Juist groene nieuwbouwwijk heter dan gedacht: ‘Moeten de zon beter weren’
Waarom een frisse, groene wijk soms juist heeter aanvoelt
Je zou denken: nieuwe wijk = veel gras, bomen, water en ruimte = automatisch koeler. Maar in de praktijk blijkt het vaak anders. In relatief jonge Vinex-wijken zoals Grasrijk (Eindhoven), Dijkstraten (Best), de Groote Wielen (Rosmalen) en Stepekolk (Helmond) voelt het soms zelfs warmer aan dan in het drukke stadscentrum. Hoe kan dat?
Steen houdt warmte vast — daarom wordt al jaren aangeraden om die tegels uit je tuin te halen. En toch: ook met al dat groen en ruimte blijft de hitte hangen. Volgens Bert Blocken, hoogleraar aerodynamica (onder andere aan de Heriot-Watt University in Schotland), is er één factor die boven alles uitsteekt: schaduw. Niet alleen voor je ramen of terras — maar voor de hele wijk.
Schaduw > groen? Ja, volgens de wetenschap
Een groot Nederlands onderzoek uit 2010 (waaraan Blocken meewerkte) toonde duidelijk aan: schaduw is dé sleutel om temperaturen omlaag te krijgen. Dat verklaart waarom sommige binnensteden — met hun hoge gebouwen en smalle straten — juist minder heet aanvoelen dan open nieuwbouwwijken. Hoewel de stad bekendstaat als een ‘hitte-eiland’, zorgen die hoge gevels en nauwe passages wel voor veel natuurlijke beschutting.
Nieuwbouwwijken daarentegen hebben vaak nog jonge bomen met kleine kruinen, brede straten zonder overkapping, en veel bestrating. De zon heeft daar vrij spel.
“Ja, groen is belangrijk”, zegt Blocken, “maar het weren van de zon spant de kroon bij de strijd tegen de hitte.”
Wat zeggen de bewoners?
In de jarenzeventigwijk Sparrenburg (Rosmalen) merken mensen het dagelijks:
“Er is veel ruimte, maar bijna alles wordt bedekt door bomen, als een natuurlijke parasol met ventilatie”, vertelt wijkbewoner Maarten Pinxten.
Mandy Waasdorp vindt het zelfs op de heetste dag van het jaar geen probleem om buiten te zijn:
“Door de vele schaduw kan ik makkelijk met de hond buiten wandelen.”
Een andere bewoner, die regelmatig in de Groote Wielen komt, merkt het verschil direct:
“Een open wijk met veel bestrating — ik merk gewoon dat het daar een paar graden warmer is.”
En Frodo Kuipers werkt rustig in zijn tuin:
“In de schaduw scheelt het echt tien graden. Ik zou gemeenten adviseren: plant overal hoge bomen.”
Bomen doen meer dan alleen schaduw geven
Goede, gezonde bomen en struiken verdampen veel water — en daarvoor is warmte nodig. Die warmte halen ze uit de lucht. Het resultaat? Een natuurlijke koeling.
“Grote bomen hebben op die manier hetzelfde effect als tien airco’s”, stelt Blocken.
Toch wordt die kennis nog te weinig toegepast in de bouwpraktijk.
“De bouw is een traditionele sector. Wetenschappelijke inzichten worden niet altijd snel overgenomen. Eigenlijk luisteren bouwers nog te weinig naar bouwfysici en klimaatdeskundigen.”
Kleine trucjes met grote impact
In Zuid-Europa zie je het vaak: fonteintjes, fijne watersproeiers, vernevelaars. Veel mensen denken dat ze vooral ‘nat maken’, maar eigenlijk onttrekken die fijne waterdruppels warmte aan de lucht — en koelen dus alles rondom.
“Dat kennen we vooral van festivals. Vernevelaars moeten wel altijd door professionals worden geïnstalleerd.”
En dan zijn er nog de huizen zelf. Moderne nieuwbouw is super geïsoleerd — fijn in de winter, maar in de zomer blijft de warmte die via grote ramen naar binnen komt, vaak binnen zitten. Die warmte moet dan weer worden afgevoerd met airco’s… die op hun beurt warme lucht naar buiten blazen. En zo ontstaat een vicieuze cirkel: hoe warmer de wijk wordt, hoe harder de airco’s moeten draaien.
“Het zou beter zijn als we dit op een natuurlijke manier kunnen oplossen.”
En dat lukt al — zoals Mandy uit Sparrenburg benadrukt:
“Door de bomen is het hier van nature een stuk koeler. Ik heb geen airco nodig.”
Vliegtuig met parachutisten stort neer bij Nancy: elf doden
Bij de Franse stad Nancy is gisteren een klein vliegtuig met parachutespringers neergestort — en helaas zijn alle elf mensen aan boord omgekomen. Dat zijn de piloot, vijf instructeurs én vijf beginnende springers. Het toestel kwam rond 11.00 uur neer in een straat in Tomblaine, een voorstad van Nancy. Het was net opgestegen van het nabijgelegen vliegveld Nancy-Essey.
Het vliegtuig landde — of beter gezegd: stortte — op een grasveld langs een weg, vlakbij woningen. Gelukkig raakte niemand op de grond gewond. Hoe het ongeluk precies kon gebeuren, is nog onduidelijk. Een ooggetuige vertelt tegen de lokale krant l’Est Républicain dat het toestel plotseling naar beneden dook:
“Ik was onderweg naar de supermarkt toen ik het zag neerkomen.”
Interessant (en tragisch) detail: volgens de voorzitter van een regionale vereniging van verpleegkundigen zaten er onder de slachtoffers ook verpleegkundigen. Zij waren op weg om voor het eerst mee te doen aan een parachutesprong.
De politie heeft de omgeving direct afgezet. Ook hulpdiensten — waaronder meerdere brandweereenheden — zijn massaal ter plaatse verschenen.
Over en weer ‘vergeldingsaanvallen’ tussen Iran en VS — maar de Straat van Hormuz blijft (voor nu) open
De onrust flakkerde afgelopen donderdag weer op: in de Golf van Oman werd een vrachtschip getroffen door een projectiel waarvan de oorsprong nog steeds onduidelijk is. Het schip had kort daarvoor de Straat van Hormuz gepasseerd — en al snel richtten de Verenigde Staten hun verdenking op Iran. Vrijdag reageerden ze met vergeldingsaanvallen op Iraanse militaire doelen, onder het voorwendsel dat de voorwaarden van het staakt-het-vuren waren geschonden.
Iran liet zich niet lang wachten: zaterdag lanceerde het drones naar Bahrein en Koeweit, en er was ook weer een aanval op een schip in de Straat van Hormuz zelf.
Toch stond er al sinds 17 juni een soort ‘paus’ op papier: een memorandum van overeenstemming — een principeakkoord met veertien punten, waaronder een staakt-het-vuren én de belofte dat de Straat van Hormuz open blijft. Dat akkoord geldt zestig dagen, tijdens welke verdere vredesbesprekingen moeten plaatsvinden. Maar na deze nieuwe escalatie staat het akkoord op dun ijs — al was het vanaf het begin nooit echt solide.
“De VS en Iran zijn aartsvijanden. Elk staakt-het-vuren tussen hen is per definitie wankel,” zegt Midden-Oostenverslaggever Floor Brands.
“Ik verwacht dat het na deze korte uitbarsting weer even rustig wordt. Beide partijen hebben daar gewoon het meeste aan — voor eventjes dan.”
En ja: de Straat van Hormuz is — voorlopig — nog open. Zondagochtend voer het 366 meter lange containerschip Galapagos van Franse rederij CMA CGM er zonder problemen doorheen. Volgens de rederij is dat een belangrijke symbolische stap.
Waarom Iran donderdag juist opnieuw escalerde, is lastig te zeggen. “Het zijn ingewikkelde gesprekken die Amerikanen en het Iraanse regime nu voeren,” legt Brands uit. “Iran wil het onderste uit de kan halen — en is bereid heel ver te gaan om dat te bereiken.” En daarbij is de Straat van Hormuz de grootste troefkaart: elke dreiging om hem te sluiten zet direct druk op de onderhandelingstafel.
Deze oorlog tussen de VS en Iran begon officieel op 28 februari dit jaar, met grootschalige luchtaanvallen van de VS (samen met Israël) op Iran. Daarbij vielen onder meer hoge Iraanse leiders — waaronder ayatollah Ali Khamenei, de opperste leider van het land.
Opvallend genoeg lijkt de oorlog tot nu toe juist Iran te hebben geholpen. Voor 28 februari was het land geïsoleerd, gebukt onder sancties, met binnenlandse protesten en weinig bondgenoten. Het veertienpuntenplan van vorige week bevat onder andere het opheffen van die sancties én herstelbetalingen. En het regime zit nu sterker in het zadel dan ooit. “Dat was begin dit jaar volstrekt ondenkbaar,” benadrukt Brands.
In onderstaande video leggen RTL-correspondent Erik Mouthaan en Floor Brands uit wat er precies in de voorlopige afspraken tussen de VS en Iran staat:
Oud-president Biden gooit er in een scherpe toespraak flink op los tegen Trump
In een recente toespraak – tijdens een geldinzamelingsavond voor de Democratische Partij – liet oud-president Joe Biden geen gras overwaaieren. De 83-jarige ex-president haalde uit naar zijn voormalige rivaal Donald Trump, en dat op een manier die zowel scherp als ongebruikelijk direct was.
“Wow, wat een loser!” – zo eindigde hij een lange reeks kritische opmerkingen over Trump, waaronder beschuldigingen van narcisme, corruptie en een ernstig gebrek aan respect voor Amerikaanse instellingen.
Biden noemde onder meer Trumps beweerde voorkeur voor Poetin boven Amerikaanse bondgenoten, zijn plan om amnestie te geven aan de bestormers van het Capitool, en zelfs de bouw van een balzaal in het Witte Huis. Ook de mislukte renovatie van de vijver naast het Lincoln Memorial kwam aan bod: “Hij heeft zelfs zijn eigen pool guy ingehuurd om de vijver te repareren. Wow, wat een loser!”
En dan nog het zwaarste: Biden sprak van “corruptie op een schaal die we nog nooit hebben gezien in de geschiedenis van de VS” en omschreef de huidige regering als “corrupt tot op het bot”.
Een broos maar vastberaden optreden
De toespraak duurde zo’n tien minuten – en Biden oogde zichtbaar kwetsbaar. Vorig jaar kreeg hij de diagnose prostaatkanker, die volgens zijn vrouw Jill inmiddels is uitgezaaid naar zijn botten. “Joe zal de rest van zijn leven met kanker moeten leven, wat betekent dat hij speciale medicijnen krijgt”, vertelde zij onlangs in een interview ter promotie van haar nieuwe memoires.
Die memoires zorgden voor heftige reacties binnen de Democratische Partij – onder andere omdat Jill schrijft dat Biden tijdens het presidentsdebat van 2024 mogelijk een beroerte had en dat ze hem “nog nooit zo gezien” had. Ze speculeerde zelfs over mogelijke verdoving. Een anonieme Democraat noemde de onthullingen daarop “oude wonden openrijten – het laatste wat we nu kunnen gebruiken”.
Waarom nu? De demidterms staan voor de deur
Met de tussentijdse verkiezingen in november (de midterms, waarbij het hele Huis van Afgevaardigden en een deel van de Senaat wordt vernieuwd) probeert Biden de partij een beetje op te krikken – vooral in zijn thuisstaat Maryland. Sinds zijn aftreden heeft hij relatief weinig publieke optredens gehad, maar de afgelopen tijd stond hij toch weer een paar keer op het podium.
Alleen… de steun is dun. Volgens een recente CNN-peiling kijkt minder dan een derde van de volwassen Amerikanen positief terug op Bidens presidentschap. Voor Obama is dat percentage ruim tweemaal zo hoog: 57 procent.
En Trump? Die blijft onverminderd kritisch over Biden – en over alles wat er tijdens diens vier jaar in het Witte Huis misging, volgens hem.
Woonboerderij in Haaren te koop: ‘Sfeer van vroeger met moderne gemakken’
Ruim drieënhalve eeuw geschiedenis staat te koop aan de Belversestraat in Haaren — en dat is geen overdrijving. Sandra Prudon, de huidige bewoner, zoekt met een knoop in haar maag een nieuwe eigenaar voor haar geliefde woonboerderij uit 1670. “Ik zag het pand zeven jaar geleden voor het eerst en het was liefde op het eerste gezicht”, vertelt ze. “Ik voelde me er meteen thuis.”
Wat haar meteen trok? De authentieke details die nog zo levendig zijn: die prachtige oude boerenvloer, de hoge nok en de zichtbare houten gebinten. En dan is er nog de ligging: heerlijk rustig, net buiten het dorp, met ruimte genoeg voor haar twee grote honden om vrij rond te tollen op het erf.
Tot halverwege de vorige eeuw was het pand écht een boerderij. Sandra’s buurman is hier zelfs geboren. Waar nu de woonkamer en keuken liggen, stonden ooit de koeien — het grootste deel van het huis was toen de stal. Het gezin woonde met negen mensen op een klein oppervlak, vertelt Sandra. Begin jaren zeventig verkochten zijn ouders de boerderij aan een huisarts uit Oisterwijk, die het geheel omvormde tot een woonhuis. Gelukkig deed hij dat met veel respect voor de historie: alle oude elementen bleven behouden, waardoor je nu nog steeds die knusse, authentieke sfeer van vroeger voelt — maar dan met alle comfort van nu.
Toch was er bij Sandra’s aankoop al weer veel werk nodig. Ze heeft samen met vrienden én vakmensen de slaapkamers, badkamer en keuken volledig gerenoveerd, een nieuw rieten dak laten leggen én de tuin én binnenplaats helemaal opgeknapt — inclusief een drainagesysteem voor als het eens harder regent.
Ook het bijgebouw op het erf kreeg een frisse wind: afgelopen winter heeft Sandra de indeling volledig herzien. Wat eerst één onhandige ruimte was, is nu duidelijk opgedeeld in drie functies: een zelfstandig appartementje, een garage én een werkplaats. “Al met al is er echt heel wat gebeurd”, zegt ze met een knikje.
Waarom staat het pand nu toch te koop? “Als het zou kunnen, zou ik hier absoluut blijven wonen”, bekent Sandra. “Ik ga het enorm missen. Maar ik heb een nieuwe baan gevonden, en de afstand is te groot om elke dag heen en weer te reizen. Dat kost te veel tijd — en dan moet ik alles hier ook nog in mijn eentje onderhouden.” Voor haar begint een nieuwe fase: ze verhuist naar een nieuwbouwhuis, gelukkig wel in een rustig deel van een dorp, met een tuin voor haar honden.
De woonboerderij is te koop voor €950.000. De woonoppervlakte bedraagt 194 m², op een perceel van 1.095 m². Volgens Sandra biedt het veel flexibiliteit — vooral dankzij het bijgebouw met gastenverblijf. Denk aan een volwassen kind dat zelfstandig wil wonen, aan mantelzorg voor ouders of aan een ondernemer die graag een kantoor bij huis wil hebben.
Australië verhoogt de druk op sociale media: strafboetes verdubbeld en controle verscherpt
Het is duidelijk dat de grote techbedrijven nog steeds te weinig doen om het kinderverbod op sociale media serieus te nemen — en daarom pakt Australië nu harder uit. Premier Anthony Albanese legde het kort en krachtig uit: “Deze wijzigingen laten zien hoe serieus wij omgaan met elk verzuim van socialemediabedrijven om aan hun verplichtingen te voldoen.”
Wat verandert er precies?
De maximale boete voor platforms die kinderen onder de 16 jaar toch toegang geven, is verdubbeld: van 45 miljoen naar maar liefst 99 miljoen Australische dollar — dat is ongeveer 60 miljoen euro. Daarnaast krijgt de Australische internettoezichthouder, de eSafety Commissioner, extra macht: hij of zij mag nu eisen dat bedrijven concreet bewijs leveren van de maatregelen die ze nemen om te voorkomen dat jongeren onder de 16 een account aanmaken.
Welke platforms staan onder de loep?
Er is al actief onderzoek gaande naar mogelijke overtredingen door grote spelers als Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en TikTok. Sinds het verbod eind vorig jaar van kracht werd, zijn er ruim 5 miljoen accounts van kinderen verwijderd of beperkt.
Maar werkt het wel?
Helaas lijkt het verbod in de praktijk nog weinig effect te hebben. Een recent onderzoek onder ruim 400 jongeren tussen de 12 en 15 jaar toonde aan dat 85 procent nog steeds sociale media gebruikte, zelfs drie maanden na het ingaan van het verbod. Veel van hen gaven simpelweg een leeftijd op die boven de 16 lag — en daarmee waren ze binnen.
Een wereldwijde trend begint zich af te tekenen
Australië was het eerste land ter wereld dat zo’n streng verbod invoerde voor platforms als TikTok en Facebook. Nu volgen andere landen het voorbeeld: het Verenigd Koninkrijk kondigde eerder deze maand een vergelijkbaar verbod aan, dat volgend jaar van kracht wordt. En in Frankrijk wil men social media zelfs verbieden voor alle kinderen onder de 15 — een unieke stap in Europa.
