
Recent Nieuws maandag 27 oktober, 2025 18:27
Treinrammelt ambulance op spoor: grote vertraging tussen Amsterdam en Haarlem
Wat begon als een routineklus voor een evenementenambulance, liep gisteren behoorlijk uit de hand in Halfweg. Een trein botste namelijk op het hulpvoertuig dat op het spoor stond – met flinke gevolgen voor het OV. Het treinverkeer tussen Amsterdam en Haarlem lag urenlang lam, en reizigers moesten maar zien hoe ze verder kwamen.
Gelukkig raakte niemand gewond, wat toch wel een klein wonder is gezien de kracht van de klap. De NS en de politie bevestigen dat er ongeveer 200 passagiers in de trein zaten op dat moment. De bestuurder van de ambulance, een 65-jarige man, wist net op tijd uit zijn voertuig te springen. “Hij kon wegkomen voor het zover was”, zo stellen betrokken partijen.
De schade aan de ambulance was enorm – het voertuig is volledig vernield. Volgens getuigen was het een flinke dreun. “Het was een behoorlijke klap”, vertelde een passagier tegen de autoriteiten.
ProRail laat weten dat de auto rond het eind van de ochtend van het spoor was gehaald en dat de trein daarna verder kon rijden. Eén spoor opende rond het middaguur voor beperkt verkeer, maar al snel bleek dat de schade groter was dan gedacht. Uiteindelijk moesten beide sporen dicht, waardoor de chaos nog verder toenam. Pas rond 16.00 uur was de knoop doorgehakt en kon het normale treinverkeer weer op gang komen.
Wat er precies gebeurd is en waarom de ambulance op het spoor stond, is nog steeds onduidelijk. Het onderzoek loopt. De bestuurder is wel gehoord door de politie en daarna vrijgelaten, maar staat voor nu wel als verdachte aangemerkt.
De eigenaar van de evenementenambulance, een speciale ambulance die vaak ingezet wordt bij festivals of grote bijeenkomsten voor snelle medische assistentie, reageert geschokt. “We zijn ontzettend dankbaar dat iedereen ongedeerd is gebleven.”
Een akelig incident dus, met gelukkig een goed einde. Maar voor duizenden reizigers was het een dag vol frustratie, vertraging en onzekerheid.
Roosendaal trekt aan de luidspreker tegen vuurwerkgedrag
De gemeente Roosendaal is flink aan het schroeven aan de regels om vuurwerkoverlast in bedwang te houden. En dat komt niet uit de lucht vallen: er zijn de afgelopen tijd ruim tweehonderd klachten binnengekomen over lawaai, gevaarlijke situaties en gewoon vervelend gedrag rond vuurwerk. Daar moet iets aan gebeuren, zeggen ze in het stadhuis.
Vanaf deze maandag gelden er daarom nieuwe spelregels op straat. Het is nu verboden om iets op je hoofd te hebben wat je gezicht helemaal of gedeeltelijk verbergt – denk aan een bivakmuts, een diepe sjaal of een pet zo ver omlaaggetrokken dat niemand je kan zien. Ook spullen bij je hebben die gebruikt kunnen worden om zelfgemaakte knallertjes te maken? Dat mag ook niet meer.
Deze extra maatregelen volgen op een serie incidenten eind september, vooral in de wijken Kroeven en Langdonk. Toen gooiden jongeren zwaar vuurwerk naar twee handhavers én een politieagent. Niet leuk, dus. Om sneller en makkelijker te kunnen ingrijpen, heeft de gemeenteraad de regels nu officieel vastgelegd in het plaatselijke reglement, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Zo kunnen agenten en handhavers direct optreden als ze iemand betrappen met vuurwerk of als mensen zich verdacht gedragen.
Een woordvoerder van de gemeente benadrukt dat dit een unaniem besluit was van de raad en dat de politie zelf had gevraagd om deze regels. En nee, je mag nog steeds gewoon een muts opzetten tegen de kou – zolang je gezicht maar goed zichtbaar is, natuurlijk.
Het probleem rond vuurwerk speelt al jaren tijdens de jaarwisseling, maar dat het nú al begint – midden in het jaar – is nieuw. Daarom nam de gemeente eerder al voorzorgsmaatregelen. Zo kregen de ouders van ongeveer 4500 minderjarige jongeren een briefje met de vraag om eens goed met hun kind te praten over vuurwerk. Ook zijn jongeren die al waren gepakt terwijl ze vuurwerk afstaken, uitgenodigd voor een gesprek met hun ouders bij de burgemeester. Gewoon: even rustig nadenken over hoe ver het is gegaan.
Jongeren gepakt, huiszoeking gehad
Ondertussen heeft de politie al meerdere jongeren aangehouden. Sommigen werden betrapt met knallers in hun zak, anderen werden opgespoord dankzij tips van buurtbewoners. Volgens de gemeente zie je langzaam resultaat: er komen minder meldingen binnen dan in het begin van de piek. Hoewel er in de herfstvakantie juist weer een toename was.
Burgemeester Mark Buijs laat weten dat hij blij is met de daling: “Ik denk dat sommige ouders serieus zijn gaan praten met hun kinderen. Dat vind ik echt mooi.” Hij geeft toe dat andere factoren ook meespelen: “Misschien durven sommige jongeren niet meer omdat hun vrienden zijn opgepakt.”
Ook zijn er de afgelopen tijd meerdere huiszoeking geweest in Roosendaal, omdat er vermoedens waren dat vuurwerk werd opgeslagen. In vijf huizen werd daadwerkelijk vuurwerk gevonden. Bij alle betrokkenen is een dwangsom van 2500 euro opgelegd. Moet je dat bedrag dus maar betalen als er bij een volgende controle opnieuw vuurwerk wordt aangetroffen.
‘Tame’ PVV-campagne, maar toch volop relletjes: hoe kiezers erdoor beïnvloed worden
De verkiezingen zijn overmorgen, en die volgen op de val van het kabinet-Schoof in juni. De PVV trok toen als eerste partij de stekker eruit, wat leidde tot een lange campagnepauze die nu volop doorgaat – al is het niet zonder ophef. Terwijl partijen hun boodschappen uitdragen, schuiven emoties hoog op. Maar wat doet al die commotie nou eigenlijk met de gemiddelde kiezer?
Joop: trouw aan de PVV, maar wel met voorbehoud
Joop weet zeker waar zijn stem naartoe gaat: weer eens PVV. “Ik stem altijd op Wilders, en ook dit keer blijft dat zo. Volgens mij zet hij de gewone burger écht centraal, en dat kunnen we goed gebruiken.” Zijn grootste angst? Dat figuren zoals Frans Timmermans de macht pakken. “Dan wordt het gewoon een zooitje, echt waar.”
Toch heeft Joop ook kritiek. Hij vindt dat Wilders niet steeds moet weglopen uit debatten of interviews – “dan is het klaar, hoor”. En die geschiedenis met de Facebookpagina? “Nou, ik snap dat Wilders excuses heeft aangeboden, maar ik zie het eerlijk gezegd meer als satire.” Wel vindt hij dat Wilders moet stoppen met het imago van een eenmanspartij. “Hij moet goede mensen om zich heen verzamelen, anders loopt het mis.”
Voor Joop draait alles vooral om migratie. “Er zijn gewoon te veel mensen hier, en de instroom van vluchtelingen moet omlaag.” Als homoseksuele man heeft hij zelf negatieve ervaringen gehad met sommige moslims. “Ze beledigden me gewoon, en daardoor voel ik me niet meer veilig. Dat moet beter.”
Linda: van fan naar twijfelaar
Linda was twee jaar geleden nog helemaal fan van Geert Wilders. “Hij is er echt voor Nederland én de Nederlanders. Ik werd nooit teleurgesteld.” Maar deze keer is het anders. “De vorige keer stemde ik op Wilders, maar nu doe ik dat niet meer. Ik stem nog steeds rechts, maar ga voor de BBB.”
Waarom de switch? “Wilders zet te veel groepen tegen elkaar. Hij polariseert veel te hard, en dat is precies wat dit land nu niet nodig heeft.” Voor haar telt vooral veiligheid. “Denk aan het geweld tegen vrouwen. Dat raakt me persoonlijk. Ons land moet veilig zijn, en iedereen moet welkom zijn – ook mensen die met een goede reden zijn gevlucht.”
De recente affaire rond de AI-afbeeldingen in een Facebookgroep vindt ze ronduit onacceptabel. “Het is echt erg. Al die relletjes en haat moeten stoppen.” Toch vindt ze wel dat andere partijen te snel zijn met het uitsluiten van samenwerking met de PVV. “Als Wilders de grootste wordt, verdient hij een eerlijke kans.”
Verslaggever Lambie: tamme campagne, grote impact?
Volgens politiek verslaggever Fons Lambie krijgt de PVV door de recente controverse natuurlijk slechte publiciteit. “Dat twee Kamerleden AI-beelden maken en Wilders daarvoor excuses moet aanbieden, dat smeedt geen positieve sfeer.” Maar: “Wilders heeft een loyale achterban. Of dit echt leidt tot stemmers die overstappen, is nog maar de vraag.”
In de laatste peilingen en kiezersonderzoeken ziet Lambie wel een kleinere terugval voor Wilders, “maar hij blijft de grootste partij”. Het grote risico? Opkomst. “Komt de PVV-stemmer woensdag opdagen? En dan heb je nog JA21, FvD en BBB, die allemaal dezelfde kiezers proberen te strikken.”
Interessant is dat Wilders dit keer een veel stillere campagne voert. “Weinig debatten, weinig interviews. Veel is afgezegd. In 2023 was dat compleet anders – toen was hij overal.” Volgens Lambie zit Wilders nu in de verdediging. “Vroeger kon hij lekker de gevestigde orde bekritiseren, maar nu moet hij ook rekenschap afleggen voor het falen van het kabinet waar zijn partij deel van uitmaakte.”
Rechts-populisme blijft hot
Rechts-populisme blijft een krachtige stroming in Nederland. Vorige keer hadden PVV, JA21, FvD en BBB samen bijna 50 zetels. Nu wijzen peilingen op vergelijkbare cijfers. “En dat is niet toevallig”, zegt Lambie. “Kijk naar Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk – overal lopen rechts-populistische partijen voorop in de peilingen. Het nationalistische, anti-immigratieverhaal trekt gewoon hard.”
Frans Timmermans laat inmiddels weten dat hij niet tevreden is met alleen maar excuses van Wilders over de AI-afbeeldingen. Hij verwacht dat de betrokken Kamerleden hun functies niet meer zullen hervatten.
Prorail zet grote stap met zelfrijdende goederentrein: ‘Het is echt pionierswerk’
“Dit is uniek”, zegt Hotske Zijlstra, innovatiemanager bij Prorail, en je hoort de trots gewoon in haar stem. Ze praat over een proef die écht indruk maakt: een goederentrein die vrijwel helemaal zelf rijdt. Het doel? Minder druk op het personeel, minder tekorten, en tegelijkertijd meer treinen – dus meer vracht én passagiers – op het spoor.
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen, die erbij was tijdens de demonstratie op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht, vindt het ook geen klein bier. “Dit is de toekomst”, zegt hij ronduit. Volgens hem is er in Nederland simpelweg niet oneindig veel ruimte voor nieuwe rails. Daarom moet alles slimmer, efficiënter. En dat betekent: slim omgaan met wat we al hebben.
En ja, de rol van de machinist verandert flink. Die stapt straks niet meer in de locomotief, maar gaat zitten in een kantoor – of zoals Prorail het noemt: het Remote Supervision Center. Vanaf daar houdt-ie of zij de trein in de gaten, en kan hem beïnvloeden. Op termijn zou één machinist zelfs meerdere treinen tegelijk kunnen begeleiden, allemaal op afstand.
Tijdens deze test zit er nog wel iemand in de cabine – maar dat is puur voor de veiligheid, omdat het om een proefproject gaat. “De trein kan nu al volledig zelf rijden”, benadrukt Zijlstra.
Jarenlange voorbereiding met veel obstakels
Ze geeft toe dat het tot stand komen van deze test enorm veel heeft gekost – letterlijk en figuurlijk. “Bloed, zweet en tranen”, noemt ze het. Denk aan lastige technische uitdagingen: hoe zorg je dat de locomotief en het kantoor op afstand soepel met elkaar communiceren? Antennes, stabiele internetverbindingen, beeldschermen, servers… alles moest perfect worden afgestemd.
De voorbereiding duurde jaren, en er hebben tientallen mensen aan gewerkt. Wat de proef zo bijzonder maakt? Het is de eerste keer in Nederland dat zoiets wordt uitgeprobeerd, en ook internationaal zie je dit soort tests zelden.
Bovendien rijdt de testtrein niet op een afgesloten baan, maar gewoon mee in de reguliere dienstregeling. En dat terwijl hij gebruikmaakt van ERTMS – een soort centrale verkeersregelaar voor treinen. Dat systeem zorgt ervoor dat treinen weten wanneer ze moeten remmen of stoppen, en kan zelfs automatisch ingrijpen als nodig.
ERTMS moet uiteindelijk internationale treinreizen makkelijker maken. In treintermen heet het concept van zelfrijdende treinen trouwens ATO (Automatic Train Operation). De mate van autonomie wordt verdeeld in niveaus, en deze locomotief rijdt op niveau 4 – het hoogste. Dat betekent: volledig autonoom, zonder menselijke tussenkomst.
Waarom een goederentrein?
Je vraagt je misschien af: waarom beginnen ze niet met passagierstreinen? Simpel: geld. De test kost in totaal 55 miljoen euro, waarvan Duitsland maar liefst 40 miljoen ophoest. “Beide overheden willen het goederenvervoer per trein een boost geven”, legt Zijlstra uit.
Op de locomotief van Deutsche Bahn prijkt dan ook duidelijk het logo van het Duitse ministerie van Verkeer, samen met de Duitse vlag. Maar waarom in Nederland testen? Omdat de Betuweroute – die loopt van Rotterdam naar Duitsland – ideaal is. Geen overwegen, en bovendien is hier al ERTMS actief, iets wat in Duitsland nog lang niet overal is ingevoerd.
“Het goederenvervoer gaat alleen maar groeien, maar we zitten al tegen de capaciteit van het spoor aan”, zegt Zijlstra. Zelfrijdende treinen kunnen efficiënter rijden, dichter op elkaar, waardoor er méér treinen kunnen rijden. En die voordelen gelden natuurlijk ook voor passagierstreinen.
Overigens is NS al bezig met eigen ATO-proeven, lieten ze eerder dit jaar weten.
Nog geen sneltrein in zicht
Toch is het nog even wachten op een spoorwegrevolutie. Hoewel er al jaren wordt geprobeerd, zien reizigers er nog weinig van. Vandaar dat het woord ‘toekomst’ zo vaak valt.
Zijlstra benadrukt: dit kost tijd, geld, en heel veel stappen. “Veiligheid staat voorop.” Wel rijden er al zelfrijdende metro’s in steden als Parijs en Kopenhagen – maar dat zijn gesloten systemen. Het echte spoor, met meerdere vervoerders en complexe regelgeving, is een heel ander verhaal.
Prorail roept daarom Europa op om samen te werken en obstakels weg te nemen. Ook op juridisch vlak moet er nog veel veranderen. Hoe ver mag een machinist verwijderd zijn van zijn trein? En wie draait op voor schade als er iets misgaat?
Staatssecretaris Aartsen vergelijkt het met de komst van de auto: “Ook toen moesten er nieuwe regels komen.” Hij wil graag meer politieke steun voor dit soort initiatieven. “We kunnen ons de luxe niet langer permitteren om kiezen te maken tussen asfalt en spoor.”
En jawel, Aartsen is normaal gesproken niet direct de grootste treinfan binnen de VVD – hij begint zijn antwoord zelfs met een glimlach – maar eindigt serieus: “De wegen en sporen zitten vol. We moeten nu keuzes maken.”
Wintertijd begint en dat voel je direct in de file
Een uurtje extra slapen tijdens het weekend? Ja, graag! De wintertijd is ingegaan, wat betekent dat het ‘s ochtends weer lichter is en we een uur vooruit springen. Maar hé, niet alles is rozengeur en maneschijn. Want met die klokverandering komt ook gelijk een drukkere avondspits aanwakkeren – vooral op plekken waar je het al vaker hebt meegemaakt: denk aan de A50 en A58.
Rijkswaterstaat had al vooraf gewaarschuwd: maandagavond wordt het behoorlijk druk op de weg. En jawel hoor, het bleek weer eens terecht. Volgens de ANWB was het verkeer zeker drukker dan normaal, al viel het aantal kilometers file uiteindelijk nog best mee. Rond kwart over vijf stond er landelijk gezien maar liefst 520 kilometer file. En ja, Brabant moest er flink aan geloven.
Grote files op A50 en A58
Op de A50, tussen Son en Breugel tot en met Veghel-Noord, stond een file van maar liefst 14 kilometer. Wie richting Oss wilde, moest rekening houden met een vertraging van 22 minuten. Dat is dus meer dan een kwartier extra tijd achter het stuur – niet ideaal na een lange werkdag.
Ook op de A58 liep het stroef. Vanuit Bergen op Zoom richting Breda was het tussen Bergen op Zoom-Oost en knooppunt De Stok alweer vastgelopen. Een file van 8 kilometer met ruim een kwartier vertraging. En aan de andere kant van de provincie, tussen Moergestel en knooppunt Batadorp, was het zoals altijd druk. Wie vanuit Tilburg naar Eindhoven reed, kon op die trajecten ook al zo’n 8 kilometer langzaam of stil rijdend verkeer tegemoet zien – en daarmee een verlies van ongeveer een kwartiertje.
Donker, afleiding, minder alertheid
Waarom nu precies dit gebeurt? Het heeft allemaal te maken met dat ene uurtje dat we winnen. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen legde eerder op maandag uit dat dat kleine verschil veel meer invloed heeft op ons rijgedrag dan je zou denken. “Rijden in het donker is voor veel mensen weer even wennen”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. En dat merk je.
Het verminderde zicht speelt flink mee. Denk aan de laaghangende zon, plotselinge buien en natuurlijk het vroeg invallende duister. Daarnaast kunnen remlichten ‘s avonds harder lijken te branden, wat afleidend kan zijn. En dan is er nog iets anders: je ritme raakt uit balans. Door de klokverandering zijn sommige mensen minder alert dan normaal – een combinatie die niet ideaal is achter het stuur.
Advies van Rijkswaterstaat
Daarom de oproep van Rijkswaterstaat: wees extra alert. Pas je rijstijl aan, houd voldoende afstand en wees voorzichtig. En terwijl je toch bezig bent: controleer of je lichten goed werken, houd je ruiten en spiegels schoon, en vergeet de ruitensproeiervloeistof niet bij te vullen. Klein onderhoud, groot effect.
Overigens blijkt uit cijfers van de wegbeheerder dat de avondspits in deze periode sowieso drukker is – tussen herfst- en kerstvakantie zijn er immers meer mensen die gewoon naar hun werk gaan. Dus ja, wintertijd of niet: de drukte was al in aantocht. Maar die extra duisternis zorgt er nu juist voor dat alles wat intenser voelt.
Boot gezonken in Amsterdamse haven: zoekactie naar vermisten loopt op volle toeren
De politie heeft gisteren een doorbraak gehad in de zoektocht naar een boot die tijdens een aanvaring met een binnenvaartschip in het Westelijk Havengebied onder water verdween. Het wrak is inmiddels teruggevonden, maar er is nog geen spoor van de twee opvarenden.
Volgens De Koperen Ploeg, het bedrijf waarvoor de mannen werkten, zijn het twee medewerkers die betrokken waren bij activiteiten op het water, zoals het vastleggen en losmaken van schepen. Het bedrijf bevestigt de identiteit, maar wil verder niet reageren op vragen van media.
Een woordvoerder van de Veiligheidsregio laat weten dat de kansen dat de twee nog levend worden aangetroffen helaas heel klein zijn. “Het is momenteel niet waarschijnlijk dat ze nog in leven zijn”, aldus de woordvoerder.
De zoek- en reddingsoperatie blijft lopen, terwijl onderzoek wordt gedaan naar hoe het ongeluk kon gebeuren.
Written by Qwen AI
Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!