Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws maandag 20 oktober, 2025 20:24

Article

Zorgkosten worden plotseling hét verkiezingsthema

Niet asiel of de woningmarkt, maar de stijgende zorgkosten zijn ineens het gesprek van de dag in de verkiezingscampagne. Partijen buigen zich over de vraag: hoe houden we de zorg betaalbaar? Als er niets verandert, gaat een gemiddeld gezin in 2040 de helft van zijn inkomen kwijt zijn aan zorg. Tijdens het RTL-debat van gisteravond gooide GroenLinks-PvdA-leider Timmermans de knuppel in het hoenderhok door D66-leider Jetten te beschuldigen van “jokken” over hun plannen met het basispakket.

Jetten beweerde dat nieuwe behandelingen en medicijnen gewoon toegevoegd kunnen worden aan het basispakket, maar Timmermans wees erop dat D66 – net als VVD, ChristenUnie, SGP, Volt en JA21 – heeft gekozen voor het “bevriezen” van het basispakket. Hierdoor komen er niet automatisch nieuwe, dure behandelingen bij. Ook het CDA gaat bezuinigen op het basispakket. Volgens het Centraal Planbureau levert dit bevriezen een flinke besparing op die over een aantal jaren kan oplopen tot meer dan zeven miljard euro.

Patiëntenorganisaties sloegen gisteren alarm met een brandbrief waarin ze waarschuwen dat straks alleen de rijksten nog in aanmerking komen voor nieuwe behandelingen tegen reuma of kanker.

Bekijk origineel artikel


D66-leider Jetten komt met uitleg over “bevriezen”

Een dag na de aanvaring met Timmermans wil Jetten graag uitleggen wat hij precies bedoelt met “bevriezen”. D66 wil niet het pakket zelf bevriezen, maar wel de totale kosten, zo legt hij uit. Nieuwe, innovatieve behandelingen kunnen wel worden toegevoegd, maar dan moet er elders in de zorg worden bezuinigd.

Jetten wil dat het Zorginstituut, dat mee beslist over de samenstelling van het pakket, kritisch gaat kijken naar niet-effectieve behandelingen die geschrapt kunnen worden. Als voorbeelden noemt hij het inbrengen van buisjes bij kinderen met vaak oorontsteking en operaties aan de tongriem. “Ik geloof er echt in dat de zorg af en toe slimmer en goedkoper kan, juist ook om ruimte te creëren voor betere zorg en nieuwe medicijnen en behandelingen”, zegt Jetten. “Ook bij ons gaat er de komende jaren negen miljard euro meer naar de zorg. Maar wij willen ook geld overhouden voor andere zaken, zoals kleinere klassen en het klimaat.”

Bekijk origineel artikel


Andere partijen over het basispakket

Door het debat van gisteren staat vooral D66 in de verdediging, maar ook andere partijen willen af van het automatisme dat nieuwe, dure medicijnen worden toegevoegd aan het basispakket. “Zonder ingrijpen wordt de zorg onbetaalbaar”, zegt JA21. De ChristenUnie voegt toe: “De zorg is de enige grote uitgavenpost waarin technologische vooruitgang automatisch wordt doorberekend, waardoor de kosten veel sneller stijgen dan bij alle andere overheidsuitgaven.”

Toch wil geen enkele partij dat een nieuwe, succesvolle kankerbehandeling alleen bereikbaar is voor mensen die het zelf kunnen betalen. In de praktijk zullen er dus wel degelijk zaken worden toegevoegd aan het basispakket. De vraag is alleen of de verwachte bezuiniging daadwerkelijk gehaald gaat worden – dat is ook de kritiek van sommige zorgeconomen.

GroenLinks-PvdA en SP willen helemaal niet besparen op de zorg, ondanks de stijgende kosten en het groeiende tekort aan zorgpersoneel.

Bekijk origineel artikel

Terug naar een stukje normaal: kinderen in Gaza kunnen weer naar school

Een lichtpuntje in moeilijke tijden

“In plaats van thuis zitten, kan ik nu weer naar school”, vertelt de 14-jarige Sila Qannan vanuit een geïmproviseerd klaslokaal in Gaza. Ze is ontzettend blij dat ze sinds kort eindelijk weer lessen kan volgen, en ze staat hierin niet alleen. Ongeveer 300.000 van de 650.000 leerplichtige Palestijnse kinderen in Gaza kunnen binnenkort weer onderwijs volgen, zo meldt UNRWA, de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen.

De uitdagingen zijn groot

De meeste kinderen gaan al bijna twee jaar niet meer naar school sinds de Israëlische aanvallen op Gaza begonnen in oktober 2023. In die twee jaar veranderden UNRWA-scholen in opvanglocaties voor vluchtelingen of werden ze vernietigd. Ook veel overheidsscholen liepen schade op door het zware geweld. Momenteel kunnen slechts 10.000 leerlingen terecht in een fysiek UNRWA-klaslokaal. De anderen zullen online lessen volgen via WhatsApp-groepen en digitale lesplatforms.

Onderwijs als anker in woelige tijden

Nu er een wapenstilstand is tussen Israël en Hamas, wil UNRWA het onderwijs zo snel mogelijk weer op gang brengen. “We hebben het hier over een generatie waarvan het onderwijs enorm is verstoord”, legt UNRWA-woordvoerder Tamara Alrifai uit. “Dit is het derde jaar dat deze kinderen niet naar school kunnen en niet lang daarvoor was het onderwijsaanbod beperkt door covid.”

Het dagelijkse schoolleven nu

In Khan Younis, in het zuiden van Gaza, krijgen leerlingen al les in ruimtes die met tentdoek zijn opgedeeld in klaslokalen. Tientallen kinderen zitten naast elkaar op de grond terwijl de lerares met krijt op een schoolbord schrijft. Sila gaat met plezier naar school: “Ik ben blij dat ik weer een beetje terug kan naar mijn normale leven.” Maar helemaal normaal is het niet: “We zijn veel kwijtgeraakt – onze boeken, tassen, pennen en schoolbanken. Ook leven veel van mijn vriendinnen niet meer.”

Gebrek aan basisvoorzieningen

Hala Abu Omair, lerares Engels, bevestigt dat er veel ontbreekt: “Natuurlijk hebben we geen materialen zoals boeken en schriften. We konden wel een schoolbord regelen, maar er zijn geen stoelen of schoonmaakspullen.” Door de gedeeltelijke blokkade van noodhulp aan Gaza en financieringsproblemen bij UNRWA worden voorlopig alleen basisvakken als wiskunde, Arabisch en Engels gegeven.

Psychologische steun hard nodig

Volgens Abu Omair is er ook een groot gebrek aan psychologische hulp, die de kinderen hard nodig hebben om de “trauma’s van de oorlog te kunnen vergeten”. UNRWA hoopt dat het basisonderwijs kan helpen bij de verwerking. “Een routine via de lessen moet een gevoel van normaal geven. En dat is een goede manier om trauma te tackelen”, aldus Alrifai.

Recht op onderwijs voor ieder kind

De school van lerares Abu Omair heeft weinig plek en heeft zelfs leerlingen moeten afwijzen. “We waren verdrietig dat we hen moesten vertellen dat we vol zaten”, zegt ze. “Elk kind heeft recht op onderwijs. Iedereen die nu thuis zit, heeft recht om weer naar school te gaan. We gaan er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen.”

Bekijk origineel artikel

Weer gezeur met verkiezingsposters: lokale VVD wil af van die rommel

Het ziet er gewoon niet uit, vindt de VVD in Vught. Ze hebben genoeg van die verkiezingsposterborden in de gemeente. De partij klaagt over posters die worden beklad en over het feit dat er veel te weinig ruimte is voor alle partijen. GroenLinks-PvdA had hier eerder ook al problemen mee. De VVD wil nu helemaal stoppen met dat geplak.

Wouter Schreuder, de lijsttrekker van de VVD in Vught, Helvoirt en Cromvoirt, zegt dat het echt niet langer kan. Sinds kort is een van hun posters verdwenen van een bord – een andere partij heeft er gewoon een poster overheen geplakt. Volgens hem gebeurt dit constant. “Er is gewoon veel te weinig plek voor 24 partijen op die negentien verkiezingsborden,” legt Schreuder uit. “Daarom plakt iedereen maar over elkaars posters heen. Elke partij heeft hier last van en elke partij doet het, want met zo weinig ruimte kan het niet anders.”

Daarom komt de VVD met een nieuw plan: een groot zeil of bord waar vooraf alle partijen netjes een plekje op krijgen. “Andere gemeenten doen dit al. We willen hier graag met de gemeente Vught over praten. Zo voorkom je ook vernielingen.”

Eerder al problemen bij GroenLinks-PvdA

De VVD zegt zelf geen last te hebben gehad van vernielingen, maar eind september werden de posters van GroenLinks-PvdA wel beklad en kapot gescheurd. Antoon van de Ven, de voorzitter van GroenLinks-PvdA in Vught, staat daarom open voor een alternatief. “Jammer dat het moet, want dat is precies wat de vernielers willen. Maar ja, het lost wel een probleem op,” vindt hij. Ook bij eerdere verkiezingen waren er meldingen van kapotte en bekladde posters in Vught. “Dus als we met alle partijen een oplossing kunnen afspreken, zoals een zeil met alle partijen er netjes op, hebben wij daar geen bezwaar tegen.”

De gemeente Vught herkent het probleem. Ze gaan op een later moment bekijken of ze een nieuwe oplossing gaan zoeken. “Hier gaan we na de Tweede Kamerverkiezingen mee aan de slag,” zegt een woordvoerder.

Bekijk origineel artikel

Bewoners verblind door glazen schermen A16: ‘Alsof de zon voor je raam staat’

Overlast door felle reflecties

“Ik heb er echt enorm veel last van”, vertelt bewoonster Linda Doolaard. “Die geluidsschermen werken perfect tegen het verkeerslawaai, dat moet ik toegeven. Maar de schittering is zo intens dat het je echt verblindt. Het voelt alsof er een reusachtige zon voor je raam staat waar je gewoon niet tegenaan kunt kijken.”

Linda woont aan de Bergse Linker Rottekade en kocht haar huis in 2017. Ze wist toen al dat de snelweg er zou komen en dat ze jaren last zou hebben van de aanlegwerkzaamheden. “Maar omdat ze beloofden dat we de snelweg niet zouden horen, zien of ruiken, heb ik het huis gekocht”, legt ze uit. “En die belofte is gewoon niet nagekomen.”

Onbruikbare ruimtes door fel licht

De snelweg loopt vlak achter haar huis, waardoor het licht rechtstijks in haar woonkamer, werkkamer en tuin schijnt. “Tussen 12.00 en 18.00 uur kunnen we deze ruimtes gewoon niet gebruiken”, zegt ze. “Als ik in mijn werkkamer moet werken met dat felle licht, krijg ik snel hoofdpijn.”

Linda staat niet alleen in haar klachten. Honderden andere omwonenden geven aan last te hebben van de verblindende reflecties. Bij Paardencoaching Hillegersberg, dat langs de snelweg ligt, zorgt het zonlicht volgens het bedrijf voor gevaarlijke situaties. De organisatie helpt kinderen met autisme met behulp van paarden. “Als de zon doorkomt, zie je helemaal niets meer”, vertelt eigenaar Nathalie Vink. “De paarden schrikken en kinderen met autisme raken overprikkeld. Het is gewoon gevaarlijk.”

Rijkswaterstaat erkent probleem

Het probleem is gemeld bij Rijkswaterstaat, die toegeeft dat de schittering een onverwacht gevolg is van het ontwerp. De organisatie zegt te werken aan maatwerkoplossingen voor bewoners. “Denk aan zonneschermen bijvoorbeeld, maar dit kan per huis een andere oplossing zijn.”

Daarnaast stelt Rijkswaterstaat dat door vervuiling en veroudering de schittering in de schermen vanzelf minder zal worden. Linda vindt dat een slap excuus. “Dat is niet wat je wilt. Het probleem moet grondig worden opgelost zodat we onze ruimtes normaal kunnen gebruiken”, zegt ze. “In je eigen tuin kun je ook geen gordijnen ophangen.”

Bomen bieden onvoldoende oplossing

Rijkswaterstaat heeft ook bomen geplant voor de geluidsschermen om de reflectie te verminderen, maar volgens bewoners helpen die nauwelijks. “In het najaar en de winter hebben de bomen geen bladeren”, zegt Linda droogjes. “En juist dan staat de zon laag en hebben we het meeste last van de reflectie.”

“Bovendien zijn de bomen in eerste instantie aangeplant om de snelweg minder zichtbaar te maken, maar dat is ook niet gelukt.” Rijkswaterstaat erkent dat de bomen nog ‘onvoldoende’ gegroeid zijn.

Actiegroep ‘De Groene Hel’

De bewoners hebben zich inmiddels verenigd in een actiegroep met de naam ‘De Groene Hel’. De groep roept op om geen tijdelijke oplossingen te accepteren totdat er een structureel plan ligt. Al honderd bewoners hebben zich aangesloten.

“Het is een groter probleem dan het lijkt”, stelt de actiegroep. “Rijkswaterstaat heeft zich niet gehouden aan de belofte om de snelweg aan het zicht te onttrekken met groenblijvende bomen. Nu staan er hier en daar wat kale boompjes, maar over een echte oplossing wordt niet nagedacht.”

Antireflecterende coating als mogelijke oplossing

Volgens de bewoners is het probleem eenvoudig op te lossen met een antireflecterende coating. “Als je die aanbrengt, heb je geen last meer van de schittering.” Rijkswaterstaat stelt echter dat het aanbrengen van zo’n coating technisch ingewikkeld is.

Door het grote oppervlak van de tunnelmond en de lastige bereikbaarheid zou het moeilijk uitvoerbaar zijn. Ook moet eerst onderzoek worden gedaan naar werking, beheer en onderhoud van zo’n coating. Dat onderzoek is op dit moment te duur, stelt de dienst. “Wij vinden dat een maatwerkoplossing voor bewoners maatschappelijk beter te verantwoorden is.”

De omwonenden hopen dat Rijkswaterstaat alsnog met een oplossing komt die voor iedereen werkt. “Als dat niet gebeurt, overwegen we juridische stappen te ondernemen”, zegt Linda.

Bekijk origineel artikel
“`html

Chaos op het spoor: dit kun je terugkrijgen bij urenlange vertraging

Wat een chaos was het deze maandag op het spoor! Reizigers zaten uren vast door enorme problemen tussen Den Bosch en andere Brabantse steden. Door issues met een tijdelijk spoor tussen Boxtel en Den Bosch reden er tot diep in de middag geen treinen naar Eindhoven en Tilburg.

Terwijl iedereen zich afvroeg hoe ze ergens moesten komen, was de grote vraag: krijg ik hier eigenlijk geld voor terug? Volgens de NS is het antwoord duidelijk: bij meer dan zestig minuten vertraging heb je recht op je volledige reiskosten terug. Maar let op: je moet wel een geldig kaartje hebben gehad, of ingecheckt zijn met je OV-chipkaart of bankpas.

Niet iedereen krijgt hetzelfde bedrag terug. Studenten krijgen maximaal €4,64 en bij abonnementen hangt het af van welk type je hebt. Ben je thuisgebleven? Helaas, dan krijg je niets terug. Je kunt je geld wel gewoon online terugvragen via de NS.

Bekijk origineel artikel
html

Verdwenen hond in vliegtuig: baasje krijgt geen extra vergoeding

Bijna zes jaar nadat hond Mona spoorloos verdween, is er een definitieve uitspraak gedaan. Het hele drama begon op 22 oktober 2019 toen Mona uit een Iberia-vliegtuig ontsnapte vlak voor een vlucht van Buenos Aires naar Barcelona. Haar baasje, Grisel Ortiz, wilde Mona eigenlijk in de cabine meenemen, maar dat mocht niet van de vliegmaatschappij. Volgens de regels moeten honden die met hun reismand meer dan 8 kilo wegen in het bagageruim.

Net voor vertrek probeerde grondpersoneel Mona in het bagageruim te zetten, maar de bange hond slaagde erin te ontsnappen. De moeder van Grisel zag dit gebeuren en vroeg meteen om uitleg. De stewardessen verzekerden haar dat Mona snel was teruggevonden, dus vloog het gezin door naar Barcelona. Daar bleek dat de vliegmaatschappij niet de waarheid had verteld – Mona was nooit teruggevonden.

De familie plakte overal posters op en rond het vliegveld en eiste minstens 5000 euro smartengeld. Maar Iberia wees naar de kleine lettertjes in de voorwaarden: huisdieren tellen gewoon als bagage. Na jaren procederen heeft het Europese Hof Iberia gelijk gegeven. Voor het kwijtraken van Mona geldt daarom dezelfde maximale vergoeding als voor verloren bagage: 1600 euro.

De uitspraak leidt tot veel boosheid bij huisdierbezitters. Op sociale media delen veel mensen hun eigen nare ervaringen met vliegen met huisdieren. Zo vertelt een baasje over hond Tomi, die na 16 jaar voor het eerst gescheiden werd van zijn maatje Daniela tijdens een vlucht naar Chili. Iberia zette de honden op verschillende vluchten, wat voor Tomi zo traumatisch was dat hij kort daarna overleed.

De baasjes van Mona en Tomi krijgen hulp van Fly Together, een organisatie die zich inzet voor betere behandeling van dieren door luchtvaartmaatschappijen. Oprichter Sonia Aguado legt uit dat elke maatschappij andere regels heeft, die bovendien regelmatig veranderen. “Het hangt af van de route, de wetten in verschillende landen, en zelfs van hoeveel empathie de medewerker heeft met dieren.”

Fly Together voert verschillende rechtszaken tegen Europese luchtvaartmaatschappijen, waaronder een zaak tegen Transavia over een hond die zijn kaak brak op het vliegveld.

Hoe zit het bij andere maatschappijen?

Bij Transavia mogen kleine honden en katten in de cabine, mits in een speciale tas onder de stoel. Grotere honden gaan naar het bagageruim, en naar sommige landen mogen helemaal geen dieren mee.

KLM heeft per vlucht weer andere regels. Op Europese vluchten mogen katten en kleine honden mee in de cabine, zowel in een tas als in een kleine kennel. Naar Engeland vliegt KLM niet met dieren, en voor Amerika en China gelden speciale regels. De kosten variëren tussen 70 en 500 euro.

Het blijft dus opletten als je met je huisdier wilt vliegen – voor de wet zijn ze vaak niet meer dan een stuk bagage.

Bekijk origineel artikel
“`

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
oktober 2025
M D W D V Z Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« sep   nov »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl