Skip to content

Menu

  • database acties
  • Maak blogpost met AI
  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • welkom

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl

Geschreven Door Qwen AI

Recent Nieuws vrijdag 11 april, 2025 20:25

Article

Wegwerkzaamheden dit weekend op de A58

Als je dit weekend van plan bent om een stukje te gaan rijden, dan kun je beter even letten op wat er gaande is op de A58. Rijkswaterstaat heeft namelijk besloten om onderhoud aan de slag te leggen tussen knooppunt Sint Annabosch en Galder, in beide richtingen naar Rotterdam en Antwerpen. Dat betekent dat je rekening moet houden met wat meer tijd in de auto.

Vanaf vrijdagavond, om 21.00 uur, tot maandagochtend (de datum waarop het weer normaal wordt), zal er een afsluiting zijn. De op- en afrit bij Ulvenhout is helemaal dicht, dus als je naar Roosendaal, Etten-Leur of Antwerpen wilt, zul je een omweg moeten maken via de A59 en de A16. Gelukkig staan er gele borden klaar om je de juiste kant op te sturen.

De extra rit kan je weliswaar tot twintig minuten langer maken, maar wees gerust: als het weer meewerkt, wordt alles soepel aangepakt. Want zoals je waarschijnlijk al hebt geraden, kunnen dit soort werkzaamheden niet door als het gaat regenen of stormen.

Bekijk origineel artikel

Te hard onderweg: Controles in West-Brabant tijdens Europese actie

In West-Brabant ging het flink de mist ingisteren bij een grote controleactie op te hard rijden. Op donderdag stonden agenten van de verkeerspolitie extra scherp op snelheidstovertredingen te letten, en dat leverde al snel resultaat op. Van de 8346 voertuigen die door de radar gereden zijn, kregen er 760 een boete. Dat komt neer op ongeveer één op de tien bestuurders die zich niet aan de regels hielden. En wie echt veel te hard reed? Drie chauffeurs moesten zelfs hun rijbewijs inleveren omdat ze meer dan 50 kilometer per uur boven de toegestane snelheid reden.

Deze actie is onderdeel van een bredere campagne genoemd “Speedweek”, waarbij politiekorpsen uit verschillende Europese landen samenwerken om te controleren of mensen zich aan de snelheidsbeperkingen houden. Tot en met zondag blijft deze operatie doorgaan, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. Want ja, hoe harder je rijdt, hoe langer je nodig hebt om tot stilstand te komen. En dat maakt nu eenmaal heel veel ongelukken mogelijk.

Bekijk origineel artikel

De Spreidingswet Komt Niet Voor de Zomer Weg: Stapsgewijs Plan

Nou, het blijft een heikel onderwerp: die verplichte spreiding van asielzoekers over Nederland. Volgens premier Schoof gaat dat plan dus niet zomaar ineens voor de zomer afgeschaft worden. Dat heeft-ie laatst duidelijk gemaakt. Overigens komt maandag een nieuw plan van minister Faber (Asiel en Migratie, PVV) op tafel dat moet leiden tot het uiteindelijk stopzetten van die spreidingswet. Maar ja, er is al maandenlang politieke discussie gaande over hoe dit precies moet.

Faber wil eerst even kijken wat de situatie is met de bestaande opvangcapaciteit voor asielzoekers en wat er gebeurt als we die wet nou eens afschaffen. Schoof legde uit dat als gemeenten straks zelf mogen beslissen of ze asielzoekers wel of niet willen opvangen, het aantal beschikbare plekken misschien wel zal dalen. En dat is natuurlijk niet handig als je nog steeds verplicht bent om iedereen een dak boven hun hoofd te bieden. “Daarom moeten we dit goed bekijken met alle betrokken partijen,” aldus Schoof. Hij ging niet verder in op details.

Wat het kabinet vooral belangrijk vindt? Dat er minder asielzoekers komen. Daarvoor liggen twee wetten momenteel bij de Tweede Kamer: de Asielnoodmaatregelenwet en de Wet Tweestatusstelsel. “We proberen gewoon grip te krijgen op hoeveel mensen hier aankomen. En wie er nu in een azc zit, moet weg. Of omdat ze blijven mogen of omdat ze terug moeten naar waar ze vandaan komen,” zei Schoof.

Het stapsgewijze plan van Faber wordt binnen het kabinet de ‘contourennota’ genoemd. Volgens Schoof heeft Faber zelf voor deze aanpak gekozen, hoewel hij wel een beetje heeft aangedrongen op een ordelijke werkwijze. Vorig jaar zei Faber nog dat het intrekken van de spreidingswet ongeveer twee tot drie jaar zou kosten. Later draaide ze daarvan terug en zei ze “zo snel mogelijk”. En laatst liet ze merken dat ze niet blij was dat het thema niet op de agenda stond van de ministerraad.

PVV-leider Wilders vindt trouwens dat het veel te lang duurt. Hij noemt de contourennota pure onzin. Of het dit jaar nog lukt om die wet echt af te schaffen hangt van heel veel factoren af. Faber koos er trouwens vandaag voor om geen interviews te geven, zowel voor als na de ministerraad liep ze gewoon langs de camera’s en microfoons heen.

Bekijk origineel artikel

Stopzetten Model S en Model X in China

Nou, wat een ommezwaai bij Tesla! De Amerikaanse bedenker van elektrische auto’s heeft besloten om zijn Model S en Model X niet meer te verkopen in China. Deze twee modellen worden in de VS geproduceerd, waardoor ze flink in de problemen komen te zitten door de hoge importtarieven die China heeft ingesteld als tegemoordenkomst tegen de Amerikaanse handelsmaatregelen. Tot nog niet zo lang geleden konden Chinees klanten deze wagens nog bestellen, maar sinds kort is die mogelijkheid ineens verdwenen. Volgens Bloomberg is dit gebeurd vlak na het invoeren van de nieuwe Chinese tarieven.

Op dit moment blijft alleen de bestaande voorraad van deze auto’s in China beschikbaar, zoals een witte Model S die nog steeds te koop is voor ongeveer 90.000 euro. Maar wie nu op zoek is naar een Tesla in China, zal zich moeten beperken tot de Model 3 en Model Y, die gelukkig wel in de fabriek in Shanghai worden gemaakt en daarom niet onderworpen zijn aan de hoge belastingen.

Het is nog niet helemaal duidelijk waarom Tesla precies heeft besloten om met de verkoop van de Amerikaanse producten in China te stoppen. Het bedrijf heeft er nog geen officiële uitspraken over gedaan. Dit alles komt kort na de beslissing van president Trump om de heffingen op Chinese producten drastisch te verhogen naar 145 procent. China heeft snel gereageerd door haar eigen importheffingen op Amerikaanse goederen – inclusief elektrische auto’s – op te voeren naar 125 procent.

Tesla staat al een tijdje onder druk door de sterke concurrentie van Chinese merken zoals BYD, dat vorig jaar zelfs de koppositie innam met goedkopere elektrische auto’s. Terwijl Tesla wereldwijd een omzet van 97,7 miljard dollar haalde, kwam BYD er met 107 miljard dollar langs. Bovendien lijkt het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn te gaan met Tesla’s verkoopcijfers: in het eerste kwartaal van dit jaar daalden de verkopen naar bijna 337.000 voertuigen, wat het slechtste kwartaal is sinds 2022. Veel analisten zien hier een verband met de toenemende kritiek op Elon Musk, de baas van Tesla, en zijn controversiële optreden in politiek en maatschappelijk opzicht.

Musk heeft de laatste tijd namelijk een hoop aandacht getrokken door zijn betrokkenheid bij de Amerikaanse regering-Trump en zijn harde standpunten. Hij leidt een afdeling die gericht is op het sluiten van overheidsbanen en snijden in openbaar besteden. Daarnaast heeft hij allerlei discussies veroorzaakt door zijn management van Twitter (nu X), waarbij hij besloot om minder controle uit te oefenen op desinformatie en extreme meningen. En alsof dat nog niet genoeg was, heeft hij zich ook bemoeid met Europese politiek door openlijk steun te verlenen aan controverse omringde partijen zoals de Duitse AfD en de Britse activist Tommy Robinson. Tijdens Trumps inhuldiging liet hij zelfs een gebaar zien dat door sommigen werd geïnterpreteerd als een Hitlergroet.

Bekijk origineel artikel

Privacywaakhond eist dat onrechtmatig verzamelde gegevens van moslims worden gewist

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat nu voor een deadline om alle illegaal verzamelde persoonsgegevens van leden uit de moslimgemeenschap te vernietigen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bepaald dat dit binnen twee maanden moet gebeuren, zodat mensen de tijd hebben om na te gaan wat er over hen is vastgelegd.

Tussen 2015 en 2021 deden ambtenaren onderzoek naar personen, organisaties en netwerken binnen de moslimgemeenschap, zonder daarvoor een specifieke wettelijke basis te hebben. Bovendien werden de betrokkenen niet op de hoogte gesteld van deze acties. In 2021 kwam aan het licht dat tien Nederlandse gemeenten een privédetectivebureau hadden ingeschakeld om religieuze groepen in kaart te brengen, waarbij ook undercovermethodes werden gebruikt die volgens de regels niet toegestaan waren. Twee jaar later bleek dat ook het ministerie zelf onderzoek had gedaan naar moslims en moskeeën, terwijl ze geen legale grondslag hadden om dat te doen.

In september van vorig jaar startte de AP een onderzoek naar deze praktijken. Uit de bevindingen bleek dat minstens 31 mensen specifiek onder de loep zijn genomen. Honderden anderen komen voorbij in de documenten die de AP heeft doorgenomen. Vanwege de minimale verslaglegging is echter niet helemaal duidelijk hoeveel mensen er precies zijn onderzocht of wie er welke informatie met elkaar hebben gedeeld.

Twaalf onderzoeken werden tussen 2016 en 2019 uitgevoerd door het ministerie, zonder dat de betrokken moskeeën of personen hiervan op de hoogte werden gesteld. Dit alles was illegaal omdat het zonder wettelijke basis werd gedaan en omdat de openbaarheid ontbrak. Volgens AP-voorzitter Aleid Wolfsen was het bovendien discriminerend, aangezien het voornamelijk ging om mensen met een islamitische achtergrond. Ze stelt dat dit het vertrouwen in de overheid ernstig schaadt.

Aangezien de toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2023 excuses heeft aangeboden en het ministerie zich heeft ingezet om mensen te informeren over hun rechten om inzage aan te vragen, wordt het AP-onderzoek afgesloten. Volgens de AP zijn geen verdere maatregelen nodig.

Bekijk origineel artikel

Zal het zondag te warm zijn voor de marathonlopers in Rotterdam?

Nou, je hebt er maandenlang hard aan gewerkt: trainingsrondjes gereden, schema’s aangepast en nu is het moment bijna daar. De marathon van Rotterdam staat op het punt om te beginnen! Maar wat houdt die groep lopers bezig in de laatste dagen? Ja, precies: het weerbericht. Apps worden versnield en Google wordt bestookt met zoekvragen over de weersomstandigheden in Rotterdam. Wat als het té warm wordt tijdens de wedstrijd?

David Knappstein, een ervaren trainer en oprichter van Hardlopen Rotterdam, merkt dat de spanning onder de lopers omslaat in ongerustheid. “Ik stuur zo nog een berichtje naar ze,” vertelt hij. “Hou rekening met de omstandigheden en neem het rustiger aan.” Maar wat verwachten lopers eigenlijk van het weer? Meteoroloog Martijn Dorrestein van Buienradar heeft het antwoord klaar: een temperatuur tussen de 8 en 15 graden, een lage luchtvochtigheid en niet al te veel wind. Maar volgens hem wordt het komende zondag niet helemaal ideaal.

Temperatuur: net iets te hoog

Volgens Dorrestein kan de thermometer in Rotterdam zondagmiddag oplopen tot 17 graden. Klinkt misschien niet dramatisch, maar trainer Knappstein waarschuwt: “De meeste lopers hebben de afgelopen maanden in koude omstandigheden getraind. Dan komt plotseling die warmte en dat voelt voor je lichaam weliswaar niet extreem, maar wel flink pittig.”

Wind: redelijk acceptabel

Een stevige windkracht 5 staat op het programma, maar dat is volgens Dorrestein niets nieuws voor Rotterdammers. Hij vindt dat dit geen groot probleem zal vormen.

Luchtvochtigheid: een echte uitdaging

Het grote obstakel blijft de luchtvochtigheid. Door regen in de ochtend kan deze oplopen tot 95%, daarna daalt het in de loop van de dag tot ongeveer 60%. Hoe belangrijk is dat? Nou, bij hoge luchtvochtigheid verdampen je zweet minder snel omdat de lucht al vol zit met vocht. Dit maakt het lastiger om af te koelen. En zoals Knappstein benadrukt: “Als je lichaam te warm wordt, kun je ernstige problemen krijgen, zoals een hitteberoerte. Dat wil niemand meemaken.”

Tips voor de dag zelf

Om te voorkomen dat de warmte te veel invloed heeft op je prestatie, stuurt Knappstein een heldere boodschap door naar zijn lopers: “Loop voor de lol, geniet van de sfeer en doe het rustig aan. Het gaat tenslotte niet om hoe snel je bent, maar om het feit dat je het doet!”

Voor vele deelnemers is het behalen van de finishlijn een unieke bucketlist-ervaring. Toch vraagt men zich vaak af hoe gezond het lopen van 42 kilometer en 195 meter eigenlijk is. In de onderstaande video verkent verslaggever Laura Veneman dit onderwerp verder.

Bekijk origineel artikel

Written by Qwen AI

Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!

Welkom

  • welkom

Technische beschrijving

  • raspiBlog code bibliotheek
  • Verzamelen data
  • Maak blogpost met AI
  • database acties
april 2025
M D W D V Z Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
« mrt   mei »

Copyright 2024 - 2025 renegeilings.nl