Daniek Hengeveld schrijft geschiedenis bij NK tijdrijden

Daniek Hengeveld heeft voor een enorme verrassing gezorgd door het Nederlands kampioenschap tijdrijden te winnen. De 23-jarige renster van Visma-Lease a Bike was op het 36 kilometer lange parcours in de Achterhoek haar ploeggenoten Femke de Vries (twee seconden langzamer) en Lieke Nooijen (zestien seconden) te snel af. De mannen zijn nog bezig, maar pas na een reeks prominente afmeldingen. Voor Hengeveld, die zich in 2023 liet opmerken met een lange solo in haar lievelingskoers Parijs-Roubaix en ook als achtervolgster op de baan haar mannetje staat, is het haar derde profzege. Loes Adegeest (Lidl-Trek) bleef drie tienden verwijderd van het brons. Titelverdedigster Mischa Bredewold eindigde dit keer als achtste op ruim 51 seconden.

Het kwik in de Achterhoek liep vandaag op tot boven de 35 graden. Om de ergste hittepiek te vermijden besloot de organisatie om de rensters en renners iets later te laten starten. Zowel de mannen als de vrouwen moesten twee ronden van zo’n 18 kilometer afleggen door de weilanden tussen Laren en Harfsen, twee kleine plaatsen in de buurt van Lochem. Eigenlijk zou het NK in 2025 op dat parcours plaatsvinden, maar toen zette de lokale driehoek daar een streep door vanwege de landelijke druk op het politiekorps vanwege de NAVO-top.

Ook al ontbraken Demi Vollering en Anna van der Breggen, de nummers twee en drie van het afgelopen WK, de startlijst bij de vrouwen was sterk. Zo trotseerden tweevoudig kampioene Riejanne Markus, ploeggenote Loes Adegeest (in aanloop naar dit NK begeleid door de tijdritspecialiste pur sang Ellen van Dijk) en titelverdedigster Bredewold de hitte. Hengeveld was vanaf het tweede meetpunt op 13 kilometer veruit de snelste, maar bij het laatste tussenpunt had De Vries – die de laatste weken in de Giro en de Ronde van Zwitserland een ijzersterke indruk maakte – het gat van zo’n 15 seconden opeens gedicht. In de laatste vijf kilometer was Hengeveld echter toch weer twee seconden sneller.

Nooijen maakte het Visma-feestje compleet, al kwam Adegeest nog heel dicht bij het podium. Ze was uiteindelijk slechts 28 honderdsten langzamer dan Nooijen. Riejanne Markus werd zesde op 45 seconden van Hengeveld, Bredewold achtste op ruim 51 tellen. Bij de vrouwen was het gehele podium geelzwart, bij de mannen schitteren die kleuren in afwezigheid. Oud-kampioen Wilco Kelderman, Bart Lemmen en Menno Huising (allen Visma-Lease a Bike) meldden zich namelijk op het laatste moment af, net als Maikel Zijlaard (Tudor) en Tim Marsman (Alpecin-Premier Tech). Tweevoudig kampioen Daan Hoole liet dinsdag al weten zijn titel niet te verdedigen wegens ziekte. Dylan van Baarle, Sjoerd Bax en Huub Artz – die volgende week namens Lotto-Intermarché debuteert in de Tour de France – zijn de overgebleven favorieten.

Bekijk origineel artikel

Van klusser tot international: Joppe combineert tophockey met eigen bedrijf

Joppe Wolbert (21) uit Den Bosch hoopt de komende jaren een grote naam bij de OranjeHockey Heren te worden. Als kersverse debutant voelt hij zich nu nog een kleine jongen tussen de sterren. De verdediger van HC ’s-Hertogenbosch wil naast een topsportcarrière ook zijn eigen klusbedrijf laten groeien. “Ik vraag me weleens af waar ik de tijd vandaan haal.”

In de jeugd stond hij bekend als een groot talent, maar niet als een supertalent waarvan iedereen zeker wist dat hij het zou redden. Zelf had hij er altijd vertrouwen in dat hij het eerste team zou halen. “Dat het gelukt is, komt voor een groot deel door mijn mentaliteit. Ik werk hard voor het team en als verdediger ben ik een taaie. Het gaat om gasgeven en met volle overtuiging iets doen.”

In april van dit jaar maakte hij zijn debuut voor Oranje tegen België, maar dat was geen officiële interland. Afgelopen weekend debuteerde hij wél officieel in de FIH Pro League. “Ik bleef rustig, want ik wist dat het een keer ging gebeuren. Ook fijn dat er minder druk op stond dan bij een wedstrijd op een eindronde. Als debutant wordt er nog niet al teveel van je verwacht, een fout maken kan.”

Nederland speelde vier interlands in ruim een week in Rotterdam, deze week speelt het vier wedstrijden in België tegen het gastland en Australië. “Het is aanpoten, het niveau ligt hoger dan ik gewend ben. En dan komt dit warme weer erbij. Ik zie het als een geweldige kans om ervaring op te doen. Hoe vaker ik het doe, hoe meer ik eraan gewend raak. Uiteindelijk wil ik een vaste waarde worden, al besef ik dat dat binnen één of twee jaar een flinke uitdaging is.”

Na Oranje meldt hij zich volgende week bij Jong Oranje. Vanaf 2 augustus volgt een korte vakantie om zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen. HC ’s-Hertogenbosch is ambitieus: er moet de komende jaren weer een kampioensfeest komen. De laatste keer was in 2001, toen Wolbert nog niet eens geboren was. “Er staat een goede groep met een aantal versterkingen en vanuit de jeugd komen talenten door. We willen het hoogst haalbare pakken.”

Naast hockey heeft Wolbert een eigen klusbedrijf, dat hij dit jaar startte net voordat hij mee mocht trainen bij de nationale ploeg. “De hele dag achter een laptop zitten is niks voor mij, ik werk graag met mijn handen. Een bedrijf is wel lastig combineren met tophockey, want ik heb vaak maar een dag om voor mezelf te werken. Ik richt me vooral op maatwerk, dingen die je niet in de winkel kunt kopen. Ja, teamgenoten weten me te vinden haha.”

Voor klussen werkt hij regelmatig samen met ploeggenoot Pepijn Reyenga. “Leuk om met hem samen te werken en iets voor elkaar te krijgen. In de toekomst is het mijn doel om mensen in dienst te hebben. Het geeft me energie om dingen zelf te maken, maar als ik weg ben met de nationale ploeg kan er toch worden doorgewerkt.”

Bekijk origineel artikel

NEC begint een compleet nieuw tijdperk: ‘Helemaal anders dan we gewend zijn’

Terwijl de voetbalwereld nog helemaal in de ban is van het WK, stond de selectie van NEC vandaag voor het eerst op het trainingsveld. De Nijmegenaren zijn vroeg begonnen aan de voorbereiding op het seizoen, omdat begin augustus het eerste duel in de voorronde van de Champions League op het programma staat. “Ik denk dat het een totaal ander jaar wordt”, vermoedt trainer Dick Schreuder, die zijn ploeg vorig seizoen verrassend naar de derde plaats in de eredivisie leidde.

Het aantrekkelijke, aanvallende voetbal en de kwalificatie voor de voorronde van de Champions League zorgden voor verraste blikken in de voetbalwereld, en voor een enorm feest in Nijmegen. Maar het maakt de aanloop naar het nieuwe seizoen ook intensiever, want begin augustus staat de derde voorronde van de Champions League op het programma. “Andere clubs zijn ook al begonnen met de voorbereiding, maar hier gaat het om allerlei dingen die we als club niet gewend zijn. Dat is een enorme uitdaging voor ons als trainersstaf”, geeft Schreuder de nieuwe werkelijkheid weer.

Bekijk origineel artikel

Youssef El Kachati vertrekt na één seizoen bij NEC

Na één seizoen bij NEC vertrekt Youssef El Kachati. De aanvaller heeft gekozen voor een nieuw avontuur en maakte dat zelf op zijn social media bekend. Hij stapt naar verluidt over naar Stade de Reims in Frankrijk. El Kachati kwam een jaar geleden van Telstar over, maar moest in Nijmegen vooral met invalbeurten genoegen nemen. NEC en de Franse club hebben de transfer nog niet bevestigd.

Bekijk origineel artikel

NEC legt drie nieuwe spelers vast, waaronder Kaj Sierhuis

NEC heeft de afgelopen dagen drie nieuwe spelers vastgelegd, van wie er vandaag twee op het veld stonden bij de eerste training: spits Kaj Sierhuis en verdediger Tobias Storm. Perr Schuurs, de derde versterking, ontbrak nog. De verdediger is herstellende van een langdurige blessure. “We weten dat hij er voorlopig nog niet bij is. Hij volgt een ander traject. We gaan kijken hoe het gaat”, geeft Schreuder aan.

Sierhuis (28) stond met een grote grijns op het veld. De aanvaller kwam transfervrij over van Fortuna Sittard, waar hij zich vorig jaar bij veel andere clubs in de kijker speelde. Dat NEC zich kwalificeerde voor de voorronde van de Champions League speelde een rol om in Nederland te blijven, want het buitenland lonkte weldegelijk. “We hadden nog een droom om naar het buitenland te gaan. Daar stonden we absoluut voor open, maar na het afwegen van alle opties was de conclusie dat dit de beste stap is om te maken”, legt Sierhuis zijn keuze uit. “Ik ben blij om hier te zijn. Het was een hectische periode, ik had veel opties. Er ligt hier een mooie, sportieve uitdaging, gecombineerd met Europees voetbal. En de trainer en club staan voor super aanvallend voetbal.”

Sierhuis is zich bewust dat de voetbalwereld momenteel alleen maar met het WK bezig is. “Best een bizarre gewaarwording. Wij moeten de knop omzetten om zo goed mogelijk aan het seizoen te beginnen. Nachtrust is essentieel. Zelfs Nederland – Tunesië ’s nachts om 1 uur zal lastig worden.”

Bekijk origineel artikel

Lamens laatste Nederlandse die strandt in Wimbledon-kwalificaties

De laatste Nederlandse hoop in de kwalificaties van Wimbledon is vervlogen. Suzan Lamens verloor gisteren in de derde ronde van de kwalificaties. Eerder dit toernooi werden al Anouk Koevermans en Arantxa Rus in de eerste ronde uitgeschakeld. Ook de heren Max Houkes en Guy den Ouden verloren hun openingspartij.

Lamens kreeg het aan de stok met Pridankina, de nummer 206 van de wereldranglijst. In de eerste set kreeg Lamens welgeteld één breakpoint, maar die wist ze niet te verzilveren. De Russin sloeg op haar eerste breakpoint bij een 6-5 stand genadeloos toe. Lamens, zelf nummer 129, knokte zich terug door meteen haar tegenstanders servicegame te winnen aan het begin van de tweede set, en pakte daarmee de set.

In de derde set gaf ze haar eigen servicegame weg. Ze wist nog wel terug te breken, maar moest daarna opnieuw haar opslagbeurt inleveren. Op een 5-3 voorsprong maakte Pridankina er met haar eerste matchpoint een einde aan.

Bekijk origineel artikel

Lazio moet dikke boete betalen voor dumpen zwangere Göthberg

De Italiaanse voetbalclub Lazio moet de Zweedse Maja Göthberg een schadevergoeding van bijna 69.000 euro betalen. Het sporttribunaal CAS heeft haar in het gelijk gesteld in een langlopende rechtszaak over zwangerschapsbescherming in het vrouwenvoetbal.

Volgens spelersvakbond FIFPRO is dit een baanbrekende uitspraak. Juridisch directeur Alexandra Gomez Bruinewoud zegt: “Deze uitspraak bevestigt dat clubs niet zomaar een arbeidsrelatie kunnen stoppen zodra ze horen dat een speelster zwanger is. Zelfs als het contract nog niet helemaal rond is.”

Het begon allemaal in 2024, toen Göthberg en Lazio onderhandelden over een nieuw contract. Er werd niks getekend, maar beide partijen gaven aan dat ze het eens waren over de belangrijkste voorwaarden. Toen werd de Zweedse zwanger. Hoewel ze de club niet hoefde te vertellen, deed ze dat toch. Lazio trok zich daarop terug uit de onderhandelingen en beweerde dat Göthberg niet meer voor de club wilde spelen.

Later kwam Göthberg erachter dat Lazio haar zwangerschap met andere speelsters had gedeeld, zonder haar toestemming. Hoewel er geen getekend contract was, oordeelde het CAS dat WhatsApp-berichten genoeg bewijs waren dat er een arbeidsrelatie bestond en dat er over de zwangerschap was gecommuniceerd. Lazio ontkende dat eerst, maar dat speelde een belangrijke rol in de uitspraak.

Göthberg reageert opgelost in een verklaring: “Deze zaak ging nooit alleen over voetbal: het ging erom dat ik eerlijk en met respect behandeld had moeten worden op een belangrijk moment in mijn leven. Dit geeft een signaal dat zwangerschap nooit als een probleem mag worden gezien, of als reden om een speler kansen te ontnemen.”

Na haar gedwongen vertrek vond de 28-jarige Göthberg geen nieuwe club en is inmiddels gestopt met voetbal.

Bekijk origineel artikel

Met Lars krijgt Brabant eindelijk weer een motorrijder in de Dakar Rally

Na jarenlang aan de top van het strandracen te hebben gestaan en de hele wereld over te zijn gereisd, heeft Lars van Berkel uit Veghel een belangrijke beslissing genomen. De 32-jarige motorcrosser richt zich in 2027 volledig op de Dakar Rally. Daarmee heeft Brabant voor het eerst in lange tijd weer een motorrijder met serieuze ambities in de zwaarste rally ter wereld. Zijn doel? “Ik wil heel graag de volgende Nederlandse etappewinnaar worden.”

Van Berkel werkt aan een Dakar-programma met het Veghelse Bas World KTM Rally Team, een van de meest succesvolle privéteams in de rallysport. Dit team heeft de afgelopen jaren meerdere talenten begeleid die later doorstroomden naar fabrieksteams. Voor Van Berkel voelt deze overstap als een logische volgende stap in zijn carrière.

De Veghelaar behoort al jaren tot de beste strandracers van Europa, reed Grand Prix-wedstrijden in het motorcross en maakte naam met avonturen in onder andere Canada, de Verenigde Staten en Argentinië. Ook buiten de motorsport zoekt hij graag de grenzen op met marathons en ultramarathons. “Het kriebelde al jaren”, vertelt hij. “Ik heb veel bereikt in het strandracen, maar ik wilde altijd nog een keer een stap maken. Dakar is het hoogste wat je kunt bereiken in de rallysport. Ik wil later niet terugkijken en denken: die kans heb ik nooit gepakt.”

Een belangrijke rol in die beslissing speelde Dakar-veteraan Frans Verhoeven. De Tilburger geldt als een van de succesvolste Nederlandse motorrijders ooit in de Dakar Rally. Tussen 2005 en 2017 reed hij twaalf keer de rally, won vijf etappes en eindigde meerdere keren in de top tien van het algemeen klassement. Tegenwoordig is hij een goede vriend, mentor en adviseur van Van Berkel. De twee trekken veel met elkaar op en spreken elkaar meerdere keren per week. “Na mij en Hans Vogels hebben we eigenlijk geen Brabantse motorrijder meer gehad die echt voor resultaten kon gaan”, zegt Verhoeven. “Het werd tijd dat er weer iemand opstond. Lars heeft bijna alles wat je nodig hebt om een goede rallyrijder te worden.”

Volgens Verhoeven beschikt Van Berkel over een unieke combinatie van fysieke kwaliteiten, wedstrijdervaring en mentale weerbaarheid. “Hij is gewend aan lange wedstrijden, kan zijn krachten goed verdelen en heeft een enorme conditie. Lars is een echte endurance-atleet. Het enige wat hij nog verder moet ontwikkelen is het technische gedeelte, maar daar kunnen wij hem bij helpen.” Dat vertrouwen gaat ver; Verhoeven denkt zelfs dat Van Berkel relatief snel competitief kan zijn in de rallywereld. “Ik wil geen onrealistische verwachtingen scheppen, maar een plaats in de top twintig moet hij kunnen ambiëren.”

Dat vertrouwen wordt gedeeld door het BAS Dakar World KTM Rally Team. Tijdens gesprekken met teambaas Bart van der Velden kreeg Van Berkel het advies om niet langer te wachten. “Als je het wilt doen, moet je het nu doen”, kreeg hij te horen. Voordat Van Berkel daadwerkelijk aan de start van de Dakar Rally verschijnt, staat eerst een rally in Marokko op het programma. Daar wil hij ervaring opdoen met navigeren, roadbooks en het specifieke ritme van een woestijnrally.

Over concrete resultaten wil hij zelf nog niet praten. Maar één ding staat vast: hij reist niet naar Saudi-Arabië om alleen maar uit te rijden. “Ik ga niet met de olympische gedachte dat meedoen belangrijker is dan winnen”, vertelt Van Berkel. “Natuurlijk moet je realistisch zijn, want de toppers zijn fabrieksrijders met jaren ervaring. Maar ik wil presteren en mijn droom is om ooit een Dakar-etappe te winnen.” De Dakar Rally wordt in 2027 gereden van 1 tot en met 15 januari.

Bekijk origineel artikel