Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws woensdag 03 september, 2025 20:28

Article

Top 900-fietstocht: John ontmoet Rolling Stones-fan en goochelaar

Radio-dj John van Vroenhoven stapte woensdagochtend in Raamsdonk op de fiets om langs Top 900-stemmers te gaan. Zijn tocht leidde hem onder meer naar een fanatieke Rolling Stones-verzamelaar, een goochelaar met een verbazingwekkende act en zanger John de Bever.

Nadat John z’n fiets had opgehaald op de camping in Raamsdonk, ging ‘ie meteen door. Z’n eerste stop was bij Patrick Marcelissen van feestband WC Experience uit Raamsdonksveer. Die band coverde ooit New World In The Morning van Roger Whittaker – een van Patrick’s favorieten in de Top 900. “Stond ook op z’n stemlijstje!”, vertelt John.

Na die muzikale start fietste John door naar Waspik, waar Stones-fan Peter Donks woont. Die heeft z’n huis omgetoverd tot een echt museum vol gitaren, gouden platen en allerlei Stones-spullen. “Hij vertelde ook geweldige verhalen over z’n ontmoetingen met de bandleden”, zegt John.

Daarna peddelde John door naar Waalwijk. Daar stond goochelaar Etiënne klaar met een waanzinnige truc. “Hij liet ons een artiest kiezen die die avond virtueel in Brabant zou optreden – zonder dat hij wist wie. Wij kozen Taylor Swift in 013. Even later stond er in de hoek van de kamer een doosje met een advertentiekaartje van… precies dat optreden. Bizar! Ik stond ernaast en geloofde m’n ogen niet.”

Later die dag bezocht John popkoor Zing in Engelen. “Toen besefte ik: toeval bestaat niet. Het koor zong Make You Feel My Love van Adele – een nummer dat speciaal voor mij is. Zestien jaar geleden kwam het op de radio net toen m’n zoontje werd geboren. Het was niet afgesproken, het koor koos het zelf. Ik keek om me heen en moest even een traantje wegpinken.”

Na 70 kilometer fietsen sloot John de dag af bij z’n naamgenoot John de Bever. Samen met diens partner Kees praatte hij nog even over de Top 900. “Supergezellig, altijd lachen met die twee. Een perfect einde van een drukke dag.”

Of ‘ie last had van de fietstocht? “Een beetje zadelpijn”, lacht John. “Maar morgen zou ik zo weer gaan.”

De dj’s van Omroep Brabant fietsen deze week door de provincie om stemmen op te halen voor de Top 900. Je eigen lijstje invullen? Dat kan via deze link.

Bekijk origineel artikel

Steeds meer studenten blijven noodgedwongen thuis: “Niet goed voor hun ontwikkeling”

Het aantal studenten dat op kamers wil wonen, is in acht jaar flink gedaald – van 59% naar 49%. Steeds meer studenten geven de hoop op een eigen kamer op, zo blijkt uit cijfers van Kences, het kenniscentrum voor studentenhuisvesting.

Volgens Jolan de Bie, directeur van Kences, heeft thuis blijven wonen – vaak uit noodzaak – serieuze gevolgen. Studenten hebben minder toegang tot onderwijs, moeten lang reizen of zelfs een andere studie kiezen omdat de afstand te groot is. Ook missen ze een belangrijk stuk van hun sociale en emotionele ontwikkeling, wat juist in deze levensfase cruciaal is. Het opbouwen van een netwerk wordt lastiger, en het gevoel er niet helemaal bij te horen kan leiden tot een lager zelfbeeld en isolatie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het aantal studentenkamers de afgelopen jaren is afgenomen. In de negentien grootste studentensteden zijn er naar schatting zo’n 322.000 kamers – ruim 13.500 minder dan in het collegejaar 2023-2024. Er kwamen wel zo’n 5000 kamers bij, maar het aantal studentenwoningen in de particuliere sector daalde met bijna 18.000. Kences waarschuwt dat de verkoop van dit soort woningen nog steeds toeneemt.

De krapte wordt versterkt door de groeiende groep internationale studenten, al benadrukt De Bie dat die groep ook belangrijk is voor Nederland. Hoewel het aantal studenten de komende jaren iets zal dalen, blijft er een tekort van tienduizenden kamers. En het probleem is mogelijk nóg groter, omdat mbo’ers en oud-studenten die niet doorstromen vaak niet worden meegerekend.

Hospitaverhuur als alternatief

Door het schaarse aanbod komt hospitaverhuur weer in beeld: een kamer huren bij iemand die al in het huis woont. Uit cijfers van vorige maand blijkt dat 43.000 mensen op deze manier wonen. Hospi Housing, een platform voor kamerverhuur, meldde eerder deze week dat steeds meer verhuurders onder de 40 zijn. Toch zijn er nog veel belemmeringen: in 60 gemeenten is hospitaverhuur verboden, in 50 is het beleid onduidelijk en in 70 is een vergunning nodig. In 51% van de gemeenten mag het gelukkig wel zonder vergunning – een stijging ten opzichte van 2022.

Daan Donkers van Hospi Housing ziet dat hypotheekverstrekkers en woningcorporaties vaak alsnog nee zeggen tegen verhuur, ook al willen verhuurders wel. Dat is jammer, want verhuren kan financieel aantrekkelijk zijn én het biedt sociale contacten en hulp aan studenten die anders geen kamer vinden.

Een wetswijziging moet hospitaverhuur aantrekkelijker maken. Voor studenten scheelt het flink in de kosten: gemiddeld betaal je €503 per maand bij een hospita, €139 minder dan voor een gewone kamer. In steden zoals Amsterdam en Utrecht is het verschil nog groter.

Ervaring van een student en hospita

Of het altijd gezellig is? De 18-jarige studente Minke woont sinds deze week op zolder bij Nannie in Nijmegen en vindt het tot nu toe heel leuk. Ze delen keuken en badkamer, en regelen boodschappen via Wie Betaalt Wat. Nannie geniet van de gezelligheid en de dagelijkse praatjes. Regels? Die komen vanzelf, zeggen ze allebei. Overleg is het sleutelwoord.

Minke greep haar kans vanwege het kamertekort en de lange reistijd die ze anders zou hebben. “Rustig thuiskomen na een dag studeren is super.” Nannie kreeg zelfs een brief van haar woningstichting met de vraag of ze een kamer wilde verhuren.

Volgens De Bie kan meer flexibiliteit van instanties helpen het tekort te verminderen. Woningdelen moet makkelijker worden en investeren in studentenhuisvesting aantrekkelijker. “De tijd van het overlastargument is voorbij. We zitten midden in een brede wooncrisis.”

Bekijk origineel artikel

Overlast in steden door Syrische jongeren: burgemeesters luiden de noodklok

Steden zoals Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Utrecht en Groningen hebben te maken met overlast veroorzaakt door groepen Syrische jongeren. In Den Bosch speelt dit sinds halverwege juli: er was een steekpartij, winkeldiefstallen, mensen werden bekogeld met stenen en takken, en er vond een mishandeling plaats met een fietsketting. Een groep van 27 Syrische jongeren met een tijdelijke verblijfsstatus wordt hiervoor verantwoordelijk gehouden. Burgemeester Jack Mikkers noemt de situatie zorgwekkend en zegt dat de groep in korte tijd voor veel incidenten heeft gezorgd. Meer dan de helft van deze jongeren is minderjarig.

Ook in Nijmegen is er sprake van een toename van winkeldiefstallen en regelmatige vechtpartijen, waarbij vooral Syrische jongeren betrokken zijn. Burgemeester Hubert Bruls heeft de jongeren een brief gestuurd waarin hij hen voor de keuze stelt: het rechte pad met hulp, of het verkeerde pad dat kan leiden tot een strafblad.

In Groningen begon de overlast eind april, met vier gewelddadige incidenten in korte tijd. Jongeren vochten onderlinge vetes uit in de binnenstad, waarbij ze takken en kettingen gebruikten. Utrecht heeft deze zomer minder problemen, maar vorig jaar waren er heftige geweldsincidenten waarbij zelfs politie en handhavers onveilige situaties meemaakten. In beide steden zijn vaak Syrische jongeren betrokken die uit het hele land komen.

Gemeenten geven aan dat het probleem zich verplaatst en dat een lokale aanpak niet voldoende is. Ze pleiten voor landelijke samenwerking, zoals het uitwisselen van gegevens en een gezamenlijke aanpak. Burgemeesters willen dat de overheid met een plan komt om deze jongeren beter te begeleiden. Volgens burgemeester Mikkers van Den Bosch zijn de jongeren niet gewend aan de lossere regels in Nederland en is er behoefte aan strengere begeleiding, ook na hun 18e. Hij stelt voor de leeftijd voor zelfstandigheid voor deze groep te verhogen naar 21 of 24 jaar.

In Den Bosch geldt nu een tijdelijk gebiedsverbod voor de binnenstad voor de overlastgevers. Overtreders kunnen worden aangehouden, wat een sterker signaal afgeeft dan alleen een waarschuwing.

Bekijk origineel artikel

Afscheid van een geliefde pakketbezorger in Den Bosch

In de Caroluswijk in Den Bosch is iedereen dol op hun pakketbezorger Genio de Laak (59). En dat werd woensdagmiddag maar weer eens duidelijk. Genio gaat namelijk stoppen met bezorgen, en de hele buurt kwam samen om hem te verrassen met een pakket vol cadeaus.

Het had trouwens maar weinig gescheeld of Genio was er helemaal niet meer geweest. Een paar weken geleden werd hij namelijk tot twee keer toe aangereden. “Genio is er echt één op duizend,” vertelt buurtbewoonster Ank. “Hij kent iedereen bij naam, hij klopt zachtjes aan als de kinderen slapen, en hij komt gerust later terug als hij weet dat je nog niet thuis bent. Altijd vrolijk en vol energie. Hij heeft hier zoveel harten veroverd – wat hij doet is bijzonder.”

Toen het nieuws kwam dat Genio zou vertrekken, was de reactie in de wijk: “Nee, dat meen je niet!” Meteen was duidelijk: hij kon niet zomaar weggaan. Bijna 150 huishoudens hebben meegewerkt aan een cadeau. Woensdagmiddag, rond halfvijf, werd Genio met een smoesje de wijk in gestuurd. Zijn gele busje reed zo een fuik van blije bewoners in. “Kom er maar uit, meneer Genio!” riep Ank, onder luid applaus.

Geen pakket bezorgen deze keer – hij kreeg er zelf één. “Dat vind ik keileuk,” zei Genio nuchter. In het pakket zat onder andere whisky, twee kaartjes voor Feyenoord met een rondleiding, een cadeaubon en een shirt van zijn favoriete club. Toen moest hij even slikken – de tranen rolden over zijn wangen.

Eerder dit jaar moest de wijk Genio al acht weken missen na een ernstig ongeluk. “Ik werd aangereden door een automobiliste die me niet zag. Ze reed twee keer over me heen,” blikt hij terug. Hij werd ter plekke gereanimeerd en met de traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. Wonder boven wonder hield hij “slechts” kneuzingen over. “Mentaal is het nog zwaar, vooral ’s nachts. Fysiek gaat het gelukkig goed.”

Al vóór het ongeluk wilde Genio binnen DHL overstappen naar een baan als vrachtwagenchauffeur. En dat moment is nu daar, tot spijt van de hele buurt. “Het voelt shit,” zegt hij. “Voor de mensen hier, maar ook voor mij. Maar ik word bijna zestig en dit is een mooie kans.”

Hij heeft een bijzondere band met de wijk: “Ik rij hier sinds het allereerste huis er stond. Ik heb de straten veertien keer zien open- en dichtgaan. Ik heb de buurt zien groeien en leerde iedereen één voor één kennen.” En dat blijkt maar weer – hij noemt moeiteloos namen en adressen op.

Zijn geheim? “Altijd glimlachen, vrolijk zijn, en rekening houden met mensen. Geen pakketjes over de schutting, tenzij het echt mag.” De kinderen in de wijk wilden allemaal een handtekening. Na veel handenschudden en knuffels was het tijd om te gaan: “Mensen, allemaal bedankt. Houdoe!”

Bekijk origineel artikel

Eindhoven pleit voor 30 km/u in de bebouwde kom: minder ongelukken en fatbikes van het fietspad

Eindhoven wil dat je binnen de bebouwde kom straks nog maar 30 kilometer per uur mag rijden. Ook moeten elektrische voertuigen zoals fatbikes voortaan tussen het andere verkeer op de weg en niet meer op het fietspad. Zo worden de snelheidsverschillen kleiner en de fietspaden veiliger.

Afgelopen woensdagochtend liet de gemeente weten dat ze fatbikes en andere elektrische vervoersmiddelen van het fietspad willen weren. Dit moet het voor voetgangers en gewone fietsers een stuk veiliger maken. Samen met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht heeft Eindhoven dit voorstel in een brief aan de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat gezet.

De aanleiding? De verkeersveiligheid in Eindhoven laat al langer te wensen over en het aantal verkeersslachtoffers neemt toe. Volgens een woordvoerder vormen vooral opgevoerde en illegale fatbikes een groot risico.

Er komen steeds meer verschillende soorten elektrische vervoermiddelen bij, en die moeten allemaal op het fietspad. Hierdoor wordt het drukker en nemen de snelheidsverschillen toe. Veel fietspaden zijn hier simpelweg niet op berekend.

Eindhoven vraagt de Kamer daarom dringend om 30 kilometer per uur landelijk als norm in te stellen. Uit onderzoek van Decisio, in opdracht van de Fietsersbond, blijkt dat dit jaarlijks minstens 13 doden en 600 ernstige ongelukken kan schelen. Het vervangen van verkeersborden en het aanleggen van drempels of bredere stoepen zouden hierbij helpen.

Eindhoven is al bezig met het aanpassen van straten, maar dat gaat niet snel genoeg. Sommige straten zijn pas over jaren aan de beurt, en dat is te laat om de stijging van verkeersslachtoffers nu te stoppen.

Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat steeds meer bestuurders en passagiers van fatbikes na een ongeluk in het ziekenhuis belanden. Ongeveer 15% van alle fietsers die op de spoedeisende hulp terechtkomen, reed op een fatbike. Hoewel deze officieel niet harder mogen dan 25 km/u, zijn ze vaak eenvoudig opgevoerd tot 50 km/u of meer.

Bekijk origineel artikel

Efteling maakt wensbron leeg en gemeenten willen fatbikes van fietspad

Van een leeggehaalde fontein in de Efteling tot een Tilburgs kenteken dat opduikt in Amerika: dit zijn de vijf verhalen die je woensdag niet mag missen. Medewerkers van de Efteling hebben honderden kilo’s muntjes uit de bekende wensbron gehaald. Die wordt elk jaar leeggehaald sinds 1985. Alles wat eruit komt, gaat naar Save the Children. Die organisatie heeft inmiddels al meer dan 200.000 euro gekregen. Wat er dit jaar precies is opgehaald, horen we in oktober. Hier lees je meer over dit bijzondere verhaal.

In een klein dorpje in de Amerikaanse staat Maine rijdt een auto rond met een opvallend kenteken: ‘Tilburg’. De eigenaar is de 16-jarige Kaine, die in Tilburg is geboren maar nu in de VS woont. Zijn moeder is ooit voor de liefde naar Amerika verhuisd. Meer over dit bijzondere verhaal lees je hier.

Een omgevallen boom op het spoor tussen Tilburg en Den Bosch zorgde de hele dag voor uitgevallen treinen. ProRail heeft de hele nacht doorgewerkt om de boom weg te halen en is nu bezig met het maken van de beschadigde bovenleiding. De verwachting is dat de klus eerder klaar is dan vrijdagochtend. Meer info vind je hier.

Wethouder Dolf Warris van Oss heeft verenigingen een excuusbrief gestuurd over het plotselinge einde van de oud papier inzameling. Vanaf 1 januari mogen verenigingen geen oud papier meer ophalen voor een vergoeding. De wethouder wil snel met de getroffen clubs om tafel. Lees hier verder.

Eindhoven en andere grote steden willen fatbikes, brommobielen en elektrische steps van het fietspad weren. In een brief aan de Kamercommissie laten de steden weten dat ze zich zorgen maken over de groeiende snelheidsverschillen en de onveiligheid op fietspaden. Hun volledige analyse lees je hier.

Bekijk origineel artikel

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
september 2025
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« aug    

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl