KNMI verwacht recordwarme nacht: ‘Je lichaam kan niet goed herstellen’

Je zult het zwetend in bed vast gemerkt hebben: niet alleen de dagen zijn heet, ook de nachten. Mogelijk wordt aankomende nacht zelfs de warmste die ooit is gemeten. Het KNMI verwacht dat het kwik in het Limburgse Beek niet onder de 25 graden Celsius zakt. Nu staat het record nog op 24,4 graden, gemeten in Deelen in Gelderland op 27 juli 2018.

De combinatie van aanhoudende hitte overdag met nachten die beperkt afkoelen is extra zwaar, zeggen experts. Mensen raken vermoeid en kunnen zich ook overdag minder goed weren tegen de hitte. Sinds het KNMI in 1901 begon te meten, zijn mensen steeds meer broeikasgassen gaan uitstoten door olie, steenkool en gas te verbranden. Vooral hierdoor stijgen wereldwijd de gemiddelde temperaturen. In Nederland tot dusver zo’n 2 graden.

Dit verandert ook de zomer. Er zijn volgens het KNMI nauwelijks nog koele zomerdagen en juist meer dagen waarop de temperatuur niet onder de 20 graden zakt. Toch blijven die zeldzaam: de vorige eeuw gebeurde dit in De Bilt twee keer. In de huidige eeuw waren er tot dusver acht van deze dagen. In de praktijk is het in steden zelfs nog een stuk warmer doordat stenen gebouwen zoveel warmte vasthouden. Mensen krijgen daar hun huizen ook niet meer koel.

Warme nachten leiden ertoe dat mensen minder en slechter slapen(opent in nieuw venster). “Vanaf het moment dat de temperatuur boven de 18 graden komt, kun je dat al ervaren”, zegt Boris Kingma, thermofysioloog bij TNO en de Universiteit van Kopenhagen. Ook de luchtvochtigheid bepaalt hoeveel last we hebben van de hitte. Aanvankelijk kunnen mensen zich nog aanpassen door bijvoorbeeld met minder dekens te slapen, maar als de temperaturen verder stijgen werkt dat op een gegeven moment niet meer.

“Als je minder goed slaapt, zorgt dat ervoor dat je de volgende dag minder goed in staat bent om met de hitte om te gaan”, zegt Kingma. En de slechte nachtrust leidt ook tot vermoeidheid. “Je gaat makkelijker fouten maken of hebt een korter lontje. Vaak kun je daardoor je werk minder goed doen.”

De combinatie van slechte nachten met warme dagen is extra belastend. Voor het lichaam is het omgaan met hitte al een extra inspanning. “Je hartslag is makkelijk tien slagen hoger en dat kan meer worden”, zegt Kingma. Daar moet je lichaam van bijkomen, en daar krijgt het niet altijd de kans voor. “Slaap is een van de belangrijkste rustmomenten. Met hitte verstoor je dat, zodat je lichaam niet goed kan herstellen.”

Dit geldt in bijzonder voor kwetsbare groepen. Dus mensen met hart- en vaatziekten, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met diabetes. Voor hen is het extra belangrijk om zich te kunnen herstellen, met een goede nachtrust, of momenten waarbij mensen de kans krijgen koel te worden, bijvoorbeeld in een kamer met airconditioning.

“Voor kwetsbare mensen die door de hitte gezondheidsproblemen krijgen is een airco niet onderhandelbaar”, zegt Hannah Pallubinsky, onderzoeker van de Maastricht Universiteit. Gezonde mensen adviseert ze om zichzelf “iets meer uit te dagen”. Dus niet de hele dag in de airco maar ook af en toe de warmte in. En de airco ook niet veel kouder zetten dan buiten. “Anders kan het lichaam ook niet wennen aan de warmte, het krijgt geen training”, zegt Pallubinsky. “En airco’s zijn ook energievreters.”

Onderzoek laat zien dat mensen zich na enige tijd aanpassen aan de hoge temperaturen. Maar of dat ook geldt voor het slapen is nooit goed wetenschappelijk onderzocht, zegt Pallubinsky. Ze wil dat de komende jaren gaan doen. Zelf verwacht ze dat mensen uiteindelijk wennen. “In mediterrane landen heersen ’s nachts temperaturen rond de 27 graden, of denk aan India. Daar raken mensen ook aan gewend, ze slapen ook.”

Bekijk origineel artikel

Kies je favoriete nummers: de Brabantse Top 100 zoekt jouw stem

‘Hee gaode mee’ van Gerard van Maasakkers? Of ben je meer van ‘Kali’ van Django Wagner? Stemmen op je favoriete nummers voor de Brabantse Top 100 zorgt voor hoofdbrekens. Want moet je nu gaan voor Frans Bauer of heeft René Schuurmans net dat streepje voor? Jij mag het zeggen, want de stembussen voor de Brabantse Top 100 zijn vanaf nu geopend. De radio-dj’s van Omroep Brabant geven alvast wat tips. Stemmen maar!

Tot en met 2 juli negen uur ’s avonds kun je stemmen op jouw 10 favoriete nummers van Brabantse bodem. De Top 100 wordt uitgezonden op de Dag van de Zachte G, dinsdag 7 juli. Grote kans dat ‘Brabant’ van Guus Meeuwis op 1 staat. Het officieuze Brabantse volkslied voert al vijf jaar op rij de Top 100 aan. Ook monumenten als Frans Bauer, Corry Konings en Vader Abraham zijn vaste bewoners van de Brabantse Top 100.

Wat zijn favorieten van de dj’s?
Maar er zijn veel meer liedjes die kans maken op een plek in de ultieme Brabantse hitlijst. “Ik wil graag een lans breken voor Bjorn van der Doelen en Leo Alkemade”, zegt Omroep Brabant-dj Koen Wijn. “Leo maakt echt ontzettend mooie liedjes, zoals ‘Van een andere planeet’ over Mathieu van der Poel of ‘Feest voorbij’, de titelsong van de film Champagne.” Koen hoopt ook dat ‘Gaia’ van Valensia in de Top 100 wordt gestemd. “Hij heet eigenlijk Aldous Clarkson en komt uit Waalwijk. Hij heeft het nummer zelf georkestreerd. Een liedje van buitenlandse proporties, bijna on-Nederlands goed. Een onbekende wereldster van Brabantse bodem.”

Mensen moeten hun hart volgen
Maar Koen hoopt vooral dat mensen hun hart volgen. “Iedereen moet uiteindelijk de platen van zijn voorkeur kiezen. Verdiep je in wat er allemaal voor moois van onze bodem komt. Deze lijst straalt in honderd platen uit wie we zijn.” Het Brabantse hart van collega-dj Ronny Balk gaat harder kloppen van ‘Bij ons in Brabant’ van René Schuurmans. “Echt een knaller. Dat liedje dekt honderd procent de lading. Een zin als ‘Hier zijn de mensen gastvrij en iedereen hoort erbij’, dat is voor mij echt Brabant.”

Plek voor nieuwe aanwas
Ronny houdt van frisse, nieuwe aanwas als Flemming en La Fuente. “Ook ‘Forever Yours’ van Nona is een geweldig nummer. Zij heeft een bijna magistrale stem en maakt muziek die mij persoonlijk raakt, ik hoop dat dit voor meer mensen gaat gelden. Internationale sound uit ons prachtige Brabant.” Dj Hubert Mol verwacht niet veel verrassingen in de 2026-editie van de Brabantse Top 100. “Zo zitten de meeste mensen niet in elkaar. Ze kijken naar wat ze kennen. Maar ik vind dat je soms even buiten je bordje friet om ook eens voor een bordje rijst moet gaan.”

Enkele onbekende Brabantse sterren lepelt Hubert direct op. “Er is heel veel uit Brabant wat mooi is. Denk aan countryzanger Koen Vael of Erik van Dijsseldonk. Of Aisha en Iris Pennings. We draaien heel veel nummers van overal uit de wereld, maar hoe mooi is het als je eigen, Brabantse nummers kunt laten horen?”

Stemmen op de Brabantse Top 100 kan op de website van Omroep Brabant.

Bekijk origineel artikel

Welke Brabantse plaat verdient een plek in de Top 100? Stem nu!

‘Hee gaode mee’ van Gerard van Maasakkers? Of ben je meer van ‘Kali’ van Django Wagner? Stemmen op je favoriete nummers voor de Brabantse Top 100 zorgt voor hoofdbrekens. Want moet je nu gaan voor Frans Bauer of heeft René Schuurmans net dat streepje voor? Jij mag het zeggen, want de stembussen voor de Brabantse Top 100 zijn vanaf nu geopend. De dj’s van Omroep Brabant geven alvast wat tips. Stemmen maar!

Tot en met 2 juli negen uur ’s avonds kun je stemmen op jouw 10 favoriete nummers van Brabantse bodem. De Top 100 wordt uitgezonden op de Dag van de Zachte G , dinsdag 7 juli. Grote kans dat ‘Brabant’ van Guus Meeuwis op 1 staat. Het officieuze Brabantse volkslied voert al vijf jaar op rij de Top 100 aan. Ook monumenten als Frans Bauer, Corry Konings en Vader Abraham zijn vaste bewoners van de Brabantse Top 100.

Wat zijn favorieten van de dj’s?

Maar er zijn veel meer liedjes die kans maken op een plek in de ultieme Brabantse hitlijst. “Ik wil graag een lans breken voor Bjorn van der Doelen en Leo Alkemade”, zegt Omroep Brabant-dj Koen Wijn. “Leo maakt echt ontzettend mooie liedjes, zoals ‘Van een andere planeet’ over Mathieu van der Poel of ‘Feest voorbij’, de titelsong van de film Champagne’. Koen hoopt ook dat ‘Gaia’ van Valensia in de Top 100 wordt gestemd. “Hij heet eigenlijk Aldous Clarkson en komt uit Waalwijk. Hij heeft het nummer zelf georkestreerd. Een liedje van buitenlandse proporties, bijna on-Nederlands goed. Een onbekende wereldster van Brabantse bodem.”

Mensen moeten hun hart volgen

Maar Koen hoopt vooral dat mensen hun hart volgen. “Iedereen moet uiteindelijk de platen van zijn voorkeur kiezen. Verdiep je in wat er allemaal voor moois van onze bodem komt. Deze lijst straalt in honderd platen uit wie we zijn.” Het Brabantse hart van collega-dj Ronny Balk gaat harder kloppen van ‘Bij ons in Brabant’ van René Schuurmans. “Echt een knaller. Dat liedje dekt honderd procent de lading. Een zin als ‘Hier zijn de mensen gastvrij en iedereen hoort erbij’, dat is voor mij echt Brabant.”

Plek voor nieuwe aanwas

Ronny houdt van frisse, nieuwe aanwas als Flemming en La Fuente. “Ook ‘Forever Yours’ van Nona is een geweldig nummer. Zij heeft een bijna magistrale stem en maakt muziek die mij persoonlijk raakt, ik hoop dat dit voor meer mensen gaat gelden. Internationale sound uit ons prachtige Brabant.” Dj Hubert Mol verwacht niet veel verrassingen in de 2026-editie van de Brabantse Top 100. “Zo zitten de meeste mensen niet in elkaar. Ze kijken naar wat ze kennen. Maar ik vind dat je soms even buiten je bordje friet om ook eens voor een bordje rijst moet gaan.” Enkele onbekende Brabantse sterren lepelt Hubert direct op. “Er is heel veel uit Brabant wat mooi is. Denk aan countryzanger Koen Vael of Erik van Dijsseldonk. Of Aisha en Iris Pennings. We draaien heel veel nummers van overal uit de wereld, maar hoe mooi is het als je eigen, Brabantse nummers kunt laten horen?”

Stemmen op de Brabantse Top 100 kan hier.

Bekijk origineel artikel

MBO-school koopt peperduur pand: ‘Dit is compleet gestoord’

De Helmondse mbo-school ROC Ter Aa heeft vier miljoen euro betaald voor een nieuw pand. Betrokkenen vinden dat veel te veel geld voor een gebouw dat eigenlijk niet geschikt zou zijn voor onderwijs. Daarnaast is de ondernemingsraad (OR) tegen de regels in niet betrokken bij het besluit: “Het is een bizarre gang van zaken.”

Het ROC Ter Aa betaalde vorige zomer bijna vier miljoen euro voor het voormalige gemeentekantoor in het opvallende Boscotondo-complex aan het Frans Joseph van Thielpark in Helmond. Dit pand wordt de komende tijd flink verbouwd om het klaar te maken voor honderden leerlingen.

Van 2 naar 4 miljoen

Opvallend is dat het pand in 2020 nog voor twee miljoen door de gemeente verkocht werd aan ondernemer Winny Hoffmann van de Hoffmann Groep, zo meldde Het Onderwijsblad eerder. Hoffmann verkocht het daarna voor hetzelfde bedrag door aan haar kinderen, die het nu dus voor het dubbele, bijna vier miljoen, aan de mbo-school verkopen.

Ondanks die 2 miljoen winst was de deal voor moeder Winny niet makkelijk, zo vertelde ze vorig jaar tegen het Eindhovens Dagblad: “Ik heb er wel moeite mee gehad om het te verkopen want ik was trots op het pand”, zei ze. Ingeborg Janssen Reinen van het ROC Ter Aa was blij: “Met onze intrek in Boscotondo geven we handen en voeten aan toekomstgericht onderwijs.”

‘Niet geschikt’

Maar niet iedereen is het daarmee eens. In het Onderwijsblad noemde een vastgoedkenner het ‘heel veel geld’ voor een ‘uitgeleefd’ pand. De OR deelt die zorgen en laat aan Omroep Brabant weten dat het pand voor nog eens vier miljoen verbouwd moet worden om het geschikt te maken. Dat komt omdat de ruimtes gebouwd zijn als kantoor. Ze zouden inefficiënt zijn, met veel rondingen en een enorme ovale ruimte direct bij de ingang. Ook is er geen buitenruimte, geen parkeerplaatsen en zou de ventilatie niet voldoen voor het aantal mensen in een school. De OR spreekt van ‘een bizarre gang van zaken’ rond de aankoop van het pand.

‘Geen businessplan’

Dat komt vooral omdat de OR tegen de regels in niet is ingelicht over het proces. De OR heeft wettelijk adviesrecht en het schoolbestuur is verplicht om ze te betrekken bij zo’n grote aankoop, zodat de OR kan controleren of het besluit zorgvuldig is genomen. Maar in plaats daarvan was de aankoop opeens een voldongen feit.

Een woordvoerder van het ROC Ter Aa zegt dat de OR niet om advies is gevraagd omdat er een geheimhoudingsafspraak met de gemeente was. Dat is bijzonder, want volgens de wet kunnen OR’s gewoon worden geïnformeerd, zolang ze de geheimhouding respecteren.

Bestuur en OR

Opvallend is dat de mbo-school en de OR op veel punten een andere lezing van de feiten hebben. Het schoolbestuur gaf eerder in Het Onderwijsblad toe dat er inderdaad, zoals de OR beweerde, geen businessplan was. Maar tegenover Omroep Brabant ontkent een woordvoerder dat nu.

Ook zegt het ROC dat de OR na de aankoop ‘overal actief bij betrokken is en overal akkoord mee gaat’. De OR weerspreekt dat: ze zouden pas ‘heel laat’ betrokken zijn, na het starten van een juridische procedure door een advocaat. Daarnaast uitten ze voortdurend ernstige zorgen. Hun vraag om rapporten die de aankoop zouden rechtvaardigen, werd volgens de OR genegeerd door het schoolbestuur.

Marktontwikkeling

En dan de prijs. Het prijsverschil van twee miljoen verklaart het ROC enerzijds door marktontwikkelingen, anderzijds door de veranderde bestemming van het pand. “Door die wijziging is het pand meer waard geworden”, aldus de instelling. Het pand moet in het voorjaar van 2027 klaar zijn voor gebruik.

Heb je een tip voor de onderzoeksredactie van Omroep Brabant? Mail dan naar [email protected] of bereik ons anoniem via Publeaks.

Bekijk origineel artikel

Reddingswerkers graven zich door puin in Venezuela, internationale hulp onderweg

In Venezuela is een enorme reddingsoperatie gaande na de hevige aardbevingen van vannacht. Tientallen gebouwen zijn ingestort en op beelden is te zien hoe reddingsteams door het puin wroeten op zoek naar overlevenden. Het officiële dodental staat nu op 32, maar de verwachting is dat dit nog flink oploopt. Meer dan 700 mensen raakten gewond. Op X en via een onofficiële website meldden mensen vermisten. Volgens die site is het aantal mensen waar nog geen contact mee is gelegd inmiddels opgelopen tot 8336.

De Amerikaanse geologische dienst USGS schat op basis van wiskundige modellen dat het dodental kan uitkomen tussen de 10.000 en 100.000. Daarbij kijken ze naar de kracht van de beving, de ondergrond en de bevolking en bebouwing in het getroffen gebied. Volgens persbureau AP behoren deze bevingen met een kracht van 7,2 en 7,5 tot de zwaarste in het land in een eeuw tijd.

Hulpverleners van het Rode Kruis zijn al ter plaatse om te helpen bij evacuaties en zoekacties. Een woordvoerder vertelt dat er nog veel onduidelijk is. De teams proberen nu “zicht te krijgen op welke hulpverlening er op welke schaal nodig is, en waar”. Jojanneke Spoor, hoofd humanitaire hulp van CARE Nederland, zegt: “De komende 48 uur zijn cruciaal voor de mensen die door de aardbevingen zijn getroffen. In deze eerste uren gaat het om het redden van levens. Mensen liggen mogelijk nog onder het puin, gewonden hebben dringend medische zorg nodig en duizenden gezinnen kunnen van het ene op het andere moment zonder onderdak, voedsel of schoon water zitten.”

De Venezolaanse regering heeft internationale hulp geaccepteerd en verwacht de komst van buitenlandse reddingsteams om de zoekacties te ondersteunen. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio laat op X weten dat er “onmiddellijk” zoekteams, medische hulpverlening en humanitaire hulp naar Venezuela worden gestuurd. Ook El Salvador stuurt driehonderd reddingswerkers, ambulancemedewerkers en hulpgoederen, schrijft president Nayib Bukele op X.

Het Nederlandse Urban Search and Rescue Team, dat normaal bij zware rampen mensen onder het puin vandaan haalt, zegt nog geen verzoek te hebben gehad om naar Venezuela te gaan. “We monitoren het wel, maar het ligt bij de regering om ons die kant op te sturen.” Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers zijn gevallen, zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken. “We staan klaar om indien nodig consulaire bijstand te verlenen.” De Nederlandse ambassade in hoofdstad Caracas raadt Nederlanders aan een veilige plek te zoeken en uit de buurt te blijven van beschadigde gebouwen. “Zoek buiten open ruimte op”, is het advies. Ook wordt aangeraden familie en vrienden op de hoogte te houden en gas en elektriciteit af te sluiten.

Bekijk origineel artikel

Vijf mensen in isolatie na contact met Franse ebola-patiënt

Vijf mensen die in hetzelfde vliegtuig zaten als een Franse arts bij wie gisteren ebola is vastgesteld, zijn uit voorzorg in isolatie geplaatst. Dat heeft de Franse minister van Gezondheid bekendgemaakt. De arts kwam net terug van een missie in de Democratische Republiek Congo (DRC), waar momenteel een grote uitbraak van de besmettelijke ziekte gaande is.

Deze personen moeten 21 dagen in quarantaine blijven. Hun nationaliteit is niet bekendgemaakt. Ze zaten vlak bij de arts in een Air France-vliegtuig uit de Congolese hoofdstad Kinshasa, dat dinsdag landde op vliegveld Paris-Charles de Gaulle.

De Franse arts werkte in het oosten van Congo voor de hulporganisatie Alima, die noodhulp biedt bij grootschalige gezondheidscrises. De organisatie onderzoekt nu hoe de arts besmet is geraakt. Normaal gesproken moeten hulpverleners volgens het protocol na contact met besmette personen drie weken in quarantaine, maar dat is hier blijkbaar niet gebeurd.

Tijdens de vlucht kreeg de arts hoofdpijn, die steeds erger werd. Daarop schakelde hij de autoriteiten in. Hij is nu opgenomen in het ziekenhuis en verkeert in een stabiele toestand.

De directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Ghebreyesus, zei gisteren in een persconferentie dat er geen reden is voor paniek. In de afgelopen vijftig jaar zijn er minder dan dertig ebola-besmettingen buiten Afrika vastgesteld. Het risico voor andere Europese landen wordt als laag ingeschat.

Het aantal ebola-gevallen in DRC is inmiddels gestegen naar 1118, en het virus heeft al zeker 267 mensen het leven gekost. De werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk nog hoger. Meer dan de helft van de mensen die de ziekte krijgen, overlijdt eraan.

Volgens de WHO waren er niet eerder zoveel besmettingen in de eerste maand van een ebola-uitbraak. De uitbraak werd relatief laat ontdekt, waardoor de autoriteiten achter de feiten aanlopen en het einde voorlopig nog niet in zicht is.

De uitbraak begon ruim een maand geleden in een afgelegen gebied in het oosten van het land. Het gaat om de ebola-variant met de naam Bundibugyo, naar het stadje in Uganda waar het virus bijna twintig jaar geleden voor het eerst werd ontdekt.

Ghebreyesus benadrukte gisteren dat hulpverleners ter plaatse onder risicovolle omstandigheden werken, waarbij ze soms worden bedreigd. Er is veel wantrouwen onder Congolezen over het virus. Afgelopen maand zijn er ook ziekenhuizen bestormd waar ebola-patiënten verbleven.

Infectiologen in het crisisgebied werken hard aan een vaccin voor deze zeldzame variant, maar het kan nog maanden duren voordat dat klaar is.

Ebola is een besmettelijk virus dat het immuunsysteem aantast. Volgens de WHO kunnen drie virussen grote ebola-uitbraken veroorzaken: het Ebola-virus, het Sudan-virus en het Bundibugyo-virus. Het gemiddelde sterftepercentage ligt rond de 50 procent. Snelle, intensieve zorg kan de overlevingskansen vergroten.

Alleen voor het Ebola-virus bestaan goedgekeurde vaccins en behandelingen; voor de dodelijke Bundibugyo-variant nog niet. Mensen raken besmet door contact met lichaamsvloeistoffen en bloed van een besmet persoon. Het virus blijft, ook nadat iemand is overleden, nog dagenlang actief in het lichaam. Daarom worden de lichamen van overleden ebola-patiënten niet vrijgegeven.

Bekijk origineel artikel