Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws dinsdag 21 oktober, 2025 18:30

Article

Nederland onderhandelt over terugkeer Syriërs en verhoogt terugkeerbonus

Eerste officieel bezoek aan Syrië sinds jaren

Voor het eerst sinds 2009 heeft Nederland weer een officieel bezoek gebracht aan Syrië. Staatssecretaris Aukje de Vries van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp ging naar Damascus om te praten met de Syrische overgangsregering over de terugkeer van Syriërs naar hun thuisland.

De Vries vertelt: “Ze vinden het belangrijk dat mensen terugkomen om mee te helpen bij de wederopbouw van het land.” In Syrië zijn nog steeds veel scholen, ziekenhuizen en wegen kapot. Nederland steunt het land met geld voor humanitaire hulp en het opruimen van mijnen.

Wie mag blijven en wie moet terug?

Sinds juni dit jaar worden de meeste asielaanvragen van Syriërs afgewezen, omdat het land voor de meeste mensen veilig genoeg wordt geacht. Maar De Vries benadrukt dat dit niet voor iedereen geldt: “Ik hoor hier verschillende geluiden over. Ik heb ook gesproken met minderheden die niet veilig zijn. Dat is wel een zorg voor de toekomst.”

Ontmoeting met Syrische minister

De Vries sprak ook met de Syrische minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Hind Aboud Kabawat. Kabawat is de enige vrouwelijke minister in de regering en heeft een bijzonder verhaal: ze was fel tegenstander van Assad en komt uit een christelijke achtergrond.

Hogere terugkeerbonus

Het kabinet wil dat meer mensen vrijwillig teruggaan en heeft de terugkeerbonus flink verhoogd. Volwassenen krijgen nu 5000 euro en kinderen 2500 euro. Daarnaast krijgen terugkerende mensen hun vliegticket vergoed.

Het demissionaire kabinet wil ook afspraken maken over gedwongen terugkeer van Syriërs die geen recht meer hebben om in Nederland te blijven. In eerste instantie gaat het om criminele Syrische asielzoekers of mensen die overlast veroorzaken.

Syrische kant van het verhaal

“Natuurlijk willen we dat alle vluchtelingen terugkeren,” zegt minister Kabawat. Maar ze benadrukt dat gedwongen terugkeer nu nog niet mogelijk is: “Ik kan hen niet vragen om hierheen te komen als er nog verwoeste steden zijn en we geen banen en scholen hebben.”

Als mensen gedwongen worden terug te keren, zou dat volgens haar een crisis veroorzaken in het land: “We zijn er niet klaar voor. De internationale gemeenschap moet begrijpen dat we ons moeten voorbereiden.”

Positieve woorden over Nederland

Kabawat noemt Nederland een rolmodel als het gaat om internationaal en humanitair recht. “Ik ben er zeker van dat de vluchtelingen uit Nederland van toegevoegde waarde zijn met hun kennis en nieuwe opleiding,” zegt ze. “Syrië heeft hen nodig, maar het moet hun eigen beslissing zijn.”

Praktische voorwaarden

Syriërs die gebruik willen maken van de verhoogde terugkeerbonus moeten tussen 17 november 2025 en 1 januari 2026 een aanvraag indienen bij de Dienst Terugkeer en Vertrek.

Dit jaar zijn ongeveer achthonderd Syriërs vrijwillig teruggekeerd. In september zette Nederland voor het eerst een speciale vlucht in om Syriërs terug te vliegen. Zij kregen toen een lagere terugkeerbonus: 2800 euro voor volwassenen en 1650 euro voor kinderen.

Bekijk origineel artikel
“`html

Aantal economisch zelfstandige Nederlanders stagneert: ‘De rek lijkt eruit’

Tot 2023 nam het aantal financieel onafhankelijke vrouwen elk jaar gestaag toe. Ook bij mannen was er groei, al was die wat minder uitgesproken. Maar nu is die groei bij beide seksen tot stilstand gekomen. Volgens CBS-econoom Peter Hein van Mulligen komt dit vooral door de verhoging van het minimumloon. Hierdoor steeg ook het bijstandsniveau, waardoor minder mensen die financiële grens halen.

In grote steden is het verschil tussen vrouwen en mannen vaak klein – in Groningen is het bijna gelijk met respectievelijk 72% tegenover 77%. Urk springt eruit met het grootste verschil: daar is 60% van de vrouwen economisch zelfstandig tegenover 89% van de mannen.

Van Mulligen legt uit dat vrouwen de afgelopen jaren nog een inhaalslag maakten, terwijl bij mannen “de rek eruit leek”. Hij wijst op de huidige krappe arbeidsmarkt: “De arbeidsdeelname is nu zo hoog, dat het erop lijkt dat iedereen die kan werken, dat ook wel doet.”

Mensen die economisch niet zelfstandig zijn, hebben meestal een uitkering. Bij mannen komt dit vaker voor dan bij vrouwen: 63% tegenover 49%. Vrouwen werken vaker wel, maar verdienen dan onder het bijstandsniveau. Dit komt volgens het CBS omdat vrouwen vaker in deeltijd werken en gemiddeld een lager uurloon hebben. Ook hebben vrouwen vaker helemaal geen inkomen.

Uit CBS-onderzoek blijkt dat mensen die nu niet werken, vaak te maken hebben met omstandigheden die niet eenvoudig te veranderen zijn. Van Mulligen noemt voorbeelden als “een kapotte knie of de zorg voor een familielid”.

Bekijk origineel artikel
“`

Dertien mannen vervolgd voor betaalde seks met minderjarig slachtoffer

Het Openbaar Ministerie heeft celstraffen tot vier maanden geëist tegen drie mannen die ervan worden verdacht dat ze betaalde seks hebben gehad met een minderjarig meisje dat gedwongen werd in de prostitutie. Volgende week staan er nog eens tien andere verdachten voor de rechter. Het gaat om mannen die via digitale betalingen zouden hebben betaald voor seks met een meisje uit Roosendaal.

Het slachtoffer moest vanaf haar vijftiende onder dwang seks hebben met naar schatting drie- tot vierhonderd mannen. Het OM heeft de betalingsgegevens onderzocht en vooral gekeken naar mannen die minstens twee keer geld naar haar overmaakten. Uiteindelijk worden dertien mensen vervolgd, waarvan er één al is veroordeeld.

Een 39-jarige man uit Rotterdam zou vijf keer afspraken hebben gemaakt met het tienermeisje in zijn penthouse, waar hij in totaal bijna 2300 euro voor betaalde. Een 22-jarige verdachte uit Den Haag ontkent alles en zegt nog nooit van het meisje gehoord te hebben. Een 24-jarige Hagenaar zou twee keer met haar hebben afgesproken en beweert dat hij geld aan haar overmaakte omdat iemand anders dat vroeg.

Volgens de officier van justitie tonen deze drie mannen een “laffe, leugenachtige en ontkennende” houding. Het OM eist dat ze elk 750 euro smartengeld betalen aan het slachtoffer, dat inmiddels volwassen is.

Eerder deze maand stonden er al drie hoofdverdachten terecht. Zij worden ervan beschuldigd het meisje te hebben geronseld en klanten voor haar te hebben geregeld. Tegen hen eiste het OM celstraffen tot 4,5 jaar. Alle zestien verdachten horen volgende maand welke straf ze krijgen.

Bekijk origineel artikel
“`html

Fietslampen vaak te fel: oproep voor nieuwe wetgeving

De ANWB heeft vandaag een peiling gepresenteerd onder meer dan 600 leden, en de resultaten zijn opvallend: ruim twee derde van de deelnemers geeft aan wel eens last te hebben gehad van de fietslampen van tegenliggers. Maar liefst een vijfde zegt hier zelfs regelmatig of heel vaak hinder van te ondervinden. Het gaat meestal om lampen die te fel zijn, maar ook om verlichting die verkeerd is afgesteld en niet naar de grond maar omhoog schijnt, wat kan leiden tot onveilige situaties.

Mensen die verblind worden door fietsverlichting, reageren vaak door weg te kijken of hun ogen dicht te knijpen. In landen zoals Duitsland bestaat er wetgeving over hoe fel een lamp mag zijn, maar in Nederland ontbreekt dat. Daarom pleit de ANWB voor nieuwe regels. “Hoe die er precies uit moeten zien, is niet aan ons. Dat zou het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moeten bepalen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan regels voor de maximale felheid van een lamp.”

In de huidige Nederlandse wetgeving staat wel dat fietsverlichting voor geel of wit moet zijn en achter rood, en dat het andere weggebruikers niet mag verblinden. Maar specifieke regels over de felheid, zoals in Duitsland, ontbreken. Veilig Verkeer Nederland steunt de oproep van de ANWB. “Fietsverlichting is bedoeld voor veiligheid, maar als je anderen verblindt, creëer je onveiligheid. Wij horen deze signalen ook, hoewel we er geen onderzoek naar hebben gedaan.”

De huidige wet dateert uit 1990. “Als je kijkt naar de fietsen van toen en nu, zie je echt een groot verschil.” Twee jaar geleden wees de Fietsersbond al op het felle licht van fatbikes. Ook nu benadrukt de Fietsersbond dat ze pleiten voor modernisering van de verlichtingsregels voor fietsen, scooters en auto’s, zodat iedereen veilig in het donker kan reizen zonder verblind te worden. Daarnaast merkt de Fietsersbond op: “Veel mensen weten niet dat je fietslamp niet op knipperstand mag zetten.”

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat herkent het probleem. “De komst van led-verlichting heeft voordelen, maar het kan nadelig zijn als die te fel is of verkeerd afgesteld. Op dit moment is er geen wetgeving die dit reguleert. We zijn als ministerie bezig om na te denken over dit probleem.”

“Tot die tijd roepen we gebruikers op om te letten op hoe hun verlichting is afgesteld en na te denken over het effect op andere weggebruikers,” aldus de woordvoerder.

Bekijk origineel artikel
“`

Juweliers steeds vaker doelwit van overvallers: ‘Het is gewoon dom, de buit is klein en je wordt bijna altijd gepakt’

Waarom juweliers vaker worden overvallen

Het aantal overvallen en ramkraken bij juweliers loopt flink op. Waar er vorig jaar in heel Nederland nog elf overvallen werden geteld, zijn er dit jaar alleen al in Brabant negen overvallen of ramkraken gepleegd. Zo was het in de nacht van maandag op dinsdag weer raak bij een juwelier in Rosmalen. Maar wat zorgt ervoor dat deze overvallen zo toenemen?

Een voor de hand liggende verklaring is de hoge goudprijs. Een kilo goud is inmiddels bijna 115.000 euro waard. Patrick Thio, directeur van de branchevereniging Federatie Goud en Zilver, geeft aan dat het lastig te zeggen is of de goudprijs direct invloed heeft: “Ik kan me voorstellen dat dat meespeelt, maar ik heb geen cijfers of onderzoek om dat hard te maken.”

Extra alert door stijgende overvallen

Volgens Thio is de juweliersbranche extra scherp nu het aantal overvallen stijgt. “We zorgen ervoor dat we de beveiliging goed op orde hebben, zowel technisch, bouwkundig als organisatorisch. Ook worden er trainingen over winkelbeveiliging gegeven. Dat is de reden dat we inbraken en overvallen al zo lang weten te beperken.”

De politie is volgens hem ook heel snel ter plekke als het onverhoopt toch misgaat. “De politie kan live meekijken bij een overval. Door dit alles zien we dat een overval of ramkraak vaak mislukt en daders onverrichter zake weggaan of gepakt worden.”

‘Het is gewoon dom’

Thio snapt dan ook niet dat overvallers het blijven proberen. “Het is heel dom, want de buit is klein en de pakkans groot. Juweliers hebben het over het algemeen extreem goed dichtgetimmerd.”

Ook verzekeringsmaatschappij JUWON ziet de stijging van het aantal inbraken en overvallen. Deze maatschappij richt zich specifiek op juweliers. Ze vergoeden niet alleen de schade, maar denken ook mee over beveiliging. “We bezoeken winkels om mee te denken over preventieve maatregelen”, vertelt een woordvoerder. “Denk aan extra glas of een mistmachine die afgaat bij een poging tot inbraak. Door dit soort maatregelen wordt er vaak geen of een beperkte buit meegenomen.”

Moderne beveiliging werkt

Dat bleek ook bij de recente plofkraak in Rosmalen: de daders kwamen niet binnen. “De mistmachine ging af dus als je binnenkomt zie je geen hand voor ogen”, zegt Thio. “Bovendien liggen veel waardevolle dingen in een kluis. De kans dat je bij het goud in de buurt komt, is heel klein.”

Vorige week lanceerde Federatie Goud en Zilver met steun van het ministerie van Justitie en Veiligheid een nieuwe waarschuwingsapp. Via de app ontvangen ondernemers in de juweliersbranche meldingen over dreigingen en kunnen ze incidenten en verdachte situaties delen met collega’s.

‘Het is heel intimiderend’

“We weten al heel erg lang dat dit erbij hoort, maar natuurlijk blijft het iedere keer weer schrikken”, zegt Thio. “Het is heel intimiderend. Een winkel is voor een winkelier bijna hetzelfde als je thuis. Je hebt er je ziel en zaligheid in liggen en mensen komen dat kapotmaken. Daar word je wanhopig van.”

Volgens hem zijn er bij ramkraken alleen maar verliezers. “Ook al is het een poging tot inbraak met weinig tot geen buit, er zijn altijd kosten. Het veroorzaakt ongelooflijk veel schade.”

Waarschuwing aan potentiële overvallers

Dat laatste geldt niet alleen voor een juwelier, maar ook voor de daders, die vaak minderjarig zijn. “De pakkans is groot, en je gooit op die manier je hele leven weg”, benadrukt Thio. “Als je het eenmaal hebt gedaan, blijft het aan je kleven. Ik kan daarom alleen maar zeggen: doe het niet.”

Bekijk origineel artikel

Onveilige verkeerssituatie in Spoorstraat Boxmeer: bewoners nemen initiatief

Bewoners van de Spoorstraat in Boxmeer maken zich flinke zorgen over de veiligheid in hun straat. Doordat het dorp groeit, wordt het steeds drukker op deze doorgaande weg en dat levert volgens de bewoners regelmatig gevaarlijke situaties op. “Het is gewoon een chaos”, vertelt buurtbewoner Bart Berbers van Actiegroep Spoorplan. De groep heeft zelf een plan gemaakt voor een rondweg om ‘hun’ Spoorstraat en de andere straten in het centrum te ontzien. Maar van de gemeente horen ze al jaren bijna niets terug.

“Het is hier wildwest”

Het is oppassen geblazen als je de doorgaande weg richting het centrum van Boxmeer wilt oversteken. Bijna non-stop rijden er auto’s, vrachtwagens, landbouwvoertuigen en fietsers voorbij. In de Spoorstraat mag het verkeer 50 kilometer per uur rijden. Fietsers worden alleen door een stippellijn gescheiden van de drukke weg. “Het is bij ons wildwest”, vertellen Bart Berbers en André Heutink van de actiegroep. “Je houdt je hart vast. Ik snap niet dat er niet al veel meer ongelukken zijn gebeurd.”

Verkeer slibt dicht

Volgens het tweetal slibt de weg steeds verder dicht en staan automobilisten steeds vaker vast in hun straat. Of voor de rotonde, of voor het spoor waar de bomen acht keer per uur sluiten. “Daardoor ontstaat er bij automobilisten irritatie. En daar waar ze wel kunnen rijden, geven ze ineens een dot gas.”

Plan actiegroep blijft liggen

De gemeente Land van Cuijk, waar Boxmeer onder valt, is al jaren aan het kijken naar een rondweg voor het dorp. Maar een besluit is er nog niet genomen. De actiegroep Spoorplan diende vier jaar geleden een eigen plan in, inclusief tekeningen voor een rondweg, om de Spoorstraat te ontzien. Eén keer mocht de actiegroep er volgens hen over komen praten. Er zouden nog meer gesprekken volgen. “We zijn inmiddels vier jaar verder. We moeten die uitnodiging voor een vervolggesprek nog steeds krijgen.”

Nieuwe zorgen door sluiting fietspad

De buurtbewoners vrezen dat het binnenkort nog drukker wordt. De gemeente wil een populair fietspad voor scholieren sluiten waardoor duizenden kinderen anders moeten fietsen. De buurt vreest hierdoor dat de problemen op de Spoorstraat alleen maar groter zullen worden.

Eenvoudige oplossingen voor nu

De actiegroep hoopt dat de gemeente de buurt snel weer betrekt in de plannen. Om de gevaarlijke situatie voor de korte termijn snel op te lossen, zijn er volgens de actiegroep geen heel ingewikkelde oplossingen nodig. “Wij vragen gewoon om een paar zebrapaden en een paar bordjes met 25 kilometer per uur voor tractoren. Dat zou voor de veiligheid in de Spoorstraat nu al heel veel oplossen.”

Reactie gemeente

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er op dit moment onderzocht wordt hoe het hele centrum van Boxmeer beter ontlast kan worden. “De Spoorstraat maakt nadrukkelijk onderdeel uit van deze bredere aanpak. Daarbij wordt onder meer gekeken of een maximumsnelheid van 30 of 50 km per uur het meest passend is, en welke aanpassingen wat betreft de inrichting van de weg nodig zijn. Want we begrijpen de zorgen van bewoners over verkeersdrukte en de ervaren overlast.”

Het openhouden van het populaire scholierenfietspad is volgens de woordvoerder geen optie. Dat heeft alles te maken met de aanstaande spoorverdubbeling van de Maaslijn bij Boxmeer. De huidige oversteekplaats voor fietsers over de Spoorstraat wordt volgens de gemeente nu al bestempeld als gevaarlijk. “Na de verdubbeling van het spoor, gaan de spoorbomen minder lang dicht. Goed nieuws voor de doorstroming van het verkeer op de drukke Spoorstraat, maar zeker niet voor de overstekende fietsers. Het in stand houden van de huidige oversteekmogelijkheden voor fietsers zou de verkeerssituatie nog onveiliger maken.”

Bekijk origineel artikel

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
oktober 2025
M D W D V Z Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« sep   nov »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl