Noodweer zorgt voor chaos op het spoor
De hevige storm van zaterdagnacht heeft ook zondagochtend nog flink wat problemen opgeleverd op de Brabantse spoorlijnen. Overal liggen bomen en takken op de rails, waardoor het treinverkeer op meerdere trajecten flink is verstoord. Dat heeft gevolgen voor reizigers die erheen willen.
Minder treinen door gevallen bomen
Op verschillende plekken rijden er minder treinen. Het gaat onder meer om de routes Den Bosch – Utrecht, Breda – Tilburg en Tilburg – Eindhoven. Ook op de lijn Eindhoven – Venlo waren er problemen, maar die zijn rond kwart voor tien ’s ochtends alweer verholpen.
Wanneer is het weer normaal?
Voor wie de trein pakt op het traject Tilburg – Eindhoven: de NS verwacht dat het rond elf uur ’s ochtends weer normaal is. Op de lijn Den Bosch – Utrecht hopen ze dat de treinen rond half twaalf ’s ochtends weer op schema rijden. En voor reizigers tussen Breda en Tilburg duurt het wat langer: daar moet het rond kwart over twee ’s middags opgelost zijn.
Onderwerp van artikel
De impact van de schoolsluitingen in 2020 is nog steeds voelbaar bij de generatie scholieren die toen eindexamen deed. RTL Nieuws sprak met hen over hoe zij de coronatijd hebben ervaren en welke gevolgen dat nu nog heeft.
De gemiste mijlpalen en eenzame studententijd
Het eindexamenjaar is normaal een periode vol mijlpalen en feesten: scholieren leven in spanning toe naar hun examens en sluiten af met een gala, examenfeest en diploma-uitreiking. Daarna begint voor velen een nieuwe fase: de start van een studie, een introductieweek en het maken van nieuwe vrienden. Voor de lichting van 2020 verliep dat allemaal anders. De examens werden geschrapt, feestelijke afsluitingen gingen niet door en het eerste jaar van hun studie brachten veel jongeren alleen door, thuis en eenzaam achter een laptop.
Wat voor effect heeft dit gehad op deze generatie? RTL Nieuws vroeg aan tientallen oud-scholieren hoe ze terugkijken op die tijd, en hoe het nu met ze gaat. “Wat de meest losbandige jaren van mijn leven hadden moeten zijn eindigde op mijn slaapkamer”, vat Mika Boersma die periode samen. “De sociale aspecten van studeren waren ver te zoeken”, zegt ook Ruben. “Pas rond mijn laatste jaar van studeren had ik pas een paar connecties met medestudenten.” Het wegvallen van al die belangrijke sociale momenten zorgde bij sommigen voor eenzaamheid die nog jaren doorwerkte. Zo laat Anne de Jongh weten: “Ik heb het gevoel dat door corona mijn sociaal leven heel klein werd en het ook weer lastig vond om dit op te pakken.” Eline zegt iets vergelijkbaars. Veel vriendschappen zijn verwaterd doordat afspreken lastig was, zegt zij. Ze ging na de examens naar het hbo. “Doordat alle lessen online gehouden werden was het heel moeilijk om vrienden te maken. Ik spreek nu ook niemand meer van mijn opleiding, wat ik erg jammer vind.” Leonie spreekt van een ‘heel diep zwart gat’ waar ze in terechtkwam. “Ik heb zo ontzettend veel gemist in dat jaar dat ik het persoonlijk moeilijk vond om weer normaal dingen te gaan doen.”
De verhalen van Merel, Floor en Rachel
Merel vertelt: “Het moment dat ik slaagde was heel anders dan normaal. Ik werd niet gebeld door mijn mentor. Ik zat thuis te lunchen toen ik via de mail mijn cijfer kreeg en zelf uitrekende dat ik geslaagd was. Geen spannend telefoontje, geen vrienden die samen zaten te wachten. Dat was het gewoon. Daarna begon ik aan de pabo, maar ook dat liep totaal anders dan ik me had voorgesteld. Mijn introductieweek was online en mijn eerste studiejaar speelde zich bijna volledig thuis af. Ik zag mijn middelbare-schoolvrienden nauwelijks meer en bouwde ook geen nieuwe contacten op. Eigenlijk zag ik alleen mijn vriend nog. Dat was mijn enige sociale contact. Het was een ontzettend eenzame tijd. In die periode ben ik mezelf behoorlijk tegengekomen. Ik ontdekte hoe eenzaam ik me voelde, kreeg paniekaanvallen en kwam uiteindelijk in therapie terecht. Ik ben heel sociaal ingesteld en juist daardoor merkte ik hoe weinig mensen ik eigenlijk om me heen had. Wat ik misschien nog wel het moeilijkst vind, zijn de momenten die je nooit meer kunt overdoen. Vorige week werd mijn zusje gebeld dat ze geslaagd was. Mijn broertje kreeg vorig jaar ook zo’n telefoontje. Dan denk ik toch: dat had ik ook willen meemaken. Als ik straks afstudeer aan de pabo, krijg ik waarschijnlijk weer gewoon een mailtje. Ik heb al tegen mijn vriend gezegd dat hij degene moet zijn die mij belt om te vertellen dat ik geslaagd ben. Misschien probeer ik daarmee toch een beetje in te halen wat ik toen heb gemist. Daarom denk ik dat scholen niet nog een keer zo snel dicht moeten. Ik heb zelf ervaren wat het met jongeren doet. Niet alleen voor hun schoolprestaties, maar vooral voor hun sociale ontwikkeling en mentale gezondheid.”
Floor vertelt: “Toen in 2020 bekend werd dat de scholen dichtgingen vanwege corona, dacht eigenlijk iedereen: lekker, twee weken vrij. Niemand had verwacht dat die twee weken uiteindelijk zouden veranderen in maanden thuiszitten. Ineens zagen we elkaar niet meer op school en werd alles online gedaan. Wat ik echt vervelend vond, was dat zoveel dingen waar ik naar had uitgekeken ineens niet doorgingen. Geen centrale eindexamens, geen kolderdag en ook geen normale diploma-uitreiking. Juist die momenten zouden zo speciaal moeten zijn. Na vijf jaar havo leef je daar echt naartoe, zeker omdat we zo’n leuke klas hadden. Het voelde alsof we nooit echt op een normale manier afscheid hebben kunnen nemen van elkaar en van school. Na de zomervakantie begon ik aan een opleiding, maar dat voelde alles behalve normaal. Omdat ik zo lang niet meer fysiek naar school was geweest, vond ik het moeilijk om ineens ergens nieuw te starten. We hadden geen normale introductie waardoor kennismaken met nieuwe klasgenoten erg lastig was. Ik heb uiteindelijk deze studie ook niet afgerond en ik vraag mij toch af hoe dit was gelopen als er geen corona was geweest. Ik heb er op sociaal-emotioneel gebied nog steeds last van dat alles zo anders is gelopen. Ik kampte voor corona al met mijn mentale gezondheid en dat is tijdens en na deze periode alleen maar erger geworden. Ik was het zo niet meer gewend om naar school te gaan en dus in grote groepen te zijn, dat ik hierdoor heel veel moeite had met mijn draai vinden op scholen.”
Rachel vertelt: “Ik keek altijd uit naar mijn diploma-uitreiking en gala, een soort meisjesdroom. Mijn moeder en ik hadden al een jurk gekocht en ik zag het helemaal voor me. Toen werd ineens bekend dat alles niet doorging. Dat vond ik heel moeilijk. Ook kreeg ik later regelmatig te horen dat ik mijn diploma niet echt verdiend zou hebben, omdat ik geen centraal examen had gemaakt. De grootste impact kwam pas toen ik aan mijn studie begon. Ik had geen introductieweek, kende niemand en ben in mijn eerste jaar maar één keer fysiek op school geweest. Daardoor maakte ik nauwelijks nieuwe vrienden en voelde ik me vaak alleen. Mijn studie volgde ik grotendeels vanuit een klein kamertje thuis. De dagen bestonden uit online lessen via Teams, waarna ik mijn laptop dichtklapte en weer alleen was. Achteraf besef ik pas hoe eenzaam die periode eigenlijk was. Ik had verwacht een nieuwe stad te ontdekken, nieuwe mensen te leren kennen en een studententijd op te bouwen. In plaats daarvan bracht ik die jaren grotendeels alleen door. Ook vriendschappen verwaterden doordat je elkaar nauwelijks zag. Ik denk dat corona mij sociaal heeft veranderd. Door het gebrek aan contact in die belangrijke jaren vind ik het soms nog steeds lastiger om nieuwe mensen te leren kennen en mijn plek te vinden. Daarom vind ik dat scholen zo lang mogelijk open moeten blijven. Niet alleen voor het onderwijs, maar vooral voor het sociale contact. Dat is misschien wel wat ik het meest heb gemist.”
Het ‘coronadiploma’ en de gevolgen voor de studie
“In 2020 haalde ik mijn middelbareschooldiploma zonder centraal examen. Nog steeds merk ik dat mensen soms neerkijken op een zogenoemd coronadiploma. Er wordt gesuggereerd dat wij het makkelijker hebben gehad of dat ons diploma minder waard is. Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Na de middelbare school ben ik Chemie gaan studeren aan het hbo. Ik behaalde binnen een jaar mijn propedeuse, rondde mijn bachelor af en volg nu een master in Medicinal Chemistry. Daarom vind ik het jammer dat die vooroordelen blijven bestaan. Het ontbreken van centrale examens zegt niets over de inzet of capaciteiten van leerlingen uit 2020. Uiteindelijk moesten wij ons op het hbo en de universiteit net zo goed bewijzen als iedere andere student. Terugkijkend was de coronaperiode een bijzondere en soms moeilijke tijd. We misten belangrijke momenten zoals een normale afsluiting van de middelbare school, examens, diploma-uitreikingen en het sociale contact met klasgenoten. Tegelijkertijd heeft die periode mij geleerd om zelfstandig te werken, door te zetten en flexibel om te gaan met onverwachte omstandigheden. Eigenschappen waar ik tijdens mijn studie nog altijd veel aan heb.”
Een nacht vol vuurwerk: Zware onweersbuien trekken over het land
Nog maar net bekomen van de verzengende hitte, werden we gisteravond en vannacht opgeschrikt door hevige onweersbuien. Het hele land werd getroffen door een weersomslag met veel geweld. Plaatselijk waren er hagelbuien en zware windstoten te zien en te horen. Veiligheidsregio’s hadden het er razend druk mee en kregen tientallen meldingen van schade.
De bliksem sloeg op meerdere plekken in, met soms serieuze branden tot gevolg. In Landsmeer raakte een persoon gewond bij een woningbrand die rond 02.00 uur ontstond op zolder. Ook in Nunspeet brak kort brand uit in een appartementencomplex; bewoners moesten hun huis verlaten en vonden onderdak in een lokaal café.
De beelden van het onweer zijn indrukwekkend. In het Groningse Toornwerd kwamen twee kalveren om het leven bij een schuurbrand. Gelukkig kon de brandweer voorkomen dat het vuur oversloeg naar een stal met zo’n 150 koeien. In Snelrewaard (Utrecht) veroorzaakte de bliksem een flinke brand aan een rieten dak. De brandweer meldde dat er geen mensen meer in het pand waren. Ook in Amsterdam, Wassenaar, Geldrop, Helmond en Beek en Donk waren branden, vermoedelijk allemaal door blikseminslagen.
De harde wind liet ook van zich horen. In Eindhoven werden windstoten van 90 kilometer per uur gemeten. In buurgemeente Veldhoven kwam de kap van een molen los – met wieken en al belandde die naast de molen. Huizen en auto’s in de buurt raakten beschadigd, en foto’s laten zien dat de molen flink toegetakeld is.
Ook het treinverkeer had last van de weersomstandigheden. Gisteravond was er door blikseminslag al storing rondom Gouda, en de NS meldde vannacht en vanochtend nog veel problemen op diverse trajecten. Of die allemaal met het onweer te maken hebben, is niet duidelijk.
De meldkamers van sommige veiligheidsregio’s kregen zo veel telefoontjes, dat ze bijna overbelast raakten. Zo ontving de regio Amsterdam-Amstelland tal van meldingen over wateroverlast. Midden- en West-Brabant had het zo druk dat op een brandweerkazerne een extra meldkamer werd ingericht. Mensen werden opgeroepen alleen te bellen bij direct gevaar, zodat de hulpdiensten beschikbaar bleven voor spoed.
Code oranje voor onweer werd vannacht verlengd van 04.00 tot 05.00 uur. Om 05.36 werd code oranje voor heel Nederland opgeheven; nu geldt alleen nog code geel voor hitte.
Molen in Veldhoven stort in door zware storm
De Zilster molen, een monument in Veldhoven, is dit weekend compleet verwoest door de storm die van zaterdag op zondag over het land raasde. Bewakingscamera’s leggen vast hoe de storm zo hard tekeerging dat de complete bovenkant van de molen instortte.
Eigenaar Janus Kerkhofs is er echter van overtuigd dat de historische molen te redden valt. “Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren,” vertelt hij. “En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren.” De molen is gebouwd in 1858 en al meer dan honderd jaar in handen van dezelfde familie.
Belverbod voor bedrijven, duurder pakje uit China.
Leen Kraniotis redacteur Economie Leen Kraniotis redacteur Economie
We zijn alweer bijna halverwege het jaar en dat betekent dat er weer nieuwe wetten, regels en belastingen aankomen. Want niet alleen op 1 januari, ook op 1 juli gaan deze vaak in. Wat verandert er dit keer?
Ieder halfjaar past de overheid het minimumloon aan om het mee te laten stijgen met de cao-lonen. Het minimumloon gaat nu van 14,71 naar 14,99 euro per uur bruto. Dat bedrag geldt voor iedereen van 21 jaar en ouder. Op basis van de verhoging van het minimumloon gaan ook uitkeringen omhoog. Zo gaat de AOW voor alleenwonenden van 1558,15 naar 1581,55 euro netto per maand. Ook andere uitkeringen zoals de bijstand, WIA en Wajong stijgen.
Bestel je iets in een webshop uit China of een ander land buiten de EU? Dan moet je voortaan
3 euro aan invoerrechten
betalen. Tot nu toe hoefde dat niet voor kleine bestellingen van onder de 150 euro. De EU schaft deze vrijstelling nu af. Die 3 euro geldt per soort product dat je bestelt. Bestel je bijvoorbeeld twee T-shirts dan betaal je dus 3 euro. Maar bestel je een T-shirt en een USB-kabel, dan betaal je 6 euro.
Bedrijven mogen consumenten niet bellen zonder toestemming, ook niet meer als iemand klant is of is geweest. Tot nu toe was er een uitzondering op het belverbod als je ergens klant was, maar die uitzondering vervalt. Bedrijven moeten nu dus altijd toestemming hebben om je te bellen. Er zijn wel een paar uitzonderingen: goede doelen, loterijen die geld geven aan goede doelen en uitgevers van kranten en tijdschriften.
Heb je een sociale huurwoning? Per 1 juli is er weer de jaarlijkse huurverhoging. Die is dit jaar in principe maximaal 4,1 procent. Een sociale huurwoning mag maximaal 932,93 euro kosten. Voor mensen met een hoog inkomen kan de huurverhoging meer zijn. Afhankelijk van hoeveel je verdient is de verhoging dan 50 of 100 euro. De corporaties hebben al gezegd dat ze hun huren gemiddeld met 3,6 procent verhogen, minder dan het maximum van 4,1 procent dus. De gemiddelde huur wordt 666 euro. De maximale huurverhogingen voor middenhuurwoningen (6,1 procent) en vrijesectorwoningen (4,4 procent) golden al sinds 1 januari.
Verkopers van sigaretten, vapes en andere rookwaren moeten zich voortaan verplicht registreren. De overheid wil het aantal verkooppunten terugdringen en beter zicht krijgen op waar nog sigaretten worden verkocht. Supermarkten mogen al
geen sigaretten meer verkopen. De komende jaren komen er verboden voor nog meer plekken. De registratie loopt via de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Vraag je 1 juli of later een zwaardere stroomaansluiting aan voor je huis? Omdat je bijvoorbeeld een laadpaal wilt of een warmtepomp? Dan kan je op een wachtlijst terechtkomen, afhankelijk van hoeveel ruimte er lokaal is op het stroomnet. Tot nu toe waren er alleen wachtlijsten voor grootverbruikers, maar voortaan kunnen ook kleinverbruikers zoals huishoudens en kleine bedrijven op die wachtlijsten komen. Voor Noord-Brabant en een groot deel van provincie Utrecht is al duidelijk dat nieuwe aanvragen op de wachtlijst komen. Want voorlopig zijn daar
geen nieuwe aansluitingen
of verzwaringen van bestaande aansluitingen mogelijk.
Elke auto die nieuw wordt verkocht in de EU moet voortaan een nieuw veiligheidssysteem hebben. Dat heet Advanced Driver Distraction Warning (ADDW) en dat is een camera die in de gaten houdt of de bestuurder wel op de weg let. Doet die dat te lang niet, dan gaat er een alarm af. Deze EU-regel gaat niet op 1 maar 7 juli in. EU-regels gaan vaker op onlogische dagen in.
Banken kunnen worden verplicht bepaalde transacties tegen te houden. Ze moeten dat doen als de Financial Intelligence Unit hen dat opdraagt. Dat is een overheidsinstelling waar banken en andere financiële dienstverleners ongebruikelijke transacties moeten melden. Krijgen ze de opdracht, dan moeten banken een transactie maximaal vijf dagen tegenhouden. Het gaat dan om geld dat mogelijk is gelinkt aan witwassen of het financieren van terrorisme. In die vijf dagen kunnen opsporingsdiensten dan bijvoorbeeld beslag leggen op het geld.
Over rekeningrijden voor personenauto’s wordt al tientallen jaren gesproken, maar het komt er steeds niet van. Voor vrachtwagens is het nu wel een feit: eigenaren van vrachtwagens gaan betalen per gereden kilometer. In dit artikel lees je meer over de zo geheten vrachtwagenheffing: De heffing geldt niet voor alle wegen, maar vooral voor snelwegen en een deel van de provinciale N-wegen. Tegelijkertijd verdwijnt de wegenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo en gaat die voor zwaardere trucks omlaag. Maar vanwege de hoge dieselprijzen verdwijnt de wegenbelasting tijdelijk voor alle vrachtwagens. Dat is voor een half jaar, tot eind 2026. Ook wordt de vrachtwagenheffing
22,3 procent lager
dan eerder gepland, ook als tijdelijke maatregel tot eind dit jaar vanwege de hoge brandstofprijzen door de oorlog in het Midden-Oosten. De vrachtwagenheffing betekent minder vaste maar meer variabele kosten dus. Hoe schoner en lichter de truck is, hoe lager het bedrag per kilometer. En een groot deel van het opgehaalde geld gaat naar subsidie voor verduurzaming. Bijvoorbeeld voor elektrische vrachtwagens.
Voor een aantal soorten auto’s gaat de wegenbelasting omhoog. Voor rijdende winkels, zoals de aloude SRV-wagen, betaalde je tot nu toe maar 25 procent van de normale wegenbelasting. Die uitzondering stopt, eigenaren betalen voortaan dus 100 procent. Ook het speciale tarief voor kermis- en circusexploitanten vervalt. Die betaalden ook maar 25 procent voor auto’s en vrachtwagens die ze alleen gebruiken om kermis- of circusbenodigdheden te vervoeren. Hetzelfde geldt voor personenauto’s en vrachtwagens die zijn ingericht als werkplaats, met gereedschap en een werkbank.
Tegelijk met bovenstaande verhogingen gaat de wegenbelasting tijdelijk omlaag voor bestelauto’s. Dat is vanwege de huidige hoge brandstofprijzen. De belasting gaat 50 procent omlaag tot eind dit jaar.
Voor vrachtwagens van 3500 kilo en meer was de tachograaf al verplicht. Maar dat wordt die nu ook voor bestelwagens tussen de 2500 en 3500 kilo. De tachograaf is een apparaat dat de rij- en rusttijden van een chauffeur registreert, evenals de snelheid en afgelegde afstand van een voertuig. De verplichting komt vanuit de EU en geldt alleen voor internationaal vervoer. Dus als er met de bestelbus bijvoorbeeld wordt gereden tussen Nederland en Duitsland. Maar ook als een Nederlands bedrijf in het buitenland rijdt of een buitenlands bedrijf binnen Nederland. Zo wil de EU de concurrentie tussen vrachtwagen- en bestelautovervoerders eerlijker maken. En het risico verminderen dat er met bestelauto’s gevaarlijk lang wordt doorgereden.
Er komen strengere eisen voor gastouders. Dat zijn mensen die tegen betaling kinderopvang bieden aan een kleine groep kinderen, vaak in eigen huis. Nu mag je met allerlei onderwijs- en zorgopleidingen gastouder zijn, voortaan moeten gastouders altijd een pedagogische module hebben gevolgd. Dit geldt alleen voor nieuwe gastouders, niet voor bestaande. Voor gastouderbureaus komen er ook strengere regels.
Als er een ongeluk gebeurt op het werk, moet de werkgever dat nu al verplicht melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Als het om een uitzendkracht gaat, moet het bedrijf het voortaan ook melden bij het uitzendbureau. En dat uitzendbureau moet vervolgens ook melding doen bij de Arbeidsinspectie. Dit moet ervoor zorgen dat uitzendbureaus en bedrijven samen zorg dragen voor de veiligheid van mensen. Het uitzendbureau moet na een ongeluk ook controleren of een bedrijf wel genoeg veiligheidsmaatregelen heeft genomen.
De milieuprestatie-eisen voor gebouwen worden aangescherpt. Het gaat daarbij om hoeveel de gebruikte bouwmaterialen en bouwmethode het milieu mogen belasten. Bijvoorbeeld op het gebied van CO2-uitstoot en luchtvervuiling. Voor kantoren gaat de eis omhoog. Voor andere gebouwen als scholen, winkels, zorginstellingen en fabrieken komen er voor het eerst eisen. Voor woningen gaan de eisen niet omhoog. Strengere eisen zouden volgens de overheid soms kunnen leiden tot een langere bouwtijd. En omdat er
snel
veel woningen bij moeten komen, is besloten de regels niet aan te scherpen.
Meerdere gewonden na bliksemflitsen op het strand en festival
Op het strand van het Zeeuwse Renesse werden gisteren twee mensen gewond aangetroffen door voorbijgangers. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk getroffen door de bliksem, bevestigt een woordvoerder van de politie aan PZC. Volgens meerdere media is er één persoon gereanimeerd. Eén slachtoffer is per traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. Het andere slachtoffer is met een ambulance vervoerd. Over de medische toestand van de slachtoffers kon de politie geen mededelingen doen.
Ook bij Concert at SEA zijn er gistermiddag mensen gewond geraakt door de blikseminslag. Tien medewerkers van het festival zijn onderzocht door medisch personeel, waarna negen van hen weer aan het werk konden. Het is niet duidelijk waar ze precies last van hadden. Een medewerker is naar het ziekenhuis gebracht. Volgens de organisatie gaat het goed met deze medewerker, maar heeft de persoon ter observatie een nachtje in het ziekenhuis doorgebracht.
In Nederland worden jaarlijks tussen de vijf tot tien mensen direct of indirect geraakt door de bliksem. Voor één à twee mensen is dit met fatale afloop. De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is dus klein, zo ongeveer 1 op 2,4 miljoen.
Op verschillende plekken in Nederland is afgelopen nacht brand uitgebroken door blikseminslag. Regionale media maken verder meldingen van brand na vermoedelijk een blikseminslag in onder meer Middelstum, Zuidwolde, Eelde, Haren, Nunspeet, Den Bosch, Oss, Helmond en Geldrop. In ons liveblog houden we je op de hoogte met de laatste updates. Waarom warm weer vaak eindigt met onweer, leggen we je in onderstaande video uit.
