Andere chauffeur van busbedrijf fataal ongeluk België ontslagen om ‘één wijntje’

De busmaatschappij t Ros Beiaard zit nog steeds in de schijnwerpers na het gruwelijke ongeluk in Buggenhout waarbij vier mensen omkwamen. Het drama gebeurde vorige maand: een schoolbus werd door een trein geraakt nadat hij door de slagbomen heen reed en het stopteken negeerde. De chauffeur die op dat moment achter het stuur zat, overleed zelf ook bij het ongeluk.

Volgens Het Laatste Nieuws (HLN) bleek later dat hij kort daarvoor een alcoholtest had ondergaan — en die was positief. Hij moest zijn rijbewijs voor twee uur inleveren en de bus direct stilzetten; een collega kwam hem ophalen. De man gaf zelf toe dat hij tijdens de middagpauze ‘één wijntje’ had gedronken.

Ondanks dat hij volgens HLN tot dan toe een onberispelijk verleden had, werd hij op staande voet ontslagen door het bedrijf. Naast de chauffeur kwamen ook twee leerlingen (van 12 en 15 jaar) en een 27-jarige busbegeleidster om het leven. Het ongeluk liet een diepe spoor na — onder meer bij nabestaanden zoals Bjorn, wiens vriendin het slachtoffer werd. In een video vertelt hij zijn verhaal.

Bekijk origineel artikel

LIVE hitte: zo blijven we in Brabant koel – en waarom sportevenementen vallen uit

Het wordt écht een megawarme woensdag in Brabant: de thermometer schiet al rond tien uur ’s ochtends naar boven de 30 graden — eerst in Woensdrecht, daarna binnen veertig minuten ook in Eindhoven. Vanaf twaalf uur ’s middags geldt daarom officieel code oranje van het KNMI. En dat is geen kleinigheid: dit is de twaalfde keer dit jaar dat die waarschuwing valt — een nieuw record. (Voor vergelijking: in 2010 gebeurde dat elf keer.)

Koel blijven? Ja, maar hoe dan?

Niet iedereen heeft zonneschermen of airco thuis — dus dan maar even creatief worden. Susan uit Kruisland bijvoorbeeld: zij heeft lakens aan stokken vastgemaakt en die voor haar ramen gehangen. “Het zorgt voor meer koelte in huis én het ziet er ook nog gezellig uit.” Slim én sfeervol.

In de Efteling: schaduw, water én extra ijsjes

Ook in het attractiepark is het warm — maar daar weten ze er wat mee te doen. Gasten trekken zich terug naar het Sprookjesbos of duiken meteen in de Piraña. De overdekte attracties zijn volgens woordvoerder Steven van Gils lekker koel, en er zijn extra maatregelen getroffen: drinkwater overal, verneveling op strategische plekken, parasols voor schaduw… En voor medewerkers? Meer korte pauzes, extra drank, zonnebrandcrème, petten én soms zelfs gratis ijsjes of bouillon. Handig als je de hele dag in de zon staat.

Philips Stadion: water mee, zonnebrand toegestaan

Komende vrijdag is het feest in het Philips Stadion tijdens Bij Ons in Brabant — en ja, ook daar is rekening gehouden met de hitte. Bezoekers mogen een leeg zacht plastic flesje van maximaal 0,5 liter mee naar binnen. Gratis vullen bij watertappunten bij de toiletten? Check. En zonnebrandcrème meenemen? Ook toegestaan.

Attractiepark DippieDoe: schoolreisjes uitgesteld

In Best heeft DippieDoe deze week dertien schoolreisjes verplaatst vanwege de hitte. “We hebben alle scholen actief benaderd en hen gratis de optie gegeven om uit te stellen”, zegt een woordvoerder. Het park ligt aan Aquabest — en hoewel iedereen mag zwemmen, wordt dat afgeraden voor heel jonge kinderen of kinderen zonder zwemdiploma. De verantwoordelijkheid ligt bij de scholen.

Sportevenementen: weggestreept van de kalender

De hittegolf laat zijn sporen achter op de sportagenda. De Halve Marathon van Roosendaal (die zondag zou plaatsvinden) is afgelast. Ook de Wandel 4-Daagse Hilvarenbeek én de SLOWTriatlon Brabant gaan dit weekend niet door. Te veel risico op hitte-uitputting — en dat is geen grapje.

Op de markt: haring, ijsblokjes én dekbedden

Gienie van Bakel bakt net als altijd lekkerbekjes en kibbeling op de markt — terwijl de visbakkachel op 80 graden staat. Haar tip voor koel hoofd? “Veel water drinken én verse haring eten.” En om de vis fris te houden? Tien kisten ijsblokjes — veel meer dan normaal.

Frank staat intussen met sokken én dekbedden op de markt. “Sokken verkoop ik nou niet, daar is het te warm voor… maar ik heb net nog een dekbed van bijna 200 euro verkocht.” Hitte of niet: handel is handel.

Let op: ‘bevangen raken door de warmte’

Een vaag begrip, maar thermofysioloog Koen Levels legt uit dat het eigenlijk drie dingen kan betekenen: vermoeidheid, hitte-uitputting of — in ernstige gevallen — een hitteberoerte. Die laatste kan levensbedreigend zijn. We hebben eerder uitgelegd wat je moet doen als iemand bevangen raakt.

En voor wie pech krijgt op de weg?

Gestrande automobilisten worden zo snel mogelijk naar een veilige locatie gebracht — zoals een tankstation of parkeerplaats. Het hitteprotocol zorgt ervoor dat niemand te lang op het gloeiende asfalt hoeft te wachten.

Zonnescherm of laken, ijsje of haring, waterfles of dekbed — iedereen vindt wel een manier om deze hitte te trotseren. Maar vooral: blijf goed hydrateren, zoek schaduw en luister naar je lichaam.

Bekijk origineel artikel

🐒 Een wilde kuifmangabey loopt los rond Esbeek — en niemand weet waar hij precies zit

Er is op dit moment écht een aap op stap in de omgeving van Esbeek. Geen grap, geen stunt, geen filmset — het is een echte mannelijke kuifmangabey die vorige week ontsnapte uit Safaripark Beekse Bergen. En ja: hij is nog steeds niet gevonden.

Hoe kon dat nou gebeuren?

Stijn Berger, bioloog bij het park, legt het rustig maar duidelijk uit: “Ze zijn zo snel en handig, ze zijn makkelijker bij de uitgang dan wij.” De aap maakte een flinke sprong — recht over de gracht van zijn verblijf — en zwom gewoon naar de andere kant. Dat had nog nooit eerder plaatsgevonden in het park, maar volgens Stijn is het ook niet ondenkbaar: “De aapjes leven al jaren samen met gorilla’s, en het ging altijd goed. Maar als ze écht een keer springen én zwemmen… dan zijn ze weg.”

En ja — ze zwemmen niet graag. Maar dat betekent niet dat ze het niet kunnen.

Waarom wilde hij weg?

Geen idee. Misschien was hij geschrokken. Misschien was er onrust in de groep. Of misschien dacht hij gewoon: ik ga ervoor. Zo werkt dat soort dieren nu eenmaal — onvoorspelbaar, nieuwsgierig, en behoorlijk zelfstandig.

Waarom is er eigenlijk een gracht?

Dat is juist het mooie eraan, zegt Stijn: “Zonder gracht wordt het al snel een soort kooi. Deze dieren willen we niet in kleine hokjes opsluiten. Dan liever zo.” De gracht geeft ruimte, zicht en natuurlijkheid — maar ja, soms ook een onverwachte vluchtkans.

En wat als het een hyena was geweest?

Dan had het nooit zo lang geduurd, lacht Stijn. “Dit is een aap die niks of niemand kwaad doet.” En dat is belangrijk: de kuifmangabey is niet gevaarlijk voor mensen of huisdieren.

Waar zit hij nu?

Eerst zat hij dagenlang hoog in de bomen binnen het park — waardoor het bijna onmogelijk was om hem gericht te verdoven. Afgelopen weekend trok hij daarna de wijde wereld in. “Als zo’n aap via de bomen gaat, is hij makkelijker het park uit dan wij,” zegt Stijn. Sindsdien is het park met volle kracht op zoek — maar tot nu toe zonder resultaat.

Een woordvoerder van beheerder Libéma bevestigde woensdag: de situatie is niet veranderd.

Komt hij ooit terug?

“Dat zou wel toevallig zijn,” zegt Stijn. “Hij houdt van blaadjes in bomen, dus wat dat betreft heeft hij ons niet nodig. En het is ook wel lekker weer voor hem — hij komt immers uit tropisch Afrika.”
Maar: wie denkt dat Brabant nu gewoon een ‘wilde aap’ heeft gekregen, moet even doorzetten. “Dat gaat dit dier niet op de lange termijn volhouden. Dus we maken ons wel zorgen.”

Bekijk origineel artikel

Nederland daalt opnieuw op de internationale kinderrechtenranglijst

Nederland staat opnieuw lager op de wereldwijde kinderrechtenranglijst — en dat voor het tweede jaar op rij. In de nieuwste KidsRights Index (een jaarlijkse wereldwijde ranking van hoe goed landen kinderrechten naleven) eindigt ons land op plek 22. Dat betekent: we vallen buiten de top 20. Vier jaar geleden stonden we nog in de top 10. En in 2013, toen de index voor het eerst verscheen, zelfs op een knusse derde plek.

De index wordt sinds 2013 opgesteld door de kinderrechtenorganisatie KidsRights, samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij kijkt naar vijf kerngebieden: het recht op leven, op gezondheid, op onderwijs, op bescherming én of er een echt kindvriendelijk klimaat is in het land.

Waarom zakt Nederland?

Vooral twee dingen spelen een grote rol: de stijgende kindersterfte én de groeiende obesitas onder kinderen en jongeren. En op veel andere fronten ziet KidsRights ook te weinig vooruitgang.

Zo steeg het aantal sterfgevallen bij kinderen jonger dan vijf jaar afgelopen jaar van 3,91 naar 3,96 per 1000 levendgeborenen. Dat is hoger dan het West-Europese gemiddelde van 3,3 — en slechts vijf landen in West-Europa doen het nog slechter. En het valt niet gelijk: onderzoek van het Erasmus MC laat zien dat de babysterfte in armere wijken ongeveer twee keer zo hoog is als in welvarende buurten. Ook bij vrouwen in kwetsbare situaties — zoals die in asielopvang — is de sterfte onder pasgeborenen aanzienlijk hoger.

Daarnaast blijft kinderarmoede een groot probleem. Ook de verspreiding van online materiaal over seksueel misbruik van kinderen neemt toe, de jeugdzorg blijft onder druk staan, en kinderrechten krijgen weinig aandacht in het asiel- en migratiebeleid. Het VN-Kinderrechtencomité heeft Nederland de afgelopen jaren al meerdere keren gewaarschuwd over precies deze punten — maar volgens KidsRights is er op veel gebied nog steeds onvoldoende verbetering te bespeuren.

Obesitas: een historisch omslagpunt

Een nieuwe conclusie uit het onderzoek is dat obesitas wereldwijd voor het eerst vaker voorkomt bij kinderen en jongeren dan ondergewicht. Een ‘historisch omslagpunt’, noemt KidsRights dat. Ook in Nederland speelt dat mee: ruim 14% van de kinderen en jongeren tussen de 4 en 20 jaar heeft overgewicht of obesitas. Bij kinderen jonger dan vijf jaar is dat 5,4%. Voor vergelijking: in Duitsland is dat 3,3%, in België 4,9%. En de cijfers in Nederland stijgen al meer dan twintig jaar — en dat zal, volgens experts, ook zo blijven.

Wereldwijd is het ook geen feest

Nederland staat niet alleen. De wereldwijde situatie rond kinderrechten is onder druk: slechts vijf landen zijn in de hoogste categorie gestegen, terwijl 31 landen juist achteruitgingen. Seksueel oorlogsgeweld tegen kinderen nam sinds 2024 met 35% toe, door de toename van gewapende conflicten. Kinderen worden steeds vaker gerekruteerd, uitgebuit of slachtoffer van ernstige rechten­schendingen.

“Of het nu gaat om oorlog, seksueel geweld, voedselonzekerheid, stijgende kindersterfte of obesitas: kinderen betalen de prijs voor problemen die zij niet hebben veroorzaakt”, zegt Marc Dullaert, voorzitter van KidsRights. “De vraag is niet of we weten wat er moet gebeuren. De vraag is waarom we kinderen nog steeds onvoldoende beschermen.”

Bekijk origineel artikel

OV komt weer op gang na landelijke staking — weinig extra drukte op de weg

Vanochtend is het openbaar vervoer langzaam maar zeker weer op gang gekomen, na een landelijke staking die tot 08.00 uur duurde. Vakbonden FNV en CNV hadden trein-, metro- en trammedewerkers opgeroepen om het werk neer te leggen — vooral gericht tegen de plannen van het kabinet om in te snijden op de sociale zekerheid.

NS-woordvoerder Kiran Hofker bevestigt dat de dienstregeling officieel weer is opgestart: “Alle treinen staan klaar om te gaan rijden. Alleen moet ons personeel natuurlijk ook nog op de juiste plek zien te komen — dus niet elke trein kon direct om 8 uur vertrekken. We zijn in principe weer opgestart, maar reizigers doen er verstandig aan om de reisplanner nog even goed te checken.”

Op de meeste stations was het daardoor stil — zelfs op grote knooppunten als Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal reden geen NS-treinen. Enkel een paar sprinters naar en van Schiphol waren onderweg. Een handjevol reizigers bleef op Utrecht Centraal achter — mede door de hitte, die overigens ook leidt tot aangepaste dienstregelingen. Vertragingen en uitval zijn de hele dag mogelijk, maar reizigers lijken daar al rekening mee te houden. “Rond het middaguur verwachten we echt volgens de geplande dienstregeling te rijden”, zegt Hofker.

Ook de komende dagen blijft de hitte een factor: dubbeldekstreinen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor hoge temperaturen, vooral als het ‘s nachts niet afkoelt — dan kunnen storingen optreden. Connexxion waarschuwde al voor gevolgen van de staking, en het GVB (Amsterdam) en RET (Rotterdam) begonnen pas na 08.00 uur met rijden. Trams, metro’s en bussen kunnen de rest van de ochtend nog later vertrekken dan gepland. Arriva vraagt reizigers om tot minstens 09.00 uur rekening te houden met vertraging en uitval.

Op de weg viel de extra drukte verrassend beperkt uit. De ANWB meldt dat het niet veel drukker was dan normaal — onder andere omdat de afgelopen weken al wat rustiger was: veel mensen zonder schoolgaande kinderen zijn op vakantie. Toch zet de ANWB extra personeel in vanwege de hitte: automobilisten worden vaker dan gewoonlijk getroffen door pech — denk aan kapotte accu’s of oververhitte banden.

Bekijk origineel artikel

Held van de Bondi Beach-aanslag voor de rechter wegens vermeende mishandeling van zijn vader

Ahmed al Ahmed – de man die wereldwijd bekend werd als ‘de held van Bondi Beach’ na zijn moedige ingrijpen tijdens de dodelijke schietpartij op het strand – stond vandaag voor de rechter. Niet vanwege zijn daden tijdens de aanslag, maar vanwege ernstige aanklachten tegen hemzelf: mishandeling, stalking en intimidatie. Alles zou zich hebben afgespeeld in maart, tijdens een conflict in zijn eigen woning met zijn vader.

Zijn advocaat noemde de zaak ‘erg moeilijk’ voor Ahmed en benadrukte dat het om een onverwachte familiesituatie gaat – één die niemand had zien aankomen. De vader zelf gaf in een gesprek met de Australische nieuwszender ABC aan dat hij hoopt dat alles snel achter de rug is.

En toch: net diezelfde Ahmed sprong eind vorig jaar van achteren op de eerste schutter tijdens de aanslag op een Joods evenement op Bondi Beach – een daad die internationaal in de spits van de nieuwsfeeds stond. Hij probeerde de schutter te overmeester, maar werd daarbij door de tweede dader meerdere keren in de arm geschoten. De aanslag was de dodelijkste terreurdaden in Australië in dertig jaar. De premier van New South Wales erkende later openlijk dat hij ‘verantwoordelijkheid’ nam voor het feit dat de slachtoffers niet konden worden beschermd. Één van de twee schutters werd ter plekke doodgeschoten door de politie; de ander, 24-jarige Naveed Akram, staat nu terecht op 59 aanklachten – waaronder terrorisme en moord op vijftien mensen.

De beelden van Ahmeds ingrijpen gingen de wereld rond. Daardoor ontstond een crowdfundingactie die meer dan 2,5 miljoen Australische dollar (ongeveer 1,5 miljoen euro) ophaalde. En eerder al vertelde hij zelf over wat er die dag gebeurde – en waarom hij zonder te aarzelen toesloeg.

Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws

Bekijk origineel artikel