Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws zaterdag 15 november, 2025 11:45

Article

“`html

De erfenis van GLOW: Ronald Ramakers draagt het stokje over

Gratis busvervoer tijdens de GLOW-week in de regio Eindhoven staat hoog op het verlanglijstje van festivaldirecteur Ronald Ramakers. Na tien jaar aan het roer te hebben gestaan, neemt hij deze week afscheid als directeur van het lichtkunstfestival. Met een brede glimlas drukte hij zaterdag op de knop om GLOW te openen – voor hem de tiende en laatste keer.

Van internationale kunst naar lokale samenwerking

Onder Ramakers’ leiding onderging GLOW een flinke transformatie. Waar het festival vroeger vooral kunstwerken uit het buitenland tentoonstelde, werkt het nu veel meer samen met kunstenaars uit de eigen regio. “Je moet nooit denken dat je alles hier al hebt,” vertelt hij. “Af en toe moet je ook prikkels van buitenaf halen.”

GLOW verspreidt zich door de regio

Ramakers bracht het festival letterlijk naar de hele regio. Naast Eindhoven vind je GLOW nu ook in Helmond, Oirschot, Best, Veldhoven en Lieshout. “Op elke plek ontstaat een eigen identiteit,” legt hij uit. “In Best werken we bijvoorbeeld veel met amateurverenigingen. We gaan met de gemeenschap in gesprek: wat is het karakter van het dorp? We hebben zelfs kunstenaars die meewerken aan kunstwerken in hun eigen dorp.”

Explosieve groei en toekomstdromen

Van de eerste editie met vijftien lichtkunstwerken is GLOW uitgegroeid naar maar liefst 87 werken in de hele regio. Ramakers droomt van gratis vervoer tussen alle locaties: “Dat verbindt alles met elkaar. Eindhoven en de regio worden dan één geheel tijdens GLOW.”

Meerdaagse GLOW-tochten

Ramakers heeft nog een idee meegegeven aan ondernemers: organiseer meerdaagse tours. “Begin in GLOW Oirschot met eten en overnachten, loop de volgende dag naar Lieshout, en eindig uiteindelijk in Eindhoven. Er is zoveel mogelijk in deze regio.”

Gratis toegang blijft essentieel

Het festival moet volgens Ramakers gratis blijven: “Die toegankelijkheid is cruciaal. Er zijn mensen die nooit naar kunst kijken, maar wél naar GLOW komen. GLOW maakt blije mensen, en dat is de essentie van samenleven.”

GLOW Academy en doorgeven van het stokje

Sinds 2018 heeft GLOW een Academy waar studenten les krijgen in lichtkunst. Hun werken zijn tijdens het festival te zien. “GLOW is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid. Daarom moet ik het stokje nu doorgeven – de komende tien jaar vraagt om nieuwe energie.”

Een laatste tip voor bezoekers

Ramakers’ advies: loop eens tegen de richting in. “Dan zie je hoe mensen met elkaar praten, hoe ze kijken, hoe ze genieten van een drankje. Ik geniet echt van mensen – dat is voor mij het grootste plezier tijdens GLOW.”

Bekijk origineel artikel
html

Waarom benzine duurder wordt terwijl olie en de dollar goedkoper zijn

De adviesprijs voor benzine heeft dit jaar een recordhoogte bereikt, zo meldde United Consumers – de organisatie die brandstofprijzen in de gaten houdt – eerder deze week al. En vandaag staat de prijs voor Euro95 zelfs nog iets hoger. Best vreemd, want de olieprijs is dit jaar juist gedaald. En ook de dollar, waarin olie wordt verhandeld, is minder waard geworden. Als je dat omrekent naar euro’s, is de olieprijs dus nog verder gezakt.

Toch is de adviesprijs van oliemaatschappijen voor een liter Euro95 gestegen van 2,144 euro op 1 januari naar 2,202 euro nu. Paul van Selms, medeoprichter van United Consumers, geeft toe dat de hogere adviesprijs niet te verklaren is door de ontwikkeling van de olieprijs en de dollarkoers. Ook de btw en accijns op benzine zijn dit jaar niet veranderd.

Het marketingtrucje achter de hoge prijzen

Volgens Van Selms gaat het vooral om marketing. Benzinebedrijven verhogen hun adviesprijs, maar daardoor kunnen ze aan de pomp pronken met hogere kortingen op die adviesprijs. “Door de korting breed uit te meten, lijk je heel goedkoop,” legt hij uit.

Overigens betaal je die adviesprijs in de praktijk alleen langs de snelweg. Bij andere tankstations krijg je vaak flinke korting. Van Selms ziet dat kortingen op de adviesprijs al stijgen sinds het begin van deze eeuw, toen onbemande tankstations populair werden. “Destijds was de korting maar een paar cent, nu is dat soms wel twee dubbeltjes.”

Waarom is benzine dan toch duurder geworden?

Martijn van Eijk, voorzitter van belangenvereniging Drive, bevestigt dat zowel adviesprijzen als kortingen de laatste jaren zijn opgelopen. Onbemande tankstations hebben lagere kosten, waardoor ze meer korting kunnen geven.

Een andere verklaring: de benzine die je nu tankt, is gemaakt van olie die eerder werd verwerkt – toen de olieprijs nog hoger was. Ook bevat Euro95 tegenwoordig ongeveer 10% biobrandstof, die over het algemeen duurder is dan gewone benzine.

Zo tank je het voordeligst

Langs de snelweg betaal je bijna altijd meer. Volgens de ANWB is zaterdag een goede dag om te tanken, omdat veel ketens dan stunten met brandstofprijzen. Rustige momenten (in het weekend en buiten de spits) zijn ook gunstig, evenals tanken in de avond in plaats van de ochtend. Onbemande tankstations zijn vaak voordeliger.

Apps kunnen je helpen de goedkoopste pomp in de buurt te vinden, al staan niet overal actuele prijzen online. En als je toevallig in België of Duitsland bent: tank daar, want benzine is daar een stuk goedkoper.

Verborgen kortingen en kritiek

Van Selms onthult dat zakelijke rijders met een tankpas vaak extra korting krijgen, ook langs de snelweg. Deze korting wordt later verrekend en zie je niet op de prijsborden.

Hij heeft grote vraagtekens bij het systeem van hoge adviesprijzen en kortingen: “Hoe geloofwaardig kan het nog zijn? Gekker kan het bijna niet worden.” Omdat een flink deel van de benzineprijs uit btw en accijns bestaat, is de werkelijke korting voor de pompstationhouder lager dan het lijkt. Toch creëren ze een imago van korting – bijvoorbeeld door alleen op één dag korting te geven, of op rustige momenten wanneer het ze minder kost.

Bekijk origineel artikel
html

Nederlandse journaliste ontsnapt nipt aan Russische drone in Oekraïne

Oktober was een bloedmaand voor journalisten in Oekraïne – er vielen maar liefst drie dodelijke slachtoffers. De Nederlandse Daphne Wesdorp van het Nederlands Dagblad ontsnapte ternauwernood aan een drone-aanval in de Donbas-regio. “Ik ben wel heel bang geweest”, geeft ze toe.

Begin oktober kwam de Franse fotojournalist Antoni Lallican om het leven, terwijl zijn Oekraïense collega Heorhii Ivantsjenko bij dezelfde aanval een been verloor. Volgens Peter ter Velde van PersVeilig was de Fransman de eerste journalist in Oekraïne die door een drone werd gedood. Later die maand volgden nog twee Oekraïense journalisten: Olena Hramova en cameraman Jevhen Karmanzin.

Een riskant bezoek aan het front

Daphne Wesdorp, die in Kramatorsk woont, hoorde over deze aanvallen net nadat ze zelf aan de dood was ontsnapt in Kostjantynivka. Ze was op pad met militairen van de 24ste Koning Danilo Brigade. “Ik was al vijf maanden niet aan het front geweest en wilde weten hoe het er nu voor staat”, vertelt de journaliste en fotograaf.

Wesdorp heeft een speciale band met de Donbas en de dorpen rond haar woonplaats. “Het is hier anders dan de rest van Oekraïne”, zegt ze over het vervallen industriegebied. Ze wilde Kostjantynivka nog een keer zien, “voor het misschien niet meer kan”.

De aanval

In de vroege ochtend vertrok Wesdorp met de militairen naar Kostjantynivka. Rond tienen werd het steeds drukker in de lucht met drones. Plots opende een van haar begeleiders het vuur op een Russische drone. “Het is heel moeilijk om een drone neer te schieten, maar deze vloog relatief langzaam.” De drone werd geraakt en ontplofte in een stofwolk.

Tot dat moment was Wesdorp niet bang geweest, zelfs niet toen er een drone recht boven haar hoofd hing. Maar nu sloeg de angst toe. “Nu weten ze waar we zijn”, waarschuwde een begeleider.

De vlucht

De groep moest halsoverkop vluchten. “We sprongen over een hek om een huis binnen te gaan, maar dat was afgesloten.” Gelukkig stond de schuur open, die bescherming bood tegen de achtervolgende drone. “Daar ben ik achterin een hoekje gaan zitten en heb gewacht tot de drone weg was.”

De terugtocht naar de auto duurde nog twintig zenuwslopende minuten. “Je moet heel goed luisteren of je geen drones hoort, maar ik kon niet goed horen omdat de soldaat vlak naast mij had geschoten – mijn oren tuitten.” Met weinig beschutting van de kale bomen was het een angstige tocht. “Ik zat hoog in mijn adrenaline.”

Journalisten als doelwit

Veilig terug in Droezjkivka hoorde Wesdorp dat collega Karmanzin was omgekomen. Ze is ervan overtuigd dat hij specifiek als journalist werd aangevallen. “Dat heeft die dronepiloot zeker gezien.”

Ook Pauline Maufrais van Reporters Sans Frontières bevestigt dat de pers steeds vaker doelwit is. Russische militaire bloggers rechtvaardigen het doden van journalisten omdat ze hen zien als soldaten in de propagandaoorlog.

Andere aanpak

Wesdorp doet het nu anders dan veel collega’s: ze draagt geen blauw persvest meer. “Ik draag iets zwarts of onopvallends.” Peter ter Velde begrijpt die keuze: “De laatste dronedoden waren zichtbaar als PRESS.”

Teruggaan naar Kostjantynivka zit er voor Wesdorp niet in. Hoelang ze nog in de regio blijft, hangt af van wat hulpverleners en het leger doen. “Als die vertrekken, ga ik ook waarschijnlijk.”

Bekijk origineel artikel
“`

Historische rivaliteit tussen Sinterklazen in Tilburg

De Sinterklaasintocht in Tilburg is een van de oudste van Nederland. Dit jaar wordt hij voor de 125e keer georganiseerd, hoewel onduidelijk is of de intochten tijdens de Tweede Wereldoorlog doorgingen. Tot in de jaren vijftig waren er zelfs twee intochten in de Kruikenstad: een in Noord en een in Zuid. En die zwarte Pieten en Sinten konden elkaar absoluut niet uitstaan!

Vaak kwamen ze elkaar tegen bij het spoor dat door de stad loopt en dan was het ruzie maken geblazen. Sterker nog, de twee goedheiligmannen zouden in de jaren dertig zelfs met elkaar op de vuist zijn gegaan. Het huidige sinterklaasfeest met stoomboot en Piet begon met het prentenboekje ‘Sint Nikolaas en zijn knecht’ uit 1850, geschreven door onderwijzer Jan Schenkman.

In 1901 vond Harmonie Orpheus het hoog tijd voor een eigen Sinterklaasintocht in Tilburg. Maar niet zomaar eentje! Tijdens de intocht werden collectes gehouden en werden kleding, versnaperingen en speelgoed ingezameld. De rijke textielfabrikanten schonken dekens en stoffen, waar vrijwilligers kleding van maakten voor arme kinderen.

Toen de stad snel groeide, bleek één intocht niet genoeg. Er kwamen er meer bij, maar dat werd te veel volgens Hans Koopmans van de Stichting Centraal Sint Nicolaas Comité Tilburg. “In 1927 werd besloten voortaan twee tochten te houden: een in het zuiden en een in het noorden.” Orpheus deed het noorden, harmonie l’Echo des Montagnes kreeg het zuiden.

De verschillen tussen beide stadsdelen waren enorm. Rijke burgers woonden in het zuiden, arbeiders en fabrieken aan de andere kant van het spoor. Deze groepen vermeden elkaar compleet. Toen in de jaren dertig de economische crisis uitbrak, liepen de spanningen verder op. De sinterklaascomités kwamen elkaar regelmatig tegen bij het spoor en “ze zaten elkaar in de weg en dat ging niet altijd goed”, aldus Koopmans.

Ergens in die jaren stonden beide Sinterklazen letterlijk neus aan neus. Wat er precies gebeurde blijft onduidelijk. Volgens de ene versie staarden ze elkaar alleen maar aan, maar de meest spectaculaire versie zegt dat ze hun handschoenen uittrokken, vuisten balden en elkaar te lijf gingen. Ook veel Pieten zouden hebben meegevochten. “Tja, je kunt het je bijna niet voorstellen he. Twee kindervrienden die met elkaar op de vuist gaan. Maar het zou zomaar gebeurd kunnen zijn”, zegt Koopmans.

In 1954 besloten beide clubs de strijdbijl te begraven en was er voortaan nog maar één intocht, met aankomst per boot in de Piushaven. Sindsdien zijn er geen vechtende Sinterklazen meer gespot in de stad!

Bekijk origineel artikel

Wintersportdorp Sölden zet in op alcoholverbod om overlast tegen te gaan

Sölden wil geen feestdorp worden

In het Oostenrijkse wintersportdorp Sölden geldt vanaf 1 december een gedeeltelijk alcoholverbod. In het centrum mogen mensen op straat geen alcohol meer drinken en ook niet bij zich dragen. De gemeente wil met die maatregel de overlast van dronken toeristen aanpakken.

“Meer rust, zekerheid en levenskwaliteit”, omschrijft het lokale bestuur het. “Steeds meer gasten gingen de bar uit om te roken en ook om te drinken”, zegt locoburgemeester Riml tegen Kronen Zeitung. Vaak werd ook in supermarkten gekochte drank buiten opgedronken.

“Dat leidt tot onacceptabel veel geluidsoverlast, glas en ander afval langs de weg.” Hij noemt een incident waarbij dronken mensen met bierglazen gingen “voetballen”.

Vorig jaar werden toeristen al opgeroepen om zich te gedragen en werden de geluidsregels strenger gehandhaafd, maar dat had weinig effect. Daarom ging de gemeenteraad over tot actie.

Mensen die hun après-skidrankjes toch op openbare plekken drinken, kunnen rekenen op een boete tot wel 2000 euro. Het verbod geldt in elk geval dit hele wintersportseizoen, tot 19 april 2026. Daarna wordt de maatregel geëvalueerd.

Bekijk origineel artikel

Bewoonster Ashley bezorgd over instabiele flatbalkons: “Frustratie en woede voelbaar”

Onrust in de grootste galerijflat van Nederland

Ashley maakt zich grote zorgen over de veiligheid van haar woning in de Geroflat en L-flat aan de Laan van Vollenhove in Zeist. De L-flat staat bekend als de grootste galerijflat van heel Nederland. Afgelopen donderdag kregen alle bewoners van de Geroflat een alarmerende brief, vertelt Ashley aan RTL Nieuws.

Leven met beperkingen op de negende verdieping

Al acht jaar woont Ashley met haar man en drie dochters op de negende verdieping. “We kregen te horen dat we ons balkon leeg moeten halen, niets op de balustrade mogen zetten en voorzichtig moeten lopen. Mijn man en ik gaan om de beurt het balkon op om alles eraf te halen.”

De bewoners krijgen het advies om met niet meer dan drie mensen bij elkaar te staan en geen zware spullen op balkon of galerij te plaatsen. “Loop buiten zoveel mogelijk langs de muur van je woning. Loop zo min mogelijk aan de kant van de balustrade”, staat in het advies totdat er extra steunen zijn geplaatst.

“Situatie ernstiger dan wordt geschetst”

Uit recent onderzoek blijkt dat de wapening niet volledig aan de bouwnormen voldoet. Ashley is niet gerust: “Als dit landelijk nieuws wordt, is de situatie ernstiger dan ze zeggen, daar ben ik van overtuigd. Ik kom niet uit een paasei.”

Alleen in de kleinere Geroflat wonen ongeveer 360 gezinnen. “Je merkt veel onrust bij de bewoners”, vertelt Ashley. “We zitten hier in een flat die, op z’n Utrechts gezegd, op instorten staat. Zodra we elkaar in de lift tegenkomen, gaat het erover. ‘Wat moeten we hier nou mee? Hoe serieus moeten we die brief nemen?'”

Jarenlang onderhoudsachterstand

“Er is sprake van frustratie en woede”, gaat Ashley verder. “Er wordt hier al jaren nauwelijks onderhoud uitgevoerd en nu dit. Waar ga je al die gezinnen laten als straks blijkt dat we hier niet meer veilig kunnen wonen?”

Woningcorporatie Woongroen wil tegen RTL Nieuws nog niet reageren. Het speciale nummer dat bewoners kunnen bellen met vragen, is niet bereikbaar.

Eerder meldde Woongroen dat de palen uit voorzorg worden geplaatst en er geen sprake is van direct gevaar. De woningcorporatie zegt dat lopen over de galerij en het balkon veilig is en dat mensen elkaar gewoon kunnen passeren.

Tijdlijn voor oplossing

Woongroen verwacht de extra steunen voor de kerst te hebben geplaatst. Daarna wordt onderzoek gedaan naar een definitieve oplossing.

Bekijk origineel artikel

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
november 2025
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« okt    

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl