Kaapverdië kan opeens geschiedenis schrijven op het WK
Wat een verhaal! Kaapverdië, het kleine eiland dat voor het eerst op een WK staat, is zomaar even de sensatie van 2026 aan het worden. Eerst hielden ze Spanje knap op 0-0 en vannacht speelden ze ook nog eens gelijk tegen Uruguay: 2-2. En nu? Nu lonkt er zomaar een plek in de volgende ronde.
De hele wereld kijkt mee met dit landje van maar een half miljoen inwoners. Als ze in hun laatste groepswedstrijd weten te winnen van Saudi-Arabië – op papier een stuk minder sterk dan Spanje of Uruguay – dan staan ze in de knock-outfase. En dat zou pas echt historisch zijn.
In Duitsland is Bild lyrisch: “De nieuwkomer is een echte aanwinst voor het toernooi.” Het Franse L’Équipe heeft het over een “ongelofelijke Kaapverdische ploeg met onverwachte krachtreserves. Wie had dat gedacht? Ze hebben een reële kans om zich te kwalificeren.” Ook de Portugese sportkrant A Bola ziet het: “Dit team trekt zich niets aan van labels of verwachtingen en is inmiddels gewend het onverwachte te doen.” En het Spaanse AS houdt het kort: “Kaapverdië zet het WK op zijn kop.”
Stel je voor: Kaapverdië staat nu op de 63e plek van de FIFA-ranglijst. Als ze de volgende ronde halen, zijn ze pas het derde laagst geklasseerde land ooit die dat voor elkaar krijgt – na Nigeria (74e in 1998) en Rusland (70e in 2018). Bondscoach Pedro Brito weet wat dat betekent: “Een land mag dan klein zijn en het financieel moeilijk hebben, maar als het veerkrachtig is, als het tegenslagen kan doorstaan en als het op een georganiseerde manier te werk gaat, kan het ook op gelijke voet staan met andere grote teams.”
Tijdens een interview met deze verslaggever werd het gesprek nog onderbroken door een Kaapverdische goal tegen Uruguay. Het zegt genoeg over de sfeer rond dit team. In de nacht van vrijdag op zaterdag, om 2.00 uur, speelt Kaapverdië het laatste groepsduel met Saudi-Arabië. De grote wedkantoren geloven in een nieuwe stunt en zien de voetbaldwerg zelfs als lichte favoriet.
Eindelijk! Salah schiet Egypte naar eerste WK-zege ooit
Het heeft even geduurd, maar Egypte heeft eindelijk een wedstrijd gewonnen op het WK voetbal. In het Canadese Vancouver waren ‘de Farao’s’ met 3-1 te sterk voor Nieuw-Zeeland. Die ploeg wacht dus nog steeds op de eerste overwinning op het mondiale podium.
Wie anders dan sterspeler Mohamed Salah maakte een einde aan de negatieve reeks? Die reeks begon al in 1934 en hield maar liefst acht wedstrijden zonder succes aan. De 34-jarige aanvoerder, die Liverpool na negen seizoenen heeft verlaten, nam zijn ploeg na een rommelig begin bij de hand. Hij scoorde zelf de openingstreffer en gaf ook de beslissende assist op de 3-1. Daarmee was het verzet van Nieuw-Zeeland definitief gebroken.
Meer volgt later.
Wessel Nijman vlijmscherp: opnieuw een titel op de PDC ProTour
Wessel Nijman is niet te stoppen. De 25-jarige darter uit Uitgeest heeft gisteren opnieuw een toernooi gewonnen op de ProTour van de PDC. In Bratislava pakte hij zijn achtste toernooizege van het jaar tijdens het Slovak Darts Open.
Op de laatste avond van het toernooi liet Nijman zien in bloedvorm te verkeren. Hij rekende achtereenvolgens af met Mike de Decker (6-3), Ross Smith (7-6) en oud-wereldkampioen Rob Cross (8-3). Vooral die laatste overwinning was indrukwekkend.
Dankzij deze nieuwe titel stijgt Nijman naar de veertiende plek op de wereldranglijst. Dat is goed nieuws voor het komende World Matchplay, want die positie betekent dat hij geplaatst is voor dat prestigieuze evenement.
Het Slovak Darts Open was al het tweede European Tour-toernooi dat Nijman dit seizoen op zijn naam schreef. Daarnaast won hij dit jaar al zes eendaagse ‘vloertoernooien’. Daarmee is hij tot nu toe verreweg de succesvolste speler op de tour in 2026. Hij heeft inmiddels 314.500 Britse ponden aan prijzengeld verdiend, omgerekend ruim 362.000 euro. Nummer twee op die lijst, Ross Smith, blijft steken op 197.000 pond.
Halve Marathon Roosendaal gaat niet door: te heet om te lopen
De Halve Marathon van Roosendaal gaat komende zondag niet door. Het evenement is maandag afgelast omdat het komend weekend extreem warm wordt. “Het risico is te groot door de aanhoudende hitte, hoge luchtvochtigheid en weinig wind”, laat de organisatie weten.
Na overleg met de gemeente en andere partijen is besloten om de marathon te verplaatsen naar zondag 4 oktober. “Dit was geen makkelijke keuze, maar wel de enige goede”, zeggen voorzitters Rens van den Oever en Mandy Bek. “De gezondheid en veiligheid van onze lopers, vrijwilligers en publiek gaan altijd voor.”
De Halve Marathon is een groot evenement in Roosendaal waar duizenden hardlopers en toeschouwers op afkomen. Jaarlijks doen meer dan 3000 mensen mee.
Verplaatst naar oktober
Op basis van eerdere edities en de steeds vaker voorkomende hitte is besloten om het evenement voortaan in oktober te houden. “Vanaf 2027, het jaar waarin hardloopvereniging THOR 100 jaar bestaat, vindt de Halve Marathon van Roosendaal plaats op de eerste zondag van oktober.”
Het programma blijft grotendeels hetzelfde. De start van de Halve, Kwart en Achtste Marathon en de wandelonderdelen zijn ook in oktober in de ochtend, omdat het in het najaar nog warm kan zijn.
De gemeente snapt het besluit. Wethouder Nicole Roeken: “De Halve Marathon is een prachtig evenement voor Roosendaal waar we trots op zijn. Daarom is het belangrijk dat het veilig kan plaatsvinden. Gezien de extreme hitte is dit een verstandig besluit.”
‘Lokaal misschien wel 40 graden’
Sinds afgelopen weekend hebben we in onze provincie al een hittegolf. Ook deze week blijft het heel warm, met temperaturen boven de 30 graden. Vanaf woensdag wordt het nog warmer. “Die lucht komt nu uit Frankrijk en Spanje en wordt nog heter. Woensdag kan het in Brabant 37 graden worden. Donderdag ook 36 of 37 graden. Vrijdag lijkt de warmste dag met 38 graden. Het kan lokaal misschien wel 40 graden worden”, zegt Berend van Straaten van Weerplaza.
Willy en René kritisch op Van Dijk: “Moet medespelers aan de oren trekken!”
Het was lang geleden dat de Helmondse ex-internationals Willy en René van de Kerkhof zo konden genieten van het Nederlands elftal. “Nederland speelde als een wereldkampioen”, glundert Willy, waarmee hij zijn voorspelling van voor het WK dat Oranje heel ver kan komen nog maar eens onderstreept. René moet een beetje lachen om het optimisme van zijn broer, maar ook hij is enthousiast over het spel van Nederland tegen Zweden. “Zo hoort Oranje te spelen.”
In de Willy en René Podcast van Omroep Brabant kraken de broers ook kritische noten, vooral over het tweede kwart van de wedstrijd, waarin Zweden de wedstrijd totaal in handen kreeg omdat oud-Willem II-spits Isak zich wat liet afzakken, waardoor hij steeds vrijkwam. “De trainer moet dat niet hoeven oplossen, dat moeten de spelers zelf oplossen”, vindt René. Willy is het met zijn broer eens en wijst dan naar Bredanaar Virgil van Dijk. “Dat is een taak van de aanvoerder. Dat miste ik wel bij Virgil.”
De vraag is of Van Dijk zelf niet wist wat hij moest doen, of dat hij zijn medespelers niet goed genoeg bij de les hield. “Goede vraag”, zegt Willy. “Misschien ziet Virgil het wel, maar gaan ze toch te familiair met elkaar om. Als aanvoerder moet je gewoon zeggen: gij hier en gij daar. En als spelers niet naar de aanvoerder luisteren, dan moet hij naar ze toegaan en hen aan de oren trekken!”
Volgens de gebroeders zijn spelers sowieso te lief voor elkaar. “Eigenlijk sta je met elf vijanden op het veld”, vindt Willy. “Je moet elkaar keihard de waarheid zeggen om te kunnen winnen.” René vindt dat ook. “Vroeger, toen we met Cruijff en Van Hanegem op het veld stonden, dan luisterden we echt wel. Of iemand als Lerby. Die had gif! Die wilde altijd winnen, al was het tegen Abakawalda 4. Dat missen we bij Oranje. We hebben er geen één die dat heeft.”
Waar Oranje ineens geen gebrek aan heeft, is aan goede aanvallers, zegt Willy. “Met Summerville en Brobbey is de kwestie van de rechtsbuiten- en de spitspositie opgelost”, zegt Willy. “Met Malen erbij heb je dan drie man voor twee plekken en Gakpo op links. Meer heb je niet nodig.” Een rol voor Memphis Depay zien de broers eigenlijk niet meer. “Hij had een assist, maar dat was zijn enige wapenfeit in twintig minuten”, zegt René. “Ik spreek steeds meer mensen die wel klaar met hem zijn. Behalve Koeman.” Willy ziet het ook zo. “Laat hem maar lekker van zijn vakantie genieten daar.”
Op de vraag welk land de meeste indruk maakt, hebben de broers hetzelfde antwoord: Marokko. “Ik denk dat we in de knock-outfase nog beter tegen Brazilië kunnen spelen”, zegt Willy, die vooral weer genoten heeft van vertrekkend PSV’er Ismael Saibari. “Dat wordt een fenomeen samen met Kane bij Bayern. Dat is hij nu al, maar hij wordt alleen nog maar beter.”
Maar eerst staat er nog een wedstrijd op het programma tegen Tunesië. De broers verwachten een grote uitslag: Willy voorspelt 5-0 en René denkt zelfs dat het 6-0 gaat worden. Ze vinden allebei dat Ronald Koeman niet te veel moet veranderen in de opstelling. “Je moet geen spelers rust geven”, vindt Willy. “Gewoon met het sterkste elftal spelen.”
