
Recent Nieuws donderdag 07 augustus, 2025 20:26
Wordt het een voorproefje op tropische temperaturen in Zuid-Nederland?
Ter info: een regionale hittegolf telt alleen als steeds lokaal minstens vijf dagen na elkaar 25 °C of warmer wordt, met op minstens drie van die dagen 30 °C of meer. Deze keer ligt niet De Bilt, maar juist delen van het zuiden en oosten van het land op schema om die lijst te halen.
Vandaag klokte het al af op 25 °C in de buurt van Eindhoven en dus begon het kwartje alvast te rollen. Of het complete patroon overeind blijft? Daar zit nog een slag om de arm. Weerman Martijn Dorrestein checkt elke update van de pluim met honderden modelletjes: zijn de lijntjes strak bij elkaar, is de kans groot; liggen ze uiteen, weet je het nog niet. Tijdens het zonnetje van nu lijken de kansen dus net te balanceren op een koorddansje.
Wat zegt het weerpluimpje nu precies?
Voor de Bilt – waar op papier géén hittegolf komt – is het beeld helder: zondag hangt ergens tussen 24 en 26 graden in de lucht. Dorrestein: „Dan kun je er gif op innemen dat het 25 à 26 wordt.” Maar een paar dagen later smeren de computerberekeningen uit tot uitschieters. Resultaat: tot en met woensdag blijft het gissen.
In theorie zou dinsdagmiddag in Zuidoost-Nederland dus al dag vijf kunnen zijn – écht mikken op 30 °C moet dan op z’n minst drie keer gebeurd zijn. De meteoroloog relativeert: „In theorie kan het, maar hij blijft dun van stof.”
Hoogzomer, geen druppel
Los van al die hittecijfers is het in grote lijnen écht mooi weer. Klapperend blauw, volop zon en geen spat regen tot minstens woensdag. Pas daarna maken we kans op wat buitjes. Geen felle onweersdonders deze ronde, gewoon een natte herfstsprokkel.
De temperaturen in De Bilt (voor wie nieuwsgierig is)
(check onderstaande verwachting)
Een dagelijkse schreeuw die niet gehoord lijkt te worden: wat gebeurde er achter de Kamerdeuren?
De Tweede Kamer kwam speciaal uit het reces om te praten over Gaza. En man, wat werd het een zware middag. Links kan nog wel schelden, rechts wil juist het hele dossier naar Europa doorschuiven en iedereen roept ondertussen dat het nu anders moet. Alleen luisterde niemand echt.
“Doe iets, alstublieft” – linkse fracties smeken het kabinet in te grijpen
GroenLinks-PvdA, SP, PvdD, D66 én Volt hakken op één lijn: Nederland zou veel harder moeten optreden. Jan Paternotte (D66) schrok het lokaal wakker met een schelle oproep: “Wíj zitten te staren terwijl Israël volgens oorlogsmisdaden pleegt. Dat kunnen we echt niet meer faciliteren.” Sarah Dobbe van de SP pinde het visueel:“Kijk naar die magere kinderen; pijnlijk om te aanschouwen.” De PvdD ging zelfs een stap verder: wij zijn medeplichtig qua genocide als we blijven toekijken. Kortom: het kabinet moet vandaag nog stappen zetten. Maar het oliebollenreces hield de VVD (en halve coalitie) veel liever in de buurt van: “Laten we dat eens goed in Brussel bespreken.”
VVD vs Links: clash over luchtbrug vanaf morgen
Precies morgen begint een Nederlands militair toestel met voedselworp boven Gaza. Geen ergernis om het leven te helpen, vindt GL/PvdA en PvdD – volgens hen resulteren die lucht-drops in gevaarlijke en pijnlijke scenes op de marktplaats. Maar Van der Burg (VVD) rekent with feeling: “Iedere kilo is er echt eentje.” De fold over demonden is dan ook groot: één kant zegt ‘ondersteunen’, de ander roept overal ‘medeplichtigheid’. Kati Piri (GL/PvdA) hield de VVD’er voor dat een gezamenlijk EU-pakket zowiezo geen meerderheid behaalt. Kerngedachte voor velen: Europa blijft splinteren en dus blijft toezien afwachtend.
Buiten een bende protest, binnen een bende zenuwen
Onder de rook van de PrijsHuis passeerden honderden bordjes en slogans de ingang. “Staakt-het-vuren nu!” stoof door de lucht, poëten en zangers tegelijk. De minister gaf ze allemaal een vriendelijk knikje, maar slechte nieuws draait mee: er moet Europees georkest worden, verkondigde Caspar Veldkamp herhaaldelijk. Geen nieuwe maatregelen, wel het pleidooi voor optreden in verband. Ondertussen denkt zelfs het CDA steeds zachtaardiger over Palestijnse erkenning, al ligt er een flinke voorwaarden-hoop bovenop.
Conclusie: verdeeldheid in details, eensgezindheid in onmacht
De afgevaardigden praten met elkaar verloren tijd, ziet verslaggever Fons Lambie. Links wil hakken, rechts wil heel lang praten. Drukken op Israël werkt aan de laatste strook nog maar mondjesmaat. De enige overeenkomst: het debat meot wel – en gister/ vandaag bracht daarvoor geen nieuwe hefbomen aan het licht.
Saboteurs van NS-spoor: politie zoekt drie nacht-fietsers
Op 24 juni ging het spoornetwerk rond Schiphol helemaal plat, midden in de NAVO-top. Nu denkt de politie: dit was echt geen ongelukje. Iemand wilde waarschijnlijk expres chaos veroorzaken door kabels in de brand te steken.
Dader(s) nog steeds spoorloos
De recherche schept vandaag voor het eerst een duidelijk beeld van wat er die nacht precies gebeurde op het spoorviaduct boven de Oeverlandenweg in Amsterdam-Nieuw-West. Forensische experts vonden sporen van brandversnellende middelen, dus koperdiefstal, een technisch mankement of een simpele kortsluiting vallen definitief af. De conclusie: brandstichting.
Tijdslijn
– 02.51 – 03.21 uur: de brand wordt op 24 juni waarschijnlijk aangestoken
– Rond 03.00 uur: drie fietsers rijden exact onder het viaduct vandaan. De politie wil hun verhaal horen.
– ± 03.30 uur: een taxi stopt in de buurt om een passagier af te zetten – chauffeur én passagier zijn eveneens ‘personen van belang’
Sta jij of ken jij deze vijf mensen?
Check even je telefoon; wie rond die tijd video’s, apps of verlichting gebruikte met locatievoorziening, heeft misschien bewijsmateriaal. Tips mag je anoniem of met naam doorgeven via het tipformulier van de politie.
Hobbelen, stuiteren en bijna vliegen: dit zijn de Brabantse fietspaden waar je je nek aan breekt
Stel je voor: je trapt vrolijk weg, zonnetje erbij, en even later krijg je meer klapper dan een ritje achterin de achtbaan. Hoef je niet naar de kermis, gewoon in Brabant fietsen is al avontuurlijk genoeg. Omroep Brabant vroeg luisteraars welke fietspaden nu écht niet meer kunnen en het antwoord was duidelijk: vooral in het oosten van de provincie houdt het asfalt (of wat daar voor door moet) op met meewerken. Hieronder een reeks toppers van ellende – pak je zadelkussentje er maar vast bij.
1. Gemert – Boekel: het zielige tegelpuzzelwerk
Op nummer ééntje krijgt het fietspad tussen Gemert en Boekel de hoofdprijs. Jolanda Kesseler fietst er al jaren en haar diagnose is simpel: “Doe het een keertje zelf, dan weet je waarom je rammelt.” De tegels liggen los, scheef en elk kruispunt voelt als een traplopen. De gemeente wijst naar de provincie, de provincie wijst terug – ondertussen rijden wij er bijna met onze tanden over straat. Martie Sleegers is nog harder: “Bandje tussen twee tegels haken en opeens lig je plat met een nek die rondjes draait.” Wim en zijn vrouw (zij is blind, ze pakken de tandem) ontwijken het stuk strategisch. “Zo goed als alle fietspaden hier zijn een ruk-rit,” zegt hij laconiek.
2. Boskant: het “hobbelpad” met jackpot voor fysio’s
Gedeelde eerste plek voor Boskant! Jeanne van Uden noemt haar route simpelweg ‘het hobbelpad’. Echt hoor, je wordt er heen en weer door elkaar geschud alsof je op een trilplaat staat. Een anonieme reageerder zegt zelfs doodleuk dat het “levensgevaarlijk” is. Lisette Matuszweski heeft ervaring met Belgische kasseien – en zegt zonder blikken of blozen: “Die klinkers zijn poepsjiek vergeleken met hier.” Nicole van Erp fietst beide handen op het stuur nog héél even voordat ze bijna kopje-onder gaat. Kortom: maximaal schrikken, minimaal comfort.
3. Geldrop – Waalre: smal, takkerig en bomvol obstakels
Floris Boele heeft een oogje op het strookje tussen Geldrop en Waalre. “Kijk uit,” zegt hij droog, “er ligt een complete boomstam met sprietjes.” Het hele pad is volgens hem al ja-rena-lang (hij schat gerust twintig jaar) te smal om inhaalmanoeuvres te maken – zeker voor duofietsers. De aandacht voor groot onderhoud blijft vooralsnog uit, dus elke fietstocht voelt als achteraf aanschuiven op een verkeerssplits-treintje.
4. Peeldijk Milheeze – De Rips: asfalt of slalombaan?
Ingrid maakt zich druk over het stukje Peeldijk tussen Milheeze en De Rips. Het is zo slecht dat ze regelmatig gewoon een gok waagt en maar op de weg kiest. Auto achter je? “Onveilige rommel,” zegt ze kort. Ook de route Milheeze – Deurne krijgt er van langs in hetzelfde rijtje. Blijkbaar hebben ze in die regio nooit gehoord van gladverf.
5. Tilburg en omstreken: grasgroen was nog nooit zo letterlijk
Enseschotsebaan (Berkel-Enschot → Tilburg) en de Goirlestraat scoren hoog op de misère-hitlijst. Tony van Doren grap dat hij het verschil tussen fietspad en voetbalveld niet meer ziet. Maar het wordt pas echt pittig bij Spoordonk, waarschuwt Hanneke: wielrenners schieten in gaten, tegels slingeren los, en je fietst er zó uit elkaar dat je winkelkarretje wordt gelanceerd (of je nou iets in je mandje hebt liggen of niet). En dat staat echt niet op een bucketlist. “Meerderen belandden in het ziekenhuis met botbreuken,” deelt ze droog mee. Vijf jaar mailband met de gemeente leverde tot nu toe alleen ambtenarenendjargon op.
6. Eindhoven en omstreken: holle Belgenplaten en thrill-rides
De hoofdweg in Acht? ‘Ontiegelijk slecht’. Landsardseweg? Jaap Blom heeft het uitgetest en vond het levensgevaarlijk – vooral ’s nachts. Mevrouw Evers racete tussen Oirschot en Best al eens over haar stuur omdat stenen gewoon loslieten en gaten eventjes niet op de kaart stonden. Resultaat: sneeuwketting-ritje op eigen kosten en vette blauwe plekken. Gemeente Oirschot? Crickets.
7. Boxtel: bomen-de-worst voor je hersenpan
Voetakkerpad en het lintje Boxtel – Sint-Michielsgestel zijn officieel geen duurzaam vervoer meer maar marter-rit. Mieke: “Boomwortels = dijk van bulten. Elke hobbel slaat door in je hoofd alsof je kopje-kopje-kopje in een draaimolen zit.” Even uitrusten? Vast niet, scheef asfalt zorgt ervoor dat je échte glijdende schijf-remmer nodig hebt.
8. Schaijk & Maashorst: lappendeken deluxe
Marion de Jong woont in Schaijk en komt met haar scootmobiel nauwelijks nog door Zeeland of Uden. De Zeelandsedreef is volgende strook ellende. “Gemeld bij de gemeente – jaren geleden” zucht ze. Wordt er iets aan gedaan? “Een lapje hier, een lapje daar.” Kees van der Loop uit Maashorst spreekt boekdelen: “Aanleggen is halverwege; onderhouden is pas echt werk. Maar dat lijkt er hier niet in te zitten.” Hun conclusie: gaan we dan echt méér fietsen? Tuurlijk, als we van schudden houden.
9. West-Brabants rariteitenkabinet
Weinig klachten uit het westen, maar ook daar zit nog wat rommel. Duiventoren in Dongen, Zundert, Halvezolenpad in Waalwijk – allemaal straten met toffe namen en toch gaten waar je een poedeltje in kunt leggen. Eigje van der Mast uit Waalwijk zucht alleen al bij het horen van het woord “Halvezolenpad”. Garantie voor polka-kunst imitaties op je vel.
En nu? Pak je telefoon, check je dreumes-afstand en peins even: wil ik vandaag vrijwillig in een cocktailshaker zitten of stap ik toch maar in de auto…
Trump wil dat Intel-baas vertrekt vanwege ‘belangenverstrengeling’
De uitspraak
Waarom wil Donald Trump ineens dat Lip-Bu Tan – de topman van chipgigant Intel – zijn biezen pakt? Volgens de president is er sprake van een smeuïge belangenverstrengeling. Meer uitleg geeft hij niet, behalve “Er is geen andere oplossing.” Hij deelde zijn mening gisteren op Truth Social. Korte uitspraak, flinke impact: Intels aandelen kelderden meteen met 3,5 procent.
Waarom iedereen opeens kijkt naar zijn Chinese investeringen
Lip-Bu Tan trad kort geleden in dienst bij Intel, maar een deel van zijn verleden ligt in China. Persbureau Reuters rekende uit dat hij tussen maart 2012 en december 2024 liefst 200 miljoen dollar stopte in honderden Chinese bedrijven. Voor een paar concrete namen: er zitten ook bedrijfjes tussen die goede connecties hebben met het Chinese leger. Niet bepaald een handige combinatie als je straks bij een van de belangrijkste chipfabrikanten van de VS de lakens komt uitdelen.
Washington reageert
De politiek schakelt versnellingen hoger. Republikeinse senator Tom Cotton stuurde gisteren een brandbrief naar de voorzitter van Intels raad van bestuur: “Amerikaanse bedrijven die overheidssteun krijgen moeten verantwoordelijk omgaan met belastinggeld en zich houden aan strenge veiligheidsvoorschriften.” Cotton had dus precies dezelfde vraag als Trump: kunnen we het bedrijf nog wel vertrouwen met al die China-verbindingen?
‘We staan voor Amerika’
En hoe klinkt het bij Intel zelf? Tot nu toe wijst het bedrijf vooral naar de perslijst. De lippendienst: zowel het bedrijf als de topman is “zeer toegewijd aan de nationale veiligheid van de VS” en aan zijn plek in het Amerikaanse defensie-ecosysteem. Ook wil Intel in gesprek met senator Cotton. Of Trump daarin mee wil schuiven, is nog niet bekend.
Negen dagen niet met de trein: zo ziet het Brabantse traject van de Maaslijn er even uit
Even helemaal dicht vanaf aankomende zaterdag
Als jij normaal alle dagen richting werk, school of familie op het traject tussen Blerick en Mook-Molenhoek zit, wees dan voorbereid: Zaterdag 9 augustus tot en met maandag 18 augustus rijden er geen treinen. In het Land van Cuijk kun je nog wel op de bus rekenen, maar de reistijd duurt even wat langer.
Waarom al dat geklus?
De Maaslijn – van Nijmegen naar Roermond – is een 88 kilometer lange rit door retro-tijd: enkelsporen, dieseltreinen van de vorige eeuw en spoorwegovergangen die niet meer van deze tijd zijn. Met zo’n 22.000 reizigers per dag is het één van de drukste regionale lijnen van Nederland, dus een flinke make-over was hoog tijd.
De komende negen dagen vormen één van de langste treinvrije blokken binnen de opknapbeurt. Lotte Kaatee van ProRail legt uit: “Er gaat door heel Brabant keihard worden doorgewerkt. We leggen nieuwe funderingen voor bovenleidingen, vervangen dwarsliggers, passen perrons aan en zetten spoorwegovergangen op de schop.”
Bus in plaats van trein (maar wel écht bus!)
Arriva is al druk met het regelen van vervangend vervoer. Je krijgt twee opties een stopbus tussen Venlo en Mook-Molenhoek (elke halte) of een snellere variant tussen Venray en Mook-Molenhoek. Let op: je fiets kan niet mee, en houd ruim de tijd vanwege de extra reistijd.
De grote finale in 2027
Doel is simpel: van diesellocomotieven naar strakke elektrische treinen die elkaar ondertussen makkelijk kunnen passeren door vier extra stukken spoor. Pas in 2027 moet de Maaslijn helemaal af zijn. Het project lag al tientallen jaren op de plank, maar geld en corona vertraagden alles. Nu is het dan eindelijk zo ver.
Check de website
Wil je weten welke bus precies rijdt of welke spoorwegovergangen afgesloten zijn? Alle informatie vind je op de website van je gemeente en op Omroep Brabant.
Written by Kimi K2
Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.