
Recent Nieuws vrijdag 11 juli, 2025 07:40
Grote nieuwbouwprojecten in Alkmaar, Hengelo, Apeldoorn en Helmond
Het kabinet heeft plannen om in de buurt van Alkmaar, Hengelo/Enschede, Apeldoorn en Helmond flink wat nieuwe woonwijken uit de grond te stampen. In de zogeheten Nota Ruimte, een belangrijk document over hoe Nederland er de komende decennia uit moet zien, staat dat er op elke plek minstens 3500 nieuwe woningen moeten komen. Demissionair minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) heeft de regie over deze projecten.
De Nota Ruimte wordt binnenkort besproken in de ministerraad, maar RTL Nieuws heeft het stuk al in handen. Naast deze vier nieuwe locaties waren er al zeventien andere grote bouwgebieden aangewezen door het vorige kabinet.
Verstedelijking in rustige regio’s
Het kabinet wil ook investeren in gebieden die nu nog relatief rustig zijn, zoals de Friese steden, de Kop van Noord-Holland, Harderwijk-Zeewolde, Zuidoost-Drenthe en de Zeeuwse steden. Deze regio’s hebben een boost nodig, anders blijven ze leeglopen. Er komt niet alleen nieuwbouw, maar ook sloop en herstructurering om de woonvoorraad te vernieuwen.
Daarnaast krijgen deze gebieden voorrang bij grote projecten, zoals nieuwe Defensie-kazernes of energiecentrales. Zo kunnen plaatsen als Zeewolde en Vlissingen een economische impuls krijgen door extra vraag naar woningen en diensten.
Veiliger transport van gevaarlijke stoffen
Een ander belangrijk punt in de Nota Ruimte is het transport van gevaarlijke stoffen, zoals waterstof en ammoniak. In de toekomst moeten die zoveel mogelijk via ondergrondse leidingen worden vervoerd, in plaats van per trein door woonwijken. Er komt een Delta Rhine Corridor, een nieuw leidingennetwerk tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Venlo. Tegen 2033 moeten er een waterstofleiding en twee CO₂-leidingen liggen.
Behoud van bedrijfsterreinen
Keijzer benadrukt ook het belang van bedrijfsterreinen. Als er terreinen moeten wijken voor woningbouw, moeten die lokaal of regionaal gecompenseerd worden. Nederland telt zo’n 3800 bedrijventerreinen, en die moeten volgens haar behouden blijven waar mogelijk.
Dertig jaar na Srebrenica: spanning loopt weer op
Nabestaanden herdenken slachtoffers
Dertig jaar geleden vond de enige genocide in Europa plaats sinds de Tweede Wereldoorlog. In Srebrenica worden vandaag opnieuw zeven slachtoffers begraven tijdens de jaarlijkse herdenking in Potocari. Op 11 juli 1995 vielen Bosnisch-Servische troepen onder leiding van generaal Ratko Mladić de enclave binnen. Meer dan 8.000 Bosnjakken (toen nog Bosnische moslims genoemd) – vooral mannen en jongens – werden vermoord. Nederlandse VN-soldaten konden het bloedbad niet voorkomen.
Mladić en zijn politieke leider Radovan Karadžić kregen later levenslang voor hun rol in de genocide. Vorig jaar werd 11 juli door de VN uitgeroepen tot internationale herdenkingsdag. Overal ter wereld wordt stilgestaan bij deze gruwelijke gebeurtenissen.
Politieke crisis in Bosnië
De herdenking valt dit jaar in een extra gespannen sfeer. Bosnië en Herzegovina zit midden in een politieke crisis, waarbij etnische spanningen weer oplopen. Milorad Dodik, de leider van de Bosnische Serviërs, speelt een gevaarlijk spel. Hij dreigt openlijk met afscheiding van Republika Srpska, een van de twee deelgebieden van Bosnië.
Dodik erkent het centrale gerechtshof niet meer en negeert besluiten van de internationale Hoge Vertegenwoordiger, Christian Schmidt. In februari werd hij veroordeeld tot een jaar cel, maar in hoger beroep gaat hij gewoon door met zijn nationalistische agenda. Zo verbood hij de nationale politie om in Republika Srpska te werken.
Rusland als bondgenoot
Dodik lijkt ongestraft zijn gang te kunnen gaan. Hij heeft steun van Rusland en bezoekt regelmatig Vladimir Poetin in Moskou. De centrale regering in Bosnië is te zwak om hem tegen te houden. Voor veel Bosnjaken en Kroaten is dit een zorgelijke ontwikkeling, zeker omdat Srebrenica zelf in Republika Srpska ligt.
Veel Bosnische Serviërs ontkennen nog steeds dat er sprake was van genocide. In hun media krijgt de herdenking weinig aandacht. Voor nabestaanden is het pijnlijk dat de politie van Republika Srpska de herdenking beveiligt – dezelfde partij die de genocide bagatelliseert.
Het blijft een open vraag of Dodik zijn dreigementen waarmaakt. Maar één ding is zeker: de wonden van Srebrenica zijn nog lang niet geheeld.
Fietser overlijdt na aanrijding in Eindhoven
Tragisch ongeval bij Kanaaldijk-Zuid
Een fietser is donderdagnacht overleden na een ernstige aanrijding op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven. Het gebeurde rond kwart voor één ’s nachts, vlakbij de Gabriël Metsulaan. De man werd geschept door een auto terwijl hij de weg overstak. Volgens de eerste berichten zat hij samen met een andere man op één fiets.
Twee slachtoffers, één met geheugenverlies
De tweede fietser raakte gewond en kon zich later niets meer van het ongeluk herinneren. Hij is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het was druk in de buurt van het kanaal omdat er een feest plaatsvond bij een studentenroeivereniging. Veel feestgangers zagen wat er gebeurde en troostten elkaar bij de afzetlinten.
Onderzoek naar de oorzaak
De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren. De Kanaaldijk-Zuid werd afgesloten voor het onderzoek. Er wordt onder andere gekeken naar camerabeelden van een nabijgelegen autobedrijf. Meer details volgen later.
19-jarige fietser overlijdt na aanrijding in Eindhoven – Studenten getuigen van ongeval
Wat is er gebeurd?
Een jonge fietser van 19 jaar is donderdagnacht omgekomen bij een ernstig verkeersongeval op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven. Het slachtoffer stak rond kwart voor één ’s nachts de weg over, vlakbij de Gabriël Metsulaan, toen hij werd aangereden door een auto. Volgens de eerste berichten zat hij samen met een andere man op één fiets. Deze tweede man raakte gewond en kon zich later niets meer van het ongeluk herinneren. Hij is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Studenten zien alles gebeuren
Op het moment van het ongeluk was het druk bij het kanaal, omdat er een feest plaatsvond bij een studentenroeivereniging. Veel feestgangers waren getuige van het drama en probeerden elkaar te troosten bij de afzetlinten. De roeivereniging heeft ondersteuning geregeld voor de studenten die het ongeval hebben meegemaakt.
Onderzoek loopt
De politie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. De Kanaaldijk-Zuid was daarom een tijd afgesloten. Er wordt onder andere gekeken naar camerabeelden van een nabijgelegen autobedrijf om meer duidelijkheid te krijgen over de toedracht.
Drie dagen afzien in Oirschot: “Was heel cool!”
Militaire bivak voor jongeren
Een groep jonge deelnemers stort zich vrijwillig in drie dagen vol uitdagingen op de Generaal Majoor de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. Tussen camouflage-oefeningen, kilometers lopen met zware spullen en kaartlezen door, krijgen ze een flinke dosis teamwork en doorzettingsvermogen voorgeschoteld. “We willen jongeren weerbaarder maken,” zegt projectleider Daan Bakker.
Wat houdt de MDT Missie in?
Deze bivak maakt deel uit van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) Missie van Defensie, speciaal voor jongeren tussen 17 en 30 jaar. Eerst drie dagen militaire training, daarna 40 uur vrijwilligerswerk in hun eigen regio. Geen strenge selectie: iedereen die wil, mag meedoen. En dat gebeurt steeds vaker—sinds 2018 hebben al meer dan 2000 jongeren meegedaan, waarvan 304 uit Brabant.
Samen tillen, samen winnen
De uitdagingen zijn pittig: lange afstanden marcheren met zware lasten, teamwork onder druk, en leiderschap testen. “Het draait niet om wie als eerste finisht, maar om samen de last te dragen,” legt Bakker uit. En dat lukt. Met rode koppen maar brede glimlachen blikken de deelnemers terug.
“Je doet het echt samen”
- Stefano (24) uit Sint-Michielsgestel: “Het was zwaar, maar we moesten elkaar erdoorheen slepen. Tafels, kisten, banden—je tilt het samen.”
- Emma (23) uit Leiden: “Ik mocht niet tillen, maar moest de groep leiden. Mentaal zwaar, maar supergaaf om samen te werken!”
- Jordan (20) uit Sleeuwijk: “Ik wilde weten wat ik kon. Hard? Ja. Maar ik heb veel geleerd over teamwork.”
Waarom meedoen?
Voor iedereen is de motivatie anders: zelfontdekking, nieuwe mensen ontmoeten, of zelfs een voorproefje van een militaire carrière. Stefano: “Door mijn kleurenblindheid kan ik geen militair worden, maar zo ervaar ik het toch een beetje.”
Het echte doel? Buiten je comfortzone
Volgens Bakker draait het vooral om weerbaarheid: “Jongeren werken offline samen, ontmoeten mensen buiten hun bubbel, en groeien.” Of ze daarna bij Defensie willen? “Mooi meegenomen, maar geen must.”
Enthousiast geworden?
Zelfrijdende bus debuteert in Rotterdam: ‘Hij weet goed wat hij doet’
Eerste autonome bus op de openbare weg
Rotterdam maakt deze zomer geschiedenis met de eerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland. De bijzondere pendelbus, met de toepasselijke naam Shuttle Rotterdam The Hague Airport, gaat rijden tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport. Een spannend moment, want al jaren wordt er gespeculeerd over autonoom vervoer – is dit dan eindelijk het begin?
De RET, de busmaatschappij achter dit project, ziet het als een belangrijke stap vooruit. Vanaf vrijdag 1 augustus kunnen reizigers instappen in bus 533 (ja, hij heeft gewoon een lijnnummer!). Er is plek voor 20 personen, inclusief bagage. Maar helemaal zonder menselijke hulp gaat het nog niet: er zit altijd een ‘safety driver’ aan boord, klaar om in te grijpen als dat nodig is. Dat is voor nu nog verplicht van de RDW.
Hoe werkt die techniek eigenlijk?
Remco Derksen van DAM Shuttles legt uit hoe de bus z’n weg vindt: “Hij scant de omgeving en maakt er een soort digitale kaart van. Met sensoren, camera’s en radar houdt hij alles in de gaten – van obstakels tot verkeerssituaties. Bij rotondes en vluchtheuvels gaat hij vanzelf wat rustiger aan, en hij kan ook prima reageren op onverwachte situaties.”
De RDW heeft de techniek uitgebreid getest. Uiteindelijk is het de bedoeling dat die safety driver overbodig wordt. Maar voorlopig blijft die nog even meereizen, gewoon voor de zekerheid.
Niet de eerste, maar wel een belangrijke stap
Toegegeven, Rotterdam is niet de eerste die met zo’n bus experimenteert. In 2016 had het Griekse Trikala al een zelfrijdende shuttle, en in Los Angeles rijden sinds 2024 autonome taxi’s rond. Ook in België zijn er plannen voor autonoom vervoer in 2026. Maar in Nederland is het nog steeds pionieren.
Gijs Dubbelman van de TU Eindhoven is niet overdreven onder de indruk: “Dit concept kennen we al jaren. Zelfrijdende trams bestaan zelfs nog langer.” Hij geeft wel toe dat de techniek flink verbeterd is, maar ziet nog steeds uitdagingen. “Er is nog geen goede businesscase, en in Europa zijn we gewoon wat voorzichtiger dan in China of de VS.”
Veiligheid vs. vooruitgang
Chris van der Ploeg van TNO wijst op een belangrijk verschil in aanpak tussen Europa en Amerika: “Daar accepteren ze dat een systeem voor 95% veilig is. Wij willen in Europa die laatste 5% ook nog hebben, vooral bij slecht weer bijvoorbeeld.” Dubbelman vult aan: “Mensen verwachten 100% veiligheid van machines, maar die garantie hebben we bij menselijke bestuurders ook niet.”
Het blijft dus een spannende ontwikkeling. Wie weet rijden we over een paar jaar allemaal in zo’n zelfrijdende bus – zonder dat er iemand achter het stuur hoeft te zitten!
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.