
Recent Nieuws dinsdag 16 december, 2025 18:29
Steeds meer wintersporters kiezen voor een rugbeschermer – Isa (20) snapt waarom
Isa dacht, net als de meeste mensen, dat een ernstig ongeluk haar nooit zou overkomen. Tijdens haar stage in een Oostenrijks hotel ging ze op een vrije dag met een vriendin de piste op. Als ervaren skiër begon ze meteen op een zwarte piste. “Op dat moment ging het toch fout,” vertelt ze. “Ik zag een heuvel over het hoofd en vloog eroverheen. Ik verloor mijn balans in de lucht en kwam hard op mijn rug terecht.”
Ze wist meteen dat het mis was. “Ik lag als een baksteen op de grond. Ik kon niets, kon me niet bewegen.” Gelukkig waren er toevallig twee Duitse artsen in de buurt, die haar lieten liggen. Al snel arriveerde een helikopter, kreeg ze een infuus en werd ze naar het ziekenhuis gebracht. “Ik voelde zoveel paniek. Ik wist niet wat er aan de hand was, alleen dat ik mijn benen niet kon bewegen. Dat was verschrikkelijk.”
De gevolgen van een val
Isa bleek haar nek en rug gebroken te hebben en moest twee keer worden geopereerd. Volledig herstellen bleek onmogelijk; ze heeft een incomplete dwarslaesie. Tijdens het ongeluk droeg ze alleen een skihelm. “Nu vind ik dat ook over rugbescherming. Het is zó belangrijk dat je ook je rug beschermt. Mijn broer gaat volgend jaar weer skiën, voor hem heb ik er meteen eentje gekocht.”
Een duidelijke stijging in verkoop
Isa is niet de enige die een beschermer heeft aangeschaft. Verschillende webwinkels zien een duidelijke toename. Decathlon verkocht het afgelopen jaar bijna 10.000 rugbeschermers, een stijging van 50% ten opzichte van het wintersportseizoen van 2022-2023. Een woordvoerder zegt: “De toename komt vooral door het bewustzijn van de gevaren van wintersport.” Ook bij Bol.com wordt het product vaker gekocht.
Van persoonlijke ervaring naar eigen onderneming
Menno Streefland liep, net als Isa, een dwarslaesie op door een skiongeluk. Dit inspireerde hem om zelf rugbescherming te ontwikkelen. Bij zijn winkel, Spines, ligt de verkoop op schema om dit seizoen te verdrievoudigen ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar werden 12.000 beschermers verkocht, dit jaar verwacht hij er 30.000. Hij merkt wel dat vooral jonge vrouwen investeren in rugbescherming, terwijl (jonge) mannen nog achterblijven.
Het lange revalidatietraject
Inmiddels is Isa maandenlang intensief aan het revalideren. Haar linkerbeen, haar ‘goede kant’, kon ze na een paar dagen al weer aanspannen. Over haar rechterbeen werd gezegd dat ze er ‘niks van moest verwachten’, maar ook die kan ze nu weer enigszins gebruiken. “Ik kan nu stukjes lopen, met een spalk om mijn rechterbeen.”
Hoewel ze nooit meer de oude wordt, heeft ze haar leven grotendeels weer opgepakt, inclusief veel bezoekjes aan de sportschool. Wat ze het meest mist, is zelfstandig naar het toilet kunnen. “Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je moet genieten van de kleine dingen. Wees blij dat je naar het toilet kunt gaan.”
Geen garantie, maar wel een advies
Het dragen van een rugbeschermer geeft geen garantie dat je helemaal geen letsel oploopt. Net als bij een helm, kun je altijd nog ongelukkig vallen. “Maar als het doel is om letsel te voorkomen, dan zeggen wij als doktoren: doen,” stelt Floriana Luppino, arts bij alarmcentrale Eurocross. Zij komt ernstig rugletsel niet heel vaak tegen in haar werk. “We zien het wel, maar niet opvallend veel.”
Snowboarders lopen het meeste risico, omdat skiërs makkelijker zijwaarts vallen en bijvoorbeeld eerder beenletsel oplopen. Wat haar verder opvalt, is dat Nederlandse wintersporters zichzelf vaak overschatten. Goed leren skiën is wat haar betreft een belangrijke eerste stap.
Van advies naar verplichting?
Vooralsnog is het dragen van een rugbeschermer niet verplicht en zijn er geen plannen om dat in te voeren. Toch leert de geschiedenis dat het met de skihelm ook zo begon: tien jaar geleden droeg lang niet iedereen er een, inmiddels wordt het vrijwel overal geadviseerd. Afgelopen maand werd in Italië nog een helmplicht ingevoerd. In Oostenrijk geldt de verplichting alleen voor kinderen tot 15 jaar.
Uitstel voor verbod op benzineauto’s: wat betekent het?
Het plan om vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer te verkopen in de EU, gaat niet door. Na flink wat kritiek heeft de Europese Commissie besloten om de regels aan te passen. In plaats van een volledig verbod, moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2035 met 90% omlaag. Toch zullen de meeste nieuwe auto’s dan nog steeds elektrisch moeten zijn.
Om die CO2-doelen te halen, komen er andere eisen. Autofabrikanten moeten bijvoorbeeld ‘groen’ staal gaan gebruiken, dat minder belastend is voor het milieu. Ook mogen ze nog auto’s met een verbrandingsmotor verkopen, maar dan moeten die wel op duurzame brandstoffen zoals biobrandstof rijden.
De Commissie heeft meer plannen. Ze wil bijvoorbeeld dat kleine, in Europa gemaakte elektrische auto’s een boost krijgen. Kopers van een tweedehands elektrische auto moeten straks duidelijk kunnen zien hoe het met de batterij staat, zodat ze met meer vertrouwen zo’n auto kopen. Ook moeten bedrijven met grote wagenparken meer elektrisch gaan rijden en moeten Europese batterijfabrikanten sterker worden.
Waarom dit uitstel er kwam
Landen als Duitsland en Italië, met hun grote auto-industrie, drongen al langer aan op uitstel. Zij maken zich zorgen dat hun fabrikanten de concurrentie met bijvoorbeeld China niet aankunnen als ze zich alleen nog op elektrisch moeten richten.
De voor- en nadelen volgens een expert
Rico Luman, auto-expert bij ING, ziet zowel kansen als risico’s. Aan de ene kant krijgen achterblijvers op elektrisch gebied, zoals Stellantis (het bedrijf achter Fiat, Opel en Peugeot), meer tijd om hun achterstand in te halen. Aan de andere kant kan minder innovatiedruk ervoor zorgen dat Europese merken verder achterop raken bij Chinese concurrenten. “Als je niet meegaat, dan holt dat op een gegeven moment je positie uit”, zegt Luman. Hij denkt dat sommige Europese automakers zelfs kunnen verdwijnen.
Gevolgen voor Nederlandse toeleveranciers
Ook Nederlandse bedrijven die onderdelen voor de auto-industrie maken, merken dit uitstel. Op korte termijn is het goed voor makers van onderdelen voor verbrandingsmotoren. Maar op de lange termijn moeten ook zij de omslag maken naar elektrisch, wat niet voor iedereen even makkelijk zal zijn.
Hoe staan de verkoopcijfers er nu voor?
In de hele EU worden steeds minder benzine- en dieselauto’s verkocht. In de eerste helft van dit jaar waren hybrides het populairst (bijna 35%), gevolgd door benzine (ruim 28%) en volledig elektrisch (bijna 16%). In Nederland is de verschuiving nog duidelijker: hier waren hybrides goed voor bijna de helft van de verkopen en elektrische auto’s voor 35%. Benzineauto’s hadden slechts een aandeel van 15%.
Onderzoek: RSF probeert sporen massamoord in Al-Fasher uit te wissen
Onderzoekers van de Amerikaanse Yale Universiteit hebben in een nieuw rapport onthuld dat de Rapid Support Forces (RSF) in Sudan bezig zijn met het vernietigen van bewijs voor grootschalige moorden in de stad Al-Fasher. De onderzoekers baseren zich op satellietbeelden die sinds de inname van de stad door de RSF zijn gemaakt.
Op die beelden zijn op zeker 150 plekken vormen te zien die overeenkomen met stapels lichamen. De analisten volgden deze stapels en zagen dat ze veranderden: er kwamen lichamen bij, maar ze verdwenen ook. Volgens de onderzoekers wordt er verbrand, begraven en verwijderd om het bewijs van de wandaden uit te wissen, en dat proces gaat mogelijk nog steeds door.
Naast de lijkenstapels zagen de onderzoekers op 38 plekken ook aanwijzingen voor grote hoeveelheden bloed. De wijk Daraja Oula lijkt het zwaarst getroffen; daar werden 52 van zulke stapels gevonden. In deze buurt vonden de onderzoekers ook aanwijzingen voor deur-tot-deurexecuties.
Het conflict in Sudan woedt al sinds 2023 tussen het regeringsleger en de paramilitaire RSF. In Al-Fasher hield de RSF de stad ruim anderhalf jaar belegerd, onder meer door een aarden wal aan te leggen die vluchten vrijwel onmogelijk maakte. Bij die wal en bij wegversperringen van de RSF werden meer dan tachtig stapels menselijke resten gezien.
Onderzoeksdirecteur Nathaniel Raymond noemt de stad een “crime scene” en een “slachthuis”. Hij maakt zich grote zorgen omdat de stad vanuit de lucht bijna leeg lijkt, terwijl hulporganisaties toch schatten dat er tienduizenden mensen vastzitten. Hij wijst er ook op dat het geweld in Al-Fasher een van de “meest nauwkeurig voorspelde massamoorden” was, maar dat de internationale gemeenschap niet ingreep, ondanks waarschuwingen.
Het rapport roept op tot onmiddellijke toegang tot de stad om humanitaire hulp te bieden en bewijs van de misdaden te verzamelen voordat het te laat is.
Overgangsregeling voorkomt onverwachte kostenstijging voor youngtimerrijders
Goed nieuws voor mensen die in een wat oudere auto van de zaak rijden! Er dreigde een situatie waarbij sommige bestuurders vanaf januari opeens veel meer belasting moesten gaan betalen, maar demissionair staatssecretaris van Financiën Heijnen komt met een maatregel om dat te voorkomen.
Het gaat om de zogenaamde youngtimerregeling. Die maakt het mogelijk om relatief voordelig te rijden in een auto van de zaak van 15 jaar of ouder. De Tweede Kamer besloot echter onlangs om die regeling stapsgewijs aan te passen. De bedoeling was dat de grens per 1 januari 2026 eerst naar 16 jaar zou gaan, om vervolens in 2027 de grote sprong naar 25 jaar te maken.
Hierdoor ontstond een vreemde kloof. Voor auto’s die heel 2025 al minstens 15 jaar oud waren, veranderde er op 1 januari niets – die waren dan immers al 16. Maar voor rijders van een auto die in de loop van dit jaar pas 15 jaar werd, lag een flinke kostenverhoging op de loer. Stel, je auto werd in oktober 15 jaar oud, dan zou je van januari tot en met september honderden euro’s per maand meer kwijt kunnen zijn.
De Kamer wilde met die eerste stap naar 16 jaar mensen eigenlijk een jaar de tijd geven om zich voor te bereiden op de grote verandering in 2027. Dit voorstel kwam van de ChristenUnie en D66, met als doel het rijden in elektrische auto’s te stimuleren. Het extra geld dat vrijkomt, moet namelijk gebruikt worden om de lagere bijtelling voor elektrische auto’s te verlengen.
Staatssecretaris Heijnen geeft nu aan dat dit onbedoeld een groep treft die weinig kans heeft gehad om zich voor te bereiden. “Het kabinet denkt dat dit niet een bedoeld effect is geweest”, schrijft hij. Daarom komt hij met een overgangsregeling. Hierdoor worden rijders van auto’s die in de loop van 2026 pas 16 jaar worden, alsnog gespaard van die hogere bijtelling. Let op: de verhoging naar 25 jaar in 2027 blijft wel gewoon staan.
Veel verkopers en liefhebbers van youngtimers zijn over de hele maatregel nog steeds niet blij. Verkopers vrezen dat er straks een hele groep auto’s is waar moeilijk kopers voor te vinden zijn, en rijders balen natuurlijk van de hogere kosten die in 2027 alsnog gaan komen.
Monster Wesley W. eindelijk voor de rechter: zo misbruikte hij jarenlang kinderen
Een monster. Zo omschrijven ouders van twintig jonge kinderen de 26-jarige Wesley W. uit Helmond. Zo’n tien jaar lang misbruikte de oppas en leerkrachtondersteuner slachtoffertjes van soms pas twee jaar oud. Deze maand – ruim een jaar nadat het grootschalige misbruik aan het licht kwam en W. gearresteerd werd – stond hij voor de rechter. Hij wordt niet alleen verdacht van het misbruiken van de kinderen, ook zou hij die handelingen nauwkeurig hebben vastgelegd op beeld. Hoe kon het zo ver komen? Waarom werd het misbruik pas na jaren opgemerkt? En welke straf hangt Wesley W. boven het hoofd? Je ziet het in een nieuwe aflevering van Misdaad Uitgelegd.
Hoe werkt de zoektocht naar dé carnavalshit van 2026?
Elk carnavalsseizoen gaat Omroep Brabant weer op jacht naar dé ultieme carnavalskraker van het jaar. Uit een berg inzendingen pikken ze eerst 33 kanshebbers, maar uiteindelijk beslis jij met je stem wie er met de titel vandoor gaat! Hoe dat allemaal in z’n werk gaat en hoe jij kunt meedoen? Dat lees je hier.
Wat is Kies je Kraker eigenlijk?
Sinds 2008 is Kies je Kraker de liedjeswedstrijd van Omroep Brabant waar ze het beste carnavalsnummer van het jaar kiezen. De winnaar wordt live bekendgemaakt tijdens 3 Uurkes Vurraf. Let op: je liedje moet wel in het huidige carnavalsseizoen zijn uitgekomen. Nummers van vóór 1 september tellen niet meer mee, alles daarna wel!
Wanneer en hoe stuur je een nummer in?
Vanaf maandag 22 december 2025 tot en met vrijdag 23 januari (tot 18.00 uur!) kun je je carnavalsknaller insturen. Stuur gewoon een mailtje naar [email protected] – andere manieren werken niet. Vergeet niet je contactgegevens en het muziekbestand (als MP3, WAV of via een link naar WeTransfer, Dropbox of iets dergelijks) mee te sturen. Zorg dat die link minstens twee weken werkt!
Waar moet je liedje aan voldoen?
Als je wint, moet je nummer live te zingen zijn tijdens 3 Uurkes Vurraf, precies zoals op de opname. AI-gezongen nummers zijn helaas niet toegestaan. En mocht je winnen, dan moet je zelf een muziekband meenemen om over te zingen. Door in te zenden geef je Omroep Brabant toestemming om je nummer te gebruiken voor promotie. Alle rechten regel je verder zelf.
Hoe werkt het stemmen?
Na de inschrijfperiode kiest een jury 33 nummers. Dan begint het echte werk: twee stemrondes. In elke ronde begint de teller weer op nul, dus voorsprong uit de eerste ronde telt niet mee. De top 11 uit de eerste ronde gaat door naar de finale, en het nummer met de meeste stemmen in die laatste ronde wint.
Hoe stem je?
Ga naar de speciale stempagina op de site van Omroep Brabant. Je mag per ronde maar op één nummer stemmen, en per e-mailadres maar één keer. Let op: bij geknoei met stemmen kan Omroep Brabant stemmen ongeldig verklaren.
Wie beslist er in de jury?
De jury staat onder leiding van Maarten Kortlever van Omroep Brabant. De volledige samenstelling is nog niet bekend, maar er zit zeker een ervaren carnavalsartiest en een luisteraar in.
Wat win je ermee?
Eeuwige roem! En natuurlijk mag je live optreden tijdens 3 Uurkes Vurraf, plus je krijgt een oorkonde. Er zijn verder geen geldprijzen verbonden aan meedoen of winnen.
Wie hebben er eerder gewonnen?
Sinds 2008 is er elk jaar een winnaar (behalve in 2021 vanwege corona). Denk aan legendes als de Gebroeders Ko, de Deurzakkers, de Dorini’s, Johnny Gold, Vieze Jack en Lamme Frans. De hele lijst vind je op Spotify.
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.