Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door Qwen AI

Recent Nieuws woensdag 09 juli, 2025 18:28

Article

Provincie Groningen steekt ziekenhuis in Scheemda financieel tegemoet

Onderwerp van artikel

Het ziekenhuis in Scheemda, het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG), krijgt een financiële adempauze van de provincie Groningen. Voor de komende twee jaar hoeft het ziekenhuis geen rente te betalen over de lening van 10 miljoen euro die eerder door de provincie is verstrekt.

Gedeputeerde Karin Dekker laat weten dat het OZG nu volop aan het werk gaat met het opstellen van een verbeterplan. Dit komt bij RTV Noord naar buiten. Vorig jaar weigerde de provincie nog om rentevrijstelling toe te staan, maar gezien de huidige kwetsbare financiële toestand van het ziekenhuis, ziet men nu geen andere optie meer.

Van fusie naar financiële problemen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen is in 2018 ontstaan uit een fusie van de ziekenhuizen in Delfzijl en Winschoten. Sinds de opening worstelt het ziekenhuis echter met grote financiële kwesties. De bouw kostte in totaal 132 miljoen euro, een bedrag dat grotendeels via leningen werd betaald — onder andere van de provincie, ABN Amro, Siemens, Menzis en het UMCG.

Door tegenvallende resultaten heeft het ziekenhuis moeite om de rentelasten van deze leningen te dragen. In november vorig jaar stond er al een openstaande schuld van circa 71 miljoen euro. De oorzaken zijn onder andere een tekort aan specialistisch personeel, stijgende kosten, hoog ziekteverzuim en te weinig patiënten.

In 2022 leed het ziekenhuis een verlies van 1,9 miljoen euro, terwijl dat in 2023 zelfs 2,4 miljoen euro was. Eind oktober 2023 gaf accountantskantoor BDO het rapportcijfer 1 voor de financiële positie van het OZG over 2023 — daarmee stond het ziekenhuis onderaan de ranglijst van alle niet-academische ziekenhuizen in Nederland.

Verbeterplan in samenwerking met UMCG

Ondanks de slechte cijfers blijft gedeputeerde Dekker het vertrouwen in het OZG en het verbeterplan behouden. Het ziekenhuis werkt hierbij samen met het UMCG, en ook banken en zorgverzekeraars zijn betrokken. Over de inhoud van het plan wordt achter gesloten deuren gediscussieerd.

De rentevrije periode geldt alleen voor de lening van de provincie. Dat wil zeggen: de rente wordt niet kwijtgescholden, maar wordt wel bijgeschreven aan de lopende lening en moet uiteindelijk in 2027 worden terugbetaald.

De provincie benadrukt dat ze de situatie blijft monitoren en klaar blijft staan voor het ziekenhuis, zolang als nodig is.

Bekijk origineel artikel

Gerechtigheid en erkenning voor MH17-nabestaanden

Onderwerp van artikel
Na jarenlang strijden om erkenning en waarheid, voelen de nabestaanden van de slachtoffers van de MH17-ramp zich eindelijk serieus genomen. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens oordeelde woensdag dat Rusland verantwoordelijk is voor het neerhalen van vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne op 17 juli 2014. Dat moment betekent veel voor mensen als Anton Kotte: “Had de hemel maar bezoekuren, dan had ik het ze graag willen vertellen.”

De uitspraak komt hard aan, maar ook met opluchting. De rechter stelt dat Rusland schuldig is aan het schenden van de mensenrechten. Denk aan het verspreiden van desinformatie, het niet meewerken aan onderzoek en het belemmeren van hulpdiensten bij de rampplek. Dit alles heeft het leed van de nabestaanden alleen maar vergroot.

Voor Bart en Jeanne Hornikx uit Goirle is het een emotioneel hoogtepunt. Zij waren persoonlijk aanwezig in Straatsburg bij deze historische beslissing. “We zijn opgelucht,” zegt Jeanne. “Eindelijk krijgen we erkenning voor wat wij hebben doorgemaakt. Dat geeft voldoening.” Ze denken aan hun dochter Astrid en schoonzoon Bart Lambregts die ze sinds de ramp kwijt zijn. “We wisten al lang dat Rusland schuldig was, maar nu zegt een internationaal hof het ook.”

Zelf hebben ze eerder een klacht ingediend bij het Europees Hof. Die wordt later behandeld. Over een schadevergoeding van Rusland maken ze zich geen illusies. Maar het gevoel van gerechtigheid is wel belangrijk.

Auch Anton Kotte uit Eindhoven maakte de reis naar Straatsburg. Hij verloor zoon Oscar, schoondochter Miranda en kleinzoon Remco. “Ik ben er stil van,” vertelt hij. “Had de hemel maar bezoekuren, dan had ik het ze graag willen vertellen. Maar dat gaat niet. Toch probeer ik alles te doen om genoegdoening te krijgen voor hen daarboven.”

Hij is verrast over hoe ‘weloverwogen’ de uitspraak was. “Rusland is op elk punt schuldig bevonden. Dat is uniek. En nu kunnen we drie uitspraken optellen: Den Haag, de luchtvaartorganisatie én het Europese mensenrechtenhof. Daar kunnen we echt iets mee.”

Of Rusland er iets mee doet? “Die hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan,” zegt Kotte. “Maar nu weten anderen ook dat je niet veilig kunt zaken doen met Rusland. Dat land is onbetrouwbaar.”

Paul Marckelbach uit Nuenen, die in één klap zijn hele familie verloor, hoopt dat de wereld dit signaal oppikt. “Het recht heeft gesproken. Alles ligt nu open en bloot.” Emotioneel raakt de uitspraak hem weer. “Je voelt opnieuw onrecht en woede. Het komt allemaal weer boven.”

Hij vindt het belangrijk dat de wereld nu weet wat Rusland heeft gedaan. “We hebben als nabestaanden eindelijk erkenning gekregen.” Maar of Rusland zal toegeven? “Ze willen zo graag stoer zijn. Beken dan schuld. Maar dat gebeurt pas misschien onder een ander regime.”

Dat denken ze allemaal zo. Jeanne Hornikx sluit af: “Dit hoofdstuk is afgesloten, maar het boek is nog niet uit. We gaan door. En wie weet zegt Rusland ooit nog sorry.”

Bekijk origineel artikel

Israëlse minister wil miljoenen Palestijnen opsluiten in afgesloten zone

Het nieuws dat minister Israel Katz van Defensie uit Israël plannen heeft om honderdduizenden Palestijnse burgers in de Gazastrook te verplaatsen naar een afgesloten zone, roept veel vragen en zorgen op. De minister stelt voor om in de buurt van Rafah – een stad die al zwaar getroffen is door bombardementen – een soort ‘humanitaire stad’ te bouwen waar Palestijnen worden ondergebracht.

In eerste instantie zouden 600.000 mensen naar deze zone moeten verhuizen, maar volgens Katz zou uiteindelijk zelfs de hele bevolking van Gaza – ruim twee miljoen mensen – daar terecht kunnen komen. Wie eenmaal binnenkomt, mag er niet meer uit, zo stelt hij tijdens een persconferentie. Het klinkt als een gevangenis zonder tralies.

Deze mensen zouden eerst grondig worden gecontroleerd op eventuele banden met Hamas. Volgens hem zijn dit nodige maatregelen vanwege de veiligheid. Maar experts zien het plan heel anders: als burgers tegen hun wil worden verplaatst en daarna geen toegang meer hebben tot hun eigen land of woningen, dan spreken we over gedwongen verplaatsing. En dat is volgens internationaal recht verboden.

Juristen zoals Geert-Jan Knoops, hoogleraar internationaal recht en verbonden aan het Internationaal Strafhof in Den Haag, noemt het plan mogelijk een oorlogsmisdrijf. Als het doel is om het demografische evenwicht in Gaza drastisch te veranderen, kan het zelfs neerkomen op etnische zuivering. “Als mensen permanent worden verwijderd uit hun woonplaats, terwijl ze zelf geen keuze hebben, dan is dat ernstig,” zegt Knoops.

Ook de term ‘humanitaire stad’ roept bij experts vragen op. Hoe kun je iets menswaardigs bouwen op een klein stukje grond, waar al duizenden mensen proberen te overleven? “Zoveel mensen op zo’n kleine plek, zonder vrijheid om weg te gaan? Dat lijkt meer op internering dan op hulp,” benadrukt Knoops.

Buitenlandse experts zijn het hiermee eens. De Israëlische advocaat Michael Sfard verklaart tegen The Guardian dat het massaal verdrijven van Palestijnen een misdaad tegen de menselijkheid zou kunnen zijn. Hij benadrukt dat dit soort acties strafbaar zijn volgens internationaal recht, vooral als het op grote schaal gebeurt.

Daarnaast werkt de Israëlische regering ook aan een emigratieplan, waarbij Palestijnen worden aangemoedigd om ‘vrijwillig’ naar andere landen te vertrekken. Premier Netanyahu heeft onlangs bevestigd dat hij samen met de Amerikaanse president zoekt naar staten die bereid zijn Palestijnen op te nemen. Of die landen zich vinden in zo’n plan, is nog maar zeer de vraag.

Volgens correspondent Pepijn Nagtzaam is dit niet de eerste keer dat Palestijnen worden gedwongen om te verhuizen. Tijdens het conflict zijn zij al meerdere keren verjaagd van hun huizen en dorpen. Eerst naar Gaza-Stad, daarna naar Khan Younis en uiteindelijk naar het zuidelijke puntje van de Gazastrook. Wat overblijft is nauwelijks leefbaar: weinig voedsel, gebrek aan medische hulp en voortdurende bombardementen.

En hoewel Israël nu controle heeft over zo’n 85% van Gaza, blijft er steeds minder ruimte voor de burgerbevolking. De suggestie om mensen naar Rafah te brengen, is volgens Nagtzaam moeilijk haalbaar. Er is simpelweg geen infrastructuur, geen huisvesting en geen veiligheid. Bovendien betekent zo’n plan dat Israël langdurig militair aanwezig moet blijven in Gaza – iets wat intern noch extern veel steun krijgt.

President Trump dringt juist aan op een einde van het conflict, en ook binnen Israël is er onduidelijkheid over hoe lang het land nog betrokken wil blijven bij Gaza. Dus terwijl het plan van Katz misschien strategisch bedoeld is, lijkt het in de praktijk moeilijk uitvoerbaar.

Bekijk origineel artikel

Strijd tegen agressie in openbaar vervoer: boa’s mogen vanaf nu ID-checks doen

Meer handhaving zonder politie erbij

Vanaf volgend jaar mogen boa’s in het openbaar vervoer zelf de identiteit van mensen checken die geen kaartje hebben of overlast veroorzaken. Dit is een nieuw wetsvoorstel van staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur, VVD), bedoeld om de toename van agressie tegen handhavers aan te pakken.

Deze regelwijziging geldt niet alleen voor boa’s in treinen en bussen, maar ook voor alle andere boa’s die werken in de openbare ruimte, bijvoorbeeld op het gebied van milieu of dierenwelzijn.

Hoe werkt het precies?

Sinds 1 januari mogen boa’s de foto van iemand die zichzelf identificeert vergelijken met de gegevens in het rijbewijzenregister. Dat moet voorkomen dat situaties escaleren doordat mensen zich ontpoppen tot agressieve reacties terwijl ze moeten wachten op de politie.

Tot nu toe moesten boa’s altijd wachten op de politie als zij twijfelden over de echte identiteit van een persoon. Alleen de politie had toegang tot het systeem waarin die gegevens stonden. Tijdens dat wachten liep de spanning vaak behoorlijk op.

Agressie blijft toenemen

Het aantal incidenten in het openbaar vervoer neemt elk jaar verder toe. De NS maakte bekend dat er in 2024 weer meer meldingen zijn van ernstige fysieke én verbale agressie richting personeel. In totaal waren er 1095 meldingen, een stijging van 5 procent vergeleken met het jaar ervoor. En niet alleen het aantal gaat omhoog – de intensiteit van de agressie ook.

In 336 gevallen werd echt lichamelijk geweld gebruikt, en het aantal letselgevallen steeg met ruim een derde naar 338. Een van de meest schrijnende voorbeelden was eergisteren april vorig jaar, toen een conducteur zwaar mishandeld werd in een trein tussen Delft en Den Haag. Samen met een collega probeerde zij een groep van zes tot acht jongeren aan te houden in een dubbeldekkertrein. Daarbij werd ze van de trap geslagen en hardhandig mishandeld terwijl ze op de grond lag. Ook een machinist zou klappen hebben gekregen.

Protest door stilgelegde treinen

Dit incident leidde tot grote verontwaardiging onder het NS-personeel. Als protest besloten medewerkers in het hele land tegelijkertijd de treinen gedurende enkele minuten stil te zetten. Een krachtige actie om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van hun werkplek.


Bekijk origineel artikel

NS ontvangt massaal vergoedingsaanvragen na staking

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben te maken met een flinke stroom aanvragen van reizigers die geld terug willen vanwege de stakingen van het spoorwegpersoneel vorige maand. Inmiddels zijn er al meer dan 100.000 verzoeken binnengekomen, zo liet de NS weten in een e-mail aan betrokken reizigers.

Omdat het aantal aanvragen behoorlijk hoog is, duurt het iets langer voordat alles verwerkt is. Normaal gesproken kost dat maximaal vier weken, maar nu wordt daar nog eens vier weken extra opgeteld. De NS wil elke aanvraag zorgvuldig behandelen en heeft daarom wat meer tijd nodig.

De stakingen vonden plaats op verschillende dagen vorige maand. Verschillende vakbonden – CNV, VVMC en FNV Spoor – legden toen het werk neer. Zij eisten onder andere hogere lonen en betere voorwaarden voor zwaar werk, maar konden daar niet tot overeenstemming komen met de NS. Gelukkig zijn de stakingen tijdelijk gestaakt nadat de NS een laatste bod had uitgebracht.

Hoe werkte de vergoeding?

Reizigers die hinder ondervonden van de staking konden bij de NS aankloppen voor een tegemoetkoming van maximaal 25 euro per dag. Dit was bedoeld voor extra kosten die mensen maakten door alternatief vervoer, zoals een taxi of het gebruik van de eigen auto. Ook wie een treinkaartje had gekocht kon via de vertragingsregeling geld terugvragen.

Volgens een woordvoerder van de NS hadden de meeste reizigers geen officieel vervoersbewijs en kozen zij dus voor de tegemoetkomingsregeling.

Technische problemen

Tijdens het aanvragen van de vergoeding ontstond er even een technisch probleem. Omdat er veel automatische aanvragen werden gedaan via chatbots, moest de website waarop je kon solliciteren tijdelijk offline. Een week lang was het dus niet mogelijk om een aanvraag in te dienen.

Gelukkig hoeft niemand zich hier zorgen over te maken: iedereen heeft nog drie maanden de tijd om een aanvraag in te dienen. De NS rekent erop dat mensen eerlijk zijn in hun verzoek en roept reizigers op om alleen geld terug te vragen als ze dat daadwerkelijk toegekend moeten krijgen.

Bekijk origineel artikel

NAC-supporters bouwen mee aan nieuw voetbalveld – club slaat 50.000 euro extra kosten over de vloer

“Alles voor de club!” roept Riny, een trouwe NAC-supporter, terwijl hij het zweet van zijn voorhoofd veegt. Samen met tientallen andere fans helpt hij deze week bij de aanleg van het nieuwe voetbalveld in het Rat Verlegh Stadion in Breda. Ze klikken kratjes – die straks zorgen voor een duurzame ondergrond – en doen dit allemaal vrijwillig, om hun club flink wat geld te besparen.

De werkzaamheden duren al sinds ’s ochtends vroeg, en dat in drie ploegen. De middagploeg neemt net de ochtendploeg over, terwijl de zon hoog boven Breda staat. Het zijn geen werknemers van de club of een aannemer, maar echte fans die hun handen uit de mouwen steken.

“Iedereen doet hier gewoon even mee”, vertelt supporter Riny Heimans. “We leggen samen de basis voor het nieuwe veld. Je hebt zo’n kratje, die klikt je met witte strips aan elkaar. Daar komt dan een doek overheen, en daarna gaat er zand en gras op. Zo werkt dat systeem.”

Riny is één van de vierenzeventig supporters die heeft gereageerd op een oproep van NAC. Door dit werk zelf te doen, hoeft de club niet meteen naar een bedrijf te stappen – en bespaart ze zo’n 50.000 euro.

“Eigenlijk wilden we alleen iets leuks organiseren voor de saamhorigheid”, zegt Leon Aerssens, facilitair manager van NAC. “Maar het loopt allemaal veel sneller dan we dachten. We hebben misschien zelfs mensen moeten teleurstellen, omdat we genoeg handen hebben gehad.”

Het gebruik van kratjes is niet zomaar iets: het draait om duurzaamheid. Deze infiltratiekratten zorgen ervoor dat regenwater tijdelijk wordt opgeslagen en langzaam de bodem ingaat. Hiermee voorkomt de club wateroverlast en draagt het bij aan het aanvullen van grondwater. In de winter kan het systeem ook helpen bij het verwarmen van het veld.

Ook de middagploeg werkt hard door, onder toezicht van aannemer Wil Huijbregts. Die is lovend: “Heel goed, heel goed. Alleen moet het wel mooi recht blijven, anders ligt het veld scheef.”

Een van de vrijwilligers knikt: “Ja hoor, het gaat soepel. We hebben al een rij klaar. En het is niet zwaar, dus iedereen kan meedoen. Ik ben hier om NAC te helpen. Laat dat geld lekker in de kas zitten!”

Bekijk origineel artikel

Written by Qwen AI

Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
juli 2025
M D W D V Z Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« jun   aug »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl