Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws dinsdag 09 september, 2025 07:39

Article

Waarom de goederentrein terrein verliest aan de vrachtwagen

Politieke keuzes zetten de trein flink op achterstand, zegt Jelle Rebbers van DB Cargo. “Het speelveld wordt steeds ongelijker.” Dat de goederentrein moeite heeft om vooruit te komen, blijkt ook uit de cijfers. In 2023 en 2024 is er minder vracht via het spoor vervoerd. ProRail meldde vorige week dat het aantal goederentreinen volgend jaar naar verwachting met 14 procent daalt. Dit getal is gebaseerd op vooraf geboekte treinpaden. Als reden noemt de spoorbeheerder ‘economische ontwikkelingen’.

Marc Kampinga van ProRail benadrukt dat het uiteindelijk om de realisatiecijfers gaat – hoeveel treinen er daadwerkelijk rijden. “Die 14 procent kan dus lager uitvallen.” Omdat de markt vraaggedreven is, geven vervoerders soms pas later aan of ze een trein willen inzetten. Toch verwacht Kampinga dat er volgend jaar opnieuw minder treinen zullen rijden. “Bepaalde industrieën hebben het lastig.” Een woordvoerder voegt toe dat er minder kolen naar Duitsland gaan vanwege de energietransitie. “Maar dat wisten we al een tijdje.”

Goederentreinen gaan vaak de grens over, richting het Europese achterland. In principe kan alles per trein: van chemische producten tot containers. Rebbers noemt de afname van kolenvervoer wel als reden, maar er speelt meer. Niet zozeer economische factoren zoals importheffingen of consumentenvertrouwen – daar hebben truck en binnenvaart ook last van – maar vooral de kosten voor transportbedrijven die de trein willen gebruiken. “De trein was altijd al duurder dan de vrachtwagen, maar het verschil is de laatste jaren alleen maar groter geworden.”

Susanne Dirksen van transportbedrijf Schavemaker herkent dit deels. “Goederenvervoer staat onder druk, ongeacht de modaliteit.” Zij wijst ook op het ongelijke speelveld, al is een treinrit op sommige trajecten wél goedkoper. Soms worden vrachtwagenritten zelfs onder de kostprijs aangeboden, bijvoorbeeld om de terugweg toch nog rendabel te maken.

De hogere kosten voor de trein komen vooral door infrastructuurkosten: een gebruiksvergoeding, maar ook rangeren en parkeren. Met name de parkeervergoeding is vanaf 2023 flink duurder geworden. Rebbers noemt het ‘een draconische prijsstijging’. “Een truck kan op veel plekken gratis parkeren, en buitenlandse transportbedrijven maken gratis gebruik van onze weg.” Hij wijt het niet aan ProRail: “Die voeren alleen uit wat Den Haag oplegt.”

Kampinga begrijpt de frustratie en zegt dat de tarieven vanaf 2026 weer veranderen. De kosten worden dan meer in balans gebracht, maar ProRail moet wel een bepaald bedrag bij de vervoerders ophalen in opdracht van het ministerie.

Een trein is ook minder flexibel. Hij moet rijden volgens een vast schema, terwijl een vrachtwagen kan vertrekken wanneer hij wil. Wordt er niet gereden, dan volgt een boete. Daarnaast kent het spoor meer procedures en regels. Ook de aanschaf van een trein is duur, en de loonkosten spelen mee. Een Nederlandse machinist verdient meer dan een Oost-Europese truckchauffeur. Het grootste deel van de kosten zit echter in het overladen van containers op trucks, omdat de trein niet overal kan komen. “De vrachtwagen blijft altijd nodig”, zegt Rebbers.

Toch is het niet hopeloos gesteld met de goederentrein. De drie experts wijzen op de ambities vanuit Den Haag om de trein voorrang te geven – vanwege veiligheid, capaciteit, chauffeurstekorten en het milieu (elektrische treinen zijn schoner over lange afstand). “Een trein haalt veertig volle trailers van de weg”, zegt Dirksen. Alleen: van die plannen – die al jaren worden gepredikt – komt weinig terecht.

Dirksen pleit voor meer actie van de overheid, ook op Europees niveau. “Maak Engels de voertaal en stem systemen, regelgeving en werkzaamheden af.” Kampinga hoopt op een level playing field tussen spoor, water en weg, en op investeringen in robuuste infrastructuur. “Zodat er meer goederentreinen van 740 meter kunnen rijden. Langere treinen maken het vervoer goedkoper.”

Rebbers hoopt ook op langere treinen, maar benadrukt dat er al uitstekende infrastructuur ligt, zoals de Betuweroute. “Die kunnen we veel intensiever gebruiken. Er moet gewoon meer aandacht komen voor het spoor. Maar ja, containers stemmen niet in oktober.”

Bekijk origineel artikel

Schip met activisten mogelijk door drone aangevallen: “Laten we niet afschrikken”

Alle opvarenden van het schip zijn veilig en ongedeerd. De hele vloot vertrok vorige week uit Barcelona en is nu onderweg naar Tunesië – dat kun je ook gewoon terugvinden op de site van de organisatie. Er varen tientallen schepen mee, waaronder zo’n 17 Nederlanders.

Het schip dat geraakt werd, is het moederschip van de vloot. Die wordt de ‘Family’ genoemd en vaart onder Portugese vlag, zo meldt de GSF op Instagram. Dit schip vaart voorop en bepaalt de route. Aan boord zitten dezelfde bemanningsleden als eerder in juni op de Madleen, vertelt Yasemin Acar op X. Zij is een Duitse mensenrechtenactivist en was zelf ook aan boord van de Family tijdens de aanval.

Via X deelt de GSF beelden van de aanval. Volgens een anoniem lid van de groep waren er zes mensen aan boord van de Family op het moment dat een drone het schip aanviel. Twee van hen lagen relatief dicht bij het getroffen deel van de boot te slapen. Na de aanval brak er brand uit, maar de bemanningsleden wisten die zelf te blussen.

“Aanvallen die bedoeld zijn om ons te intimideren en onze missie te stoppen, zullen ons niet afschrikken”, schrijft de GSF. In juni probeerden ze ook al de Israëlische blokkade van Gaza te doorbreken. Toen voeren ze met de Madleen, een humanitair zeilschip van de Freedom Flotilla Coalition. Aan boord waren onder anderen Acar, de Zweedse activiste Greta Thunberg en de Braziliaanse activist Thiago Avila. Toen werd het schip in beslag genomen door het Israëlische leger, en de bemanningsleden werden meegenomen en vastgehouden in Israël voordat ze werden gedeporteerd.

Bekijk origineel artikel

Man gered uit kanaal na melding bewoner

In het kanaal langs de Goirkekanaaldijk in Tilburg is maandagavond een man uit het water gehaald door hulpverleners. Een bewoner hoorde rond kwart voor elf ’s avonds een plons en zag vanuit z’n raam iets bewegen in het water. Meteen belde hij de hulpdiensten, die meteen voluit aan de slag gingen.

Duikers van de brandweer vonden de man na bijna een half uur zoeken. Hij was onder water geraakt en werd direct gereanimeerd. Daarna is hij met spoed per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De politie is nu aan het uitzoeken hoe de man in het water terecht is gekomen.

Bekijk origineel artikel

Ernstig ongeval op Bakelsedijk in Deurne

Een automobilist raakte maandagavond zwaargewond toen zijn auto tegen een boom botste op de Bakelsedijk in Deurne. De bestuurder moest door hulpverleners uit het voertuig worden bevrijd en is met spoed per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Gelukkig vielen er geen andere slachtoffers. De oorzaak van de botsing is nog onbekend, en de politie is een onderzoek gestart.

Bekijk origineel artikel

Geen hitterecord in augustus, maar nog steeds warmer dan normaal

De Europese klimaatdienst Copernicus houdt elk jaar de wereldwijde temperaturen in de gaten. In augustus was het wereldwijd gemiddeld 0,49 graden warmer dan het langjarig gemiddelde voor die maand. In Europa kwam de gemiddelde temperatuur uit op 19,46 graden. Hoewel dat warm is, was het niet genoeg voor een plek in de top tien van warmste augustusmaanden ooit gemeten.

Ook in augustus vorig jaar en augustus dit jaar lag de gemiddelde temperatuur rond de 16,82 graden. Juni en juli waren dit jaar wel iets minder heet dan in 2023 en 2024, maar nog steeds een stuk warmer dan in eerdere jaren.

Interessant genoeg komen steeds meer mensen die in zonnig Spanje wonen in de zomer naar Nederland. Ze zeggen dat de hitte in Spanje ondraaglijk wordt. Vergeleken met de tijd vóór de industrialisatie was het in augustus 1,29 graden warmer.

In 2015 spraken landen in Parijs af om de temperatuurstijging onder de 2 graden te houden, en liefst zelfs onder 1,5 graden. Toch lag het gemiddelde in de tweede helft van vorig jaar, heel dit jaar en de eerste maanden van dit jaar boven die grens. Gelukkig bleef de stijging de afgelopen vier maanden wél onder de 1,5 graden.

Vooral in het zuidwesten van Europa was het in augustus extreem warm. Dit leidde tot grote bosbranden, onder andere in Spanje.

Bekijk origineel artikel

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
september 2025
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« aug   okt »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl