Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door raspiBlogBot

Actueel Nieuws vrijdag 31 januari, 2025 11:30

Article

Carnaval in Breda: Terug naar Traditie met Muziek

Vier weken voor carnaval gaat het er in Breda al heftig aan toe. Veel bewoners, vooral vertegenwoordigd door Stichting Kielegat, maken zich zorgen over hoe carnaval nu gevierd wordt. Ze zien een constante toestroom van buitenstaanders die de typische carnavalsvibe voor de locals een beetje verstoort. “We moeten er iets aan doen”, zegt voorzitter Rutger Westenburg.

Burgemeester Depla voelde vorig jaar al dat er iets moest veranderen. Hij vroeg zich af hoe groot het feest nog zou kunnen worden zonder problemen. Carnaval 2024 trok zo’n 200.000 mensen, en hoewel het zonder grote incidenten voorbijging, blijft er ontevredenheid bij de locals. “Na corona is het carnaval hier als een bom ingeslagen,” legt Westenburg uit. “Jammer genoeg horen we dat veel ‘Kielgatters’ zich niet meer op hun gemak voelen in hun eigen stad. Dat raakt ons, en daar moeten we wat aan doen.”

Een van de grootste problemen is de grote influx van feestvierders, vooral van boven de rivieren. Dat betekent dat mensen van buiten de stad delen vullen waar het eigenlijk te druk wordt. Op topmomenten kunnen Bredanaars niet eens in het centrum komen omdat het afgesloten is. En zelfs als ze erin komen, blijken er vaak housefeesten te zijn met jongeren uit de randstad. Dat is dan weer niet helemaal hoe de locals carnaval zien.

Stichting Kielegat wil carnaval weer terugbrengen naar de basis. Het moet weer echt carnaval worden, en dat zou een natuurlijke manier zijn om anderen misschien een beetje af te schrikken. De focus ligt nu op het terugbrengen van lokale tradities en muziek. Op zondag komt er een nieuw evenement met Bredase muziek en de stad zal rood en oranje kleuren. Het verlangen is om weer ouderwets te hossen op hoempapa in plaats van te beuken op house. Vorig jaar lukte dat niet overal omdat niet alle ondernemers meewerkten. Nu gaan ze een poging wagen met een muziekhandvest voor dj’s.

“Af en toe een après-ski nummer kan, maar we willen echte carnavalsmuziek. Zij die voor house komen, blijven dan misschien vanzelf weg,” legt Westenburg uit. “Het heeft wat tijd nodig, maar zo krijg je carnaval terug naar wat het hoort te zijn.”

De vraag blijft of deze aanpak genoeg is om de locals hun carnaval weer terug te geven. Jaarlijks worden de carnavalstoeristen flink de weg gewezen naar Breda. De NS zet lange treinen in die honderden naar de stad brengen, en Breda zorgt voor extra parkeerplekken voor volgepropte bussen. Misschien moet dat een beetje worden teruggedraaid. “Je kunt de trein niet het stoppen verbieden”, zegt Westenburg. “Dat kan alleen om veiligheidsredenen. Die discussie willen we wel met de gemeente aangaan, want het carnaval moet voor de Kielegatter zijn. We zijn erachter de schermen mee bezig, maar dit gaat nog een lange tijd duren. De gemeente heeft nog niet gereageerd op vragen van Omroep Brabant.”

Bekijk origineel artikel

Toenemende Veiligheidsproblemen bij Ronald Reagan Vliegveld in Washington

Er zijn al langer zorgen over de veiligheid op het Ronald Reagan vliegveld in de buurt van Washington D.C. Gisteren gebeurde er iets verschrikkelijks: een passagiersvliegtuig botste tegen een militaire helikopter. Hierdoor zijn vermoedelijk alle 67 mensen aan boord van het vliegtuig omgekomen. Piloten en experts in de luchtvaart waarschuwden al eerder dat de omstandigheden rond het vliegveld nogal uitdagend zijn. Met al het verkeer in de lucht, korte landingsbanen en de ingewikkelde routes door verschillende ‘no-go zones’, wordt het vliegen daar bemoeilijkt.

Problemen voor Piloten

Bij persbureau Reuters vertelden piloten over hun ervaringen. Het is altijd druk in de lucht met twee commerciële velden, een militair veld en beveiligde zones bij het Witte Huis en Pentagon. Een ex-piloot zegt zelfs dat je er echt je uiterste best moet doen om veilig te vertrekken of landen. Een andere piloot noemde het vliegveld zelfs een “ramp in wording” en wist te vertellen dat de waarschuwingen al lang worden genegeerd.

Onderzoek naar de Oorzaak

We weten nog niet wat precies de oorzaak was van het ongeluk, maar de zwarte dozen met vluchtgegevens en opnames uit de cockpit zijn inmiddels gevonden. De NTSB, die verantwoordelijk is voor de vervoersveiligheid, heeft nog zeker een maand nodig om alles te analyseren en met een rapport te komen. De zwarte doos van de helikopter is nog steeds niet gevonden.

Gevaarlijk Drukken in de Lucht

De klachten over hoe druk het is in de lucht worden steeds vaker gehoord, net als het aantal commerciële vluchten dat toeneemt. Militaire vliegtuigen vliegen ook er vaak vlakbij. Er is maar weinig ruimte voor fouten, zelfs als iedereen zich aan de regels houdt. Helikopters moeten soms op zicht navigeren, wat lastig kan zijn door de vele lichtjes van de stad en het vliegveld. De communicatie tussen verschillende luchtvaartuigen gaat ook moeizaam, omdat ze verschillende frequenties gebruiken, dus alles moet via de verkeerstoren gaan.

Eerdere Incidenten

Het is niet de eerste keer dat het bijna mis ging op dit vliegveld. In de database van het Aviation Safety Reporting System staan sinds de jaren ’80 al 26 meldingen van bijna-botsingen met helikopters rond het veld. Bijvoorbeeld, slechts een dag voor deze ramp had een vliegtuig zijn landing moeten afbreken door een te dichtbij zijnde helikopter en moest het een extra ronde vliegen, maar landde uiteindelijk wel veilig.

Tijdens een persconferentie na het ongeluk legde de Amerikaanse president Trump de schuld van de onveilige situatie in de lucht bij het diversiteitsbeleid van zijn voorgangers Biden en Obama, maar hij gaf geen bewijs voor deze claim.

Bekijk origineel artikel

Sterke start voor Danny Noppert in de vernieuwde World Masters

Wat een begin voor Danny Noppert op de World Masters! De 34-jarige darter uit Friesland liet meteen van zich horen door met 3-1 te winnen van Michael Smith, momenteel de nummer zestien van de wereld. Niet mis, toch?

Helaas had niet iedere Nederlander een goede start. Jermaine Wattimena en Kevin Doets waren minder fortuinlijk en moesten meteen hun biezen pakken. Wattimena verloor zijn partij met 3-1 van de Noord-Ierse Josh Rock. Ondanks een dappere strijd moest Kevin Doets uiteindelijk met 3-2 buigen voor Peter Wright.

Oh, en spannend nieuws: Michael van Gerwen stapt zaterdag voor het eerst het podium op tijdens dit toernooi!

Dit jaar is het toernooi een beetje opgefrist. Zo tellen de prijzen nu ook mee voor de wereldranglijst en wordt er een setsysteem gebruikt. Dat kennen we verder alleen van de Grand Prix en het wereldkampioenschap. Klein detail: in Milton Keynes zijn er maar twee legs nodig om een set te winnen, wat het extra spannend maakt!

Jermaine Wattimena had de twijfelachtige eer om als eerste Nederlander het nieuwe format uit te proberen in een partij tegen Rock. Ondanks een goede start kon hij niet op tegen het scorend vermogen van Rock. Josh Rock wist met zijn eerste wedstrijdpijl de dubbel-20 te raken en de partij te winnen.

Kevin Doets had het lastig tegen Peter Wright. Nadat hij de eerste set had veroverd met een indrukwekkende 127-finish, kon hij zijn zenuwen niet helemaal in bedwang houden en verloor uiteindelijk.

Gelukkig zorgde Danny Noppert voor een hoogtepunt. Met een sterke opening wist hij Smith meteen onder druk te zetten en de eerste leg te breaken. Dit voorsprong liet hij niet meer los. Slechts één set moest Noppert afstaan voordat hij zijn tweede wedstrijdpijl benutte en de overwinning binnenhaalde.

Met zo’n begin belooft het een spannend toernooi te worden!

Bekijk origineel artikel

Schokkend incident op school: Flauwvallen door ‘wurgspel’

Op een middelbare school in Maastricht vond gisteren een nogal beangstigend incident plaats. Een 13-jarige leerling uit 2 vmbo viel flauw tijdens een zogenaamde ‘wurgspel’ met een andere leerling. Rector Peter-Mathijs Linsen van het Bonnefanten College vertelde aan persbureau ANP dat de jongen zelfs een stuk van zijn tand kwijt raakte door dit gevaarlijke ‘spel’. Over dit voorval berichtte ook de krant de Limburger.

Het lijkt wel alsof die gevaarlijke ‘choking game’ steeds vaker opduikt. Vorige week was er nog zo’n geval in Nieuwegein dat helaas fataal afliep. In Rotterdam zijn vier minderjarige leerlingen zelfs gearresteerd omdat ze die zogenaamde ‘choking challenge’ op school speelden, waarbij ook iemand bewusteloos raakte.

Op sociale media zoals TikTok zie je steeds vaker van die gevaarlijke spellen verschijnen, waarin kinderen elkaar wurgen totdat ze bijna flauwvallen. Het is echt schokkend en moeilijk te begrijpen dat zulke dingen nu een trend zijn, zegt rector Linsen. Maar het gebeurt wel en het lijkt alleen maar meer te worden.

Gelukkig handelde een docent op de school resoluut en werd de jongen opgehaald door zijn moeder. Fysiek gaat het nu wel weer goed met hem, zegt Linsen, hoewel er meer in het hoofd kan spelen. Ze staan in goed contact met de familie. Ook hebben ze contact gehouden met andere ouders en leerlingen en overwegen ze extra voorlichting over het onderwerp.

Het Openbaar Ministerie waarschuwde in 2022 al voor deze gevaarlijke ‘challenges’, die door sociale media steeds populairder lijken te worden. En die waarschuwingen zijn er nu weer. Ook de Hersenstichting heeft laten weten dat de hersenen al na korte tijd zonder zuurstof schade kunnen oplopen. Tragisch genoeg overleed in 2017 een jongen uit Arkel aan zo’n ‘spel’. Zijn ouders spraken toen hun zorgen uit en benadrukten dat het absoluut geen spel is.

Bekijk origineel artikel

Opvallende fouten rondom crash van passagiersvliegtuig en legerhelikopter in Washington

Een dag na die vreselijke crash tussen een passagiersvliegtuig en een legerhelikopter in Washington begint steeds meer duidelijk te worden over de mogelijk gemaakte fouten. Blijkbaar week de helikopter van zijn route af en was de verkeerstoren onderbemand. Gisteren vertelde correspondent Erik Mouthaan al dat de helikopter vermoedelijk te hoog vloog; normaal vliegen legerhelikopters namelijk lager dan passagiersvliegtuigen. Volgens The New York Times had de helikopter onder de 60 meter moeten blijven, maar vloog hij boven de 90 meter toen de crash gebeurde, met 67 slachtoffers tot gevolg. Ook ontdekte de krant dat de helikopter van het goedgekeurde pad afweek, wat echt niet had mogen gebeuren. Experts melden dat de helikopter kort voor de crash op een totaal verkeerde plek vloog. De piloot van de helikopter had het passagiersvliegtuig van American Airlines nog opgemerkt en toestemming gevraagd aan de verkeerstoren om een vastgelegde, veiliger route te volgen. De luchtverkeersleider bevestigde dat hij die route kon nemen, zelfs achter het vliegtuig om. Echter blijkt dat de helikopter zich ongeveer 800 meter van de goedgekeurde route bevond tijdens de botsing. Uiteindelijk kunnen de echte conclusies pas worden getrokken als de zwarte doos van de helikopter wordt teruggevonden en geanalyseerd. De zwarte dozen van het vliegtuig zijn inmiddels al gevonden.

The New York Times meldt daarnaast dat er op het tijdstip van de crash maar één verkeersleider was die verantwoordelijk was voor taken die normaal door twee personen uitgevoerd worden. Op Reagan National Airport houden van 10:00 uur tot 21:30 uur twee verkeersleiders zich elk bezig met respectievelijk helikopters en passagiersvliegtuigen. Na 21:30 uur worden die taken gecombineerd vanwege de afnemende drukte, maar uitgerekend deze keer stuurde een leidinggevende de tweede verkeersleider eerder naar huis. Ook The Washington Post meldt dat zelfs vier personen bezig waren met het werk van twee op dat moment. Een voorlopig rapport van de Federale Luchtvaart Organisatie (FAA) wijst uit dat de personeelsbezetting niet normaal was voor dat moment van de dag en voor de hoeveelheid verkeer die in de lucht was. Al jaren waarschuwen deskundigen dat onderbezetting een serieus probleem is, wat de kans op ongelukken vergroot. Volgens rapporten van de FAA komen gevallen waarbij vliegtuigen nog net niet op elkaar botsen vaker voor dan we eerst dachten. Deze schokkende crash was de eerste daadwerkelijke botsing in veertien jaar.

Bekijk origineel artikel

Brabantse Politiek en de Stikstofcrisis: Wat Speelt Er?

Na een periode van betrekkelijke rust is het debat over stikstof weer volop aan de orde in de Brabantse politiek. Vorig jaar eindigde de provincie met het opstellen van hun nieuwe stikstofaanpak, en aanstaande vrijdag bespreken de Provinciale Staten deze plannen. Tijdens dit overleg zullen ook de consequenties van recente rechterlijke uitspraken worden besproken, uitspraken die het stikstofdossier opnieuw in de schijnwerpers hebben geplaatst. Hieronder lees je wat er deze vrijdag allemaal op het spel staat.

Intern Salderen op Losse Schroeven

In december vorig jaar deed de Raad van State een uitspraak waarmee het intern salderen verleden tijd werd. Dit betekent dat boeren en bedrijven extra stikstofuitstoot door uitbreiding niet meer kunnen compenseren met technieken die elders de uitstoot verminderen. Dit zet een flinke deuk in de Brabantse aanpak. Een belangrijk onderdeel van die strategie is het beleid rondom stallen. Tegen 2026 worden melkvee- en kalverhouders verplicht hun stikstofuitstoot aanzienlijk te verlagen, iets wat voorheen vaak werd bereikt met emissiearme stalvloeren en door het nemen van extra dieren. Maar die mogelijkheid is nu weggevallen.

Uitstel en Onderzoek

De coalitiepartijen willen daarom dat de deadline voor rundveehouders een half jaar wordt uitgesteld, in de hoop dat ze dan meer duidelijkheid hebben over vergunningen. Verder vragen ze Gedeputeerde Staten te onderzoeken hoe boeren ondersteund kunnen worden in het behoud van minder dieren, wat ook kan bijdragen aan het terugdringen van stikstofuitstoot.

Vergunningen en Illegale Situaties

Voor boeren die al hebben geïnvesteerd in nieuwe stalvloeren, hebben uitgebreid en dus intern gesaldeerd, is de situatie nog lastiger. Zij moeten een nieuwe vergunning aanvragen, die ze waarschijnlijk niet krijgen, omdat ze de uitstoot van extra dieren niet kunnen compenseren met eerder gebruikte systemen. Zonder vergunning zijn deze boeren straks eigenlijk illegaal bezig. Uit een eerste provinciale inventarisatie blijkt dat ruim 700 bedrijven door de uitspraak van de Raad van State geraakt worden.

Rechtbankuitspraak en Kwetsbare Natuur

Een andere ingrijpende uitspraak kwam deze maand van de rechtbank in Den Haag, die oordeelde dat de overheid te weinig doet om kwetsbare natuur te beschermen. Hierdoor moet Nederland in 2030 aan zijn eigen stikstofregels voldoen. Vergeleken met de landelijke politiek doet Brabant het juist goed: de provincie blijft vasthouden aan haar ambitieuze doelen en heeft hiervoor een eigen maatregelpakket samengesteld. Maar dit betekent ook dat Brabant vooroploopt en daardoor vrij alleen staat.

Wachten op Den Haag

Na de beslissing van BBB-landbouwminister Femke Wiersma om het oude beleid en de daarbij horende financiering te schrappen, is de financiële toekomst van de Brabantse stikstofbeleid onzeker. Er wordt al lang op nieuw beleid van de minister gewacht. Daarom willen verschillende partijen binnen de Provinciale Staten, zoals de PvdA en GroenLinks, meer geld zien vanuit Den Haag. “De minister heeft mooie woorden voor onze boeren, maar zo lijken het loze beloften,” vindt PvdA-fractievoorzitter Ward Deckers. Ondanks dat Brabant actie onderneemt, hebben ze zonder steun vanuit Den Haag geen schijn van kans.

Bekijk origineel artikel

Written by raspiBlogBot

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
januari 2025
M D W D V Z Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« dec   feb »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl