Hittegolf op de werkvloer: zo houden we het hoofd koel
“Vrijdag wordt het zo warm, daarover heb ik met mijn baas overlegd dat we helemaal niet werken. Dat is niet haalbaar, het is echt te warm”, zegt een hovenier in de brandende zon terwijl hij een nieuw plein bij een basisschool aanlegt. Een deel van werkend Nederland zucht onder de hitte vandaag. Dat geldt vooral mensen die buiten werken, maar ook in de kantoortuin met airco is het oppassen.
Werknemers op bouwplaatsen, in de groenvoorziening en in de bezorging ontkomen niet aan de hitte. Hovenier Van Der Heijden is in Bleiswijk bezig met het aanleggen van het schoolplein. Zij nemen veel voorzorgsmaatregelen, waaronder grote flessen water en meer dan genoeg pauzes. “Je moet goed voor jezelf zorgen”, zegt een werknemer op de graafmachine. Zijn collega vult aan: “Het hoort bij het vak. Soms is het doorbuffelen, tanden op elkaar en doorgaan.”
Ook op de bouwplaats van een nieuw gebouw van waterbedrijf Vitens in Driel wordt er rekening gehouden met de hoge temperatuur. Waar het gebouw moet komen is nu nog een open veld, er is geen schaduw. De werkdag is op de brandende hitte aangepast, zegt Gerard Roseboom, hoofd uitvoering van Duravermeer. Vanaf 25 graden zijn er voor de werknemers sowieso extra drinkpauzes, in de keet staat een airco om af te koelen en boven de 30 graden worden de werktijden aangepast. Iets vroeger beginnen en stoppen uiterlijk om één uur in de middag, is de komende dagen hun ritme. Roseboom: “Daarna wordt de temperatuur in de bouwput zodanig warm dat het niet verantwoord is om fatsoenlijk te kunnen werken.” Een bouwer staat bovenaan de werkput. “Hier staat nog een beetje een briesje, maar beneden is het andere kost. Daar is het warm ja.” Hij kan nog goed tegen de hitte, maar ziet dat collega’s het zwaar hebben.
Als er speciale weersomstandigheden zijn kunnen werkgevers bij uitkeringsinstantie UWV een loonvergoeding aanvragen. Dat is een regeling rond ‘onwerkbaar weer’ en werd aan het begin van dit jaar door veel werkgevers aangevraagd. Toen waren de kou en sneeuwval oorzaak. Afgelopen week klopten vooral bedrijven in de bouw aan bij het UWV. Sinds 18 juni heeft de instantie van 59 werkgevers verzoeken ontvangen voor 784 werknemers. Het grootste deel daarvan is toegezegd.
Ook bij Picnic worden maatregelen genomen om bezorgers te beschermen in de hitte. Dan gaat het onder andere om extra pauzes, extra tijd voor een bezorging. Bezorgers krijgen een pet, bidon en zonnebrandcrème mee op hun routes. Ook zijn er minder bezorgingen op het heetste moment van de dag. Een bezorger van Picnic in Gouda ziet vandaag niet op tegen z’n routes. “Je hoeft je niet te haasten, het kan rustig.” Doe het rustig aan, neem iets meer tijd en gun jezelf wat ruimte.
Per cao verschilt het waar werkgevers rekening mee moeten houden in de hitte. Zo zijn dakdekkers verplicht hun werknemers UV-werende kleding te geven, zegt Redmer van Wijngaarden, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij ArboNed. De hitte heeft niet alleen op mensen die buiten werken effect, ook als je in een kantoor werkt kan je het warm hebben. Daar is het vaak beter qua temperatuur, maar pas wel op voor uitdroging. “De airco onttrekt vocht en daardoor wordt de lucht droger. Zorg dat je genoeg drinkt en luchtige kleding draagt.” Bij deelkantoor Mindspace in Utrecht zoekt een thuiswerker de koelte op. “De woonkamer is heel warm vandaag, hier is het lekker fris.”
Volgens vakbond De Unie, die onder andere personeel van banken en ASML vertegenwoordigt, is het klimaat bij kantoren over het algemeen goed geregeld. Zij krijgen geen klachten binnen van leden die in een te warm kantoor werken. De hitte kan ervoor zorgen dat mensen tijdens het werk minder scherp zijn, zegt bedrijfsarts Van Wijngaarden: “Doe het rustig aan, neem iets meer tijd en gun jezelf wat ruimte.”
Spreek je geen Duits? Dan mag je in dit meer mogelijk niet zwemmen
In de Google-reviews van de zwemplek regent het boze reacties. “Mijn vriend en zijn familie mochten niet zwemmen omdat ze geen Duits spraken. Ik schaam me voor mijn stad”, en “Pure discriminatie!” Het meer houdt er sinds kort strenge regels op na. Als bij de ingang blijkt dat er moeilijk met een bezoeker in het Duits te communiceren is, wordt bekeken of die persoon naar binnen mag. Een aantal bezoekers zou al zijn geweigerd.
De regels werden volgens Duitse media ingevoerd nadat beheerder en badmeester Mathias Nobel naar eigen zeggen een peuter uit diep water moest redden. Het meer, de Heidesee, is een voormalige mijn die later met water werd gevuld en op sommige plekken tot 13 meter diep is. “Dat is gewoonweg gevaarlijk”, vertelde Nobel aan persbureau dpa. “We moeten ervoor zorgen dat bezoekers onze zwemregels begrijpen.”
Volgens Nobel moeten bezoekers niet alleen de regels kunnen lezen, maar ook aanwijzingen van badmeesters kunnen opvolgen. Ook zegt hij dat zijn personeel al zwaar wordt belast en niet steeds de regels via vertaalapps kan uitleggen. De maatregel levert veel kritiek op. Volgens de Britse krant The Guardian onderzoekt het Duitse antidiscriminatiebureau de zaak en zijn juridische stappen niet uitgesloten. Zo zei een woordvoerder: “Stel je voor hoeveel ophef er zou zijn als Duitstalige reizigers op Mallorca hun kennis van het Spaans of Catalaans, of Arabisch aan de Rode Zee, zouden moeten bewijzen voordat ze mogen zwemmen?”
Ook de gemeente Halle wil dat de maatregel wordt ingetrokken. Volgens een woordvoerder is het meer een openbare plek en mogen de regels niet hele groepen mensen uitsluiten. “Elke actie die als xenofoob zou kunnen worden ervaren, zou de reputatie van de stad kunnen schaden.” Na alle ophef kwam de zwemplek met een verklaring op de eigen website. Daarin staat dat er geen nieuwe regel is ingevoerd, maar dat bestaande veiligheidsregels strenger worden gehandhaafd. Het gaat er volgens hen niet om of bezoekers wel of niet Duits spreken, maar simpelweg of ze de veiligheidsinstructies wel kunnen volgen.
Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws
Gijs (29) stond kanker te slim af en stapt nu de ring in voor een goed doel: “Ik wil weer winnen”
Opgeven is geen optie voor de 29-jarige Gijs Schellekens uit Schijndel. Op zijn vijftiende kreeg hij te horen dat hij kanker had. Hij overwon de ziekte en kreeg het vertrouwen in zijn eigen lichaam weer terug. Inmiddels is hij de strijd weer aangegaan, maar nu stapt hij de ring in als kickbokser voor het goede doel.
“Het eerste gevecht heb ik al gewonnen, nu wil ik het in de ring afmaken.”
Zo’n vier keer per week trekt Gijs zijn kickbokshandschoenen aan. Al sinds december traint hij hard om in augustus de ring in te gaan tijdens Fight Cancer Night in Boerdonk. “De naam zegt het eigenlijk al. We vechten tegen elkaar om geld op te halen voor onderzoeken naar kanker. Ik hoop met mijn deelname dat niemand deze erge rollercoaster meer hoeft mee te maken.”
Ondanks dat er geen wereldtitel op het spel gaat, gaat het er toch hard aan toe. “De tweede training werd ik bijna knock-out geslagen. Al snel merkte ik dat het echt hardcore is. Je moet hard trainen om de ring in te kunnen stappen. In het begin hield ik het nauwelijks vol, maar je merkt dat het steeds beter gaat.”
Dat doorzetten heeft hij al eerder moeten doen. Op zijn vijftiende kreeg Gijs te horen dat hij in zijn linker bovenbeen een kwaadaardige sarcoom had – een zeldzame vorm van kanker die ontstaat in spieren, vet, zenuwen, bloedvaten of botten. “Ze zeiden eerst dat het een vetbultje was. Een half jaar later bleek het toch een tumor te zijn.”
“Toen ze zeiden dat het zeer kwaadaardig was, had ik echt het gevoel dat het zomaar eens gebeurd kon zijn,” herinnert hij zich nog goed. De tumor zat om een spier en bloedvat heen. “Gelukkig is die daar niet ingeschoten. Mijn geluk is geweest dat ik geen uitzaaiingen heb gehad.” Er volgden 25 bestralingen en een zware operatie, waardoor hij opnieuw moest leren lopen.
“Je raakt het vertrouwen in je eigen lichaam kwijt,” vertelt hij. “Ik werd er heel onzeker van en heb daardoor ook een dwangneurose ontwikkeld. Ik dacht dan, als ik dit drie keer doe, dan komt de kanker ook niet terug.” Het was een donkere periode voor Gijs en zijn omgeving. Al waren er ook positieve dingen. “Zoals Johan Cruijff zegt: ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’. Het brengt mensen wel bij elkaar. En in het ziekenhuis hebben ze me altijd het gevoel gegeven dat ik thuiskwam en dat ik niet ziek was. Ik had gewoon iets dat niet hoorde. Ik krijg daar nog steeds kippenvel van.”
Inmiddels is hij weer helemaal gezond en wil hij iets terugdoen. Zo kwam de stratenmaker van beroep terecht bij Fight Cancer Night. “Ik ben eigenlijk helemaal geen vechtersbaas,” lacht Gijs. “Eerst kwam hij af en toe echt blauw thuis,” vult zijn vriendin Anne hem aan. De spanning begint ook bij haar te stijgen, nu het gevecht eraan zit te komen. “Maar ik vind het vooral heel knap dat hij meedoet. Het is voor hem denk ik wel een extra verwerking.”
Of Bullseye Gido, zoals zijn bijnaam is in de ring, op vrijdag 21 augustus 2026 onder het toeziend oog van zo’n drieduizend toeschouwers gaat winnen, is nog de vraag. “Het eerste gevecht heb ik al gewonnen, nu wil ik het in de ring afmaken.”
Wil je hem een steuntje in de rug geven? Dat kan via deze pagina.
Hittegolf in Brabant: Markten korter, scholen passen toetsen aan en paarden krijgen parasols
Het wordt een snikhete woensdag in Brabant, met temperaturen die kunnen oplopen tot dik in de 30 graden. Vanaf twaalf uur ’s middags geldt er code oranje vanwege de extreme hitte. In dit liveblog houden we je op de hoogte van alles wat met de hitte te maken heeft.
Markten aangepast door hitte
Door de aanhoudende hitte worden markten de komende dagen ingekort. De kramen worden eerder afgebroken en sommige verkopers blijven helemaal weg. In Oisterwijk staan de kramen donderdag aan de schaduwzijde van het centrale plein De Lind. “Veel marktlui hebben afgemeld, dus je wekelijkse rondje markt is ook de helft korter”, laat de gemeente weten. Op de markt in Moergestel staat vrijdag alleen een kaasboer; de andere verkopers blijven thuis. In Den Bosch duren de wijkmarkten donderdag tot 12.00 uur, en mogelijk zijn niet alle kramen aanwezig. De markten op vrijdag gaan niet door. In Zevenbergen (gemeente Moerdijk) eindigt de markt donderdag rond 13.00 uur.
Zwemmen en afkoelen
Heb je zin in een avondplons? Spring dan niet zomaar overal in het water. Zwemmen in vaargeulen, rivieren en bij bruggen kan gevaarlijk zijn. Bekijk hier waar je veilig een duik kunt nemen. Bij wooncomplex Eikenburg aan de Aalsterweg in Eindhoven hebben bewoners last van hittestress; de temperatuur loopt er op tot meer dan 50 graden. Onze verslaggever ging langs bij Maartje, die het niet meer uithoudt in de hitte.
Scholen passen toetsen aan
Op het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch zijn meerdere toetsen in leerjaar 1 tot en met 4 afgelast door de extreme hitte. In klas 5 gaan de toetsen wel door in ruimtes met airco. De school laat in een brief weten dat de temperatuur in sommige lokalen ‘verre van optimaal’ is. De afgelaste toetsen kunnen scholieren volgende week inhalen, als de temperaturen gunstiger zijn.
Eten tijdens de hitte
Het is warm – heel erg warm. Je hebt misschien geen zin om uitgebreid te dineren of uren in de keuken te staan. Tv-kok Danny Jansen uit Raamsdonksveer heeft het ideale gerecht voor dit weer. Hier kun je de recepten bekijken. Ook de kar van Zeevis enzo blijft de komende dagen gesloten om de kwaliteit van de vis te garanderen. De kar staat niet op de vaste plekken in Valkenswaard, Waalre, Maarheeze en Dommelen. “Volgende week staan we er weer met een glimlach en super verse vis voor jullie”, laten ze weten. Een cafetaria in Valkenswaard meldt op Facebook: “Vanwege de uitzonderlijke hitte zijn we woensdag, donderdag en vrijdag gesloten.” Werken boven een hete frituurpan vraagt te veel van het team, dus nemen ze even rust.
Paarden hebben het ook warm
Ook de paarden in Sint-Oedenrode hebben last van de hitte. “Wij zijn net een verzorgingshuis”, zegt Daniëlle Aarts van Paardenrusthuis Klavertje 4. “Onze paarden hebben net als oude mensen meer last van de hitte.” Bij Klavertje 4 genieten zo’n 100 paarden van hun oude dag. De oudsten zijn al over de 30, in mensenjaren bijna 100. De meeste paarden staan in de wei en kunnen zelf kiezen of ze buiten blijven of de stal opzoeken. “Ze zijn wel allemaal wat chagrijniger door de hitte”, legt Marcel Aarts uit. “Nou, mijn lontje is ook korter met deze temperatuur, hoor”, lacht Daniëlle. De alleroudste paarden zijn vanochtend buiten geweest, maar moesten om elf uur naar binnen. In hun stal staat een grote ventilator die een flinke bries geeft. “Ik denk dat ik vandaag maar langer in de stal blijf werken”, besluit Daniëlle.
Andere hitte-updates
In Den Bosch is het ook heet; jongeren zoeken verkoeling in de Dommel, waar ze vanaf de brug het water inspringen. Boeren met vee of gewassen hebben een flinke opgave om het hoofd koel te houden. Erik Martens van de ZLTO legt uit hoe zij daarmee omgaan. Woensdag en donderdag kunnen mensen inkopen doen tot twaalf uur ’s middags. Of de markt zaterdag doorgaat, wordt later besloten. De luchtkwaliteit in het zuiden van het land is woensdag en donderdag slecht door smog, waarschuwt het RIVM. Smog ontstaat op zonnige dagen met weinig wind en kan leiden tot hoesten, kortademigheid en verergering van astma. Meer weten over smog? Klik hier.
Benieuwd wat jullie doen op deze warme dag? Stuur foto’s naar [email protected] De werkzaamheden op de A2 tussen Vught en Best dit weekend gaan niet door. “Het is te warm voor medewerkers en we kunnen de kwaliteit van het asfalt niet garanderen”, zegt Rijkswaterstaat. Wanneer de werkzaamheden wel plaatsvinden, is nog onbekend. Ad Ballon annuleert alle ballonvaarten tot en met zaterdagavond. “Veiligheid staat voorop”, laat het bedrijf uit Galder weten. In Eindhoven is de hittekracht vanmiddag opgelopen tot 10, het hoogste niveau ooit. Volgens het KNMI duurde dat maar tien minuten, maar ook hittekracht 9 is uitzonderlijk. De werkzaamheden op de A50 tussen Wijchen en Oss gaan gewoon door, net als op de A67. Het schap met zwembadjes bij de Action in Waalwijk is woensdag helemaal leeg. Het buitenzwembad in Valkenswaard gaat donderdag en vrijdag eerder dicht vanwege een tekort aan toezichthouders. Ook de werkzaamheden op de A27 dit weekend gaan niet door. Het is nog rustig bij Strandpark Aquabest. Bij de milieustraat in Acht werkt Cure Afvalbeheer met een hitteprotocol. De gemeente Vught strooit preventief zout om het asfalt te koelen. Op de Angelaschool in Boxtel wordt een waterpistoolgevecht gehouden. Bij slachterij Vion in Boxtel geldt een hitteprotocol en wordt maar één shift gedraaid. Safaripark Beekse Bergen geeft de dieren verkoeling met water en ijsjes. Susan uit Kruisland gebruikt lakens voor de ramen voor meer koelte in huis. De Efteling zet extra parasols neer en geeft medewerkers meer pauzes. Bij het evenement Bij Ons in Brabant in het Philips Stadion mogen bezoekers lege flesjes meenemen. Attractiepark DippieDoe in Best heeft schoolreisjes verplaatst. Meerdere sportevenementen, zoals de Halve Marathon van Roosendaal, zijn afgelast. Frank verkoopt gewoon sokken en dekbedden op de markt: “Handel is handel, hè?” Gestrande weggebruikers worden snel naar een veilige locatie gebracht. Code oranje geldt vanaf twaalf uur en is al de twaalfde keer dit jaar, een record.
Zwembaden dicht door warmte: “Open blijven onverantwoord”
Het was een bericht dat je met deze temperaturen niet zou verwachten. Toch meldde zwembad Het Van Maanenbad eergisteren op Instagram dat het gisteren niet open zou gaan voor bezoekers. Het enige buitenbad van Rotterdam heeft een tekort aan medewerkers om naast de geplande zwemlessen toezicht te houden op recreanten. “We snappen dat dit geen leuk nieuws is voor bezoekers, maar we hebben van alles geprobeerd om extra mensen te regelen. Helaas is het niet gelukt, waardoor we hebben besloten gisteren dicht te blijven,” zegt Hans Timmerman tegen RTL Nieuws.
Volgens de directeur van Sportfondsenbaden in Rotterdam wordt het probleem groter gemaakt dan het is. “Van de tien dagen per jaar die we extra of langer open kunnen vanwege het warme weer lukt het ons bijna altijd om extra mensen te regelen. Alleen gisteren even niet omdat er op woensdagmiddag andere activiteiten zijn.” Voor het zwembad is het een uitzonderlijke situatie. “In de zomervakantie zijn we juist langer en vaker open bij deze temperaturen. Maar zover is het nog niet, dus hebben we een ander rooster met andere openingstijden. Daarom hebben we keuzes moeten maken. In overleg met de gemeente hebben we ervoor gekozen om juist de zwemlessen vandaag door te laten gaan.”
Aan de andere kant doet het zwembad er alles aan om extra mensen te vinden, maar dat valt niet mee. “Je moet een beetje zwembadgek zijn wil je dit doen, zeg ik altijd. Je hebt een EHBO-, lifeguard- en alle zwemdiploma’s nodig, inclusief zwemvaardigheid en reddingszwemmen. Door te investeren in opleidingen hopen we juist extra badmeesters en -juffrouwen aan te nemen.”
In deze video zie je dat de hittegolf zo hevig is dat apps spreken van een superhittegolf:
Het zwembad in Rotterdam is niet het enige zwembad waar je gisteren voor een dichte deur stond. Ook De Duikelaar in het Zuid-Hollandse Hardinxveld-Giessendam bleef dicht, meldt het zwembad in een bericht op Facebook. “We snappen dat dit raar klinkt, maar helaas moeten wij onze deuren gesloten houden vanwege de hitte. De combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid zorgt voor een onaangenaam klimaat. Daardoor is het voor het personeel te warm en is het onverantwoord om open te blijven.”
Vandaag is het zwembad de hele dag dicht. Morgen en overmorgen is het zwembad tussen 12 en 19 uur gesloten. In Rotterdam zijn ze de rest van de week wel open. Timmerman: “Dan is iedereen weer welkom. En iemand die nog op zoek is naar een baan al helemaal.”
Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws.
Ruim 15 jaar cel voor ‘koelbloedige executie’ in Amersfoort in 1996
Een man die ruim dertig jaar geleden een 26-jarige jongen in Amersfoort neerschoot, moet in hoger beroep 15,5 jaar de cel in. De nu 56-jarige dader dwong zijn slachtoffer te knielen en schoot hem daarna meerdere keren door zijn hoofd. “Een koelbloedige executie van een jonge man die nog een heel leven voor zich had”, zei de rechtbank.
Het ging om Mike Duif (26), die op 23 februari 1996 in zijn eigen huis in Amersfoort werd doodgeschoten. Wie er achter zijn dood zat, bleef heel lang onduidelijk. Pas in 2020 meldde een anonieme getuige zich bij het coldcaseteam van de politie. Die tip wees naar Dave L., van wie al in 1996 duidelijk was dat hij een motief had. L. werd in april 2022 gearresteerd.
Tijdens het onderzoek werd meer bewijs gevonden. L. biechtte namelijk tegen twee undercoveragenten op dat hij Duif had doodgeschoten. Daarbij gaf hij informatie over het misdrijf die alleen de dader kon weten. Al in 1996 bleek dat de verdachte een motief had om Mike Duif te doden, stelt het gerechtshof vandaag. Meerdere getuigen zeggen dat de twee voor het schietincident ruzie hadden.
Uit onderzoek bleek dat het slachtoffer en de verdachte geld verdienden met de handel in gestolen computeronderdelen. Vlak voor zijn dood had Duif daarmee een grote som geld verdiend. De verdachte vond dat hij recht had op een deel van dat geld. Ook had hij geld nodig om een deurwaarder te betalen. Nadat Duif dood werd gevonden, miste er 13.000 gulden.
Hoewel het hof spreekt over een ‘executie’, kon het niet bepalen of de verdachte echt van plan was om Duif te doden. Daarom is er geen sprake van moord, aldus het gerechtshof. L. is nu veroordeeld voor gekwalificeerde doodslag: het opzettelijk doden van iemand om een ander strafbaar feit (diefstal van het geld) mogelijk te maken.
De celstraf van 15,5 jaar in hoger beroep is iets lager dan de 16 jaar die de rechtbank eerder oplegde. Dat heeft te maken met de duur van de gerechtelijke procedure, stelt het hof. Naast de celstraf moet L. de moeder en zus van Duif een schadevergoeding betalen. Zij hebben zijn lichaam na zijn dood van dichtbij gezien en moesten het huis schoonmaken waar hij om het leven werd gebracht. De moeder en zus hebben daar lang last van gehad, stelt het hof.
