Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door Kimi K2

Recent Nieuws maandag 22 september, 2025 18:26

Article

Waarom je diep moet inhálen bij een rood kruis (en niet domweg doorrijdt)

Zaterdagavond bleef het op de A2 bibberen van woede bij de politie. Terwijl hulpverleners nog bezig waren de reality-ster Jordi Schuurmans te reanimeren, tuften automobilisten luidruchtig voorbij de rode kruizen. Sommigen kwamen zó dichtbij dat ze het reanimatieteam bijna omver reden. Dat kan toch niet? Paul van de Coevering, professor Mobiliteit aan de Breda University of Applied Sciences, legt uit waarom ons brein dan toch op ‘gas’ springt.

“Ach, valt vast wel mee”

Volgens Van de Coevering zit het ‘m in een simpele gedachtefout. “Veel bestuurders denken: één minuutje doorrijden kan geen kwaad. Ze onderschatten het gevaar en overschatten hun eigen kunnen.” Met die sluip-oordeelsfout breng je niet alleen jezelf in de gevarenzone, maar ook de mensen die hulp proberen te verlenen. “We zijn geneigd het ernstige van een ongeluk te relativeren zolang we er zelf niet middenin staan”, aldus de professor.

Navigatie als alibi

Een paar opgepakte weggebruikers hadden een bijzondere smoes paraat: “Mijn TomTom zei dat ik door moest rijden.” Tsja, handig om de schuld te verschuiven, maar je theorie-examen zou je hiermee onmiddellijk opnieuw mogen doen. Verkeersregels hebben nu eenmaal voorrang boven een computersstemmetje. Van de Coevering ziet twee varianten van navigatie-slaven: wie bewust de fout in gaat én zich daarna verschuilt achter het schermpje, én wie zo op het kastje is gaan leunen dat hij buitenstaanders écht niet meer ziet.

Kijk om je heen, niet om je heen-rijden

De waarnemer signaleert bovendien een sneeuwbaleffect. “Zie jij drie andere auto’s onder een rood kruis door glijden, dan lijkt het opeens heel normaal om hetzelfde te doen. Zo ontstaat er een misplaatste groepsnorm.” De oplossing? Tweesporen: harde handhaving (hogere boetes, rijbewijs kwijt bij herhaaldelijk overtreden) én bewustwording. “Kijk maar naar de BOB-campagne; tien, twintig jaar geleden werd er nog lacherig over gedaan, nu is autorijden na een borrel sociaal onacceptabel. Zo kunnen we ook het negeren van een rood kruis uitbannen.”

Bekijk origineel artikel

Bestuurder (44) meldt zich na dodelijk ongeval op A2 bij Den Bosch

Zaterdagavond ging het helemaal mis op de A2 bij Den Bosch: een motorrijder (30) uit Oss overleed ter plekke. Even verderop vond de politie een beschadigde auto die zonder bestuurder stond en duidelijke sporen vertoonde van het ongeluk. De chauffeur was nergens te bekennen, dus de politie riep hem – en eventuele getuigen – op om zich zo snel mogelijk te melden.

Dat gebeurde uiteindelijk toch: de 44-jarige bestuurder van de auto heeft zich inmiddels aangegeven en zit vast voor nader onderzoek.

Wie was het slachtoffer?

De dode motorrijder is intussen geïdentificeerd als Jordi Schuurmans, eveneens 30 jaar oud. Liefhebbers van reality-tv herkennen hem misschien: Jordi deed in 2017 mee aan Ex on the Beach.

Wegrijden na een ongeluk? Dit kun je verwachten

In Nederland ben je wettelijk verplicht om bij een ongeval te stoppen. Rijd je door of verlaat je de plek zonder melding te maken, dan maak je jezelf strafbaar. Meld je je binnen 24 uur bij de politie, dan vervalt dat misdrijf echter – precies wat de 44-jarige bestuurder nu dus heeft gedaan.

Bekijk origineel artikel

Gewoon nog even doorrijden onder dat rode kruis? Zo zit dat.

Politieagenten keken zaterdagavond met open mond toe: op de A2 vlogen auto’s massaal onder de rood-witte kruizen door. Die kruizen hingen er voor een flinke reden – het dodelijke ongeval waarbij reality-kampioen Jordi Schuurmans omkwam. Sommige bestuurders reden zelfs tot aan de plek waar collega’s hem nog probeerden te reanimeren. Waarom negeren mensen zo’n duidelijk stop-signaal?

“Ach, een paar meter kan er wel bij…”

Paul van de Coevering, professor Mobiliteit bij Breda University of Applied Sciences, heeft het antwoord: het idee dat het wel meevalt. “Je denkt makkelijk: ik rij nog even door, het is toch maar een stukje. Maar je zet jezelf én hulpverleners direct in gevaar.” Op zo’n moment gaat het simpelweg mis in je hoofd, zegt hij. “De logische knop slaat om in: snel-doorschiets-knop. Vraag mensen straks waarom ze het deden en vaak weten ze het niet eens meer.”

Ogen op het scherm in plaats van het wegdek

Een deel van de chauffeurs heeft het rode kruis niet eens gezien. Er wordt steeds meer oogcontact gemaakt met telefoonschermen en autodisplays. Volgens de professor sla je twee keer per ongeluk een rood kruis mis: “Maar heb je het drie keer gemist? Dan let je écht nergens op.”

Navigatie als smoes

Zaterdagavond gaf ook een groepje bestuurders nétjes aan: “Mijn TomTom zei dat ik door moest.” Van de Coevering lacht er droogjes om. “Met die redenering zak je binnen één minuut voor je theorie-examen.” Verkeersregels > een digitaal stemmetje. Waarom geloven mensen dan toch de GPS? Volgens hem zijn er twee scenario’s:

  • De makkelijk-schuld-afschuif-variant: “Ik hoorde het via m’n navigatie, dus ik kon niet anders.”
  • GPS-verlamd: “We zijn afhankelijk geworden van dat kastje. Kijk eens hoe weinig mensen nog borden aflezen in plaats van pijlen op hun beeldscherm.”

Een hele file vol copy-cats

De professor voorspelt ook de sneeuwbaleffect. “Zie jij een voorligger doorrijden terwijl jij twijfelt? Stiekem denk je dan: oké, dan mag ik ook.” Voor je het weet zijn een heleboel mensen een nieuwe, gevaarlijke sociale norm aan het creëren.

Wat kunnen we er aan doen?

Dit hoeft niet onvermijdelijk te blijven, stelt Van de Coevering. Twee routes:
1. Harde handhaving – zwaardere boetes, rijbewijs afpakken na herhaling.
2. Duidelijke campagnes – “Net zoals we met de BOB-campagne rijden onder invloed uit de taboesfeer hebben gehaald.”

Bekijk origineel artikel

Na dikke week stapt Bossche bestuurder uit de schaduw na dodelijke crash A2

De man die zaterdagavond met zijn bolide een einde maakte aan het leven van realityster Jordi Schuurmans (30) op de A2 bij Rosmalen, heeft zich maandagmiddag op het bureau gemeld. De 44-jarige Bosschenaar was sinds het ongeluk spoorloos en liet zijn zwaar gehavende auto al snel achter zich.

Realityster op motor overleden, bestuurder vluchtte te voet

Jordi, bekend van verschillende tv-programma’s, reed op zijn motor toen hij in aanrijding kwam met de wagen van de Bosschenaar. De klap was zo heftig dat het wegdek vol lag met brokstukken. Een traumahelikopter landde op de snelweg, maar hulp mocht niet meer baten. De bestuurder van de auto rende weg en verdween in het donker.

Politie liep zondag al tegen een dichte deur aan

Agenten hadden de identiteit van de verdachte snel te pakken en klopten zondagavond aan zijn deur in Den Bosch, maar daar deed niemand open. Tot maandagmiddag bleef het stil, tot hij zichzelf uiteindelijk meldde. Hoe het ongeluk precies kon gebeuren, is nog steeds niet duidelijk.

Rode kruisen werden massaal genegeerd

Terwijl rechercheurs urenlang het asfost afsloten voor sporenonderzoek, vonden veel automobilisten de rode kruizen blijkbaar een suggestie: ze scheurden door tot vlak bij de plek waar hulpverleners Jordi nog probeerden te reanimeren.

De politie sluit niets uit en onderzoekt nog of alcohol, drugs of snelheid een rol hebben gespeeld.

Bekijk origineel artikel

Chauffeur die na dodelijke crash op A2 ervandoor ging, doet alsnog aangifte

Eindelijk heeft-ie de stap gezet: de man die zaterdagavond met z’n wagen een fatale klap veroorzaakte op de A2 bij Rosmalen, meldde zich maandagmiddag spontaan bij het bureau. De politie bevestigt dat het om een 44-jarige Bosschenaar gaat. Bij het ongeluk kwam de 30-jarige motorrijder – niemand minder dan reality-icoon Jordi Schuurmans uit Oss – om het leven.
Na de klap ging de chauffeur er lopend vandoor en liet zijn auto midden op de weg staan. De wagen lag er behoorlijk beurs bij. Hoe het precies misging, is nog een raadsel; specialisten zoeken nog naar alle puzzelstukjes. Een traumahelikopter landde snel op de snelweg om hulp te bieden, maar het mocht niet meer baten. De vangrail lag vol brokstukken en de politie hield de weg voor uren dicht voor sporenonderzoek.

Bekijk origineel artikel

Palestijnse vlogger blijft toch langer vast op Schiphol: wat speelt er?

Het is even slikken voor Mohammed ‘Gaza Now’ Ayyash. De Palestijnse journalist, vriendelijk bekend van zijn vlogs over het leven in de Gazastrook, zit al dagen vast op Schiphol en het ziet ernaar uit dat hij niet snel weer vrij komt. Reden? Een arrestatiebevel uit Oostenrijk dat beweert dat hij banden zou hebben met Hamas.

“Journalistieke werkzaamheden in de fout geduid”

Volgens zijn advocaat Frederieke Döle werd Mohammed aangehouden door de marechaussee op basis van dat Europese aanhoudingsbevel. Eerst moet alles netjes vertaald worden; daarna beslist de Amsterdamse rechter of hij daadwerkelijk aan Oostenrijk wordt overgeleverd. Let op: de Nederlandse rechters kijken hier puur naar de papieren – niet of hij schuldig is of niet.

“Het is een keihard gegeven: Nederland moet gewoon toetsen of alle procedurele hokjes zijn aangekruist,” legt Döle uit. “Of meneer Ayyash echt iets fout heeft gedaan, is iets voor de Oostenrijkse rechter om te beoordelen.”

Moszkowitz 2.0? Beschuldiging klinkt bekend

Döle benadrukt dat Mohammed een bekende journalist is die al jaren verslag doet vanuit Gaza. “Daarbij durven weleens Israëlische bronnen te beweren dat hij Hamas steunt. Die smet wil wásdom worden, maar niet zelden blijkt dat desinformatie.”

Het betwiste punt: Mohammed zou via zijn kanaal Gaza Now geld hebben opgehaald en dat rechtstreeks naar Hamas hebben doorgesluisd. Oftewel, humanitaire inzamelacties (zoals hulpgoederen of noodfondsen) worden als steun aan Hamas aangemerkt. Volgens Döle is dat een terugkerend patroon: “Wie Gaza helpt, wordt al snel weggezet als extremist.”

Via bombardementen naar ballingschap

Mohammed vluchtte eerder van Gaza naar Oostenrijk nadat een Israëlisch bombardement meerdere familieleden het leven kostte. Daar bouwde hij zijn online aanwezigheid verder uit en hield hij volgers dagelijks op de hoogte van wat er in Gaza gebeurt. Een bezoekje aan familie in Nederland werd een onverwacht langer verblijf op Schiphol.

Kort samengevat: de vlogger die Gaza op de wereldkaart zette, moet voorlopig nog een poosje in de cel blijven tot de Nederlandse rechters groen of rood licht geven voor uitlevering aan Oostenrijk. Daarna wordt het Oostenrijks dossier bekeken. In de tussentijd blijft de vraag hangen: is het journalistieke werk strafbaar, of is dit politieke druk?

Bekijk origineel artikel

Written by Kimi K2

Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
september 2025
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« aug   okt »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl