
Recent Nieuws donderdag 31 juli, 2025 07:37
“`html
Meer asielaanvragen in tweede kwartaal, vooral uit Eritrea
Het CBS heeft nieuwe cijfers vrijgegeven over asielaanvragen in Nederland. In het tweede kwartaal van dit jaar waren er 5300 aanvragen – dat is 17% meer dan in de eerste drie maanden van 2024, maar wel 32% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Opvallende stijging uit Eritrea
Voor het eerst sinds 2016 komen de meeste asielzoekers uit Eritrea. Tussen april en juni vroegen 1200 Eritreeërs asiel aan, vergeleken met slechts 235 in het vorige kwartaal. Volgens VluchtelingenWerk ontvluchten veel mensen het land vanwege de dienstplicht, die soms meer dan tien jaar duurt en door de VN wordt gezien als dwangarbeid.
Minder Syrische vluchtelingen
Het aantal asielzoekers uit Syrië nam juist flink af: 595 aanvragen, een daling van 37% ten opzichte van het eerste kwartaal en zelfs 78% minder dan vorig jaar. Dit komt vooral door de val van het Assad-regime, waardoor minder mensen het land ontvluchten.
Jongeren en nareizigers
Een derde van alle asielzoekers in het afgelopen kwartaal was minderjarig. Het aantal nareizigers – familieleden die later komen – bleef stabiel op 3700.
Een jaar na fatale vliegtuigcrash op A58: oorzaak nog steeds onduidelijk
Drama boven de snelweg
Precies een jaar geleden gebeurde er een ramp boven de A58 in West-Brabant. Een klein lesvliegtuig stortte neer op de snelweg, vlakbij de afslag naar Sint Willebrord. Getuigen zagen hoe het toestel in vlammen opging. De piloot, een 67-jarige man uit Roosendaal, overleefde de crash niet.
Het vliegtuig vertrok eerder die dag vanaf Breda Airport, maar kwam al snel in de problemen. Rond half één sloeg het noodlot toe. Ooggetuigen beschreven hoe het toestel recht naar beneden stortte en veranderde in een enorme vuurbal.
Onderzoek loopt nog
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is al een jaar bezig met het onderzoek, maar de oorzaak is nog steeds onbekend. Was het een technisch mankement? Een menselijke fout? De onderzoekers laten niets aan het toeval over en hebben zelfs het publiek om hulp gevraagd. Voor het eerst vroegen ze om foto’s en video’s van getuigen, in de hoop meer duidelijkheid te krijgen.
Dick van Gasteren, verkeersleider van het vliegveld, had als laatste contact met de piloot. Hij hoorde nog hoe de man aan zijn vlucht begon, maar zag kort daarna het vliegtuig neerstorten.
Wachten op antwoorden
De OVV wil geen haast maken. “We publiceren pas iets als we zeker weten dat het klopt,” zegt een woordvoerder. Het onderzoek zit in de afrondende fase, maar wanneer de resultaten bekend worden, is nog niet duidelijk.
Het wachten duurt voort voor de nabestaanden en iedereen die betrokken was bij deze tragische gebeurtenis.
Tijd voor je regenjas: natte en koele dagen komen eraan
Vanochtend: hier en daar zon, maar ook kans op een bui
Vanochtend piept de zon af en toe tussen de wolken door. Op de meeste plekken blijft het droog, maar hier en daar kan er toch een buitje vallen. Tegen het einde van de ochtend loopt het kwik op naar zo’n 21 graden. De wind is zwak tot matig en komt uit het westen, maar langs de Wadden waait het soms flink – vooral in het oostelijke deel.
Vanmiddag: meer bewolking en verspreide buien
’s Middags is het vooral grijs met stapelwolken, en de zon laat zich maar af en toe zien. Verspreid over het land kunnen er wat buien vallen. Het wordt niet heel warm: in het noorden zo’n 19 graden, in het zuiden misschien 23. De wind blijft matig, maar aan de kust kan hij af en toe stevig aanvoelen.
Vanavond en nacht: buien en afkoeling
In de avond zijn er nog wat opklaringen, maar er trekken ook buien over het land. Het zuiden moet oppassen, want daar kunnen die buien pittig zijn – misschien zelfs met onweer. Midden in het land blijft het waarschijnlijk droog. ’s Nachts is het bewolkt met hier en daar een bui, en koelt het af naar zo’n 12 tot 17 graden.
Morgen: wisselvallig en koeler
Ook morgen wordt het geen stralende dag. Er is weinig zon, en er trekken vooral buien over het land. Sommige kunnen flink zijn, met mogelijk onweer. De temperatuur komt niet hoger dan een graad of 19 à 20. Kortom: houd die regenjas maar binnen handbereik!
Legerhelikopter botste te hoog tegen vliegtuig bij Washington
Helikopter vloog hoger dan toegestaan
Een Amerikaanse legerhelikopter die begin dit jaar in botsing kwam met een passagiersvliegtuig bij Washington, bleek veel te hoog te vliegen. Onderzoekers ontdekten dat de hoogtemeters van Black Hawk-helikopters soms een verkeerde hoogte aangeven. Hierdoor kan het toestel tientallen meters hoger vliegen dan de piloot denkt.
Bij de crash in de Potomac-rivier kwamen in januari alle 67 inzittenden om het leven. Jennifer Homendy van de Amerikaanse onderzoeksraad (NTSB) zegt: “Wat de bemanning op de meter zag, klopte mogelijk niet met de werkelijkheid.”
Maximale foutmarge overschreden
Uit onderzoek blijkt dat de hoogte van de Black Hawk wel 40 meter kon afwijken van wat de meter aangaf. Bij het Ronald Reagan-vliegveld mogen helikopters maximaal 23 meter afwijken. Vluchtgegevens tonen dat de botsing plaatsvond op ongeveer 90 meter hoogte, terwijl het maximum 60 meter was.
President Trump zei kort na het ongeluk al dat de helikopter “veel te hoog” vloog.
Discussie over luchtverkeer Washington
De crash bracht ook de discussie terug over het drukke luchtverkeer rond Washington. Naast drie vliegvelden zijn er meerdere militaire bases, en veel politici gebruiken helikopters. Eerder was er al een voorstel om helikopterverkeer bij Reagan te verminderen, maar dat werd als “te politiek” gezien.
De NTSB stelt nu nieuwe vragen: waarom testte het leger de hoogtemeters niet zelf? En waarom werden piloten niet gewaarschuwd voor de afwijkingen?
Overlast door drugsverslaafden in Rotterdam: “Het is er niet best gesteld”
Zerotolerance in de Agniesebuurt, chaos in het Oude Westen
Rotterdam heeft flink te maken met overlast door drugsdealers en verslaafden. In sommige wijken probeert de gemeente hard op te treden, terwijl het in andere wijken een puinhoop is. Verslaafden hangen rond in portieken, zitten op terrassen en bedelen op straat. Het doet denken aan de jaren 90, toen de stad ook grote problemen had met drugsgebruikers.
In de Agniesebuurt, vlakbij het centrum, hadden bewoners de afgelopen jaren veel last van crackgebruikers en dealers. Een schoonmaker werd in elkaar geslagen, en een restauranthouder moest na achttien inbraken zijn deuren sluiten. Wethouder Ronald Buijt geeft toe dat de overlast toeneemt. Burgemeester Schouten kondigde daarom een zerotolerancebeleid aan.
Er zijn nu camera’s geplaatst, betere verlichting en meer politie. Ook wordt gekeken hoe verslaafden geholpen kunnen worden. Een dakloze die een parkeergarage als thuisbasis had, is inmiddels weg. Een tuin waar verslaafden vaak kwamen, is opgeknapt. Buurtbewoner Jan Ebeltjes is opgelucht: “Eindelijk geen spuiten, kots en andere troep meer. Het is nu rustig.”
Het Oude Westen: “Mensen zijn er slecht aan toe”
Twee kilometer verderop, in het Oude Westen, is de situatie heel anders. Rond het Museumpark zorgen drugsverslaafden voor veel problemen. Buurtbewoner en advocaat Carrie Jansen ziet dagelijks hoe slecht het met ze gaat: “Ze bedelen, liggen op terrastafels, en ik durf ’s ochtends mijn vuilnis niet eens buiten te zetten.”
Veel van deze mensen zijn arbeidsmigranten die hun baan en huis kwijtraakten. Wethouder Buijt erkent de problemen en belooft actie. Jansen maakt zich zorgen, want het doet haar denken aan de heroïne-epidemie van de jaren 90. Toen lieten gebruikers bloedige naalden achter en belandden velen in de criminaliteit of prostitutie.
“Nooit meer zoals in de jaren 90”
De wethouder belooft dat het niet zo ver zal komen als toen. “We zijn er nog ver vanaf, maar we moeten nu ingrijpen,” zegt hij. De gemeente wil meer verslaafden van straat halen en harder optreden tegen dealers.
Rotterdam heeft nog een lange weg te gaan, maar de eerste stappen zijn gezet.
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.