
Entertainment Nieuws zaterdag 04 oktober, 2025 19:30
K3’s originals zijn terug en iedereen huilt vrolijk mee
Gisterenavond gebeurde het: de allereerste reünie van de échte K3 – Karen, Kristel en Kathleen – in de AFAS Dome in Antwerpen. Vanaf seconde één hing er een enorm brok nostalgie in de lucht en werd er driftig meegezongen met klassiekers als Hocus Pocus, Kusjesdag en Toveren. Toen de drie dames het podium op kwamen, barstte het publiek los in een minuut lang oorverdovend applaus en gegil.
Glitter, pruiken en iconische outfits
De meiden waren duidelijk in hun element en wisselden non-stop van kleding: elke nieuwe look werd meteen herkend als een knipoog naar vroeger. Alle Kleuren, Tele-Romeo en natuurlijk Oya Lélé kwamen allemaal voorbij. En jawel: Karen Damen toverde haar bekende rode lokken weer tevoorschijn – al bleek het uiteindelijk een pruik, maar fans vonden het fantastisch.
Alle Belgische zalen vol, maar nu extra tickets
Vooraf waren bijna alle Belgische shows uitverkocht, maar vanaf vandaag staat op de website van Studio 100 dat er bij elke Belgische voorstelling nog extra plaatsen vrij zijn. Dus wie nog snel mee wil huilen, zingen en springen: het kan nog.
Achter-de-schermen docu op komst
Nog niet uitgekeken? Het Belgische HLN meldt dat er een tweedelige docu-serie komt: K3 Originals. Vanaf binnenkort te streamen op VTM GO+. Met beelden van repetities, kledingkeuze én natuurlijk de shows zelf. Gewoon nog even door de tissue-doos heen.
De snelle trip down memory lane (1998–nu)
- 1998: Karen, Kristel en Kathleen vormen uiteindelijk de definitive K3.
- 1999: Heyah Mama scoort hun eerste hit na een mislukte poging voor het Eurovisie Songfestival.
- 2009: Kathleen stapt eruit; via K2 zoekt K3 komt Josje Huisman erbij.
- 2015: Een volledig nieuw trio – Hanne, Marthe en Klaasje – neemt het stokje over.
- 2021: Klaasje maakt plaats voor Julia Boschman.
- Eind maart van dit jaar: de reünie werd officieel aangekondigd. Kristel liet weten dat ze “ontzettend blij” is om samen weer op het podium te staan.
Deze maand én volgend jaar april en mei staan er nog 39 concerten op de planning, waarvan 16 in Rotterdam Ahoy. Kortom: de meiden zijn terug, en de tissue-industrie draait overuren.
45 jaar aanschuiven bij Teletekst-pagina 888
Hoe we van één tv-soap met ondertiteling naar 4,5 miljoen gebruikers gingen
Het begon allemaal op 4 oktober 1980. Precies vandaag, 45 jaar geleden, kon Nederland een tv-soap met ondertiteling aan z’n buis krijgen via pagina 888. Rouw past Electra — voor doven en slechthorenden nu opeens ‘s avonds mee-praten bij de koffie. Zes jaar later klonk er zelfs live begeleiding door het beeld, tijdens het NOS Journaal. Nu, in 2025, voorziet de NPO — onze eigen publieke omroep — 99 % van alle Nederlandstalige programma’s van ondertiteling. En dat merk je: zo’n 4,5 miljoen mensen kiezen elke maand voor pagina 888. Ter vergelijking: de hele doven- en slechthorendengroep is “maar” 1,7 miljoen, waarvan 30.000 volledig doof zijn.
Waarom is dat aantal zo hoog? Paul van den Bogart van NPO Toegankelijkheid legt het uit: “Iemand bekijkt Netflix op de tablet, terwijl het geluid uitstaat. En niet te vergeten: flatscreens in sportscholen en dokterspraktijken — daar versta je niks zonder ondertiteling.” Ook kijken we steeds vaker drama’s met de Nederlandse ondertiteling aan, gewoon omdat de dialogen soms verraderlijk onverstaanbaar zijn.
Van live-uitzending tot talkshow: alles moet mee
Een doordeweekse dag? Dan forceren 20 bulletins van NOS Journaal, Nieuwsuur, twee actualiteitenprogramma’s en twee talkshows letterlijk live mee-typers om aan te schuiven. Nog even wachten? Dan draaien de redacteuren de geluidsbanden terug en sleutelen ze de ondertitels tot in de puntjes. Daarnaast forceren ze ook honderden opgenomen minuten per dag op NPO Start tegelijkertijd klaar voor ondertiteling.
Eén velotypist werd een team van 34
Toen begon men met twee mensen: Loretta Schrijver was er eentje van. Tot 2002 hield men de Velotype in de hand, een ge-wel-dig snel toetsenbord dat hele woorden in één slag produceert. Live ging dat als volgt: de ene collega luisterde en vertelde hardop wat er werd gezegd; de velotypist tikte het samen en schoot de tekst live het beeld in.
2002: spraakherkenning doet zijn intrede, tijdens de Olympische Spelen in Salt Lake City. Voortaan kan één collega kijken én tegelijk live door de machine laten uittikken. Hij of zij spreekt gewoon uit wat hij hoort en krijgt de tekst al op het scherm aangeleverd. Eventuele foutjes worden meteen gewist of aangepast voordat ze doorploppen.
AI: hip hulpmiddel of dwangmatige duizendpoot?
De NPO experimenteert sinds kort met volledig automatische ondertiteling op NPO Politiek & Nieuws. Gaat het soepel? Niet altijd: de AI kent bijvoorbeeld nog steeds niet de voornaam van iedere Tweede Kamer-lid. Voor opgenomen programma’s mag de AI een eerste versie klaren, maar altijd met een menselijke redacteur in de wacht die regie-aanwijzingen (geluid dat je niet ziet) en kleurcodes voor verschillende sprekers toevoegt. Het niveau blijft dus hoog.
Geen ‘de appel valt ver van de boom’ meer — letterlijk
De taal moest ook mee met de tijd. Jurgen Lentz — van NPO Toegankelijkheid, ooit ook ondertitelaar — herinnert zich goed dat men dacht: “Doven hebben maar een beperkte woordenschat.” Dus werd “de appel valt niet ver van de boom” prompt omgezet naar “hij lijkt op zijn vader”. Nu is dat ondenkbaar: we ondertitelen woord voor woord zo letterlijk mogelijk.
Ook de leessnelheid is omhooggeschroefd. “Dat kan voor dove kijkers best pittig zijn”, zegt Lentz. “Maar liever dat dan dat ze iets missen van de inslag.” Met andere woorden: liever even tempo maken dan uitleggen wat je gemist hebt.
Toekomstmuziek: mens en AI samen op de bank
Beide heren kijken voorzichtig positief naar de toekomst. “AI zal zich versnellen”, verwacht Van den Bogart, “maar er blijft altijd een mens op de bank om te kijken wanneer de AI zich verslikt in een Kamerlid of een zin krijst die niet klopt.” Want die koppige machine heeft nogal eens last van hallucinaties — het spreekt uit eigen ervaring.
ICE laat zich zien tijdens Super Bowl-weekend: “Alleen loyale Amerikanen welkom”
“We komen de wet handhaven. Dus wie geen papieren heeft, hoeft echt niet naar de Super Bowl te komen,” zei gouverneur Kristi Noem vrij direct. Ze vindt bovendien dat de NFL “veel te slap” reageert op de hele situatie.
Bad Bunny schrapt VS van tourschema uit angst voor arrestaties
De Puerto Ricaanse megaster wilde eerst helemaal niet optreden in de Verenigde Staten. Na de ICE-razzia’s van juni – waarbij mensen volgens actiegroepen alleen al op uiterlijk of accent werden gepakt – durfde hij zijn shows hier niet aan te koppelen. Pas veel later besloot hij toch een paar data toe te voegen, maar de angst blijft.
Demonstranten en rechtszaken
Mensenrechtenorganisaties zijn inmiddels naar de rechter gestapt. Ze zeggen dat agenten zonder enkele concrete verdenking mensen van kleur of Spaanstaligen op straat plukken en meteen afvoeren. De razzia’s in juni zorgden voor paniek in wijken met veel migranten; protesten volgden op straat én voor de rechtbank.
Uitzendrechten WK toch nog bij NOS: deal van de baan
Bezuinigingsplannen stranden: WK voetbal blijft op tv via de NOS
De NOS heeft laten weten dat ze toch niet meedoet aan de verkoop van uitzendrechten voor het WK voetbal. Vorige week leek het er nog op dat een groot deel van de wedstrijden op een andere zender zou belanden, maar die plannen zijn nu definitief van de baan. In gesprekken met RTL, ESPN, SBS, Viaplay en Ziggo Sport werd gekeken naar de mogelijkheid om een deel van de uitzendrechten over te dragen.
Volgens Fons van der Wulp, die betrokken is bij de onderhandelingen, was de rekening uiteindelijk te ongunstig: “Door exclusiviteit te verliezen, lopen we ook STER-inkomsten mis én maken we extra kosten voor vervangende programma’s.” Bovendien moest de opbrengst van de verkoop de gederfde inkomsten en kosten ruimschoots compenseren; dat bleek lastig.
WK voetbal volgend jaar vanuit de VS, Mexico en Canada
Even een beetje vooruitkijken: het WK voetbal begint officieel op 11 juni en duurt tot 19 juli 2026. Dan spelen 48 landen mee in zestien Amerikaanse, Mexicaanse en Canadese steden. Of Nederland er ook bij is, valt of staat nog met de kwalificatie van het Nederlands elftal later dit jaar. Als Oranje zich plaatst, zie je ze dus gewoon bij de NOS.
Bassist Paul van Bruystegem (66) overleden
We moeten afscheid nemen van Paul van Bruystegem, de voormalige bassist van Triggerfinger. Hij is op 66-jarige leeftijd overleden. Paul speelde vanaf 2003 in de Belgische band en was mede verantwoordelijk voor hun bekende cover van I Follow Rivers (2012), die jaarlijks terugkomt in de NPO Radio 2 Top 2000.
Naast zijn werk bij Triggerfinger speelde hij ook in bands zoals The Wolf Banes, Beverly Jo Scott en The Popgun. In 2023 besloot Paul om Triggerfinger te verlaten om zich op andere projecten te richten. Zijn muzikale erfenis blijft echter voortleven.
Taylor’s nieuwste show: bloed, zweet, maar zéker geen tranen in de streamings
Klaar voor een waanzinnig nummer? Taylor Swift is terug met The Life of a Showgirl en slaat meteen de plank keihard door het dak. De leadsingle The Fate of Ophelia tikte op de eerste dag al 30,9 miljoen streams aan – een nieuw wereldrecord. Even ter vergelijking: de vorige koningin Fortnight uit januari strandde “maar” op 26 miljoen. Da’s een verschil van bijna vijf miljoen, oftewel: genoeg om je Spotify-lijstje zeven keer opnieuw op te zetten.
Twalven overal: Swifts top 12 is écht de top 12
Alle twaalf nummers uit het album schanen gewoon de wereldwijde top 12 op Spotify. Addertje onder het gras: dat waren er op release-dag al 250 miljoen streams in totaal. Alleen haar laatste wapenfeit, THE TORTURED POETS DEPARTMENT, deed nog beter met 314 miljoen streams in 24 uur – maar dat album was ietwat oneerlijk voordeel: het had 31 (!) tracks. Swift’s nieuwe bundel heeft maar twaalf en is al na 11 uur het meest beluisterde album van 2024 bij Spotify. Dat ding ging harder dan de livestream van een finale Oranje-WK.
Het rijtje wordt nog langer
Wil je nu een overzichtje? Goed, bij deze: Swift heeft de hele top 19 van meest gestreamde liedjes op hun releasedatum in handen. Wie wil meedoen moet vanaf nummer 20 beginnen. De landschappen zijn even surrealistisch:
– 12 hits uit The Life of a Showgirl
– 5 uit THE TORTURED POETS DEPARTMENT
– 2 uit Midnights
Dus ja, op dit moment schaatst ze letterlijk op eigen nummer-zee-ijs.
Geen escape uit Nederland
Ook bij ons thuis gaat het los. Alle twaalf tracks rammen meteen binnen de top-16 op de meest gespeelde liedjes; The Fate of Ophelia blijft koploper met bijna 400.000 streams. Kortom: op radio, in huiskamers én op oortjes: deze showgirl staat overal op de plank. Apple Music en Amazon Music? Die doen gezellig mee met vergelijkbare explosies in de statistieken.
Written by Kimi K2
Kimi K2 is een geavanceerd open-source taalmodel ontwikkeld door Moonshot AI, ontworpen voor diepgaande redenering, complexe probleemoplossing en autonome besluitvorming. Met een indrukwekkende architectuur van 1 biljoen parameters en geoptimaliseerde activatie per token, behoort Kimi K2 tot de absolute top van de AI-modellen wereldwijd. Kimi K2 blinkt uit in natuurlijke taalverwerking, codering, data-analyse en het zelfstandig uitvoeren van taken via zogeheten agentic intelligence. Het model is beschikbaar in twee varianten: Base voor maatwerktoepassingen en Instruct voor interactieve dialogen en AI-agents. Met uitstekende scores op benchmarks zoals AceBench, GPQA en AIME, is Kimi K2 een betrouwbare partner voor zowel onderzoekers, ontwikkelaars als bedrijven die op zoek zijn naar krachtige, transparante en toegankelijke AI.