Twee kinderen nog steeds in het ziekenhuis na fatale aanrijding bij Vogelwaarde

Dat meldt de steunorganisatie Namens de Familie, die de nabestaanden en gewonden bijstaat. Bij het ongeluk op 11 juni op de N290 tussen Vogelwaarde en Terhole kwamen drie kinderen én de schooldirecteur om het leven — een van de begeleiders op het schoolkamp.

Het was een groep van veertien fietsende kinderen met twee begeleiders, onderweg naar een kamp, toen een 19-jarige automobilist hen raakte. Twee kinderen overleden ter plaatse; een derde kind stierf later aan de gevolgen van zijn verwondingen.

De twee overlevende kinderen liggen nog steeds in het ziekenhuis. Volgens Namens de Familie is hun toestand — voor zover nu te beoordelen — stabiel. Maar dat neemt niet weg dat de impact van zo’n enorme klap enorm is, en blijft.

Ook juridisch is er nieuws: de raadkamer van de rechtbank in Middelburg besloot vandaag dat de 19-jarige bestuurder nog dertig dagen langer in voorlopige hechtenis blijft. Zijn advocaat had gevraagd om schorsing van de hechtenis, maar dat verzoek werd afgewezen. Hij wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met dodelijke afloop.

Het nieuws sloeg hard in bij de gemeenschap in Axel — zoals je ook kunt zien in de video hieronder.

Bekijk origineel artikel

Meer schepen door de Straat van Hormuz – en een evacuatieplan voor de gestrande bemanningen

Het scheepsverkeer door de Straat van Hormuz is de afgelopen dagen duidelijk toegenomen. Dat komt na de intentieverklaring tussen de VS en Iran – een eerste stap richting een mogelijke vredesoplossing. Gisteren voeren er minstens 36 vrachtschepen door de zeestraat. Van afgelopen vrijdag tot en met zondag waren het er in totaal zeker 71. Die cijfers komen van het databedrijf Kpler, dat via zijn dochter MarineTraffic wereldwijd schepen in de gaten houdt.

Toch wachten er nog altijd honderden schepen – met naar schatting zo’n 11.000 mensen aan boord – op een veilige doorgang bij de Iraanse kust. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de maritieme tak van de VN, heeft contact gelegd met deze schepen om een evacuatieplan op te zetten. Wanneer dat plan precies van kracht wordt, is nog onduidelijk. De Omaanse autoriteiten benadrukken dat de schepen uit veiligheidsoverwegingen gefaseerd het gebied moeten verlaten.

Voor de oorlog in het Midden-Oosten, die eind februari begon, was de Straat van Hormuz een druk kruispunt: minstens honderd schepen per dag, met elke dag zo’n 20 miljoen vaten ruwe olie. Het is dus écht een cruciale waterweg voor de wereldwijde oliehandel.

Vorige week tekenden de VS en Iran die intentieverklaring, en deze week zijn onderhandelingen in Zwitserland van start gegaan. Maar de hoofdroute door de zeestraat blijft voorlopig afgesloten – volgens Kpler ligt die namelijk bezaaid met mijnen. Schepen gebruiken daarom nu twee alternatieven: de kleinere noordelijke route (door Iraanse wateren) en de zuidelijke route (door Omaanse wateren).

Dat het verkeer weer op gang is gekomen, is goed nieuws voor de wereldhandel én voor de olieprijs – die gisteren met 2 procent daalde. Ook dit weekend werden er miljoenen vaten olie via de Straat van Hormuz vervoerd, zo meldt Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. En dat gebeurde zelfs nadat Iran had verklaard de waterweg opnieuw te sluiten, na aanvallen op Libanon.

Over de werkelijke situatie heerst echter veel verwarring. De Iraanse strijdkrachten kondigden zaterdag aan dat de zeestraat weer gesloten zou gaan. De Amerikaanse vicepresident Vance reageerde juist met de uitspraak dat er geen bewijs is dat Iran daadwerkelijk de toegang blokkeert.

Ook over tol heersen grote meningsverschillen. Trump schreef zaterdag op sociale media dat niemand tol mag heffen in de Straat van Hormuz – tenzij de VS dat doet. Iran daarentegen riep vorige maand een nieuwe overheidsinstantie op: de Persian Gulf Strait Authority. Vanaf nu zouden schepen mogelijk toestemming van die instantie nodig hebben om door de zeestraat te mogen varen.

In de intentieverklaring staat wel duidelijk dat Iran de komende 60 dagen géén tol mag heffen van commerciële schepen. Daarnaast moet Iran samen met de Golfstaten werken aan een veilige en vrije doorgang. Die gesprekken zijn al begonnen – en vandaag hebben Iran en Oman zelfs afgesproken de zeestraat open te houden voor internationale scheepvaart, en verder te praten over hoe ze dat concreet kunnen waarborgen.

Toch waarschuwen juridische experts en maritieme organisaties: zelfs als VS en Iran uiteindelijk een definitief vredesakkoord sluiten, kan het nog maanden duren voordat de handel in olie, aardgas, kunstmest en andere grondstoffen weer op het oude niveau is teruggekeerd. En mocht Iran toch daadwerkelijk tol gaan heffen, dan zou dat de internationale handel nog eens flink op de proef stellen.

Bekijk origineel artikel

OM eist levenslang tegen verdachte van genocide in Rwanda

Eugène N. vluchtte in 1998 naar Nederland en ging wonen in Ede. Daar werkte hij onder andere in de thuiszorg — een leven dat op het eerste gezicht heel gewoon leek. Maar achter die rustige buitenkant schuilt een zware beschuldiging: het Openbaar Ministerie (OM) stelt dat hij in 1994 actief meedeed aan een gruwelijke vernietigingstocht tegen Tutsi’s in de Rwandese gemeente Mbazi.

Tijdens de genocide in Rwanda — een bloedbad dat binnen drie maanden tot zo’n 800.000 doden leidde — werden vooral leden van de Tutsi-minderheid systematisch uitgeroeid. Maar ook gematigde Hutu’s die zich tegen de geweldsuitbarsting keerden, werden vaak zonder pardon vermoord.

Volgens het OM was Eugène N. geen passieve toeschouwer, maar een medepleger. Hij zou hebben meegedaan aan het plunderen en in brand steken van huizen, en aan de massamoord op ongeveer 3000 mensen in het stadion van Mbazi. Het onderzoek door de Nederlandse justitie begon pas in 2020, en de arrestatie vond plaats in 2024.

Bekijk origineel artikel

Dertien scholen schuiven schoolreisje naar DippieDoe op vanwege de hitte

Dit week hebben dertien basisscholen hun bezoek aan attractiepark DippieDoe in Best verplaatst – allemaal vanwege de hoge temperaturen. Het park nam het initiatief: “We hebben alle scholen actief benaderd en gratis de mogelijkheid geboden om hun schoolreisje uit te stellen”, legt een woordvoerder uit.

DippieDoe ligt aan de recreatieplas Aquabest en heeft zowel binnen- als buitengebieden. Hoewel bezoekers altijd vrij zijn om ook naar het water te gaan, wordt dat nu afgeraden voor peuters en kinderen zonder zwemdiploma. En ja – de verantwoordelijkheid blijft bij de school als ze alsnog besluiten om te zwemmen.

Omdat het behoorlijk warm is, heeft DippieDoe extra maatregelen genomen. Zo is er dagelijks een EHBO’er meer aanwezig dan normaal. Binnen werkt het koelsysteem, maar dat is geen echte airco – soms is het daar nog steeds 25 graden. De extra EHBO-medewerker let vooral op dat kinderen zich door al dat enthousiasme niet oververhitten tijdens het spelen.

Voor wat verkoeling buiten zijn naast de bestaande schaduwspandoeken ook extra tenten geplaatst. Daarnaast staat er een vernevelaar, zijn er waterpunten verspreid en is er zonnebrandcrème beschikbaar.

Overigens is het altijd al mogelijk om schoolreisjes gratis te verplaatsen – maar vanwege de verwachte hitte leek het handig om scholen hier bewust op te wijzen. Dat dertien scholen daadwerkelijk gebruikmaken van die optie, is volgens het park veel – maar zeker niet onoverkomelijk. Voor een beetje perspectief: dinsdag waren er zelfs veertien scholen tegelijk op bezoek.

Bekijk origineel artikel

Zeven jaar cel geëist tegen conciërge die kinderen op school misbruikte

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft zwaar uitgehaald: zeven jaar gevangenisstraf én tbs met dwangverpleging wil het OM opzitten voor Oskar van der V., de 58-jarige ex-conciërge uit Zoetermeer. Tussen 2019 en 2025 werkte hij op een basisschool in die stad — en volgens het OM gebruikte hij die positie om twee meisjes te misbruiken én te filmen, onder andere in het voorraadhok van de school.

Er zijn in totaal negentien aangiftes ingediend tegen hem, allemaal gerelateerd aan het tijdperk van november 2019 tot juni 2024. En dan is er nog het schokkende aantal: bijna 200.000 afbeeldingen en filmpjes met seksueel kindermisbruik vond justitie op zijn apparaat.

“Deze zaak draait om het ernstig beschamen van vertrouwen”, zei de officier van justitie tijdens de rechtszaak. “Kinderen moeten zich veilig voelen bij volwassenen die verantwoordelijk zijn voor hun welzijn — en dat is precies wat hier misging.”

Volgens het OM ging Van der V. leugenachtig en manipulerend te werk. Interessant — en verontrustend — is dat hij tussen 2018 en 2021 zelf vrijwillig in behandeling zat bij De Waag, een centrum voor forensische psychiatrie, vanwege een pedofiele stoornis. Toen hij bij de school begon, ontstond er echter spanning met zijn psycholoog, die al vroeg waarschuwde dat het ‘fout zou kunnen aflopen’. Hoewel de behandelaar zelfs dreigde de school te informeren, koos het behandelteam ervoor om het beroepsgeheim te handhaven — en dus niets door te geven.

En toch bleef Van der V. zwijgen over wat hij op school deed. Hij beweerde zelfs: “Ik wist van mezelf dat ik niet over de schreef zou gaan. Dat heb ik ook niet gedaan en ik zou het nooit doen.” Maar die uitspraak klonk de rechtbank ongeloofwaardig — vooral na het vinden van berichten in een versleutelde chatapp op zijn telefoon, waarin hij uitgebreid seksuele fantasieën en handelingen beschreef.

Eind 2022 meldde een moeder zich bij de directie met een klacht over de conciërge. Andere ouders hadden ook al zorgen geuit — maar die signalen werden niet serieus genomen. Pas toen Van der V. via een landelijk onderzoek naar kinderporno opviel (hij was actief op een versleutelde chatapp), werd hij op 2 september 2025 aangehouden. De vondst van ruim 200.000 bestanden met kinderporno leidde vervolgens tot de ontdekking van het misbruik op school — en daarmee tot grote onrust. De directeur moest uiteindelijk het veld ruimen.

Naast de zeven jaar cel en tbs eist het OM ook een contactverbod, een locatieverbod én een beroepsverbod van tien jaar — zodat Van der V. nooit meer in de buurt van kinderen of op onderwijsinstellingen mag komen.

Bekijk origineel artikel

Deze mbo’ers hoeven niet te solliciteren: bedrijven staan voor ze in de rij

Hoewel sommige beroepen langzaam verdwijnen door AI, blijken praktijkgerichte vakken juist harder dan ooit in trek te zijn — vooral op het mbo. Dat geldt bijvoorbeeld bij Summa in Eindhoven, waar leerlingen worden opgeleid voor de bouw én interieurbouw. En ja: de vraag naar die studenten is zo groot dat ze letterlijk niet hoeven solliciteren.

“Voor elke student staan elf bedrijven klaar om ze aan te nemen.” Dat zegt projectleider Nirene van Brussel — en student Demi Houbraken ervaart het al in haar eigen dagelijks leven. Ze wordt regelmatig benaderd door werkgevers. “Ik weet gewoon al zeker dat ik een baan heb zodra ik klaar ben met school”, vertelt ze. “Dat geeft rust — en ruimte om te kiezen welk bedrijf jou het meest aanspreekt.”

En het is geen uitzondering. Ruben Fransen, ook student interieurbouw, lacht erom: “Geld zat. Ik kan alles doen wat ik wil, zonder zorgen.” Voor hem is duidelijk: mensen willen altijd iets nieuws in huis — een tafel, een kast, een badkamer. En dus blijft er altijd werk.

Maar hou je niet voor de gek: dit is géén ‘alleen met je handen werken’. Het is net zo veel denken als doen. Hoe zit de kast in elkaar? Hoe sluit alles perfect aan? Wat is haalbaar, wat niet? “Wij staan op de vloer en maken het echt”, zegt Demi. “De mensen op kantoor bedenken het mooi op papier — wij zeggen dan: ‘dit gaat niet zo.’”

Daarom leert de opleiding ook hoe je een project van A tot Z aanpakt: plannen, organiseren, analyseren, uitvoeren — en dat allemaal zo slim mogelijk. “Het is best ingewikkeld”, beaamt Van Brussel. “Je hebt echt analytisch vermogen nodig om te begrijpen wat je nodig hebt, wanneer, en hoe je het kostenefficiënt doet.”

En dan is er nog de mentaliteit: “Niet lullen, maar poetsen.” De opleiding trekt vooral praktijkgerichte mensen — die onder tijdsdruk kunnen presteren, bij verschillende klanten langs kunnen en toch kwaliteit leveren.

Demi koos bewust voor het mbo in plaats van door te gaan op de havo. “Dit is écht mijn ding. Dit vind ik leuk — echt leuk.” Een hoog salaris was niet de reden, maar wel een fijn extra: “Je verdient goed vanaf dag één, en je kunt alleen maar doorgroeien.”

Bekijk origineel artikel