
Recent Nieuws maandag 04 augustus, 2025 18:27
Vrouw (24) steekt ex-vriend meerdere keren, 4.5 jaar cel en tbs geëist
## Wat is er gebeurd?
Een jonge vrouw uit Boxtel, Cheyenne L. (24), staat momenteel terecht voor het herhaaldelijk aanvallen van haar ex-vriend met een mes. Tijdens de rechtszaak in Den Bosch heeft de officier van justitie 4,5 jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen haar.
De eerste steekpartij vond plaats op een nacht in juli 2023 in Boxtel. De politie werd om drie uur ’s nachts opgeroepen naar een woning waar ze een man aantroffen met meerdere steekwonden. In zijn arm zat nog een stuk van het mes vast. Bij onderzoek in de woning vonden agenten een ander mes in de gootsteen met een afgebroken lemmet. Ondanks dat hij ernstig gewond was, wilde het slachtoffer destijds geen aangifte doen.
## Herhaling in 2024
Enkele maanden later, begin 2024, raakte Cheyenne betrokken bij een felle ruzie samen met haar vriend en andere bekenden. Een van haar vriendinnen deed aangifte vanwege mishandeling en bedreiging. Tijdens die confrontatie zou Cheyenne gezegd hebben: “Ik snij je open van je kop tot je kut.” Die opmerking zorgde ervoor dat één van haar familieleden tijdens de rechtszaak in de lach schoot.
Maar de echte knik kwam in november 2024. Rond halfvijf ’s ochtends werd de politie opnieuw gebeld over een steekpartij in hetzelfde huis in Boxtel. Het slachtoffer had nu steekwonden in zijn schouder, arm en buik en moest naar het ziekenhuis. Cheyenne werd deze keer direct aangehouden. Ook was dit keer het laatste druppeltje voor haar ex. Hij verklaarde eerder tegenover de politie: “Voorheen wilde ik geen aangifte doen, maar nu denk ik dat ze echt hulp nodig heeft. Ik ben bang dat ze me de volgende keer doodsteekt.”
## Cheyenne ontkent alles
Cheyenne zelf blijft volhouden dat ze onschuldig is. Ze zegt het mes nooit in handen te hebben gehad en wijst erop dat haar ex zichzelf mogelijk heeft gestoken. Toch werden tijdens de zitting verschillende WhatsApp-berichten voorgelezen waarin ze schrijft dat ze van plan is hem te vermoorden.
Tijdens de rechtszaak toonde ze zich gefrustreerd, vooral toen het gesprek ging over tegenstrijdige deskundigenadviezen. Volgens de reclassering is de kans op terugval groot en past een ambulante behandeling niet. Maar een psycholoog ziet dat anders. Zij beschrijft Cheyenne als een emotionele vrouw met een onveilig basisgevoel en gelooft dat ze kan slagen in een traject buiten de tbs. Cheyenne stemt daarmee in en zegt: “Ik ben pas 25 en riskeer mijn huis kwijt te raken. Dat is niet wat ik wil.”
## Aandacht voor mannen als slachtoffer
De officier van justitie wees tijdens zijn pleidooi op de recente aandacht voor femicide – vrouwen die door hun partner of ex worden vermoord. Hij benadrukte wel dat ook mannen als slachtoffer belangrijk zijn: “Er is geen specifieke term voor mannelijke slachtoffers, maar dat maakt hun situatie niet minder serieus.” Uiteindelijk eiste hij 4,5 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging.
Over twee weken doet de rechter uitspraak.
NS-schandalige boetes voor OV-fietsgebruikers: “Alsof je crimineel bent”
Stel je voor: je zet je OV-fiets netjes op slot in de stalling bij het station, checkt extra goed of alles goed zit, en een medewerker van de NS bevestigt dat er niets aan de hand is. En dan? Twee weken later word je wakker geschrikt door een afschrift van 380 euro vanwege het niet inleveren van diezelfde fiets. Zoals Nadine uit Amsterdam zijn er honderden reizigers die onterecht op de bon worden geslingerd door de NS.
Verward systeem leidt tot verwarring
De oorzaak van al deze narigheid? De nieuwe OV-fietsen met elektronische sloten. Die werken namelijk anders dan wat veel mensen gewend zijn. Je haalt de fiets binnen via je OV-chipkaart, maar als je hem terugzet, moet je hem handmatig op slot doen – zonder kaart te gebruiken. Doe je dat niet, dan blijf jij geregistreerd staan als huurder. Na zeven dagen wordt de fiets automatisch vermist of gestolen verklaard. Terwijl hij rustig in de stalling staat.
Sinds 2021 neemt het aantal boetes alleen maar toe. In 2023 waren het er 3810, in 2024 al 5291. Tegelijkertijd zijn er steeds meer OV-fietsen met zo’n elektronisch slot – momenteel heeft 93 procent van de fietsen zo’n systeem.
Grote gevolgen voor gedupeerden
Voor mensen die ten onrechte op de bon worden geslingerd, zijn de gevolgen behoorlijk. Ze moeten eerst 350 euro betalen, ook al hebben ze helemaal niks fout gedaan. Als ze dat niet doen, volgen incassokosten en kan hun OV-kaart geblokkeerd worden. Pas achteraf krijgen ze het geld terug – mits ze aangifte doen van diefstal. Alleen… vaak is er geen sprake van echte diefstal. Het is simpelweg een foutje bij het inleveren.
Sharon Heekelaar kreeg vorig jaar zo’n boete terwijl ze in de WIA zat. “Ik moest het geld lenen van mijn ouders,” vertelt ze. “En ik voelde me echt behandeld alsof ik een crimineel was.”
Uitputtende strijd om geld terug te krijgen
Het terugkrijgen van het geld is een ware worsteling. Niels Back, die zijn OV-fiets vorig jaar ‘kwijtraakte’ in Amsterdam Zuid, moest twaalf keer bellen met de NS en twee halve werkdagen opofferen om het recht te krijgen. Ook andere klanten ervaren dit patroon: telkens opnieuw uitleggen, herhalen, wachten.
Bij de Fietsersbond zien ze dit al jaren gebeuren. Volgens beleidsadviseur Ross Goorden is het duidelijk dat de NS hier iets aan moet doen. “Je zou verwachten dat ze controleren of de fiets met jouw serienummer nog in een van hun stallingen staat, voordat ze iemand gaan beschuldigen.”
Aangifte doen terwijl er niets is gestolen?
Een rare situatie ontstaat doordat de NS alleen de boete kwijtscheldt als je aangifte hebt gedaan van diefstal. Alleen: de politie bevestigt dat er in de meeste gevallen geen sprake is van echte diefstal, maar van een fout in het inleverproces. Dat betekent dat de politie soms aangiftes niet eens mag registreren. Toch adviseren NS-medewerkers klanten regelmatig online aangifte te doen, zodat ze toch onder de boete uit kunnen komen.
Volgens Martien Schaub, universitair hoofddocent contractrecht, is dit onaanvaardbaar. “De fiets is niet gestolen, maar slecht ingeleverd. Het is consumentonvriendelijk om klanten te dwingen aangifte te doen. De NS moet hier een duidelijke regeling voor opstellen, in plaats van de bal naar de klant en de politie te schoppen.”
Dubbele last voor reizigers én de overheid
Freek Bos van Rover benadrukt dat reizigers dubbel de dupe zijn. Niet alleen moeten ze 350 euro voorschieten, ze worden ook nog eens gedwongen aangifte te doen. Daarmee belast de NS onnodig de capaciteit van de politie.
Ondanks alle problemen gaat de NS gewoon door met de invoering van de elektronische sloten. Volgens het spoorbedrijf is het nieuw en moet je er even aan wennen. Er is zelfs een coulanceregeling voor mensen die per ongeluk de fiets verkeerd hebben ingeleverd, maar die loopt blijkbaar niet soepel.
Wat nu?
Hoewel 56 procent van de boetes wordt kwijtgescholden, ligt het percentage onterechte boetes waarschijnlijk nog hoger. Wie geen aangifte doet, betaalt gewoon – ook als het niet nodig is.
De vraag dringt zich op: wanneer gaat de NS eindelijk serieus om met de klacht van haar klanten?
OM zet eerste stappen om weer online te gaan
Het Openbaar Ministerie (OM) begint er langzaam weer mee om systemen weer verbinding te maken met internet. Justitie meldt dat de overstap stap voor stap en goed in de gaten gehouden wordt gebeurt. Dit is mogelijk omdat het onderzoek naar de hack die eind juli heeft plaatsgevonden nu meer duidelijkheid heeft opgeleverd.
De systemen van het OM zijn sinds de hack losgekoppeld van het internet, na een dringende waarschuwing van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Uit nader onderzoek blijkt dat er daadwerkelijk misbruik is gemaakt van zwakke plekken in de interne IT-omgeving. Het gaat daarbij onder andere om Citrix-systemen — software die gebruikt wordt om vanaf afstand samen te werken in één computersysteem. Tot nu toe is nog niet uit te maken of er gegevens zijn veranderd of gestolen.
Intussen is er ook een strafrechtelijk onderzoek opgestart door het Landelijk Parket. Dat loopt nog steeds. Op basis van wat er tot nu toe is ontdekt en met advies van experts vindt het College van procureurs-generaal dat het nu verantwoord is om weer te koppelen. Maar dit gebeurt dus niet ineens helemaal, en dat komt ook doordat veel systemen verbonden zijn met andere organisaties zoals de politie, rechtspraak, CJIB en NFI. De herstart wordt daarom goed afgestemd met deze partijen, zodat er zo min mogelijk problemen ontstaan.
Eén van de eerste dingen die weer moet kunnen werken, is het versturen van e-mails naar mensen buiten het OM. Dat is voor medewerkers namelijk best belangrijk. Maar hoe lang het precies gaat duren voordat alles weer normaal draait? Dat is lastig te zeggen, geeft voorzitter Rinus Otte van het College van procureurs-generaal toe. “We doen er in ieder geval alles aan om de impact op slachtoffers, verdachten en veroordeelden zo klein mogelijk te houden.”
Nederland koopt als eerste NAVO-land wapens in de VS voor Oekraïne
Minister Kajsa Brekelmans van Defensie heeft vandaag een belangrijk besluit aangekondigd: Nederland is het eerste NAVO-land dat wapens koopt in de Verenigde Staten om die vervolgens door te sturen naar Oekraïne. Dit gebeurt binnen een nieuw plan dat halverwege juli werd gelanceerd door president Trump en NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte.
Volgens Brekelmans is dit een logische stap. De Russische aanvallen op Oekraïne zijn volgens haar niet alleen hard, maar ook doelbewust angstaanjagend. “Het is pure terreur,” zegt ze. “En wij willen niet toestaan dat Rusland Oekraïne probeert te breken.” Ze benadrukt dat hoe sterker Rusland wordt, hoe groter de dreiging ook voor Europa – waardoor steun aan Oekraïne ook een zaak van eigen veiligheid is.
Deze nieuwe manier van steunverlening komt er bovenop de al bestaande hulp. Nederland levert momenteel namelijk al sinds 2022 militaire ondersteuning, goed voor bijna 6 miljard euro tot begin dit jaar. Nu komt daar nog eens 500 miljoen euro bij via dit nieuwe pakket.
Nederland neemt met deze aankoop een voortrekkersrol in. Het plan is dat dit pakket samen met een vergelijkbaar pakket van een andere NAVO-lidstaat deze maand al in Oekraïne arriveert. Daarna moet elke twee of drie weken weer een nieuwe lading volgen.
De keuze om wapens via de VS te kopen is geen toeval. Veel Europese landen beschikken simpelweg niet over bepaalde wapensystemen waar Oekraïne nu dringend gebruik van kan maken. Door via de NAVO te coördineren, kunnen de VS, Europese landen en Oekraïne efficiënter samenwerken.
Voor president Trump is dit ook een kans om Amerikaanse defensiebedrijven extra opdrachten te bezorgen. Voor Europese landen is het daarentegen een noodzakelijke stap om snel resultaat te boeken. En voor Oekraïne? Dat is gewoon levensbelangrijk.
Of dit model uiteindelijk werkt, moet nog blijken. In Brussel zien ze wel potentie: zo zou dit kunnen zorgen voor een langdurige Amerikaanse betrokkenheid bij de verdediging van Europa én Oekraïne.
Misbruikmeldingen bij Pride bewijzen: fysiek meldpunt tijdens grote evenementen is hard nodig
Een nare maar belangrijke constatering
Tijdens het afgelopen Pride-weekend zijn meerdere mensen langsgekomen bij het Centrum Seksueel Geweld in Amsterdam om te melden dat ze slachtoffer zijn geworden van aanranding of verkrachting. Dit was de eerste keer dat het centrum een fysieke locatie had open staan tijdens zo’n groot evenement – en blijkbaar was dat hard nodig.
Pride en de Canal Parade trekken elk jaar honderdduizenden bezoekers, en juist bij dit soort drukke gelegenheden zien hulpverleners vaker meldingen van seksueel overschrijdend gedrag. Daarom besloot het Centrum Seksueel Geweld er dit jaar voor het eerst ook fysiek te zijn met een meldpunt in Amsterdam-West.
Vanaf Koningsdag al op de radar
Het idee om tijdens grote evenementen een meldpunt te openen, kwam al tijdens Koningsdag op tafel. Maar zoals coördinator Aukje Bosman uitlegt, hadden ze toen nog niet genoeg middelen om dat daadwerkelijk waar te maken. Toen Pride voorbijkwam, kozen ze er wel voor om actie te ondernemen.
“Als iemand iets ergs is overkomen, dan heeft diegene meteen recht op hulp”, zegt Bosman. Tijdens het hele Pride-weekend waren onder andere een coördinator, een forensisch verpleegkundige van de GGD en twee politieagenten van de zedenpolitie ter plekke.
Traumasensitief en slachtoffergericht
Het mooie van het meldpunt is dat het traumasensitief is ingericht – iets wat je bijvoorbeeld op een politiebureau niet tegenkomt. “We werken vanuit de wens van het slachtoffer”, legt Bosman uit.
Gisteren werd al gemeld dat vijf mensen langs zijn gekomen, maar volgens het centrum zijn er sindsdien nog meer telefonische meldingen binnengekomen. Volgens Bosman gaat het hierbij om meerderjarigen van verschillende leeftijden en geslachten – en dus niet alleen jonge vrouwen, zoals vaak wordt aangenomen.
Geen details, wel duidelijke trend
Over de inhoud van de meldingen wil het centrum geen details geven, maar wel bevestigen dat er sprake is van meerdere verkrachtingen en aanrandingen. Bosman wijst erop dat dit soort incidenten vaker voorkomt bij grote evenementen waar veel mensen samenkomen en waar genotsmiddelen worden gebruikt.
Hoewel het centrum de komende tijd alles nog goed gaat evalueren, is één ding nu al duidelijk: er is behoefte aan een fysiek meldpunt tijdens grote evenementen. Denk daarbij aan Sail of de Amsterdam Dance Event.
De politie laat weten dat ze vanwege privacyredenen geen informatie kan delen over eventuele aangiftes die zijn gedaan na deze meldingen.
Medewerkers Skytanking op Eindhoven Airport: geen pauze door personeelstekort
De lucht is er niet naar, zeggen medewerkers van Skytanking, de bagageafhandelaar voor Ryanair op Eindhoven Airport. Door een groot personeelstekort konden ze afgelopen zondag niet eens rustig een pauze nemen. En dat terwijl ze zelf al onder enorme druk staan. Vakbond FNV doet verslag van een chaotische situatie waarbij passagiers soms wel twee uur moesten wachten voordat ze uit het vliegtuig konden stappen. Vertrekkende vluchten raakten vertraagd en het geduld van iedereen – passagiers én medewerkers – was snel op.
Birte Nelen van FNV laat weten dat het personeelstekort al langere tijd een steeds terugkerend probleem is. “Het is duidelijk dat afgelopen weekend heel grote tekorten waren.” Hierdoor komt ook meer werkdruk op de rest van het team te staan, wat weer leidt tot meer ziekmeldingen. Volgens Nelen krijgen medewerkers bovendien te maken met frustratie bij reizigers die hun humeur niet in bedwang kunnen houden. “Sommige werknemers moesten huilen.”
Al sinds vorig jaar april een knelpunt
Dit is niet nieuw. Al sinds april vorig jaar speelt Skytanking structurele onderbezetting. Daardoor ontstaat er regelmatig gedoe met bagage, maar volgens medewerkers komt ook de veiligheid in gevaar. Er wordt vaak meer waarde gehecht aan snelheid dan aan veiligheid, melden mensen binnen het bedrijf. En juist daar lijkt niets aan te willen veranderen.
“We hebben niet het idee dat Skytanking iets wil veranderen,” vertelt Nelen. “In een gesprek dat we eerder hadden, draaide het meer om welke werknemers klachten hadden ingediend dan om concrete verbetermaatregelen.”
Samengewerkt met Eindhoven Airport?
Ondanks het feit dat Skytanking alleen een contract heeft met Ryanair, vindt FNV dat Eindhoven Airport ook haar verantwoordelijkheid moet nemen. Recent is er dan ook een driewaysgesprek geweest tussen de vakbond, het vliegveld en Skytanking. Een ongebruikelijke stap, maar volgens FNV hard nodig. De hoop is dat het vliegveld meer invloed kan uitoefenen op de situatie.
Echter, volgens een woordvoerder van Eindhoven Airport zijn er beloften gedaan door Skytanking, maar nog geen tastbare resultaten gezien. “Er zijn wijzigingen doorgevoerd in roosters en bezetting, maar verbetering merken we nog niet.” Wat betreft de veiligheid: “Die heeft absolute topprioriteit, maar tot nu toe zijn er gelukkig geen incidenten gemeld.”
Veiligheid in het geding
Medewerkers van Skytanking meldden eerder al dat de veiligheid onder druk staat. Zo was er een collega die niet getraind was om een trap te besturen, maar dit toch moest doen op verzoek van een leidinggevende. Als er iets misging, was hij niet verzekerd. Dat zegt genoeg over de werkomstandigheden.
Geen reactie van Ryanair of Skytanking
Tot op heden hebben noch Skytanking, noch Ryanair gereageerd op de vragen van Omroep Brabant. Ook de Arbeidsinspectie zwijgt over de zaak omdat het onderzoek nog in volle gang is. Wel is bekend dat Skytanking eerder al een waarschuwing kreeg van de toezichthouder.
Written by Qwen AI
Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!