Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door DeepSeek AI

Recent Nieuws maandag 23 juni, 2025 11:46

Article

26-jarige man komt om bij ernstig ongeval in Achtmaal

Afgelopen zondagavond heeft zich een tragisch ongeval voorgedaan op de Achtmaalseweg. Een 26-jarige man uit Achtmaal verloor het leven nadat hij met zijn bestelbus tegen een boom botste. Volgens ooggetuigen lag de weg na de klap bezaaid met wrakstukken.

Er kwam meteen hulp op gang, waaronder een traumahelikopter, maar helaas kon de jongeman niet meer gered worden. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen. De politie is nu bezig met een onderzoek om te achterhalen hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren.

Bekijk origineel artikel

Voorzitter GroenLinks Den Bosch stapt op na ruzie over Israël-standpunt

Discussie binnen GroenLinks-PvdA leidt tot vertrek

Paola Vonk, voorzitter van GroenLinks in Den Bosch, heeft besloten om op te stappen na een heftige discussie binnen de partij over de steun aan Israël. Op Facebook schreef ze: “Ik vind het een inktzwart weekend.” Ook PvdA-wethouder Pieter Paul Slikker is boos over de gang van zaken.

Al dagen was er binnen de fusiepartij GroenLinks-PvdA onrust over het standpunt van de Tweede Kamerfractie. Een motie van Kamerlid Kati Piri om de wapenexport naar Israël tijdelijk stop te zetten, kreeg niet alleen kritiek van rechtse partijen, maar ook van eigen mensen. Tijdens het partijcongres afgelopen zaterdag stemde een meerderheid uiteindelijk vóór de motie. Een tegenvoorstel van enkele PvdA-prominenten werd weggestemd. Partijleider Frans Timmermans was blij met de uitkomst, maar Vonk snapt er niks van.

“Wat een blamage”

Vonk uitte haar frustratie op sociale media: “Terwijl mijn tijdlijn volloopt met jubelende berichten over dat prachtige congres, vraag ik me af of ik naar een heel ander congres heb zitten kijken.” Ze had vooral moeite met hoe er werd omgegaan met kritische geluiden: “Wat ik zag was een partijleider die praat over solidariteit, maar niet ingrijpt als partijprominenten worden uitgejouwd.”

Ze noemt het een “blamage” voor partijen die zeggen te strijden voor inclusie en gelijke behandeling. Vonk, sinds 2024 voorzitter in Den Bosch, kondigde aan haar functie neer te leggen: “Ik kan me niet meer vinden in deze partij. Ik voel me niet meer welkom.”

Ook PvdA’er Slikker kritisch

Pieter Paul Slikker, PvdA-wethouder in Den Bosch, deelt Vonks gevoelens. Hij keek met afschuw terug op het congres, vooral vanwege het behandelen van PvdA-icoon Gerdi Verbeet: “Het deed pijn om te zien hoe zij werd weggehoond door een groep die andere meningen blijkbaar niet tolereert.”

Toch blijft Slikker wel lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar maart. “In een familie spreek je elkaar aan, maar je loopt niet zomaar weg,” lichtte hij toe.

GroenLinks heeft nog niet gereageerd op het vertrek van Vonk.

Bekijk origineel artikel

Zeeuwse klok belandde via het IJsselmeer in Drents dorp: “Geen broodjeaapverhaal”

Een klok met een bijzondere reis

Een oude klok uit Goes in Zeeland heeft een avontuurlijke geschiedenis achter de rug. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verdween hij in het IJsselmeer, maar jaren later dook hij op in het Drentse dorp Hijken. Daar heeft hij nu een plekje gekregen in de lokale klokkenstoel.

“Ik dacht eerst: dat kan niet waar zijn”

Cees Vermeeren, voorzitter van de Stichting Klokkenstoel Hijken, was eerst sceptisch over het verhaal. “Het klonk als een broodjeaapverhaal,” vertelt hij aan RTV Drenthe. Maar na een half jaar onderzoek is hij overtuigd: de klok heeft echt een bijzondere achtergrond.

Hoe belandde de klok in het IJsselmeer?

De klok hing vanaf 1930 in de toren van Goes, samen met 46 andere klokken. Toen de Duitsers in de oorlog brons opeisten voor wapens, werden alle klokken weggehaald. Er gaan twee verhalen over hoe ze in het IJsselmeer terechtkwamen:
– Een groep van het kerkbestuur zou met vijf klokken onderweg zijn naar Friesland, maar hun bootje zonk.
– Of de Duitsers hadden de klokken al in beslag genomen, maar iemand liet het schip expres zinken om te voorkomen dat ze naar Duitsland gingen.

Van zeebodem naar Drenthe

Toen de Noordoostpolder in 1942 droogviel, kwamen de klokken weer boven water. In 1962 werden enkele klokken geveild, en de Gereformeerde Gemeente van Hijken kocht er één. Jarenlang luidde de klok bij begrafenissen en kerkdiensten. Toen de kerk in 2014 sloot, leek het einde nabij, maar een dorpsgenoot redde hem van de oud-ijzerboer.

Terug in de spotlights

Na het overlijden van de eigenaar kwam de klok bij een andere familie terecht. Vanwege de 80-jarige bevrijding van het dorp wilde Vermeeren de klok graag terugbrengen in de gemeenschap. De eigenaren gaven hem in bruikleen, en tijdens een dorpsfeest werd hij onthuld in de klokkenstoel.

Geen terugkeer naar Zeeland

De klepel is vastgezet, want de klok mag niet meer luiden. “Hij werd soms ’s nachts geluid als grap, en dat willen we voorkomen,” legt Vermeeren uit. Of de klok terug moet naar Goes? “Nee, hij is hier gekocht en hoort nu bij Hijken.”

Bekijk origineel artikel
“`html

Overlast in grensdorpen door vrachtwagens die A1-controles ontwijken

Inwoners van verschillende dorpen langs de Overijsselse grens met Duitsland hebben flink last van een toename aan vrachtverkeer. Sinds de Duitse grenscontroles in september 2024 van start gingen, kiezen veel transporteurs voor sluiproutes door kleine grensovergangen om files op de A1 te vermijden. Burgemeester Jeroen Diepemaat van Losser maakt zich zorgen over de leefbaarheid in dorpen zoals Glane, Overdinkel en De Lutte.

“De A1 was juist bedoeld als de ideale route naar Duitsland, maar nu rijden er ineens veel meer vrachtwagens door onze smalle dorpswegen”, vertelt Diepemaat aan RTV Oost. Paula Gerritsen, inwoonster van Glane, beaamt dit: “Ons dorp is hier helemaal niet op gebouwd!”

Transportbedrijven kiezen voor omwegen

Transportbedrijven geven openlijk toe dat ze bewust omrijden om vertraging te voorkomen. “We sturen onze chauffeurs actief om files heen, bijvoorbeeld via de N35 bij Enschede of via binnenweggetjes”, zegt Jules Menheere van Vos Transport. Ook andere transporteurs, zoals Bolk Transport en Mastenbroek Transport, bevestigen dat ze alternatieve routes nemen.

Diepemaat neemt het de sector niet kwalijk: “Ze hebben weinig keus. Maar de controles blijken amper effectief tegen illegale immigratie, terwijl ze wel veel overlast veroorzaken.” Hoewel de Duitse politie de controles als succesvol bestempelt (met ruim 1400 tegengehouden illegalen in één maand), gebeurt dit vooral aan andere grenzen, zoals die met Oostenrijk en Tsjechië.

Oplossingen?

Gerritsen pleit voor meer controleposten, ook op kleine grensovergangen: “Dan mijden vrachtwagens deze routes tenminste.” Diepemaat wil liever investeren in betere samenwerking tussen bestaande grensoverschrijdende politieteams. “Verdeel de capaciteit beter, in plaats van alles op één plek te concentreren.”

Bekijk origineel artikel
“`

Schuilkelders in Israël: Een Ongelijke Verdeling Tussen Joodse en Palestijnse Israëliërs

Raketaanvallen en Ongelijke Bescherming

Al dagenlang vliegen de raketten en drones over en weer tussen Israël en Iran. Zodra het luchtalarm klinkt, rennen Israëliërs naar schuilkelders. Maar niet iedereen heeft die luxe. In steden met een Joodse meerderheid zijn er volop beschermde ruimtes, terwijl Palestijnse Israëliërs vaak nergens heen kunnen. “De staat geeft niets om het leven van haar Arabische burgers,” zegt Tariq uit Nazareth tegen RTL Nieuws.

Een Miljoen Schuilkelders – Maar Niet voor Iedereen

Israël heeft naar schatting een miljoen privé-schuilkelders en tienduizenden openbare. Toch is er een groot verschil tussen Joodse en Palestijnse steden. Sinds 1951 is het verplicht om beschermde ruimtes te bouwen in nieuwe gebouwen, en sinds 1992 moet elke woning een versterkte kamer (een mamad) hebben. Maar veel Palestijnse Israëliërs wonen in oude steden waar dit niet is doorgevoerd.

Waarom Zijn Er Zo Weinig Schuilkelders in Palestijnse Gebieden?

“Steden als Nazareth en Umm al-Fahm hebben nauwelijks schuilkelders,” legt correspondent Koens uit. “Terwijl in Joodse steden en nederzettingen dit altijd een prioriteit was.” Tariq bevestigt dat: “In Joodse steden zijn er openbare schuilkelders of verplaatsbare schuilplaatsen. Bij ons niet.”

“We Worden Buitengesloten”

Tariq vertelt hoe Palestijnse Israëliërs tijdens aanvallen moeten improviseren: onder trappenhuizen schuilen of hopen dat een buurman hen binnenlaat. “De overheid geeft Arabische gemeenten geen geld voor schuilkelders,” zegt hij. En de minister van Financiën, Bezalel Smotrich, dreigt zelfs met verdere budgetverlagingen.

Racisme Tegen Niet-Joodse Burgers

Het probleem gaat verder dan Palestijnen. Thaise gastarbeiders werden recent geweigerd bij een openbare schuilkelder. “Buitenlandse arbeiders krijgen vaak te maken met racisme,” zegt Koens. Ook Palestijnse verpleegkundigen worden soms geweigerd – zelfs door hun eigen patiënten.

Gevaarlijkere Raketten, Vollere Schuilkelders

De Iraanse raketten zijn krachtiger dan die van Hamas of Hezbollah, waardoor meer Israëliërs schuilkelders opzoeken. En hoe voller die worden, hoe meer mensen worden geweigerd – vooral niet-Joden. “We worden letterlijk buitengesloten,” zegt Tariq.

Bekijk origineel artikel

Dodelijk ongeluk met bestelbus: jonge man (26) komt om het leven

Jongeman verongelukt op Achtmaalseweg

Een 26-jarige man uit Achtmaal is zondagavond omgekomen bij een ernstig verkeersongeval. Hij verloor de controle over zijn bestelbus op de Achtmaalseweg, waarna hij tegen een boom botste. De weg lag vol met wrakstukken na de klap.

Traumahelikopter kon niet meer helpen

Er kwamen meteen verschillende hulpdiensten ter plaatse, waaronder een traumahelikopter. Helaas was alle hulp tevergeefs: de bestuurder overleed nog op de plek van het ongeluk. De politie is nu bezig met een onderzoek om te achterhalen wat er precies is gebeurd.

Bekijk origineel artikel

Written by DeepSeek AI

DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
juni 2025
M D W D V Z Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« mei   jul »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl