Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws donderdag 28 augustus, 2025 18:29

Article

Politie en artsen blij met helmplicht op fatbikes: “Makkelijker handhaven”

Politie ziet handhaving als groot voordeel

De politie is enthousiast over het plan voor een helmplicht op elektrische fietsen en fatbikes. “Verkeersveiligheid staat bij ons voorop”, zegt een woordvoerder. Het controleren van technische zaken – zoals opgevoerde trapondersteuning of verboden gashendels – is lastig, omdat je dat niet altijd meteen ziet. Maar of iemand een helm op heeft, dat valt wel meteen op. Daarom maakt deze regel het hun werk een stuk eenvoudiger.

Steun uit de grote steden

Ook in Amsterdam en Den Haag zijn ze blij. Na jaren aandringen komen er eindelijk landelijke regels. Wethouders Melanie van der Horst (Amsterdam) en Arjen Kapteijns (Den Haag) benadrukken dat kinderen hierdoor beter beschermd zijn in het verkeer.

Spoedeisende hulp-artsen: “Helm scheelt veel letsel”

Artsen op de SEH reageren positief. Yara Basta, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA), noemt het “goed nieuws”, al vindt ze 2027 nog ver weg. Volgens cijfers van VeiligheidNL is het aantal SEH-bezoeken door fietsongelukken de afgelopen jaren flink gestegen. Vooral jongeren tussen 12 en 17 jaar raken vaak gewond. Basta hoopt dat ze zo gewend raken aan een helm, dat ze ‘m later ook blijven dragen.

Andere organisaties reageren verdeeld

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het als een “goede eerste stap” en hoopt dat het dragen van een helm normaal wordt. Producenten zijn ook tevreden, vooral omdat de regel voor alle e-bikes geldt en niet alleen voor fatbikes.

Toch is niet iedereen even positief. Organisaties zoals de ANWB, Fietsersbond, RAI Vereniging en BOVAG waarschuwen dat een helmplicht niet het echte probleem oplost. Zij willen liever betere controles, voorlichting en een keurmerk. Ook de politievakbond ACP vraagt zich af of er wel genoeg capaciteit is om de helmplicht goed te handhaven.

Bekijk origineel artikel

Afscheid na acht jaar: burgemeester Theo Weterings stopt

Van de eerste coronapersconferenties tot de ontwikkeling van de binnenstad: na acht jaar neemt burgemeester Theo Weterings (66) op 1 september afscheid van Tilburg. In een openhartig gesprek met Omroep Brabant kijkt hij terug op een intensieve, maar mooie tijd.

Weterings begon zijn politieke loopbaan al jong – hij werd op zijn zestiende lid van de VVD-jongeren – en studeerde economie met een specialisatie in bestuurskunde. Na functies bij de provincie Zuid-Holland en burgemeesterschappen in Beverwijk en Haarlemmermeer, keerde hij in 2017 terug naar zijn geboortestad. “Er was maar één plek die mij kon verleiden: Tilburg.”

Het besluit om te stoppen, nam hij afgelopen kerst samen met zijn vrouw. “Er komen andere dingen belangrijk in het leven”, vertelt hij. Hij wil meer tijd doorbrengen met zijn familie in de Randstad. “Dit werk doe je met volle intensiteit: lange dagen, korte nachten. Op een gegeven moment voel je dat het zwaarder wordt. Je moet eerlijk zijn tegen jezelf.”

Een van de heftigste periodes was de coronacrisis. Weterings maakte de eerste Nederlandse coronapatiënt bekend tijdens een overvolle persconferentie. “Een ongekende crisis. We waren niet goed voorbereid.” Maar dankzij die periode liggen de crisisplannen er nu wél. “Het kostte bakken energie, maar dat is ook het mooie van dit werk: geen dag is hetzelfde.”

Waar het op veel plekken onrustig werd, bleef het in Tilburg relatief rustig. “We handhaafden met charme. Blijven uitleggen, begrip vragen, de menselijke maat hanteren. Achteraf gezien hadden we het niet beter kunnen doen.”

Ook was Weterings een van de aanjagers van de wietproef en pleit hij voor legalisering. “We lopen achter. Andere landen zijn ons voorbijgestreefd. We moeten sneller handelen om criminelen aan te pakken.”

Hij is trots op hoe Tilburg de afgelopen jaren veranderd is – denk aan de Piushaven en het winkelgebied. “We worden weleens het lelijke eendje genoemd, maar wie dat zegt, is duidelijk niet meer recent in Tilburg geweest.”

Toch merkt hij ook dat het burgemeestersvak zwaarder is geworden. “Mensen zeggen en schrijven soms dingen die niet door de beugel kunnen, vooral online en anoniem.” Die berichten leest hij bewust niet. “Waarom zou ik?”

Ondanks de uitdagingen overheerst bij Weterings het positieve. “Je maakt ontzettend veel mee en krijgt ook veel waardering. Dat maakt veel goed.”

Na 1 september zoekt hij vooral rust, maar hij blijft wel gewoon in Tilburg wonen. “Het is tijd om de verantwoordelijkheid los te laten. Nu mag ik weer meer opa, vader en echtgenoot zijn.”

Bekijk origineel artikel

Afscheid van burgemeester Theo Weterings: Tilburg is allang geen lelijk eendje meer

Van de eerste coronapersconferenties tot de ontwikkeling van de binnenstad – na acht jaar neemt burgemeester Theo Weterings (66) afscheid van Tilburg. In een openhartig gesprek met Omroep Brabant kijkt hij terug op een intensieve, maar mooie tijd.

Weterings begon zijn politieke loopbaan al op jonge leeftijd. Hij werd op zijn zestiende lid van de VVD-jongeren en studeerde later economie met een specialisatie in bestuurskunde. Na verschillende functies, onder meer bij de provincie Zuid-Holland en als burgemeester van Beverwijk en Haarlemmermeer, keerde hij in 2017 terug naar zijn geboortestad Tilburg. “Er was maar één plek die mij kon verleiden: Tilburg.”

Het besluit om te stoppen nam hij afgelopen kerst. Samen met zijn vrouw, bij de kerstboom, besefte hij dat andere dingen in het leven belangrijker worden. Hij wil meer tijd doorbrengen met zijn familie in de Randstad. “Dit werk doe je met volle intensiteit: lange dagen, korte nachten. Op een gegeven moment voel je dat het zwaarder wordt. Je moet eerlijk zijn tegen jezelf en naar je lichaam luisteren.”

Een van de heftigste periodes tijdens zijn burgemeesterschap was de coronacrisis. Hij maakte de eerste Nederlandse coronapatiënt bekend tijdens een overvolle persconferentie. “We waren niet voorbereid op zo’n crisis”, blikt hij terug. “Maar het mooie van dit vak is: je weet nooit hoe je dag eindigt.” Tilburg bleef tijdens de pandemie relatief rustig, mede dankzij de aanpak van de burgemeester: handhaven met charme, uitleggen en begrip vragen.

Ook zette Weterings zich in voor de wietproef en pleitte hij voor legalisering. Volgens hem mogen we sneller handelen om drugscriminelen aan te pakken. Hij is trots op hoe Tilburg de afgelopen jaren veranderd is – denk aan de Piushaven en het winkelgebied. “Wie Tilburg nog een lelijk eendje noemt, is hier duidelijk al lang niet meer geweest.”

Hij merkt wel dat de maatschappij verhardt. Mensen uiten zich harder, vaak anoniem online. Die berichten leest hij bewust niet. “Je moet het fatsoen bewaren, ook in de politiek.” Toch overheersen de mooie momenten. “Je krijgt veel waardering, en dat maakt veel goed.”

Na zijn afscheid blijft Weterings in Tilburg wonen, maar hij maakt tijd voor rust en zijn rol als opa, vader en echtgenoot. “Het is fijn om die verantwoordelijkheid los te laten. Er komen nieuwe dingen.”

Bekijk origineel artikel

Helmondse vrienden duiken in het magische jaar 2000 met hun podcast

Sms’en werd populair, we gingen nog naar de videotheek, die memorabele scène uit Scary Movie zorgde voor gespreksstof en in de VS vochten George Bush en Al Gore om het presidentschap. Het jaar 2000 voelde als een nieuw begin, maar misschien was het ook wel het einde van een relaxte tijd. Perry Vermeulen en Johan Fietelaars uit Helmond maken een gave podcast over dat bijzondere jaar, precies 25 jaar geleden. Wat begon als een hobby, begint steeds professioneler te worden.

Grote namen en herkenbare verhalen

Perry en Johan, allebei werkzaam in het onderwijs, hebben de afgelopen maanden flink wat bekende Nederlanders mogen interviewen. Zo schoven Pieter van den Hoogenband, Max Westerman en Linda Wagenmakers aan. Elke twee weken bespreken ze wat er toen, in 2000, allemaal gebeurde. Perry houdt alles netjes bij op een website waar je trouwens ook nog even Snake kunt spelen – wie kent ’t niet?

“Bijna iedereen die we benaderden, zei ja”, vertelt Johan vol energie. “Mensen gunnen het ons gewoon, omdat het uit pure passie geboren is.” Zo klikte het meteen met journalist Max Westerman. “We dronken gezellig een biertje bij hem thuis. Hij zei: appen als jullie weer in de buurt zijn!”

Geschiedenis die je meemaakte

Perry kreeg het idee voor de podcast toen hij in de auto meezong met een nummer van Abel. “Toen besefte ik: shit, dat is al 25 jaar geleden. Ik ben best nostalgisch.” Samen met Johan, die geschiedenisleraar is, dook hij het avontuur in. “Het jaar 2000 ís geschiedenis, maar wij hebben het meegemaakt.”

Een van de hoogtepunten? Het gesprek met Danny de Vries, die destijds beelden schoot van de vuurwerkramp in Enschede en nu burgemeester is. “We reden vol adrenaline terug naar huis”, herinnert Perry zich.

Levenslessen van toen voor nu

Elke gast krijgt de vraag: wat zou je tegen jezelf van 25 jaar geleden zeggen? Pieter van den Hoogenband zei: “Maak je niet zo druk, geniet meer.” Max Westerman bracht het typisch New Yorkse advies: “Keep on going.”

De podcast trekt zo’n 750 luisteraars per aflevering, met uitschieters naar 1500. Maar voor Perry en Johan draait het niet om de cijfers. Het gaat om de verhalen, de herinneringen en het gevoel van toen.

Bekijk origineel artikel

Tesla’s verkoopcijfers kelderen, terwijl BYD een enorme groei doormaakt

Uit cijfers van Acea, de Europese organisatie voor autofabrikanten, blijkt dat de verkoop van Tesla vorige maand flink is gedaald. In totaal werden er maar 6600 Tesla’s op kenteken gezet, waardoor hun marktaandeel in de EU zakte van 1,3% naar 0,7%. Aan de andere kant explodeerden de verkoopcijfers van het Chinese BYD: bijna 9700 voertuigen werden geregistreerd, en hun marktaandeel steeg van 0,4% naar 1,1%.

In heel 2024 was Tesla in Europa nog groter dan merken als Seat, Nissan en Suzuki, maar in juli van dit jaar verkochten die merken bijna twee tot tweeëneenhalf keer zoveel auto’s als Tesla. In Nederland was de terugval voor Tesla nóg groter: de verkopen daalden met bijna 62%. BYD deed het in Nederland in juli iets minder goed, maar over de eerste zeven maanden van het jaar steeg hun verkoop met bijna 37%. Toch is Tesla in Nederland nog altijd groter dan BYD.

Tesla kampt al langer met teruglopende verkopen. Vorig jaar daalde het aantal verkopen wereldwijd voor het eerst in ruim tien jaar, met 1,1%. De concurrentie, vooral uit China, wordt steeds sterker, en Tesla heeft al een tijdje geen nieuwe modellen meer uitgebracht. In de EU daalden de Tesla-registraties in 2024 met ruim 13%, maar na de inauguratie van Trump ging het helemaal hard bergafwaarts.

Elon Musk, oprichter en grootaandeelhouder van Tesla, adviseerde president Donald Trump en voerde als hoofd van Doge bezuinigingen door bij de Amerikaanse overheid. Tijdens de inauguratie maakte hij een handgebaar dat deed denken aan de Hitlergroet en sprak hij zijn steun uit voor de Duitse radicaal-rechtse partij AfD. Dat leidde tot ontevredenheid bij automobilisten. In de eerste drie maanden van het jaar daalden de Tesla-verkopen met 45%, in april met 52%, en in mei en juni met 40%.

BYD verkocht in april voor het eerst meer elektrische auto’s in Europa dan Tesla. De daling bij Tesla is extra pijnlijk omdat de totale automarkt in de EU in juli nog met ruim 7% groeide. Over de eerste zeven maanden van het jaar daalden de registraties in de EU weliswaar met 0,7%, maar de terugval bij Tesla was veel groter.

In deze video zie je welke Nederlandse rapper rondrijdt in de enige Tesla Cybertruck:

Bekijk origineel artikel

Grootverbruikers drinkwater krijgen flinke rekening

Bedrijven die jaarlijks meer dan 100.000 kubieke meter drinkwater verbruiken, gaan vanaf komend jaar een kwart meer betalen per kuub. Drinkwaterbedrijf BrabantWater maakte dit donderdag bekend. De directeur noemt het een “historische stap” die nodig is om tot meer besparing te komen. Volgens hem is het al langer code rood voor de Brabantse drinkwatervoorziening. In extreem droge periodes kan het bedrijf nu al niet garanderen dat er in het westen van de provincie water uit de kraan komt. Zonder ingrijpende maatregelen dreigt dit scenario ook voor de rest van Brabant.

Daarom zoeken de provincie, waterschappen en BrabantWater naar nieuwe drinkwaterbronnen. Er wordt gewerkt aan technieken om brak en zout water om te zetten in drinkwater. Maar dat alleen is niet genoeg – er moet ook worden bespaard.

Een van de manieren om dat te bereiken is door de tarieven voor grote bedrijven te verhogen. Grote industriële gebruikers gaan hierdoor tienduizenden euro’s tot meer dan een ton extra betalen. Denk aan bedrijven in de maak- en chemische industrie. BrabantWater hoopt dat dit bedrijven stimuleert om minder water te gebruiken. Ziekenhuizen, recreatieparken en asielopvanglocaties zijn uitgezonderd van de verhoging. Mogelijk geldt dat ook voor farmaceutische en voedselbedrijven.

Tot nu toe betaalden bedrijven hetzelfde tarief als particulieren, maar per 1 januari verandert dat voor grootverbruikers. Vanaf dezelfde datum verlaagt de provincie ook de ondergrens voor de belasting op grondwateroppomping. Nu geldt die belasting nog vanaf 150.000 kuub per jaar, maar dat wordt verlaagd naar 50.000 kuub.

Bekijk origineel artikel

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
augustus 2025
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« jul   sep »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl