Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door Qwen AI

Recent Nieuws donderdag 17 juli, 2025 11:44

Article

Meer dodelijke ongelukken op de werkvloer

In de eerste helft van dit jaar zijn er in Nederland al veertig werkgerelateerde doden gevallen. Dat laat de Arbeidsinspectie weten in reactie op vragen van de NOS. In het hele jaar 2024 waren dat er 52 – en dus is de trend dit jaar opnieuw omhoog aan het gaan. Rob Paumen, verantwoordelijk voor arbeidsomstandigheden bij de Arbeidsinspectie, noemt de stijging “aanzienlijk” en zegt dat het zorgen baart. Terwijl het aantal dodelijke ongevallen eerder leek te stabiliseren, is die positieve lijn nu blijkbaar doorbroken.

Een paar jaar terug stelde minister Van Gennip nog een mooi doel: nul doden als gevolg van slechte arbeidsomstandigheden in 2040. Maar met deze stijgende cijfers wordt dat steeds lastiger volgens Paumen. “We beginnen te twijfelen of we dat doel realistisch kunnen halen.”

Ook het aantal ernstig gewonde werknemers is toegenomen. In 2023 telde men ruim 2400 gevallen, terwijl dat vorig jaar al opgelopen is tot meer dan 3200. Volgens Paumen kan dat ook komen doordat werkgevers zich bewuster worden van hun meldplicht. Want wettelijk gezien moeten werkongevallen gemeld worden als iemand moet worden opgenomen in het ziekenhuis, blijvend letsel heeft opgelopen of overleden is. Toch is bekend dat lang niet alle ongevallen daadwerkelijk worden doorgegeven. De Arbeidsinspectie schat dat tussen de 50 en 70 procent van de incidenten onder de radar blijft. Zij proberen daarom juist harder te zorgen voor betere meldingsbereidheid.

Deze cijfers kwamen naar buiten na een tragisch ongeluk in de Waalhaven in Rotterdam. Daar vielen vorige maand twee doden en raakten twee mensen gewond tijdens het lossen van stalen platen uit een schip. Het bedrijf wil vooralsnog geen details vrijgeven, omdat de Arbeidsinspectie nog een strafrechtelijk onderzoek voert.

FNV maakt zich zorgen dat 2025 uitkomt op vergelijkbare aantallen als 2023 – toen namelijk vielen er 72 doden. Als je kijkt naar waar de meeste slachtoffers vandaan komen, zie je dat ze vaak werkten in de bouw, landbouw, transportsector of industrie. Vooral in de bouw en agrarische sector werken veel arbeidsmigranten. Deze groep loopt volgens FNV meer risico’s, mede omdat zij vaak tijdelijk, ongeschoold en laagbetaald werk doen. Bovendien zijn zij sterk afhankelijk van hun werkgever, waardoor slechte arbeidsomstandigheden minder snel worden aangekaart. Taalproblemen en gebrekkige instructies spelen hierbij ook een rol.

De Stichting Arbeidsongevallen ziet nog een andere mogelijke oorzaak: personeelstekorten. Voorzitter Klaas Zwart wijst erop dat mensen soms onder druk staan om klussen “snel even” te klaren – en dat leidt sneller tot fouten. Uit onderzoek van zijn stichting blijkt ook dat kleine en middelgrote bedrijven vaker te maken krijgen met ongevallen. Die hebben vaak minder kennis van veiligheidsvoorschriften én investeren minder in veilige werkomstandigheden.

Maar volgens Rob Paumen is dat net iets wat zichzelf terugverdient. Bedrijven die structureel inzetten op veilig werken, zien minder ongevallen, minder ziekteverzuim en minder productieverlies. Dus uiteindelijk ook lagere kosten en een betere werksfeer.

Bekijk origineel artikel

Hoe ministers campagne voeren tijdens de verkiezingsstrijd: het schuurt behoorlijk

Sinds het kabinet is gevallen, is de verkiezingscampagne volop aan de gang. En dat geldt niet alleen voor partijen die al buiten de regering zitten – ook coalitiepartijen zoals VVD, NSC en BBB zijn er flink mee bezig. Alleen zorgt die inzet van ministers soms voor wrijving met ambtenaren.

Volgens gesprekken die RTL Nieuws heeft gevoerd met meerdere ambtenaren van verschillende ministeries, loopt de grens tussen beleid voeren en campagne voeren erg dun. Ze willen liever anoniem blijven, uit angst dat hun relatie met de bewindspersoon onder druk komt te staan. Want of ze nu iets opschrijven of een persbericht klaarzetten: soms lijkt het meer op campagnemateriaal dan op officiële communicatie.

Wanneer is een minister een politicus?

Minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) gaf onlangs een interview bij BNR waarin hij zich uitsprak over bezuinigingen op asiel en ontwikkelingssamenwerking om de NAVO-norm te halen. Maar was dat als minister van Financiën, namens het kabinet? Of juist als VVD-politicus? “Dat is geen kabinetsbeleid,” reageerde Heinen. “Ik heb een interview gegeven hoe ik er als VVD’er naar kijk.”

Hij probeert wel het verschil duidelijk te maken, maar volgens hoogleraar staatsrecht Wim Voermans is dit gedrag ‘amateuristisch’. “Je bent niet de ene keer VVD’er en dan weer iets anders. Zo werkt dat gewoon niet.”

Campagnemachine op volle toeren

Binnen de VVD is de campagnemachine al goed op gang gekomen. Ambtenaren vertellen dat de partij nauw betrokken is bij communicatie. Van brieven tot sociale media: alles moet passen binnen de VVD-stijl. Sommige ambtenaren zien dat met lede ogen aan. “We moeten soms woorden gebruiken die typisch VVD zijn. Dat leidt wel eens tot gefronste wenkbrauwen.”

Maar ook BBB en NSC zetten hun ministers actief in. BBB doet dat bijvoorbeeld via de campagne ‘BBB Levert’, waarin ze prestaties van hun bewindspersonen benadrukken. Al is daar volgens ambtenaren minder bemoeienis met de inhoudelijke communicatie.

Hoogleraar Voermans wijst er echter op dat sommige acties van ministers meer campagne dan beleid zijn. Zoals het verzoek van BBB-minister Wiersma aan de Europese Commissie voor een uitzondering op het mestbeleid. Volgens Voermans is dat geen beleid, maar pure verkiezingsretoriek.

Gepasseerd door de partij

Er zijn ook situaties waarin ambtenaren volledig worden gepasseerd. Zo vertelt één ambtenaar dat er plotseling een cameraploeg stond te wachten, terwijl de afspraak via de partij was geregeld. Zulke momenten zorgen voor spanningen achter de schermen.

Politiek verslaggever Fons Lambie merkt op dat deze situaties niet nieuw zijn. Ook eerdere kabinetten kenden zulke botsingen tussen ambtenaren en politici. Maar in het huidige demissionaire kabinet-Schoof lijkt het extra scherp omdat de partijen nog snel hun verdiensten willen laten zien vóór de verkiezingen.

Voermans benadrukt dat ambtenaren per wet geen campagne-activiteiten mogen doen. Politieke partijen die proberen te regisseren begrijpt hij wel. Maar dat ministers zelf zo actief campagne voeren, vindt hij problematisch. “Ze hebben het kompas een beetje kwijt.” Hij vergelijkt het met Rutte, die altijd goed wist wanneer hij VVD’ers om zich heen moest hebben en wanneer juist ambtelijke steun nodig was. “Misschien is dit team gewoon wat onervaren.”

Bekijk origineel artikel

Brand in vuilniswagen door accu – afval gelukt op weg geblust

Gisterenochtend, rond negen uur, ontstond er plotseling brand in een vuilniswagen in het Brabantse dorp Heesch. Het liep allemaal goed af, maar het was wel even schrikken voor de chauffeur én omstanders.

De oorzaak van de brand? Een accu die tijdens het ophalen van het afval ineens vlamvatte. De vuilniswagenchauffeur merkte meteen dat er iets mis was en reageerde snel: hij dumpte de inhoud van de laadbak gewoon op de rijbaan. Daarmee probeerde hij te voorkomen dat de brand verder zou om zich hecht aan het afval. Vervolgens belde hij direct de hulpdiensten.

De brandweer kwam snel ter plaatse en zorgde ervoor dat de vlammen onder controle raakten. Omdat de accu en het losse afval moesten worden geblust, werd een stuk van de weg tijdelijk afgesloten. Met behulp van een graafmachine is later al het afval weer in de wagen geladen, zodat de rest van de rit kon doorgaan.

Gelukkig raakte niemand gewond bij het incident. De gemeente liet weten dat alles snel geregeld was en dat de veiligheid op straat weer volledig hersteld is.

Bekijk origineel artikel

Oneerlijk en verboden: basisscholen schrijven kinderen veel te vroeg in

Onderwerp van artikel

Je zou denken dat je pas een school kunt kiezen voor je kind als het echt tijd is om naar de kleuterschool te gaan. Maar in onze provincie blijkt dat niet zo te zijn. Basisscholen schijnen namelijk al kinderen aan te nemen die nog maar twee jaar oud zijn – terwijl dat volgens de wet helemaal niet mag.

Uit onderzoek van Omroep Brabant blijkt dat driekwart van de 142 gesproken scholen geen probleem ziet in het vroegtijdig inschrijven. Sommige scholen sturen zelfs al aanmeldformulieren op of nodigen ouders uit voor een rondleiding. Dit gebeurt zelfs bij scholen die al bijna vol zitten of zelfs wachtlijsten hebben. Terwijl de regel duidelijk is: kinderen mogen pas officieel aangemeld worden als ze minstens drie jaar oud zijn.

De Inspectie van het Onderwijs vindt dit onaanvaardbaar, omdat het leidt tot oneerlijke situaties. Niet iedere ouder weet hoe hij of zij moet beginnen met zoeken naar een geschikte school. En door te vroeg inschrijven kunnen bepaalde gezinnen simpelweg buitenspel komen te staan.

Geen echte inschrijving?

Sommige scholen proberen zich eruit te praten door te zeggen dat het geen “echte” inschrijving is, maar een “vooraanmelding” of “interesselijst”. Maar wat het verschil precies is, wordt niet duidelijk. Want waarom zou je dan op zo’n lijst willen staan als het niets oplevert?

Een medewerker van één school legt het wel even uit: wie op de interesselijst staat, krijgt als eerste te horen dat inschrijven mogelijk is. Volgens de inspectie maakt dat het alleen maar erger. Want ook al heet het anders, het is gewoon een manier om kinderen eerder vast te leggen. En dat is wettelijk verboden.

Kansengelijkheid in gevaar

De Inspectie van het Onderwijs heeft hier serieus bezwaar tegen. Ze benadrukken dat scholen zich aan de regels moeten houden en dat vooraanmeldingen geen basis hebben in de wet. Als scholen niet meewerken, kan de inspectie eventueel financiële maatregelen nemen. Alleen gebeurt dat pas als er klachten binnenkomen.

Ondertussen is duidelijk dat dit probleem zich steeds vaker voordoet. De inspectie heeft daarom een onderzoek gestart dat eind dit jaar afgerond moet zijn. Ook gemeenten worden betrokken bij het onderzoek, omdat ook zij verantwoordelijkheid dragen. Toch melden alle grote gemeenten in Brabant “geen signalen” te hebben over deze praktijken. Terwijl het probleem duidelijk bestaat.

Wil jij reageren op dit verhaal of heb je zelf ervaring met dit soort situaties? Dan kun je contact opnemen met de onderzoeksredactie van Omroep Brabant.

Bekijk origineel artikel

Meer ernstige verstoringen op het spoor – ProRail roept om meer geld

Afgelopen halfjaar: meer problemen op de rails

De afgelopen maanden zijn er meer ernstige verstoringen geweest op het spoor dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens het nieuwste rapport van ProRail telde men in de eerste helft van 2025 maar liefst 302 van zulke gevallen. De meeste storingen kwamen door aanrijdingen – met mensen, dieren of voertuigen – maar ook technische problemen zoals kapotte wissels en bovenleidingen speelden een grote rol.

ProRail probeert dit probleem aan te pakken door onderhoud gerichter in te zetten, cameratoezicht uit te breiden en betere afscherming langs de rails. Ook moet het sneller kunnen reageren als er iets misgaat.

Suïcidepreventie is belangrijk voor minder vertraging

Een groot deel van die aanrijdingen komt helaas doordat mensen zelfmoord plegen op het spoor. Daarom werkt ProRail samen met stichting 113 om structureel geld vrij te maken voor preventie. Doel is dat mensen met suïcidale gedachten op tijd hulp krijgen, zodat zowel levens gered worden als treinvertragingen worden beperkt.

Toch meer puntvieren dan verwacht

Ondanks de stijging van de verstoringen, lukte het wel vaker om reizigers op tijd aan te laten komen. Dit terwijl de eisen voor punctualiteit dit jaar juist strenger zijn geworden. Op het hoofdrailnet had bijna 87 procent van de treinen minder dan drie minuten vertraging. En bijna 96 procent was minder dan tien minuten laat.

Dit werd mogelijk dankzij snelle ingrepen van NS en ProRail, zoals het versneld oplossen van snelheidsbeperkingen of deze direct in de dienstregeling verwerken. Ook zette de NS extra materieel in, waardoor er meer ruimte was voor passagiers.

Regionale treinen blijven achter

Toch is het niet overal even rooskleurig. Op regionale lijnen blijft de betrouwbaarheid nog steeds ondermaats. Of ProRail dit jaar alle minimumafspraken haalt, is nog onzeker. Volgens hen komt dat door vertragingen uit Duitsland én verschillen in afgesproken prestaties tussen vervoerders en ProRail.

Veel werk gepland voor betere verbindingen

In 2025 draait het bij ProRail op vele plekken volop. Zo is het station Groningen Centraal nu een doorgangsstation, wat de verbindingen efficiënter maakt. In Den Haag kunnen meer treinen rijden, en Heiloo krijgt een duurzame make-over met zonnepanelen en een nieuw perron. Ook wordt hard gewerkt aan verdubbeling van de Maaslijn en een snellere verbinding tussen Groningen en Bremen (Wunderline).

Noodkreet naar de politiek: investeer in het spoor

Al deze plannen kosten echter veel geld, en ProRail ziet de kosten stijgen terwijl het budget nauwelijks meet groeit. Met nieuwe Kamerverkiezingen in zicht, roept de organisatie de politiek op om te investeren in het spoor – niet alleen voor het vervoer van mensen, maar ook voor militaire en civiele logistiek.

“Stop met bezuinigen; investeer om achteruitgang zoals in Duitsland te voorkomen,” schrijft ProRail in hun verslag. Ook wil men flexibelere regels, zodat er vaker overdag en doordeweeks gewerkt kan worden aan het spoor.

Bekijk origineel artikel

File door ongeluk op A58 bij Sint Annabosch

Gisterenochtend was er flink wat vertraging op de A58, en dat allemaal door een ongeluk bij knooppunt Sint Annabosch. Het zag er even chaotisch uit, want de linkerrijstrook moest tijdelijk dicht vanwege het incident.

Wie op tijd wilde blijven, moest maar beter omrijden via Waalwijk – denk aan de A16, A59 of A27 als alternatief. De files waren behoorlijk klapperend, met piekvertragingen tot wel 50 minuten.

Gelukkig had Rijkswaterstaat het ongeluk rond kwart over tien goed afgehandeld, dus het verkeer kon weer geleidelijk aan in beweging komen.

Bekijk origineel artikel

Written by Qwen AI

Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
juli 2025
M D W D V Z Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« jun   aug »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl