
Recent Nieuws dinsdag 09 december, 2025 18:28
Groot Russisch transportvliegtuig stort neer, bemanning komt om
In Rusland is een enorm militair transportvliegtuig verongelukt. Een onderzoekscommissie heeft laten weten dat de hele bemanning om het leven is gekomen. Ze hebben niet gezegd hoeveel mensen er precies in het vliegtuig zaten, maar volgens het Russische persbureau TASS ging het om zeven personen. De wrakstukken zijn gevonden in het water van het Ivankovskoje-stuwmeer, een paar honderd kilometer ten noordoosten van Moskou.
Het neergestorte toestel is een Antonov An-22. Dat type vliegtuig kwam al in 1967 in gebruik bij de Sovjet-Unie. Met zijn vleugels van 64 meter breed is het nog steeds het grootste propeller- en straalmotor-aangedreven vliegtuig ter wereld. In Rusland vliegen er nu nog maar drie van rond. De Russische luchtmacht had vorig jaar al aangekondigd dat ze deze oude vliegtuigen uit de vaart zouden nemen, maar dat is dus nog niet gebeurd.
Wat de crash heeft veroorzaakt, is nog onduidelijk. Het vliegtuig was naar verluidt bezig met een testvlucht, omdat het net gerepareerd was.
Vrijgelaten jihadisten vormen mogelijk gevaar, waarschuwt veiligheidsdienst
Het dreigingsniveau voor terrorisme in Nederland blijft flink hoog. Dat zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in hun nieuwste rapport. Het niveau staat op 4, wat betekent dat er een reële en serieuze kans op een aanslag bestaat.
Een grote zorg voor de veiligheidsdienst zijn een aantal jihadisten die het afgelopen jaar vrij zijn gekomen, of dat in de komende jaren gaan doen. Deze mensen hebben geweld gepleegd in Syrië. Het plan is vaak om ze het land uit te zetten, maar in de praktijk lukt dat meestal niet. Het probleem? Als ze dan weer in contact komen met hun oude, radicale netwerken, kunnen ze opnieuw gevaarlijk worden.
“We weten niet zeker of ze in de gevangenis hun extreme ideeën hebben losgelaten,” zegt waarnemend NCTV-hoofd Wieke Vink. “Dat speelt zich af in hun hoofd. Wij moeten er daarom vanuit gaan dat ze nog steeds een bedreiging kunnen zijn.” Sommigen die dit jaar vrijkwamen, en anderen die vanaf 2027 vrijkomen, worden zelfs als extra risicovol gezien. Voor nu lijken ze geen aanslagen te plannen, maar de NCTV sluit dat voor de toekomst niet uit.
Verdwijnen uit zicht
Mensen met een dubbele nationaliteit kunnen na een terreurveroordeling hun Nederlands paspoort kwijtraken. De bedoeling is dan dat ze vertrekken, maar het rapport laat zien: de meesten blijven gewoon in Nederland hangen. Ze hebben vaak geen vast adres, waardoor de autoriteiten ze moeilijk kunnen volgen. Omdat ze geen verblijfsvergunning hebben, krijgen ze ook geen begeleiding. Doordat ze zo uit beeld raken, is het lastig in te schatten hoe gevaarlijk ze nog zijn. Het leven in de illegaliteit, zonder enig toekomstperspectief, kan bovendien leiden tot frustratie en ervoor zorgen dat ze terugvallen op hun oude, criminele contacten.
Onvoorspelbaarder en meer online
De manier waarop mensen radicaliseren, wordt steeds onvoorspelbaarder. Het is vaker een individueel proces. “Het is daardoor steeds lastiger om te voorspellen wie, wanneer en waarom iemand overgaat tot geweld,” aldus de NCTV. Sinds 2020 worden aanslagen in Europa bijna altijd gepleegd door alleenhandelende daders. Volgens Wieke Vink creëren zij hun eigen wereldbeeld, een mix van politieke overtuigingen, samenzweringstheorieën en haat. Soms speelt ook een fascinatie voor geweld mee.
Die radicalisering gebeurt ook steeds vaker online. “De online wereld is anoniem, er is niemand die je tegenhoudt, en je komt in aanraking met heel veel extremistische content,” zegt Vink. De jihadistische beweging vindt via dit online milieu ook een hele nieuwe, jonge generatie aanhangers. De NCTV maakt zich zorgen dat hieruit nieuwe, gevaarlijke netwerken kunnen groeien.
Ook andere extremistische dreigingen
Naast het jihadistische gevaar zijn er ook andere vormen van extremisme:
* Anti-institutioneel extremisme: Een kleine groep mensen keert zich tegen de overheid en is bereid geweld te gebruiken.
* Rechts-extremisme: Deze ideologie is nog steeds aanwezig, met de groeiende zorg dat het steeds meer ‘normaal’ wordt gevonden. Hoewel de meeste rechts-extremisten niet openlijk tot geweld oproepen, zorgt die normalisering wel voor meer angst, haat en racisme in de samenleving, wat soms tot geweld kan leiden.
* Links-extremisme: Deze dreiging is in Nederland kleiner. De groep is ideologisch divers, kleiner en minder gewelddadig. Wel ziet de NCTV dat sommige acties rondom het conflict tussen Israël en Palestina harder zijn geworden, met vandalisme, intimidatie of het lekken van privégegevens (doxing).
Nieuwe informateur aangesteld voor gesprekken tussen D66, CDA en VVD
Rianne Letschert, de bestuursvoorzitter van de Universiteit Maastricht, gaat een nieuwe ronde verkennende gesprekken leiden. Zij treedt aan als informateur namens D66 en zal praten met partijleiders Jetten (D66), Bontenbal (CDA) en Yesilgöz (VVD). Naast haar universitaire rol is Letschert ook voorzitter van het Nationaal Groeifonds.
Morgen staat eerst een Kamerdebat gepland over het eindverslag van de vorige informateur, Buma van het CDA. Zijn conclusie was dat er op dit moment geen mogelijkheden zijn voor een meerderheidskabinet. De formatie loopt vast op een paar punten: de VVD wil niet met GL-PvdA regeren, en D66 ziet niets in een samenwerking met JA21.
Naar verwachting zal D66 de Kamer opnieuw formeel een voorstel doen voor de volgende stap in de formatie. Hoewel PVV en GL-PvdA waarschijnlijk tegen zullen stemmen, wordt verwacht dat een Kamermeerderheid ermee instemt. Als dat gebeurt, kan de nieuwe informateur aan de slag en zal ook de VVD aanschuiven bij de inhoudelijke gesprekken. Het gezamenlijke document van Bontenbal en Jetten, hun “positieve agenda”, wordt dan opnieuw kritisch bekeken.
Snelwegonderhoud in Brabant: waar het wél en niet gebeurt
Rijkswaterstaat maakt zich grote zorgen: veel van onze wegen, bruggen en sluizen zijn verouderd en moeten dringend worden aangepakt. Maar daar is op dit moment ruim 34 miljard euro te weinig voor. Hoe ziet die situatie er eigenlijk uit in onze provincie? En waar kun je de komende jaren wél werkzaamheden verwachten? Op basis van nieuwe kaarten van Rijkswaterstaat geven we een overzicht. Vooral in het zuiden van Nederland, dus in Brabant en Limburg, moet er het meest gebeuren. De projecten zijn ingedeeld in verschillende categorieën: plekken waar voorlopig niets gebeurt, waar wél gewerkt wordt en locaties waar al beperkingen gelden.
Projecten die voorlopig blijven liggen
Met “uitgestelde werkzaamheden” bedoelen we plekken waar onderhoud hard nodig is, maar de klus de komende drie jaar nog niet gepland kan worden. Dit komt door geldgebrek, een tekort aan personeel of omdat andere projecten voorrang krijgen. In Brabant gaat het om bijna veertig projecten.
Een pijnlijk voorbeeld is de Taxandriatunnel bij de A2 rond Den Bosch. Het is extra vervelend dat hier nu niets gebeurt, omdat de fundering zwak is. Uit onderzoek vorig jaar bleek nog dat er een kleine kans is dat de tunnel het begeeft. Natuurlijk wordt zo’n plek wel extra in de gaten gehouden. Ook de Oosterhoutse Brug in de A27 bij Oosterhout moet even wachten. Dat is opvallend, want de minister zei nog niet zo lang geleden dat onderhoud hier prioriteit had omdat de brug kwetsbaar is. Andere projecten die moeten wachten zijn de Cadettencamp-brug (A27 bij Breda) en het Spoorviaduct (A67 bij Geldrop).
Projecten die op pauze staan
Sommige projecten zijn dit jaar al op pause gezet en blijven voorlopig in de wachtstand. Het gaat om:
* De verbreding van de A2 tussen knooppunt Deil en Vught.
* De innovatiestrook (een soort proef met een uitvoegstrook) op de A58 en op de A67 tussen Leenderheide en Geldrop.
* De verbreding van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg.
De redenen? De stikstofproblematiek, de stijgende bouwkosten en een tekort aan bouwvakkers.
Onderhoud dat wél gepland staat
Gelukkig is er ook onderhoud dat al wel op de planning staat voor 2026. Op deze plekken gaan we dus zeker werkzaamheden zien, al is de exacte timing nog niet altijd duidelijk. Het gaat om zo’n dertig locaties waar we de impact zullen merken, zoals de Moerdijkbrug en het viaduct Heusdenhout bij Breda.
Ook wordt er gewerkt op delen van de:
* A2
* A17 (bijvoorbeeld tussen Klaverpolder en Noordhoek)
* A58 (tussen Batadorp en De Baars)
* A59 (tussen knooppunt Hooipolder en Empel)
* A27 (tussen St. Annabosch en Hooipolder)
* A4 (tussen Sabina en Willemstad)
* A50 (tussen Paalgraven en Ekkersrijt)
* A73 (tussen Rijkevoort en Zaarderheiken)
Meestal gaat het om het vernieuwen van het wegdek.
Waarschuwingen en beperkingen
Tot slot zijn er plekken waar nu al maatregelen gelden. Sommige bruggen zijn zo oud dat er geen zware voertuigen meer over mogen, om gevaarlijke situaties te voorkomen. Gelukkig zijn dit in Brabant volgens Rijkswaterstaat maar weinig plekken, en het zijn geen grote verkeersaders. Voorbeelden zijn enkele bruggen over het Wilhelminakanaal bij Tilburg en de Salesdreefbrug bij Terheijden.
Twee jonge levens verloren bij tragisch ongeval in Liessel
Bij een verschrikkelijk ongeluk in Liessel kwamen twee jonge mannen van 22 jaar uit Asten om het leven. Ze waren meerijders in de auto van dorpsgenoot Tim B. en zijn vriendin. De auto raakte in een slip en knalde tegen een boom. Tim en zijn vriendin overleefden het, maar hun twee vrienden achterin overleden aan hun verwondingen.
Afgelopen dinsdag werd in de rechtbank in Den Bosch duidelijk hoe dit drama kon gebeuren. En ook hier speelde een auto, gebruikt als een rijdende hangplek met alcohol, een fatale rol.
Een dag die eindigde in een ramp
Tim B. (nu 22) was op die bewuste zondag in oktober 2023 onderweg met zijn vriendin en zijn vrienden Dominique en Abdiraman (roepnaam Appie), beiden 22 jaar. Vrienden in een andere auto reden gezellig mee. De dag begon ontspannen bij een visvijver, maar eindigde op de Heitrak in Liessel tegen een boom.
Dominique overleed diezelfde avond in het ziekenhuis tijdens een operatie. Appie vocht nog twee weken voor zijn leven op de intensive care, maar ook hij overleefde het niet.
Leegte aan de eettafel
In de rechtszaal zat Tim B. opvallend kalm. Achter hem hadden de nabestaanden van de slachtoffers het veel zwaarder. De oudere zus van Dominique vertelde geëmotioneerd over de leegte die haar broer achterlaat. “Die vreselijke, lege stoel aan de eettafel en zijn toekomst, die we nu nooit meer zullen kennen”, zei ze. “De feestdagen die eraan komen, kunnen we niet meer met hem vieren.”
Tim zelf hield vol dat alles normaal was die dag. Ze waren op weg naar Liessel voor een frietje. Hij gaf toe vaak wat harder te rijden, die dag zo’n 90 tot 100 km/u waar 80 was toegestaan.
Een berg aan fouten
De officier van justitie vond echter helemaal niets normaal aan Tims rijgedrag. Uit politieonderzoek bleek een hele reeks fouten:
* Tim had te veel alcohol op (0,27 promille) voor een beginnend bestuurder.
* Hij reed zeker 120 kilometer per uur.
* Hij nam met veel te hoge snelheid een flauwe bocht, zonder zijn rijstijl aan te passen aan de omstandigheden (bomen dicht op de weg en plassen).
* De auto was zwaarder beladen door de drie passagiers, waardoor deze eerder ging slippen.
Een politieagente die de auto tegemoet reed, werd bijna geraakt toen Tim uitweek. Na een mislukte correctie raakte de auto een stoeprand, begon hevig te slingeren en knalde uiteindelijk met grote kracht tegen drie bomen. De auto was aan één kant bijna een meter ingedeukt.
‘Zeer onvoorzichtig en onoplettend’
De officier van justitie kwalificeerde Tims rijgedrag als “zeer onvoorzichtig en onoplettend”. Ze vond zijn stelling dat “dit ongeluk iedereen had kunnen overkomen” dan ook onhoudbaar. Zorgelijk vond ze dat Tim een patroon laat zien van asociaal rijgedrag, ook na het ongeluk, en regelmatig weekendmisbruik van softdrugs en alcohol.
Ondanks de twee doden en het immense leed, eiste justitie geen zware gevangenisstraf. Tim reed volgens hen niet ‘roekeloos’, maar ‘aanmerkelijk onvoorzichtig’. Daarom eiste ze een taakstraf van 240 uur, een voorwaardelijke celstraf van zes maanden, een rijontzegging van drie jaar en een gedragsbehandeling. Tim heeft een vorm van autisme en heeft moeite met het overzien van de gevolgen van zijn daden.
De uitspraak in deze zaak volgt in verband met de feestdagen al op 19 december.
D66 stelt Rianne Letschert voor als nieuwe informateur
De 49-jarige Rianne Letschert wordt naar voren geschoven als de nieuwe informateur. Ze was hoogleraar victimologie en internationaal recht aan de Tilburg University. In 2016 werd ze rector magnificus aan de Universiteit Maastricht en sinds 2021 is ze daar bestuursvoorzitter.
Haar voordracht is de volgende stap in de formatie, na het werk van informateur Sybrand Buma (CDA). Hij sprak de afgelopen weken met D66-leider Rob Jetten en CDA-leider Henri Bontenbal. Samen stelden die twee een ‘ambitieuze politieke agenda’ op, met afspraken over vijf belangrijke thema’s voor een volgend kabinet: immigratie, wonen, stikstof, economie en veiligheid.
Advies voor een minderheidskabinet
In zijn eindverslag, dat hij gisteren aanbood, adviseert Buma dat D66, VVD en CDA een akkoord moeten gaan voorbereiden als basis voor een ‘stabiel kabinet’. Deze combinatie heeft echter geen meerderheid in de Tweede Kamer, maar slechts 66 zetels.
Buma zei hier gisteren over: “Het heeft voor mij geen zin om te zeggen: er moet een meerderheidskabinet komen.” Voor geen enkele meerderheidscoalitie is er op dit moment genoeg steun. Daarom moeten D66, VVD en CDA nu maar aan de slag.
Zoeken naar steun bij andere partijen
Zijn duidelijke advies is om meteen met alle andere fracties te gaan praten. Zo kan worden uitgezocht voor welke plannen de beoogde coalitie steun kan krijgen. Dat kan via gedoogsteun, waarbij oppositiepartijen vooraf delen van het akkoord steunen. Het kan ook ‘incidentele basis’ zijn, waarbij per onderwerp steun wordt gezocht.
Buma sluit niet uit dat dit proces alsnog tot een meerderheidscoalitie leidt, maar vindt dat op dit moment onwaarschijnlijk. Een optie die zeker nog openstaat, is dat JA21 zich later bij het drietal aansluit. Tot nu toe heeft vooral D66 zich verzet tegen samenwerking met JA21, maar de partij is niet hard uitgesloten. De VVD wil JA21 juist graag in de coalitie.
Hoewel VVD-leider Yesilgöz eerder van een ’tussenstap’ sprak, vindt Buma dat het wel ‘wat ambitieuzer’ mag. Hij hoopt dat de partijen tot een akkoord komen waarop echt een nieuw kabinet kan aantreden, al noemt hij het nog geen ‘regeerakkoord’.
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.