
Recent Nieuws maandag 30 juni, 2025 11:46
Ongeval op A67: Auto wordt getroffen door slingerende vrachtwagen
Zondagnacht gebeurde er een opvallend ongeluk op de A67 in de buurt van Lierop, net na het tankstation Oeijenbraak. Een auto kwam in aanraking met een vrachtwagen die plotseling begon te slingeren. De chauffeur van de truck reed gewoon door nadat hij de auto had geraakt, maar volgens de politie zijn de gegevens van de betrokken vrachtwagen al achterhaald.
De bestuurder van de auto kon gelukkig nog veilig de parkeerplaats van het tankstation oprijden. Toen bleek dat de schade aan de voorkant van de auto behoorlijk ernstig was. Gelukkig is niemand gewond geraakt, hoewel er iemand medisch werd nagekeken door ambulancepersoneel als voorzorgsmaatregel. Volgens de politieagenten ter plaatse had de vrachtwagen eerst problemen met slingeren voordat hij de auto raakte.
Brand in Veevoederfabriek
Nou, dit was zeker een nacht die de bewoners van Andel niet snel zullen vergeten. Op een rustige zondagnacht ontdekte iemand rond een uur ’s nachts dat er brand woedde in een gebouw op het terrein van De Heus Veevoeders aan de Hoge Maasdijk. De situatie leek eerst behoorlijk ingewikkeld, want het gebouw waar de vlammen oplaaidden, bleek lastig te bereiken voor de brandweer. Maar zoals altijd kwamen ze prima uit de hoek!
De brandweer haalde er direct twee tankautospuiten, een klein watertransport en zelfs een hoogwerker bij om het vuur onder controle te krijgen. En hoewel het een flinke klus leek, hadden ze de situatie rond drie uur ’s nachts alweer in bedwang. Impressionant, toch?
Tot nu toe is er nog geen uitsluitsel over wat precies de oorzaak van de brand was of wat er eigenlijk in brand stond. Dat wordt momenteel onderzocht. Gelukkig zijn er gelukkig geen gewonden gevallen.
Wat wel belangrijk is om te weten, is dat deze fabriek echt uniek is in Nederland. Ze produceren daar alleen biggenvoer en melk voor jonge biggen, specifiek voor biggen tot ongeveer twintig kilogram. Dus als je ooit wonderde waar al dat lekkere voer voor de biggen vandaan komt, dan weet je het nu!
Criminaliteit bij asielzoekers: minder problemen, maar wel zorgen
Hé, heb je al gehoord dat er een interessant onderzoek is uitgekomen over asielzoekers en criminaliteit? Volgens de gegevens van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC), wordt er tegenwoordig minder vaak een crimineel feit aan asielzoekers of statushouders in verband gebracht. Dat is best opmerkelijk als je bedenkt dat er momenteel meer mensen wonen op de locaties van het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) dan ooit tevoren.
Sanne Noyon, een onderzoeker van het WODC, vertelt dat er wel degelijk nog zorgen zijn. Hoewel er minder criminelen zijn, vallen er steeds meer minderjarigen op die verdacht worden van een misdrijf. En dat is nou net waar we ons druk om moeten maken.
Wat staat er precies in het rapport?
Het WODC kijkt elke year hoe vaak asielzoekers en statushouders die in COA-locaties verblijven, worden verdacht van een criminele handeling. Gisteren kwamen de nieuwste cijfers eruit, en wat blijkt? Vorig jaar werden er 13 procent minder meldingen gedaan door de politie. In totaal waren er 5875 meldingen, wat overeenkomt met 2910 unieke verdachten. Dat is slechts drie procent van alle mensen die in 2024 op een COA-locatie hebben gewoond.
De meeste gevallen draaien om vermogensmisdrijven zoals diefstal en inbraak. Maar zelfs hier is er sprake van een daling; dit soort zaken nam af van 74 naar 68 procent. De reden hiervoor? Nou, onder asielzoekers zijn veel jonge mannen, en die groep heeft nu eenmaal een hogere kans om betrokken te raken bij criminaliteit vergeleken met vrouwen of oudere volwassenen.
Toch is er een vraagteken. Het aantal bewoners in de COA-locaties was eigenlijk sterk toegenomen – er waren 24 procent meer mensen dan het jaar daarvoor! Dit komt omdat de wachttijden voor asielbeslissingen enorm lang zijn en de woningmarkt zo strak ligt dat veel mensen niet weg kunnen uit de opvangcentra. Toch blijft het aantal criminelen dalen. Dat is bizar, toch?
Waarom maakt het WODC zich zorgen?
Hoewel de cijfers gunstig lijken, is er een punt waar de onderzoekers zich zorgen over maken: de stijging van minderjarige verdachten. Gisteren waren er nieuwe getallen bekend geworden die aantonen dat 22 procent van de verdachten nu minderjarig is, terwijl dat eergisteren nog elf procent was.
Een aparte groep die extra in de spotlight staat, zijn de “alleenstaande minderjarige vreemdelingen” (AMV’s). Dat zijn kinderen die zonder hun ouders naar Nederland komen. Acht procent van alle COA-bewoners valt in deze categorie, en acht procent van hen wordt verdacht van een misdrijf. Dat is significant hoger dan het gemiddelde van drie procent binnen alle COA-faciliteiten.
Noyon legt uit dat dit geen grote verrassing is, maar het is wel een reden om bezorgd te zijn. “We weten dat jongeren, ongeacht hun achtergrond, soms grenzen gaan testen,” zegt ze. “Daarom is het belangrijk dat deze kinderen de juiste begeleiding krijgen.”
Veiligelanders blijven een discussiepunt
Er is ook aandacht voor de zogenaamde “veiligelanders”. Dat zijn asielzoekers uit landen die door Nederland als veilig worden beschouwd. Voorbeelden zijn Algerije, Marokko en Tunesië. In 2024 bleken 36 procent van de Algerijnse bewoners, een kwart van de Marokkanen en 17 procent van de Tunesiërs verdacht te zijn van een misdrijf. Noyon merkt op dat dit misschien te maken heeft met de kleine kans die deze groep heeft om asiel te krijgen. Als iemand weinig hoop heeft om te mogen blijven, kan dat invloed hebben op hun gedrag.
Nederlandse bedrijven profiteren van nieuwe tankaankoop
Dus, hier is het dealio: Defensie heeft besloten om bijna vijftig schitterende nieuwe Leopard-tanks aan te schaffen, en gokje wat? Nederlandse bedrijven gaan daar flink van profiteren. Demissionair staatssecretaris Tuinman van Defensie verwacht dat dit de industriële sector in ons land honderden miljoenen euro’s oplevert. Zijn ministerie bevestigt trouwens de berichten die eerder verschenen in De Telegraaf.
Het gaat erom dat een hoop onderdelen voor deze tanks niet ver weg gemaakt worden, maar gewoon hier in Nederland. Tuinman zegt tegen de krant: “Met deze aankoop wordt de Leopard-2A8 eigenlijk ook een stukje Nederlandse tank. En dat is best wel cool, hè? Daar mogen we echt trots op zijn.” De 46 Leopards komen uit de productielijnen van de Frans-Duitse fabrikant KNDS, maar ongeveer 600 miljoen euro van het budget – dat tussen de 1 en 2,5 miljard euro bedraagt – komt terecht bij Nederlandse bedrijven. Dat is niet niks!
Een belangrijk deel van de productie wordt verzorgd door Van Halteren Technologies in Bunschoten. Volgens Tuinman gaat dit bedrijf zelfs opschalen om aan de vraag te voldoen. Hij benadrukt: “Dit laat zien dat als je Nederlandse bedrijven inschakelt, het werkt én het loont. Dus ja, dat is een succesverhaal.”
De eerste Leopard-2A8-tanks moeten over een paar jaar, dus rond eind volgende week… eh, sorry, rond 2027, klaar zijn. Ons land krijgt hiermee voor het eerst in jaren weer eigen tanks. Want sinds 2011 waren ze al verdwenen, toen het kabinet besloot ze kwijt te raken. Sindsdien leasede defensie gewoon tanks van Duitsland.
TomTom zet het mes in de personeelsstructuur en gaat verder met AI
Zo te horen is het weer tijd voor verandering bij het Amsterdamse navigatiebedrijf TomTom. Ja, je hebt het goed gelezen: ze schrappen nieminder dan driehonderd banen. Dat komt neer op bijna een tiende van hun totale personeelsbestand! Volgens berichten op hun website raken vooral de verkoopafdeling en ondersteunende functies hierdoor in de problemen. Maar waar precies deze ontslagen vallen? Nou, dat weten we nog niet. Volgens TomTom zelf krijgen we meer details pas eind volgende week, dus op 15 juli, wanneer ze ook hun financiële resultaten bekendmaken.
Maar waarom al deze veranderingen? Nou, TomTom zegt dat dit allemaal deel uitmaakt van hun nieuwe strategie. Ze gaan steeds meer gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) om zich aan te passen aan de markt. Vroeger verdienden ze vooral door systemen rechtstreeks aan consumenten te verkopen, maar tegenwoordig draait het bedrijf voornamelijk rond de verkoop van navigatiekaarten aan auto-merken. Daardoor hebben ze eerder al personeelskortingen doorgevoerd om efficiënter te werken. En hoewel ze de afgelopen jaren flink geïnvesteerd hebben in moderne softwareoplossingen, lijkt het erop dat de tijden nog steeds niet makkelijk zijn.
TomTom heeft wereldwijd zo’n 3600 medewerkers en staat met zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Maar het blijft lastig: vorig jaar daalde de omzet en liepen ze zelfs een verlies van ruim 17 miljoen euro op. Voor dit jaar verwachten ze helaas ook weer een daling in omzet, grotendeels door factoren zoals minder vraag naar elektrische auto’s, stijvige concurrentie uit China en een onzekere economie. Chinese elektrische auto’s worden trouwens in Europa massaal verkocht, wat de Europese auto-industrie behoorlijk parten speelt.
Explosie in Trein bij Castricum: Passagier Met Hoofdwond
Gisteravond gebeurde iets onverwachts in een NS-trein vlakbij Castricum. Een passagier raakte met zijn hoofd gewond door een explosie die plaatsvond in een elektriciteitskast van de trein. Gelukkig zijn de verwondingen niet levensgevaarlijk, maar toch is er veel onduidelijkheid over hoe dit precies heeft kunnen gebeuren.
Het incident vond plaats op het balkon van de trein – dat is het stukje waar mensen in- en uitstappen. Volgens informatie van de veiligheidsregio kwam er een onderdeel van de elektriciteitskast los door de explosie en raakte dit de passagier. Maar wat precies loskwam? Dat weten ze nog niet zeker. “Misschien was het een soort paneel of een deel van een deur dat wegvloog,” vertelt een woordvoerder.
NS-medewerkers nemen alle mogelijke oorzaken voor de explosie serieus en onderzoeken alles grondig. Voorlopig kunnen ze helaas nog niets concreets vertellen over wat er precies aan de hand is, laat staan wanneer ze meer antwoorden hebben. Het incident speelde zich af rond een uur of 8 ’s avonds, toen de trein onderweg was naar Alkmaar.
Er ontstond geen vuur, maar er was wel rook. Een paar reizigers voelden zich niet lekker na het inademen van die rook, maar gelukkig konden ze later per evacuatietrein verder reizen naar hun bestemming. Rond half tien was de situatie weer onder controle. De NS denkt dat het om een ongelukje gaat en dat er geen sprake is van opzet. Tot nu toe blijkt dat zo’n explosie nog nooit eerder in een trein heeft plaatsgevonden.
Written by Qwen AI
Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!