
Recent Nieuws donderdag 04 september, 2025 11:44
Roermond in shock: ‘Echt een groot drama’ na dood Kyano (16) en Peggy (51)
Roermond is diep geraakt door het tragische nieuws dat Kyano (16) en Peggy (51) om het leven zijn gekomen bij een felle woningbrand. Vrienden van Kyano, die gisteren meeliepen in de stille tocht, deelden dat de jongen al langer zwaar werd gepest. “Het is gewoon zielig”, zei een vriendin met tranen in haar ogen.
Burgemeester Yolanda Hoogtanders sprak van “een heel groot drama”. Ze wees niet alleen op het onvoorstelbare verlies van twee levens, maar ook op de leegte bij nabestaanden, buren en hulpverleners. “Het heeft echt heel veel impact op iedereen die erbij betrokken is.”
Stille tocht vol emotie
In onderstaande video zie je hoe de stille tocht verliep. De straten lagen vol bloemen, kaarsen en boodschappen – een klap in het gezicht voor een stad die al weinig tijd heeft gehad om van de vorige tragedie te herstellen.
Hoe de brand is ontstaan
Waarom het vuur precies ontstond, blijft nog onduidelijk. De politie laat weten dat onderzoeken naar een dodelijke woningbrand lang kunnen duren. “We hebben twee overleden personen die ons niks meer kunnen vertellen. Het zijn heel intensieve onderzoeken.”
Wat al langer bekend is: de politie houdt rekening met brandstichting. Op beelden waren jerrycans te zien die in beslag zijn genomen. Of die binnen of buiten het huis lagen, wil de woordvoerder niet zeggen – het onderzoek loopt nog volop.
Buurt krijgt opnieuw klappen
De brand raakt de wijk dubbel hard. In 2002 vond een paar straten verderop al een fatale brand plaats waarbij zes kinderen om het leven kwamen. Ook toen bleek later dat de vader het vuur had aangestoken. Een buurman van Kyano en Peggy vertelde eerder wat hij dinsdagavond zag gebeuren en hoe snel alles in rook opging.
Drama op de Bredaseweg: één dode, één zwaargewonde
Woensdagavond ging het helemaal mis op de Bredaseweg in Rijsbergen. Twee auto’s knalden frontaal op elkaar. Eén bestuurder overleefde de klap niet, een 57-jarige man uit Spijkenisse raakte zwaargewond en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
De politie denkt dat één van de wagens op de verkeerde weghelft reed, maar hoe dat kon gebeuren is nog een raadsel. Ter plekke kwamen tal van hulpdiensten aanrukken en de weg werd meteen afgezet. Donderdag zijn verkeersspecialisten nog druk bezig met sporenonderzoek om precies te achterhalen wat er gebeurd is. Over de identiteit van de overleden bestuurder is nog niets bekendgemaakt.
Cathalijne Dortmans: nieuwe steun voor Q-koortspatiënten
Eindelijk een ambassadeur voor wie al jaren ziek is
Stel je voor: je raakt besmet met een bacterie via geitenmest in de lucht, en jaren later ben je nog steeds zo moe dat je nauwelijks je bed uitkomt. Voor duizenden Brabanders is dit geen verhaal, maar dagelijkse realiteit. Het ministerie van Volksgezondheid heeft nu eindelijk iemand aangesteld die speciaal voor hen opkomt: Cathalijne Dortmans uit Someren. Ze is de nieuwe ambassadeur voor Q-koortspatiënten.
Dortmans zelf is duidelijk: “Dit is net zo erg als het toeslagenschandaal of de gaswinning in Groningen. Q-koortspatiënten verdienen erkenning en uitzicht op beter.”
Hoe groot is het probleem eigenlijk?
Tussen 2007 en 2010 denderde de Q-koortsepidemie over Brabant. Schattingen lopen uiteen van 50.000 tot 100.000 besmettingen. Veel mensen kregen het chronisch Q-koortsvermoeidheidssyndroom: extreme vermoeidheid, migraine, pijn en periodes waarin ze echt niet anders kunnen dan in bed liggen.
Uit onderzoek van het Erasmus MC blijkt dat patiënten gemiddeld acht jaar na besmetting volledig stoppen met werken. Toch krijgen ze vaak geen uitkering, omdat het UWV hun ziekte niet erkent. Het gevolg? Financiële en sociale problemen voor het hele gezin.
Jarenlang genegeerd door Den Haag
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen schrijft al sinds 2012 over het falen van de overheid. Het kabinet-Balkenende bagatelliseerde het gevaar, terwijl de bacterie zich razendsnel verspreidde. Pas jaren later werden geiten geruimd, maar excuses of erkenning bleven uit.
Ook de rapporten van 2012 en 2017 belandden in een laatje. Het derde rapport, vorig jaar verschenen om ‘vergetelheid te voorkomen’, heeft nu dus wél effect: de benoeming van ambassadeur Dortmans.
“Ik wil gewoon luisteren”
Dortmans is geen buitenstaander. Ze groeide op in Someren, was zes jaar wethouder in Helmond en werkte tijdens de epidemie al bij de Kamercommissie voor Landbouw. “Ik heb gezien wat de impact hier is. Mijn eerste stap is simpel: luisteren naar patiënten. Wat hebben zij écht nodig?”
Ze kan het UWV geen directe orders geven, maar via haar netwerk in politiek en bestuur wil ze wel druk zetten. Ook wil ze de grote verschillen tussen gemeenten aanpakken: de ene gemeente biedt goede hulp, de andere helemaal niets.
Nog steeds geen eigen kliniek in Brabant
Ondertussen blijft de roep om betere zorg groeien. Bijna twintig jaar na de uitbraak kampen hier nog minstens 1.500 mensen met zware klachten. Ze zijn vaak te ziek om naar gespecialiseerde centra elders in het land te reizen.
Gedeputeerde Saskia Boelema (D66) en commissaris van de Koning Ina Adema pleiten al jaren voor een eigen Q-koortspolikliniek in Brabant. Ziekenhuis Bernhoven in Uden leek de ideale plek, maar het Haagse geld ging uiteindelijk naar andere ziekenhuizen.
De ombudsman zegt het nog één keer helder: “Een excuus van het kabinet is het begin van echte erkenning. En dat is wat deze mensen het hardst nodig hebben.”
De sekswagen van Zundert: hoe we het randje opzochten en de wereld liet aanhappen
Bloemen, bier en… een beute wagen
Tijdens bloemencorso Zundert zie je meestal vrolijke vierkante meters ooievaars of stuifmeel-bloeiende bloemen voorbij kruipen. In 2014 ging het mis – nouja, gelukkig wel dé sórt mis. De straten waren nog geen halve minuut leeg of daar kwam ‘ie al: een negentien meter lange man en vrouw in hechte omhelzing. Jawel, een echte sekswagen op wielen.
“Ouders zouden hun handen al gáán leggen”
Ontwerpers Erwin Braspenning en Jos van Aert lappen nog geen stap of ze konden het niet laten. Jos: “We wilden keihard het taboe doorbreken. Stel je voor: een corsowagen waar je moeder zónelijk haar handjes breed voor de kinderogen legt.” Ze noemden het zelf de ‘censuurwagen’ – mensen in the middle of the night, maar met vriendelijk zwarte strookjes op de juicy bits. Nipple-stickers voor de conservatives, zeg maar.
Van gymlokaal naar gigant
Om het juiste ‘standje’ te scoren, gingen ze creatief te werk. Schoonzusje + vriend = last-minute modellen. De twee renden het gymlokaal in, gingen liggen, draaien, proberen, en ondertussen zwiepte Jos elke pose met z’n gsm vast. “We hebben ’n avond lang liggen pielen”, grijnst hij. Uiteindelijk werd gekozen voor een gezicht-naar-elkaar-bocht, want niemand zit te wachten op een close-up van een kont gedurende 4,5 kilometer parade.
Media-meltdown in januari
Toen het ontwerp drie maanden vooraf werd doorgeluld, sloegen alle stoppen door. Radio, tv, kranten – iedereen had een mening. Jos: “De telefoon rinkelde non-stop. We dachten eerst dat het een practical joke was.” Erwin knikt: “De sekswagen uit het niets op prime time? Dat hadden we écht niet zien aankomen.”
En dan de grote dag
De dertiende-veertienden-roetveegdag van september arriveerde. Maar de schrik sloeg ergens nergens meer toe – iedereen was voorbereid via Facebook en teasers op YouTube. Ouders lieten de kids gewoon kijken, kinderen wezen enthousiast: “Mama, kijk die poppetjes helemaal dol!” Volgens het juryrapport viel het allemaal “zélfs best mee”. Eindklassering: plaats 15. Geen bloemenrijke overwinning, maar wel een plek in de annalen van corso-cultuur.
Bonus: wishlist voor de volgende editie
“Ik zou ’m zo weer bouwen”, zegt Erwin. “Maar dan mét bewegende billen.” Het idee staat blijkbaar al glad en geolied klaar. En wie weet volgend jaar wel een mechanische stuiter?
Eén ding is zeker: ook de bloemen zwijgen niet over deze sekswagen.
Eindhoven kiest resoluut voor 30 km/u binnen de bebouwde kom: ‘Zo redden we levens’
Wat nou 50? Vanaf nu mag je in Eindhoven wélécht niet harder dan 30! De stad gooit het roer om en wil dat norm gaan worden binnen heel Nederland. Doel: minder doden en gewonden in het verkeer.
Fatbikes en elektrische racers van het fietspad én 30 km/u op straat
We kennen het allemaal: een mega-brede fatbike komt met 45 km/u voorbij je voorwiel terwijl jij nog geestelijk op 15 zit. Precies die situatie wil Eindhoven voorkomen. Daarom stuurt de gemeente – samen met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht – een brandbrief naar de Tweede Kamer. In die brief staat:
- 30 km/u als standaard in de bebouwde kom.
- Fatbikes én andere snelle e-fietsers rijden niet meer op het fietspad, maar tussen het overige verkeer.
- Zo blijven voetgangers en ‘gewone’ fietsers langer op gelijk tempo en wordt het fietspad rustiger én veiliger.
Een gemeentewoordvoerder legt uit: “We willen allemaal hetzelfde: minder verkeersslachtoffers. In Eindhoven loopt het nu al fout.”
Waarom nú? Simpel: steeds dikker op het fietsasfalt
Fietspaden raken overvol. Fatbikes, e-scooters, steppen, opgevoerde bakfietsen… allemaal willen ze erdoor. Snelheidsverschillen van 0 tot 50 km/u op één strook asfalt, dat werkt gewoon niet. Bovendien lopen steeds meer bestuurders na een snoekduik met hun fatbike op de spoedeisende hulp binnen. Volgens VeiligheidNL zat 15 procent van alle fietsslachtoffers op zo’n brede, zware fiets.
30 km/u is geen dure hobby, het redt levens
Bureau Decisio berekende dat een landelijk 30-km/u-beleid elk jaar minstens 13 doden én 600 ernstig gewonden bespaart. Een paar verkeersborden vervangen en de straat opnieuw inrichten met drempels of bredere stoepen: meer heeft het niet nodig.
Eindhoven sprint alvast voorop, maar vraagt overheidshulp
“Herinrichten doen we streepje voor streepje, maar sommige straten komen pas over jaren aan de beurt. Die tijd hebben we niet”, zegt de woordvoerder. De gemeente blijft ondertussen zélf dóórgaan met veilige 30-km/u-straten, maar hoopt op een landelijke stip om snel van de huidige stijgende stroom slachtoffers af te komen.
Of, zoals de stad het zelf zegt: “Aanpakken, nu.”
Tragisch tramongeluk Lissabon: dodelijk slachtoffers
Gisteravond, iets na 18.00 uur, is het dramatisch misgegaan vlak bij de Avenida da Liberdade in hartje Lissabon. De iconische Glória-funiculaire, die al sinds 1885 toeristen en locals de heuvel op en af rijdt richting uitgaanswijk Bairro Alto, raakte van de rails en knalde frontal tegen een gebouw aan.
Opnieuw twee doden, einde aan hoop
Eerst meldden hulpverleners 15 dodelijke slachtoffers. Vannacht kwam daar nog een bittere update bij: twee gewonden hebben hun verwondingen niet overleefd. Volgens de Dienst Civiele Bescherming zijn alle slachtoffers volwassenen. Onder hen bevinden zich verschillende buitenlandse toeristen, maar hun nationaliteiten worden later vrijgegeven – de identificatie verloopt lastig.
Vader overleeft niet, moeder en zoontje slachtoffer
Een van de eerste namen bevestigd is die van de Portugese machinist. Daarnaast is een Duitse man omgekomen. Zijn 3-jarige zoontje liep gelukkig alleen lichte verwondingen op, maar zijn vrouw is er zwaar aan toe. Ze werd nog in de nacht geopereerd, meldt nieuwssite Expresso.
Mogelijke oorzaak: kapotte kabel en rem
Alles gebeurde in een flauwe bocht op weg naar beneden. De brandweer vermoedt dat een breuk in de kabel én een remstoring samen het ongeluk veroorzaakten. Zie jij op de beelden hoe groot de ravage is – wrakstukken liggen over de hele weg verspreid.
Written by Kimi K2
Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.