
Recent Nieuws dinsdag 02 december, 2025 11:44
Witte Huis schuift verantwoordelijkheid voor dodelijke bootaanval door naar marine
In de VS is een rel ontstaan over twee achter elkaar uitgevoerde luchtaanvallen op een vaartuig in het Caribisch gebied. Het zou een Venezolaanse drugssmokkelboot zijn geweest. The Washington Post onthulde vrijdag dat twee opvarenden die nog leefden na de eerste inslag, pas later toch werden gedood. Volgens de krant gaf minister Hegseth persoonlijk het bevel voor dat tweede bombardement. “De opdracht luidde: maak iedemann dood”, aldus verschillende bronnen. In totaal vielen er elf doden. Zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat is inmiddels een onderzoek gestart. President Donald Trump ontkende twee dagen geleden dat hij tot een tweede aanval heeft opgedragen. Ook zegt hij dat Hegseth zo’n bevel nooit gaf. Witte-Huis-woordvoerder Karoline Leavitt voegde daar een nieuwe draai aan toe: Hegseth gaf idd toestemming om de vermeende drugsboten aan te vallen, maar niet het expliciete bevel om ze uit te moorden. Dat bevel kwam van admiraal Mitch Bradley, stelt Leavitt. Ze wilde niet bekennen dat er twee overlevenden waren, noch dat de opvolgingsaanval op hen was gericht. “Admiraal Bradley handelde binnen zijn mandaat en binnen de wet. Het doel was de boot en de dreiging voor de VS te vernietigen”, aldus Leavitt. De actie vond plaats in internationale wateren en zou dus “volgens de regels van het oorlogsrecht” zijn uitgevoerd. Ondertussen vergroot het Amerikaanse leger zijn aanwezigheid in het Caribisch gebied als onderdeel van een “antidrugsoperatie tegen narcoterroristen uit Venezuela en Colombia”. Daarbij zijn tot nu toe al meer dan tachtig mensen gedood in minstens 22 aanvallen. Volgens correspondent Erik Mouthaan brengt de campagne een militair conflict in de buurt van de Nederlandse Antillen steeds dichterbij.
Moerdijkaren woest: definitief ja-of-nee pas in de zomer van 2026
De vraag of Moerdijk helemaal van de kaart verdwijnt – of juist blijft bestaan – blijft nog minstens een half jaar in de lucht hangen. En dat schiet bij heel wat dorpsgenoten in het verkeerde keelgat. De gemeente heeft al lang ingestemd met het plan om plaats te maken voor industrie, maar pas in de zomer van 2026 komt de provincie én het Rijk met hun definitieve beslissing. Stress en onduidelijkheid dus, net nu mensen antwoorden hadden verwacht.
“Voelt als een slachthuisgang”
Martin Brusse verhuisde acht jaar geleden expres naar Moerdijk voor een rustig, landelijk leven. Nu ziet hij hoe die droom mogelijk in rook opgaat. “We hadden nu eindelijk helderheid verwacht, zodat we kunnen doorpakken met ons leven,” zegt hij. Het gevoel dat de gemeente hen ‘heeft verkocht’, zit diep. “We worden gewoon naar het slachthuis geleid.”
Krimp 100 % schadeloosstelling, maar veel te laat
Huiseigenaren krijgen nu wel de belofte dat ze hun woning voor 100 % van de waarde aan de gemeente mogen verkopen – eerst was dat 95 %. Toch zien veel bewoners daar weinig soelaas in. Andrea Tolenaars, eigenaresse van een buurtwinkel, vat het cynisch samen: “We gaan er met een gestrekt been in. De emoties, de moeite, alles moet maar betaald worden.”
Drie generaties geschiedenis op de tocht
Dick Havelaar kijkt nog harder naar wat straks verloren kan gaan: “Ik ben hier geboren, mijn kinderen, mijn vrouw woont al 25 jaar bij mij. Als een complete gemeenschap ineens verdwijnt, denk ik echt: waarom moet dit per sé hier?” De angst dat de nauw-geknoopte buurt uit elkaar valt, leeft bij veel mensen.
Is er nog een plan-B?
Wethouder Danny Dingemans laat na afloop van het overleg weten dat zijn voorkeur nog steeds uitgaat naar het volledig opruimen van het dorp. Toch zou er ook een alternatief kunnen komen: uitbreiding van het haven- en industriegebied ten zuidoosten van de huidige locaties. Hoewel het scenario er ligt, is het aan de provincie en het Rijk om hier knopen over door te hakken – en dat duurt dus nog zeker tot de zomer van 2026.
Nederland zet in op handige ligging én 250 nieuwe banen: het grote touwtrekken om een Europees douanekantoor
Terwijl onze pakketjesdiensten ploffen van de miljoenen pakjes uit China, besluit de EU: het wordt tijd dat iedereen samen aan hetzelfde gordel trekt. Om alle goedkope troep netjes te inspecteren komt er een gloednieuw Europees douaneagentschap. En jouw favoriete havencountry – Juist, Nederland – wil dat kantoor natuurlijk naar huis halen, liefst in Den Haag. Er evenementje in Brussel, 250 banen erbij, klinkt goed, toch? Nou, ruim een handjevol andere landen denkt hetzelfde: Frankrijk, Spanje, Portugal, Kroatië, Italië, Polen, Roemenië én België gooien ook hatseflats hun hoed in de ring.
Waarom Den Haag denkt dat ze het moeten winnen
Onze Timmermans-in-Minione vorm, staatssecretaris Heijnen, stuurde vorige week nog een Kamerbrief van ‘tuurlijk doen we mee’. Volgens haar is Nederland de beste plaats omdat:
– onze douane al internationaal een stuk meer faam heeft dan een vlogger met vijf miljoen volgers,
– Den Haag vol zit met internationale scholen en prima huisvesting (handig voor alle nieuwe collega’s) én
– zo’n derde van álle goederen die Europa binnenrollen, eerst op Schiphol of in de Rotterdamse haven koffiedrinkt.
Waarom überhaupt een nieuw douanebureau?
Simpel: we worden overspoeld. Vorig jaar klikten we massaal ‘bestel nu’ bij Temu, AliExpress en Shein en lieten 4,6 miljard (!) goedkope snuisterijen ons continent binnenkomen. Ruim 90 % komt uit China en veel voldoet net níet aan onze veiligheids- of milieu-eisen. Douaniers kunnen de stroom niet meer bijhouden. De oplossing: weg met de 150-euro-vrijstelling voor invoerrechten en erbovenop nog 2 euro administratiekosten per pakketje. Hopelijk stoppen webwinkels dan met het sturen van kartonnen stortvloeden en vullen ze liever paar grote dozen vol identieke spullen. Makkelijker controleren, minder gedoe voor ons.
Data centraal, koppelverkoop verdwenen
Nu werkt elke EU-douane nog in z’n eigen bubbel. Straks verzamelt het nieuwe agentschap alle data van binnenkomende pakjes. Dan kunnen landen samen risico-analyses maken en oneerlijke importeurs meteen op het matje roepen. Europees Parlements-ondervoorhandelaar Dirk Gotink (NSC) verwoordt het hard: “Voorkomen dat rotzooi via allerlei achterdeurtjes onze markt binnenkomt.”
Wanneer weten we wie er wint?
De precieze procedure om de gelukkige stad te kiezen wordt nog uitonderhandeld tussen lidstaten en het Europees Parlement. Eerder wist Nederland al het Europees Medicijnagentschap (EMA) binnen te halen, dus ervaring genoeg. Nu is het aan ambtenaren, lobbyisten én Den Haag zelf om de rest van Europa ervan te overtuigen dat ons kikkerlandje de ultieme douane-droomlocatie is.
Dikke winterjas in de auto? Doe maar niet, blijkt uit Brabants nieuws- en sportoverzicht
Goedemorgen! Vandaag in ons dagelijkse rondje Brabant: een pamper-snelle waarschuwing van de ANWB, de alweer hopeloze status van FC Den Bosch en een primeur van het Bossche erfgoedfonds. Scroll snel verder, dan vertellen we je alles.
De winterjas-moeheid: waarom ‘m uit moet vóór je vertrekt
Je kent het wel: bibberend instappen, want buiten is het guur en de auto is nog ijskoud. Stop echter meteen als je in je dikke jas achter het stuur kruipt, roepen de weg-wijzers van de ANWB. Hun Duitse collega’s (de ADAC) hebben namelijk een paar jaar geleden crashtesten gedaan. Ze lieten poppen met knal-dikke winterjassen tegen elkaar aan botsen bij maar 16 km per uur. Resultaat? Door die dikke vulling zat er ruimte tussen gordel en lichaam, waardoor de riem – als een soort snijdende guillotine – in je buik sneed. Lever, darmen of milt kunnen ernstig beschadigd raken en er kunnen zelfs inwendige bloedingen ontstaan.
Ook je kind op de achterbank is niet veilig met vest en muts én jas: die stoelriempjes lijken strak, maar kunnen eigenlijk nog een stuk strakker zodra de jas uit is. Spanje heeft het zelfs in de wet gegooid: als een agent vindt dat je kleding teveel je bewegingsvrijheid beperkt, krijg je een fikse boete van 200 euro. Nederland doet dat (vooralsnog) niet, maar de boodschap is simpel: jas uit, gordel om, veiliger op de weg. Wil je ‘m toch aan? Trek ‘m dan óver je gordel heen – ook bij de kids.
Eindelijk plek op het Brabantse stroomnet: ruimte voor 805 megawatt erbij!
Goed nieuws voor Brabant! Netbeheerder Tennet heeft op het overvolle stroomnet 805 megawatt aan extra ruimte gevonden – ongeveer een derde van wat de hele provincie nu aan stroom verbruikt. Waarom? Het elektriciteitsverbruik stijgt minder snel dan verwacht, vertelt Robert Kuik, directeur netplanning bij Tennet, tegen Omroep Brabant. Daardoor kunnen bedrijven die willen vergroenen of uitbreiden én nieuwe wijken straks toch aansluiten.
Van vol net tot kansen voor groei
In 2022 zat het Brabantse net nog tjokvol; nu wordt er op vijftig plekken gewerkt aan versterking. Voor volgend jaar staat een nieuwe transformator in Geertruidenberg gepland (200 megawatt extra voor West-Brabant). Een jaar later komt daar nog een transformator bij én opent Tennet een splinternieuw hoogspanningsstation in Tilburg, goed voor nog eens 405 megawatt in Oost-, Zuid- en Zuidwest-Brabant.
Niet overal is de puzzel al opgelost
Voor het noordoosten van de provincie blijft de vraag de komende jaren groter dan wat het net aankan; een nieuw hoogspanningsstation in Wijchen (Gelderland) moet dat rond 2033 verhelpen. In West-Brabant kan Tennet meteen aan de slag. Regionale netbeheerder Enexis krijgt een deel van de extra stroom en berekent wie er vanaf kan worden geholpd. Ondernemers op de wachtlijst horen in februari of zij aan de beurt zijn.
Doe het slim: spitsuur vermijden en besparen
Ook jij kunt helpen, zegt Kuik. “Door stroom buiten de piekuren te gebruiken en energie te besparen, houd je het net leefbaar voor iedereen.”
Explosief vuurwerkdrama in Spijkenisse: 18-jarige opgepakt na mega-vondst
Een huis vol knallers
Stel je voor: je loopt binnen in een huis in Spijkenisse en komt oog in oog te staan met een gigantische voorraad vuurwerk. Niet zomaar een paar rotjes, maar een hele berg waar ook nog ’s een aantal supergevaarlijke exemplaren tussen zitten. De politie schrok zich een hoedje toen ze het troffen en pakten meteen een 18-jarige jongen uit de wijk.
Bomspecialisten in actie
Omdat er een paar zware jongens tussen het spul zaten, werd de hele menagerie meegenomen naar een stuk industriegebied hier ver vandaan. Daar gingen de sappers van Defensie aan de slag: ze knalden alles netjes tot ontploffing, zodat niemand meer in gevaar komt. Veiligheid voorop, logisch.
Grote vraagtekens
De jongen wordt nog steeds nagepraat in het politiebureau, maar of hij zelf in dat huis aan het Vestapad woont? Judex wil het niet zeggen. Dus blijft iedereen gissen hoe die berg vuurwerk daar terechtkwam.
Written by Kimi K2
Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.