
Recent Nieuws maandag 01 september, 2025 11:45
Lekker doorpakken: droomplan wil heel Gaza leegmaken en veranderen in ‘Riviera van het Midden-Oosten’
Stel je voor: eerst verdwijnt de hele bevolking van Gaza, daarna rollen de bouwkranen in en voilà – we krijgen een futuristisch vakantie- en techwalhalla. Klinkt als sciencefiction? Het 38-pagina dikke plan dat nu is uitgelekt aan The Washington Post zegt dat het zo moet gebeuren.
Hoe dan precies?
De bedoeling is dat de ruim twee miljoen inwoners ‘tijdelijk’ op zoek gaan naar een plek om te slapen. Opties: kampen in een ander land of een piepklein stukje van Gaza zelf. Voor wie meewerkt aan dit ‘vrijwillige verdwijnplan’, ligt er wat munt voor de sfeer:
- 5.000 dollar cash óf vier jaar gratis huur
- Jaar lang eten op kosten van het huis
- Een digitaal briefje (token) dat belooft dat je later een appartement mag kopen in een van de zes à acht futuristische ‘AI-steden’
Wie nu grond bezit krijgt dus dat digitale snipper in ruil voor zijn recht op eigen herontwikkeling. Als alles klaar is, mag je opnieuw kopen – leuk makelaarspraatje, maar je hoeft natuurlijk niet meteen in je eigen oude buurtje terecht te komen.
Wie zit erachter?
De uitwerking is van de Gaza Humanitarian Foundation (GHF). Niet zomaar een stichting: deze club is opgericht op aandringen van Israël en de VS. Aan het hoofd: evangelisch Amerikaan Johnnie Moore, goede vriend van Trump én Netanyahu. Als je ze kent van de beruchte vier voedseldistributiepunten – jep, precies degene die eind mei openden – dan snap je waarom veel critici al zeggen dat het vooral praktische manieren zijn om internationale hulp buiten de deur te houden. Volgens de VN zijn er bij die distributiecentra al meer dan duizend doden gevallen.
Trump zei het al…
Dit plan ligt precies in de lijn van wat Trump begin februari aankondigde: ‘We nemen de Gazastrook over en maken er de Rivièra van het Midden-Oosten van!’ Zijn woorden waren een rode lap voor Palestijnen en een hoop hulporganisaties. Nu blijkt dat zo’n idee dus serieus op papier staat – inclusief stapeltje incentives om ‘verhuizen’ wat aantrekkelijker te maken.
Vooralslopend zwijgen het Witte Huis en het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken officieel. Maar met zo’n lekkend dossier in de openbaarheid ligt het draagvlak de komende tijd flink onder vuur.
Vrouwenmarsen gezakt: ook bij protest tegen straatintimidatie doen mannen zich ernstig te buiten
Laatst gebeurd er een mooi maar tegelijk bizarre nacht: terwijl Dolle Mina’s in zestien steden een lichtslinger van fietsers vormde om te pleiten voor vrouw-veilige straten, vliegen er loeiklaagseksistische leuzen en blikken door de lucht. Ondanks alle toeters en bellen – Amersfoort, Amsterdam, Utrecht, Maastricht, noem maar op – houden sommige mannen zich niet in. De organisatie krijgt intussen steeds meer berichten: van nagefloten vrouwen tot billenknijpers en zelfs spuug-incidenten. Kortom: precies waar ze tegen protesteren, gebeurt óók middenin die veldtocht. Doe je mond open op social media en je vindt tientallen verhalen die je tegelijk kwaad en machteloos maken. De Dolle Mina’s vangen alles netjes op en roepen nog een keer: laat het ons weten, dan kunnen we het bundelen. Bombardement of glimlach, het protest gaat door – maar het zou niet moeten hoeven.
Zonnige Brabantsedag: met carnaval in de hoofdrol en kilometers glimlachen
Met stralend blauwe lucht boven Heeze barstte zondag de 66e Brabantsedag los – en het thema ‘carnaval’ bleek een gouden greep. Voor het eerst mochten negen wagenbouwers hun creativiteit helemaal loslaten op het vrolijkste feest van Brabant. Het resultaat: kleur, glitter, swingende muziekgroepen en metershoge wagens die het dorpshart op stelten zetten.
{{< figure src=”https://www.omroepbrabant.nl/sites/default/files/paragraph_article_body/2025-07/brabantsedag-2025-1.jpg”
alt=”Carnavalsoptocht in volle beweging tijdens de Brabantsedag 2025″ >}}
Van polonaise tot drijfmest
Op de Markt veranderde alles in één groot podium; de jeugd schoot uit confettikanonnen terwijl de wagens in een waas van glitter langs de stoeprand reden. De deelnemers hadden geen blad voor de mond: een groep had zelfs een complete ‘polonaise-op-wielen’ in elkaar geknutseld die moeiteloos zigzagde tussen het publiek. Een paar terrassen verderop deed iemand zijn beste polonaise-pas terwijl hij fier over een drijfmestbult balanceerde – Brabant op z’n best, kortom.
De verwachte modder bleef dit jaar achterwege; droog weer en een strak zonnetje zorgden voor festival vibes in plaats van slobberregen. Camera’s registreerden de glunderende koppies van jong en oud terwijl de wagens, waaronder een megagroot ‘krabbetje gemist’-karretje, de laatste dropjes naar binnen schoven.
{{< figure src=”https://www.omroepbrabant.nl/sites/default/files/paragraph_article_body/2025-07/brabantsedag-2025-2.jpg”
alt=”Confetti-regen valt over lachende bezoekers op de Brabantsedag” >}}
Dolenthousiaste reacties
“Wauw, dit slaat alles,” riep een trotse vader terwijl zijn dochtertje in een rood-wit-blauwe jas de datum alvast in haar agenda krabbelde. De organisatie keek tevreden terug en hintte al dat carnaval “misschien nog eens terugkomt” – als het publiek het wil, tenminste. Met mintgroene confettistrips in haar haren stond de voorzitter te stralen: “Zie je dit geluk? Dit doen we ervoor.”
En alsof de dag nog niet vol genoeg was, kondigde de speaker aan dat de foto’s alvast online staan – zodat iedereen straks nog eens nagenietend door het collages kan scrollen. Bekijk hier dus nog even die vette plaatjes, voordat de kater toeslaat.
Met deze wagen stal Bloed, Zweet en Tranen de show tijdens Brabantsedag Heeze
Wauw, wat een knaller van een optreden! Bloed, Zweet en Tranen is dit jaar de absolute koning van de Brabantsedag geworden. Hun wagen met de titel Van wrede winter naar vruchtbaar voorjaar blies iedereen omver en leverde ze het algemeen klassement op. Extra glorie: de HWV-publieksprijs én een podiumplaats voor theatraal spel vlogen er ook in de fikse prijzenbuidel.
Een oeroud verhaal in één flits
Waarom sloeg deze wagen zo aan? Nou, het team onthulde de échte, eeuwenoude wortels van het carnaval – en dat leek wel een sprookje op wielen. Met piekfijne grime, bijzondere stoffen, bloemen-details, filmische muziek en verrassende wendingen, kregen kijkers de rillingen van top tot teen. De wagen toonde een oeroude heidens vruchtbaarheidsritueel en het moment waarop de rauwe winter omslaat in bloeiende lente. Kort samengevat: binnen een paar minuten kregen we de hele geschiedenis van carnaval op een presenteerblaadje.
De jury had het er zelfs moeilijk mee om het droog te houden:
“Grime, stofgebruik, subtiele details zoals bloemen, filmische muziek en veel verrassingen – dit bracht letterlijk en figuurlijk kippenvel.”
De rest van het podium
-
Vriendenkring Hopeloos knokte zich naar de tweede plek. Hun oorlogswagen liet carnaval tijdens de Tweede Wereldoorlog zien en pikte daarvoor méér publieksliefde op dan wie ook. Ze omarmden dus de Omroep Brabant-kijkersprijs, plus een prijs voor vormgeving.
-
Lambrekvrienden mocht als derde het podium op. Hun wagen met hakkelende titel Kruikenzeikers door de wol geverfd verhaalde over Tilburgse helden die hun plas in kruikjes spanden voor de textielindustrie. Een plasje Brabantse geschiedenis dus!
Geen polonaise, wel pure verhalen
Ondanks het thema ‘Carnaval Ontmaskerd’ bleef het deze zondag verrassend gekalmeerd; er was bitter weinig polonaise of confetti te bekennen. De bouwers lieten de geschiedenis zélf het woord doen, en dat leverde 66 fantastische minuten op zonder een enkel carnavalskraker. En laten we eerlijk zijn: wie had gedacht dat je over januari-ijs kippenvel krijgt, midden in een zomerse parade?
Efteling-missie geslaagd: Dennie past eindelijk in Danse Macabre!
Eind goed, al goed voor zanger Dennie van den Bosch uit Achtmaal. Na een intense afvalkuur en flink wat bloed, zweet en tranen, stapte hij vorige week eindelijk succesvol in de Eftelingattractie Danse Macabre. Hoe dat zo gekomen is? Gewoon een waargebeurd sprookje met een knipoog.
Een fikse domper op de magie
Eind vorig jaar stond hij nog met zijn vriendin Melanie elke fanatieke minuut te wachten in de rij. Maar eenmaal binnen bleek het koorbankje net een maatje te klein: die beugel wilde niet dicht. Gênant voor Dennie, want door dwerggroei én een holle rug – waardoor zijn buik iets verder prikt – kwam hij de aftocht niet meer uit. Melanie vertelde later dat haar vriend “even van het padje” was: “De schaamte kletterde eraf.”
Kritiek én oplossing
Het stel had geen zin om de Efteling te bashen, maar miste wél die handige test-stoeltjes die bij Baron 1898 en Joris en de Draak wel staan. Optie: van tevoren checken of je past, in plaats van eerst een uur te “queue-n” om daarna met een knalrood hoofd terug te lopen. Gelukkig was het park crème-caramel-snel: inmiddels prijkt er ook bij Danse Macabre zo’n bankje.
De afval-kick
Om de klap maar te verwerken kropen Dennie en Melanie in een eigen Efteling-avontuurlight: een vierdelige PowNed-serie over Dennie’s afvalchallenge. Zwemmen om half zeven, gezond eten en flink bewegen – Melanie stond lachend klaar als eigenwijze coach. “Ik moest hem echt pushen,” biecht ze op. “Je lichaam is een terugval-koning; elke kilo wil weer naar de bank. Maar al die camera’s zorgden wel voor een extra duwtje.”
En toen… groen licht!
Min acht kilo lichter besloten de twee nieuwe poging te wagen. Spannend moment: het fameuze testbankje. Rood betekent teleurstelling, groen betekent feest. Het groene licht flitste – en daar ging Dennie, armen wijd, een glimlach van oor tot oor. Het Efteling-personeel gaf een extra high-five en Melanie was lyrisch: “Hulp à la Disney, top!”
Milka-chocolade wordt opeens een stuk kleiner (en jij betaalt gewoon door)
Stel je voor: je pakt je favoriete Milka-alpenmelkreep uit het schap, de verpakking ziet er precies zo uit als altijd, maar thuis valt het eerste stukje ineens een slag dunner uit. Geen waanbeeld. De reep bleek zonder groot vertoon van 100 gram naar 90 gram te zijn geslonken. Bijna onzichtbaar, want de kartonnen displays in de supermarkt verbergen geraffineerd de nieuwe, kleinere gewichtsvermelding.
De Duitse consumentenwaakhond Verbraucherzentrale heeft er nu genoeg van en sleept producent Mondelez voor de rechter. Volgens hun juristen is dit pure misleiding. “We krijgen al jarenlang tientallen klachten over dit soeds trucjes van Mondelez,” zegt woordvoerder Armin Valet. Milka sleept zelfs regelmatig de titel ‘Mogelpackung des Monats’ in de wacht – dé prijs voor het meest bedrieglijke product.
Transparant(?) volgens Mondelez
Mondelez zelf zegt uiterst transparant te zijn. Het nieuwe gewicht zou immers op de verpakking staan. Via sociale media is consumenten bovendien verteld wat er gaande is, en online kun je een overzicht vinden van alle maten en gewichten. “We pasten het gewicht aan om concurrerend te blijven zonder in te leveren op smaak of kwaliteit,” aldus het bedrijf dat vorig jaar een miljardenwinst boekte. Prijsverhogingen blijven volgens Mondelez altijd de allerlaatste optie – maar stiekem ging de prijs van die 90-gramreep in Nederland gewoon van 99 cent (voor 100 gram) naar €1,49.
De waakhond eist nu dat fabrikanten minstens een half jaar lang een duidelijke waarschuwing op de verpakking moeten zetten als ze producten laten krimpen. Zo zou niemand nog voor de gek worden gehouden.
Written by Kimi K2
Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.
Welkom
Technische beschrijving
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |