
Recent Nieuws donderdag 12 juni, 2025 18:30
Weddingplanner Olsen raakt alles kwijt door verwoestende brand
Bruidsinventaris in vlammen opgegaan
In de nacht van woensdag op donderdag brandde de schuur van Olsen Gerrits volledig af. Daarin lag al haar bruidsmateriaal opgeslagen. Olsen, een weddingplanner uit Roosendaal, is ontzettend ontdaan. “Alles waar ik vier jaar keihard aan heb gewerkt, is weg,” vertelt ze.
Paniek midden in de nacht
Rond drie uur ’s nachts werd Olsen wakker en checkte haar telefoon. Tot haar schrik zag ze tientallen berichten van bezorgde vrienden en familie. Er was brand uitgebroken in de schuur bij haar ouders in Oudenbosch. Ze sprong direct in de auto. Onderweg zag ze al brandweerwagens en een enorme ravage.
Geen water, wel chaos
De brandweer had moeite met blussen omdat er geen goede wateraansluiting was. Uiteindelijk lagen er 500 meter brandslangen door de straat. Niet alleen haar trouwspullen, maar ook de fotostudio van haar moeder ging verloren.
Bruiloften redden tegen de klok
Olsen heeft dit weekend twee bruiloften en volgende week nog een. Dankzij hulp van collega’s uit de branche lukte het om alles op tijd te regelen. “Ik ben zo dankbaar dat ze me steunen,” zegt ze.
De oorzaak van de brand is nog onbekend.
Rechtbank beveelt vrijlating van ex-advocaat Ridouan Taghi
Vito Shukrula komt vrij
De rechtbank heeft besloten dat Vito Shukrula, de voormalige advocaat van crimineel Ridouan Taghi, meteen vrijgelaten moet worden. Het Openbaar Ministerie (OM) wilde hem nog dertig dagen vast houden, maar de rechter ging daar niet in mee. Shukrula zat al zestig dagen vast en mag nu naar huis.
Shukrula wil rust en een schone naam
Volgens zijn advocaten heeft Shukrula vooral behoefte aan rust. Hij wil zich nu richten op zijn verdediging en het zuiveren van zijn naam. Verder willen ze geen details over de zaak delen. Het OM geeft aan dat de verdenkingen tegen Shukrula blijven bestaan, maar de rechter vond zijn persoonlijke belangen belangrijker.
Waarom werd Shukrula gearresteerd?
Shukrula werd in april opgepakt omdat hij verdacht werd van het smokkelen van berichten voor Taghi vanuit de gevangenis. Hij bezocht Taghi in de zwaarbeveiligde EBI in Vught en zou daarbij betrokken zijn bij Taghi’s criminele organisatie.
Eerdere advocaten van Taghi ook in de problemen
Taghi zelf kreeg vorig jaar levenslang en gaat in beroep, maar sinds de arrestatie van Shukrula heeft hij geen advocaat meer. Eerder werden ook zijn andere advocaten, Youssef T. en Ines Weski, opgepakt voor het doorspelen van berichten. Youssef T. is al veroordeeld, de zaak tegen Weski loopt nog. Shukrula nam een half jaar geleden de verdediging van Taghi over, samen met Carlo Crince le Roy en later Sultan Kat. Na Shukrula’s arrestatie stapten die twee op.
Chauffeur truckdrama betuigt spijt in rechtbank: “Dit heb ik niet gewild”
Verdriet en spijt na tragisch ongeval
De Spaanse vrachtwagenchauffeur die betrokken was bij het vreselijke truckdrama in Nieuw-Beijerland (augustus 2022) heeft in de rechtbank zijn diepe spijt uitgesproken. Bij het ongeluk kwamen zeven mensen om het leven, waaronder een ongeboren kindje, en raakten zeven anderen gewond. Juan C.S. (48) zei met emotie in zijn stem: “Dit heb ik niet gewild, maar het is gebeurd en het is verschrikkelijk.” Hij richtte zich rechtstreeks tot de nabestaanden: “Ik weet dat geen enkel woord dit verlies goedmaakt, maar ik draag deze pijn elke dag met me mee.”
OM eist celstraf en rijverbod
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft gisteren een gevangenisstraf van 4,5 jaar geëist, plus een rijverbod van zeven jaar. Volgens justitie had de chauffeur überhaupt geen vrachtwagen mogen besturen omdat hij epilepsie heeft. Het OM vermoedt dat hij vlak voor het ongeluk een aanval kreeg, maar de man zelf ontkent dat met klem.
Uitspraak volgt binnenkort
De rechter maakt op 10 juli een beslissing over de zaak. De verdachte moet bij die uitspraak aanwezig zijn.
PvdA en GroenLinks fuseren volgend jaar: leden stemmen massaal in
Fusie officieel goedgekeurd
GroenLinks en PvdA smelten volgend jaar samen tot één nieuwe partij. De leden van beide partijen hebben daar massaal ja tegen gezegd in een referendum. Bij de PvdA stemde 88% voor, bij GroenLinks was dat 89%. Afgelopen week konden leden online hun stem uitbrengen, en nu de uitslag bekend is, gaat het fusieproces echt van start.
Volgende stappen: naam, statuten en organisatie
In 2026 moeten de partijbesturen met een voorstel komen voor een nieuwe partijnaam, statuten en hoe de organisatie eruit gaat zien. Daarna mogen de leden daar opnieuw over stemmen. Dat betekent wel dat de fusie niet op tijd klaar is voor de volgende Tweede Kamerverkiezingen.
Samenwerking bij verkiezingen
Toch gaan PvdA en GroenLinks wél samen de strijd aan op 29 oktober. Bijna alle leden (95% van GroenLinks en 94% van PvdA) stemden in met één gezamenlijk programma en één kieslijst. In 2023 werkten ze ook al samen onder leiding van Frans Timmermans, wat ze 25 zetels opleverde – acht meer dan daarvoor. Timmermans wil graag weer lijsttrekker worden, maar officieel moet dat nog besloten worden. Andere kandidaten kunnen zich ook nog melden.
Kritiek op de fusie
Niet iedereen is blij met de plannen. Vooral binnen de PvdA is er verzet. Een groep prominente partijleden, zoals oud-Kamervoorzitter Verbeet en ex-partijleider Melkert, heeft zich verenigd in Rood Vooruit om de fusie tegen te houden. Zij zijn bang dat de sociaaldemocratische idealen van de PvdA verloren gaan. Ook de kritische groep LinksBoven, met enkele honderden leden van beide partijen, maakt zich zorgen dat een fusie het linkse geluid verzwakt.
Meer klachten over postbezorging: wordt het echt slechter?
Steeds meer mensen klagen over de postbezorging, en daar lijkt een goede reden voor te zijn. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat PostNL vaker dan ooit post te laat bezorgt – of soms zelfs helemaal niet.
Post komt minder vaak op tijd aan
De ACM houdt in de gaten of PostNL zich aan de regels houdt. Een van die regels is dat minstens 95% van de post de volgende dag moet worden bezorgd. Helaas haalt PostNL die norm al jaren niet. Vorig jaar kwam maar 86% van de post op tijd aan, terwijl dat in 2023 nog 89% was.
De meeste klachten gaan over post die veel te laat binnenkomt of gewoon kwijtraakt. En dat is vervelend, zeker omdat het vaak om belangrijke brieven of kaarten gaat.
Waarom geldt dit alleen voor PostNL?
Niet alle post valt onder dezelfde strenge regels. PostNL moet zich houden aan de zogenoemde Universele Postdienst (UPD). Dat betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor gewone brieven, kaarten en kleine pakketjes die mensen en kleine bedrijven versturen. Grote bedrijven, zoals banken of webwinkels, vallen hier niet onder.
Maar liefst 15% van alle post in Nederland valt onder deze UPD. Toch wordt er steeds minder post verstuurd, vooral door consumenten. Zakelijke post neemt ook af, maar minder snel.
Meer pakketten, maar minder winst
Hoewel er minder post wordt verstuurd, groeit het aantal pakketten juist. Vooral internationale pakketten worden populairder – maar dat levert niet per se meer geld op. De omzet stijgt minder hard (5,7%) dan het aantal pakketten (12%). Waarom? Omdat veel goedkope pakketjes uit Azië komen, bijvoorbeeld van webwinkels als Shein of Temu.
PostNL wil meer tijd voor bezorgen
PostNL heeft het financieel zwaar. Ze zeggen dat ze de komende twee jaar 68 miljoen euro nodig hebben om dezelfde service te blijven bieden. Ook willen ze graag dat ze langer de tijd krijgen om post te bezorgen. Nu moet een brief de volgende dag aankomen, maar PostNL wil daar liever twee of zelfs drie dagen voor uittrekken.
Hoe denk jij hierover? Vind je het erg als post een dag later komt, als dat betekent dat het bedrijf beter kan blijven draaien?
Kinderopvang Minies in Tilburg schiet ernstig tekort, volgens GGD-rapport
Smerige bedden, genegeerde kinderen en vogelpoep op speelgoed
Bij kinderdagverblijf Minies in Tilburg gaat het flink mis. Uit een inspectierapport van de GGD Hart voor Brabant blijkt dat het beddengoed vaak vies is, kinderen worden genegeerd en het buitenspeelgoed onder de vogelpoep zit. Oud-medewerkers bevestigen de problemen: “Bedden worden maar één keer per week verschoond, zelfs als er virussen rondgaan.”
Al sinds juni 2020 haalt de opvang wisselende beoordelingen. Soms voldoen ze net aan de eisen, maar vaak worden er overtredingen geconstateerd. Denk aan personeel zonder EHBO-certificaat of onhygiënische verschoningen. Hoewel sommige problemen tijdelijk worden opgelost, blijven structurele verbeteringen uit.
Kinderen onveilig en slecht verzorgd
Begin 2025 komen er opnieuw klachten binnen, waarna de GGD inspecties uitvoert. Daaruit blijkt dat de emotionele veiligheid van de kinderen in het geding is: ze worden genegeerd en er is weinig structuur. Ook zijn er gezondheidsrisico’s, zoals een giftige boom, vies speelgoed en losliggende tegels. Het beddengoed wordt niet verschoond, ook niet als het duidelijk vuil is.
Oud-medewerkers vertellen dat kinderen nauwelijks hun handen kunnen wassen. “Er is maar één kraan met ijskoud water die keihard spettert,” zegt een van hen. Ook krijgen kinderen volgens hen te weinig eten en worden luiers niet op tijd verschoond. “Soms werd het pas gedaan vlak voordat de ouders kwamen.” Een ouder bevestigt: “Mijn kind kwam vaak met honger thuis.”
Medewerkers moesten problemen verbloemen
Volgens ex-medewerkers werden ze onder druk gezet om problemen te verdoezelen. “Als een kind viel door losliggende tegels, mochten we dat niet zeggen,” vertelt een medewerker. “Het liegen ging tegen mijn principes in.”
De gemeente Tilburg zegt op de hoogte te zijn en een handhavingstraject te volgen. Vanwege privacywetgeving kunnen ze niet meer details geven.
De eigenaresse van Minies reageert via haar advocaat: er zijn verbeterpunten en veel problemen zijn opgelost sinds de oude medewerkers weg zijn. Ze werkt aan de rest. Ondertussen wil ze het Tilburgse kinderdagverblijf verkopen en is ze sinds begin 2025 ook eigenaar van een opvang in Breda.
Written by DeepSeek AI
DeepSeek is een kunstmatige-intelligentiebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van slimme tools en technologieën om complexe problemen op te lossen. Het biedt oplossingen zoals chatbots en zoekmachines, ontworpen voor optimale prestaties en gebruikersvriendelijkheid. DeepSeek draagt bij aan een toekomst waar AI een natuurlijke hulpbron is in ons dagelijks leven.