefst 160.000 euro van de provincie om gratis kranten beschikbaar te stellen in buurthuizen. Deze proef gaat twee jaar duren en volgens de provincie moet het ervoor zorgen dat iedereen makkelijk toegang heeft tot betrouwbare informatie en lokaal nieuws. Maar niet iedereen staat te springen van enthousiasme. Buurthuizen kunnen zich tot 12 oktober aanmelden voor een gratis krant. DPG Media levert de kranten tegen een verlaagd tarief aan. De provincie zegt dat er genoeg geld is om ongeveer vierhonderd Brabantse buurthuizen van een gratis krant te voorzien.
Initiatief komt van SP-statenlid Irma Koopman
Het idee voor de gratis kranten komt van SP-statenlid Irma Koopman. Haar voorstel werd in april goedgekeurd en binnenkort liggen de eerste kranten op tafel in de wijkcentra. “Een gratis krant voor wijk- en buurtcentra heeft verschillende doelen: mensen van jong tot oud beter op de hoogte brengen, en mee laten praten over het nieuws, maar ook mensen samenbrengen in hun gemeenschapshuis”, legt ze uit. Ook gedeputeerde Marc Oudenhoven (Lokaal Brabant) is enthousiast over het initiatief: “Het wijkcentrum of buurthuis is bij uitstek een plek om elkaar te ontmoeten en te praten over het nieuws van de dag. Door kranten gratis aan te bieden, willen we ervoor zorgen dat iedereen op een laagdrempelige manier toegang heeft tot betrouwbare informatie en nieuws uit de eigen omgeving.”
Politieke tegenstand: liever een mediafonds of andere besteding
Niet iedereen in de Brabantse politiek is even blij met het initiatief. D66, een coalitiepartner van de SP, had het geld liever besteed aan een mediafonds. “Het liefst voor onderzoeksjournalistiek”, zegt fractievoorzitter Matthijs van Miltenburg. “In april heeft de gedeputeerde toegezegd dat te onderzoeken, daarop hebben wij het krantenvoorstel gesteund.” Van Miltenburg vindt het bedrag van 160.000 euro erg hoog. “In april ging het nog om een potje van 70.000 euro per jaar, daar wil ik wel uitleg over. Zeker in relatie met de toezegging over het mediafonds.” Hij verwacht overigens niet dat het mediafonds nu van de baan is. “We wachten af waar de gedeputeerde mee komt.”
Inge Vossen van Volt deed samen met D66 het voorstel voor een mediafonds. Zij is minder optimistisch. “Ik verwacht dat we te horen krijgen dat het geld nu op is en dat dit het einde betekent.” Ze was sowieso niet enthousiast over de gratis krant. “Het zou de democratie moeten versterken. Maar doe je dat echt door alleen een krant neer te leggen?”, vraagt ze zich af. “Ik denk niet dat mensen naar een buurthuis gaan om de krant te lezen.”
Het CDA was altijd al tegen de gratis kranten. “Wij geloven simpelweg niet dat mensen voor een gratis krant naar een buurthuis komen”, zegt fractievoorzitter Ronnie Buiks. “Op internet en via de regionale publieke omroep is al meer dan genoeg nieuws te vinden.” Zijn partij had liever gezien dat het geld werd besteed aan lokale voorzieningen in kleine dorpen en kernen. “Bijvoorbeeld om supermarkten overeind te houden, die dreigen te verdwijnen.”
Kabinet steekt 2 miljard in groenere staalproductie Tata Steel
De bekende Koninklijke Hoogovens, nu Tata Steel, gaan hun productieproces flink verduurzamen. Het kabinet springt bij met een financiële injectie van 2 miljard euro om dit mogelijk te maken. Het plan is om één van de twee kolenfabrieken te vervangen door moderne installaties die op aardgas draaien. Later moet dat aardgas weer plaatsmaken voor biomethaan of groene waterstof.
Deze verduurzaming zorgt voor een enorme uitstootvermindering – vergelijkbaar met 5% van de totale Nederlandse uitstoot. Voor de complete verduurzaming is tussen de 4 en 6,5 miljard euro nodig, waarvan Tata Steel zelf het overgrote deel opbrengt. Demissionair minister Sophie Hermans noemt het “goed nieuws en een stap in de goede richting” en is blij dat Tata Steel in Nederland blijft.
Inbraak bij brillenzaak Breda: dieven maken voor tienduizenden euro’s aan zonnebrillen buit
In de vroege ochtend van 22 juli werd een brillenzaak aan de Ginnekenstraat in Breda doelwit van een brutale inbraak. Twee mannen wisten voor tienduizenden euro’s aan zonnebrillen te stelen. De politie heeft camerabeelden vrijgegeven en is op zoek naar de daders.
Op de beelden is te zien hoe de twee mannen met een tas door de straat lopen. Bij de brillenzaak forceren ze het rolluik en slaan ze met een moker de glazen deur kapot. Vervolgens halen ze complete rekken met zonnebrillen van de muur, die ze in een tas en deken verpakken. Binnen vijf minuten zijn ze weer verdwenen, richting de Bleekstraat.
Wat opvalt is dat beide inbrekers een motorhelm droegen. Eén had een zilverkleurige helm met zwarte en oranje strepen, de ander een zwarte helm met oranje accenten. Eén van de mannen droeg een donkergroene jas, donkere broek en donkere schoenen.
De politie hoopt dat iemand de verdachten herkent en roept getuigen op zich te melden.
Russisch leger gebruikt oude veldtelefoon als martelwerktuig
Een onschuldig ogend apparaat met een duistere functie
Wat zou je denken als je een oude bakelieten telefoon ziet? Misschien een antiek stukje technologie? Aan het front in Oekraïne heeft dit apparaat echter een veel grimmigere betekenis. Uit een nieuw VN-rapport blijkt dat Russische soldaten een specifieke martelmethode toepassen waarbij ze een oude militaire telefoon gebruiken om Oekraïense krijgsgevangenen elektrische schokken toe te dienen.
“Telefoontje aan Poetin” – de gruwelijke bijnaam
Deze martelmethode staat binnen het Russische leger bekend als een “telefoontje aan Poetin” of soms ook wel een “telefoontje aan Lenin”. Het rapport hierover zal binnenkort aan de VN-Mensenrechtenraad worden voorgelegd. Het gaat om de Sovjet TA-57-veldtelefoon, die de bijnaam “tapik” draagt.
Hoe werkt deze martelmethode?
De draden van dit oude apparaat worden bevestigd aan gevoelige lichaamsdelen zoals oren, vingers of geslachtsdelen. Vervolgens wordt een schok van maar liefst 80 volt toegediend. Ter vergelijking: voltages boven de 50 volt worden onder bepaalde omstandigheden al als dodelijk of levensgevaarlijk beschouwd.
Een lange, duistere geschiedenis
Deze beruchte telefoon kwam oorspronkelijk in 1957 op de markt. Wanneer het apparaat precies begon te dienen als martelwerktuig is niet bekend, maar de methode is al tientallen jaren in gebruik. Zelfs de Russische politie zou deze techniek in het verleden hebben toegepast.
Grootschalige marteling in Oekraïne
Vorige week dinsdag meldde een VN-comité al dat Rusland sinds het begin van de oorlog in Oekraïne op systematische wijze burgers martelt in meer dan honderd detentiecentra. Ook zouden er schijnexecuties plaatsvinden.
Rusland stapt uit anti-martelverdrag
Ironisch genoeg heeft Rusland in 1998 het Europees anti-martelverdrag geratificeerd, maar vandaag heeft het land officieel besloten hieruit te stappen. President Poetin ondertekende vandaag de wet die de terugtrekking uit het zogenaamde CPT-verdrag formaliseert.
Kleine film, groot succes: Barts indrukwekkende internationale doorbraak
De Hilvarenbeekse filmmaker Bart Schrijver (34) verovert de wereld met zijn film The North. Zonder miljoenenbudget heeft hij al de vertoningsrechten verkocht aan België, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Australië. Momenteel is hij in gesprek met Duitsland en verschillende Scandinavische landen. Zijn ambitieuze doel? Te zien zijn in vijftig landen. “Ik weet niet of dat haalbaar is, maar ik zet graag hoog in.”
Een reis door Schotland en vriendschap
The North volgt twee vrienden tijdens een 600 kilometer lange tocht door de Schotse Hooglanden. Onderweg proberen ze hun ooit hechte vriendschap te herstellen. Het wordt een psychologisch verhaal over twee mensen die elkaar opnieuw proberen te vinden.
Klein budget, groot resultaat
Met slechts 75.000 euro en een crew van zes personen – inclusief Schrijver zelf, twee acteurs, een cameraman, geluidsman en iemand die achter de schermen filmde – wist The North grote indruk te maken. De prestigieuze Britse krant The Guardian gaf de film maar liefst vier van de vijf sterren en noemde het ‘de ultieme wandelfilm’.
“Het is een van de grootste internationale kranten,” vertelt Schrijver enthousiast. “Het was een kroon op het werk. Het gaf ons een boost en we willen kijken hoe groot het kan worden.”
Simpele aanpak, authentiek resultaat
Schrijver, die in Barcelona woont, houdt zijn filmproducties bewust klein. Geen overvolle filmsets of dure lichtinstallaties – de zon doet het werk. “We doen het niet omdat het geen geld kost, maar het is gewoon niet nodig,” legt hij uit.
Zelfs tentscènes filmt hij soms gewoon in zijn achtertuin als hij tijdens de montage merkt dat een scène ontbreekt. “Dat zijn onze redders: het voelt alsof het echt is, dat is de magie van filmen.”
Succes en toekomstplannen
De aanpak werkt. In Nederland en België is de film al te zien in tientallen bioscopen. Vorige week bereikte The North zelfs de status van Gouden Film, omdat de film meer dan 100.000 bioscoopbezoekers trok.
Toch voelt Schrijver geen druk om met zijn volgende film hetzelfde succes te evenaren. “Druk praat je jezelf aan,” zegt hij nuchter. “Het belangrijkste is plezier te hebben in het maken van een mooie film. Dat had ik bij The North ook.”
Momenteel werkt hij alweer aan een nieuwe film, opnieuw over een lange wandeltocht, maar dit keer door de natuur van Zweden. Het verhaal volgt een jong gezin met een 2-jarige peuter. De crew wordt iets groter dan bij The North: twaalf mensen in totaal en iets meer budget.
“De volgende wordt iets meer omdat het kan,” zegt Schrijver. “Ik kan ook zeggen: ik wil een film maken van 5 miljoen, maar wie gaat ons dat geld geven? Een film hoeft niet veel geld te kosten. Wij doen het gewoon zelf.”
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.