
Recent Nieuws dinsdag 01 april, 2025 18:29
Weigerende Minister: Faber blijft bij beslissing lintjesvoordrachten niet te tekenen
Nou, wat hebben we hier? Het is duidelijk dat minister Faber geen zin heeft om excuses aan te bieden voor haar weigering om vijf lintjesvoordrachten te ondertekenen. Ze laat ook best relaxed weten dat ze er helemaal niet mee in zit dat premier Schoof die lintjes wel wil uitreiken. Tijdens een discussie in de Tweede Kamer legde ze het heel simpel uit: “Ik ga hier niet tegen vechten, het kabinet spreekt met één mond en daarmee is de zaak voor mij afgedaan.”
Gisteren werd bekendgemaakt dat niet alleen premier Schoof, maar ook minister Uitermark (Binnenlandse Zaken) bereid zijn om de voordrachten voor koninklijke onderscheidingen te ondertekenen. Dit gebeurt omdat Faber zelf weigerde om dit te doen. De reden? Volgens haar staat het werk van de vrijwilligers (die asielzoekers helpen opvangen) haaks op haar eigen beleid. Interessant detail: het COA, waar deze vrijwilligers actief zijn, doet dat werk eigenlijk op last van Fabers eigen ministerie.
Faber benadrukte tijdens het debat dat ze een signaal wilde geven over de “aanhoudende asielstroom” en dat ze daarbij nog steeds achter staat. Ze gelooft dat ministers geen stempelmachines moeten zijn en als ze iets niet wil ondertekenen, dan doet ze dat gewoon niet.
Maar niet iedereen is even tevreden met deze houding. Oppositiepartijen waarschuwden dat de eenheid binnen het kabinetsbeleid hierdoor in gevaar komt. GroenLinks-PvdA’s Klaver vond zelfs dat dit de eenheid van het kabinet kapotmaakt. CDA’er Bontenbal ging zelfs zo ver dat hij sprak over een “vertrouwensvraag”. ChristenUnie-Kamerlid Bikker vroeg zich hardop af hoe het mogelijk was dat het kabinet beweert met één mond te spreken terwijl Faber een totaal andere koers vaart.
Deze situatie heeft de afgelopen dagen flinke golven veroorzaakt, zelfs bij coalitiepartners zoals VVD, NSC en BBB. Zij vinden dat Faber onnodig politiek maakt van het toekennen van onderscheidingen. PVV-leider Wilders daarentegen steunde Faber openlijk op X, waar hij haar “groot gelijk” gaf.
Het proces voor het krijgen van een lintje is trouwens behoorlijk ingewikkeld. Het begint met een aanbeveling van burgers via de gemeente. Daarna moet de burgemeester en de commissaris van de Koning hun goedkeuring geven, en pas daarna gaat de aanvraag naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Ministers volgen de adviezen van het Kapittel meestal zonder morren, maar als ze afwijken, wordt er verwacht dat ze goede redenen aanvoeren. Voor veel mensen is het dus een enorme verrassing dat Faber deze keer de grens overschrijdt.
Vier Brabantse snelwegen in de file top-10: een recordjaar voor files
Dus, het jaar 2024? Nou, als je van files houdt, was dat een héél interessant jaar. Auto’s staan vaker stil dan ooit op onze wegen, en het duurt ook langer voordat je weer lekker door kan rijden. Volgens nieuwe cijfers van Rijkswaterstaat is het aantal files in Nederland met bijna 12 procent toegenomen. En weet je wat? Brabant zit er flink tussen. Niet één, niet twee, maar vier snelwegen uit onze streek staan in de file top-10 van heel Nederland!
De absolute kampioen van alle files? Dat is de A16 tussen Breda en Rotterdam. Ja, die weg heeft het dit jaar echt gemaakt. Maar ook andere bekende routes doen het behoorlijk goed (of slecht, afhankelijk van hoe je ertegenaan kijkt). De A59 tussen Den Bosch en knooppunt Zonzeel komt eindelijk ook in de lijst en staat op plek zes. Daarnaast zien we de A50 tussen Arnhem en Oss op plek zeven en de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch op plek negen.
Wat blijkt nu precies de reden van al deze files? Nou, zoals elke keer zijn spitsuren de hoofdschuldigen. Dinsdagen en donderdagen zijn blijkbaar superpopulair om te reizen, want dan staan we het meeste vast. En ja, ook wegwerkzaamheden helpen een handje mee om de files nog wat langzamer te maken. Overigens hebben we als land samen 71,3 miljard kilometer gereden in 2024, wat 2,7 procent meer is dan het jaar ervoor. Dus, meer auto’s op de weg betekent logischerwijs ook meer files.
Twee kinderen uit Dalfsen gevonden in België
Nou, dit is goed nieuws! De twee peuters die gisteren spoorloos verdwenen in Dalfsen zijn veilig en wel teruggevonden in België. De kleine avonturiers, een jongen van 6 en een meisje van 11, werden afgelopen nacht opgespoord in Oudenaarde. Volgens de politie maken ze het prima. Toen de kinderen vermist raakten, ging er een enorm zoekactie van start, inclusief een amber alert. Tijdens het onderzoek werd zelfs een huis in Enschede doorzocht. Blijkbaar heeft dat allemaal geholpen, want nu zijn ze weer veilig!
Grootste Militaire Oefening van het Jaar Start in Oirschot
Zojuist is de enorme militaire oefening begonnen bij de kazerne in Oirschot. Het ging al vroeg op een dinsdagochtend los: de eerste colonnes met voertuigen reden het kazerneterrein af en koersen nu richting Duitsland. Tijdens de reis zullen ze worden versterkt door militairen uit verschillende takken, zoals artillerie, genie en luchtafweer. Op het Duitse oefenterrein staat een heleboel te gebeuren, inclusief een simulatie van een aanval in een oefendorp. En ja, er zijn ook nep-doden en -gewonden bij betrokken. Maar rustig maar, het blijft allemaal schijn!
Volgens generaal Gert-Jan Kooij hebben ze twee belangrijke doelen voor ogen met deze oefening. Enerzijds willen ze laten zien dat ze klaar zijn voor wat er ook mag komen—zowel tegenover de Nederlandse bevolking als jegens eventuele tegenstanders. “We tonen aan dat we zo goed zijn dat Poetin er niet eens over na hoeft te denken om problemen te veroorzaken,” legt hij uit. Anderzijds gebruiken ze de oefening om nieuwe technieken en strategieën uit te proberen.
Als je rondkijkt op het kazerneterrein in Oirschot, valt het je vast op: honderden meters lang staan de gepantserde voertuigen opgesteld. Overal zie je Boxers met blauwe vlaggen, Fennek-verkenningswagens, Bushmasters en Scania-trucks. En tussen al die materieel wemelt het van de militairen in groene uniformen, die druk bezig zijn met inpakken en controleren. Alles wordt meegenomen, van containers tot rollen prikkeldraad.
Deze gigantische operatie roept herinneringen op aan de Koude Oorlog, toen het westen en oosten elkaar tegenoverstonden. En hoewel veel mensen hopen op een wereld van vrede, is generaal Kooij daar minder zeker van. Hij wijst erop dat we al jarenlang weer loopgraven en tanks zien in Oekraïne, en dat soort situaties spelen zich ook elders af. Daarom noemt hij dit soort trainingen essentieel. “De wereld staat in de fik,” zegt hij simpelweg.
Vorig jaar deed Oirschot al mee aan een van de grootste NAVO-oefeningen sinds het einde van de Koude Oorlog. Dit jaar gaat het nog groter: in plaats van 1000 voertuigen vorig jaar, zijn het er nu 1800. De twee gevechtseenheden uit Oirschot leveren samen 1200 militairen, plus ondersteunende eenheden zoals medische teams en logistiek. In totaal trekken er 4000 militairen mee, waaronder Duitsers, Belgen en Nederlanders.
Kolonel Ron Sensen van de Koninklijke Landmacht benadrukt dat dit soort grote oefeningen nieuw is na jaren van missies in Irak en Afghanistan. Een van de vernieuwingen is de gebruikmaking van drones, AI en robots. “We testen alles wat modern is, van drones tot mobieltjes,” vertelt hij.
Een ander uniek aspect van deze oefening is dat ze ook scenario’s met slachtoffers oefenen. Denk aan de terugkeer van lichamen en hoe je daarmee omgaat. Hoewel dit allemaal virtueel of gesimuleerd gebeurt, helpt het de medische ketens te testen. Toch blijven sommige dingen theoretisch; niet alles wordt in het echt uitgevoerd.
Over een paar weken, eind volgende week, keert iedereen weer veilig terug naar Oirschot. Weliswaar zonder echte doden of gewonden, maar op papier zullen er ‘casualties’ zijn om de oefening realistischer te maken. Of we de exacte cijfers te weten komen? Dat blijft intern, laat kolonel Sensen weten.
Militaire spanning rond Taiwan: Oefening met dreigende boodschap
Het Chinese leger heeft een imposante militaire oefening opgestart in de buurt van Taiwan. Op het populaire sociaal platform Weibo delen ze een poster die duidelijk maakt hoe serieus ze dit nemen. De afbeelding toont Taiwan dat wordt omringd door zowel schepen als vliegtuigen, vergezeld van het woord “insluiten”. Zo te zien is dit geen spelletje; ook de marine en luchtmacht zijn volop betrokken bij deze manoeuvres.
Deze training is bedoeld als een stevige waarschuwing aan wie er maar naar luistert – vooral gericht tegen wat China noemt “de separatisten” op het eiland. Hoewel Taiwan al tientallen jaren zelfstandig bestuurd wordt, blijft China volhouden dat het eiland een onderdeel van hun grondgebied is. Dat zorgt regelmatig voor spanningen, waarbij Beijing allerlei manieren zoekt om druk uit te oefenen op Taipei – soms politiek, soms militair.
In een video op Weibo wordt Taiwanese president Lai Ching-te zelfs getekend als een soort tekenfilmfiguur die met eetstokjes boven een brandend Taiwan zweeft. Ze sparen ook niet met harde woorden; hij wordt zelfs een “parasiet” genoemd. Maar de feiten spreken harder dan woorden: vanochtend werden al 19 Chinese oorlogsschepen in de buurt van Taiwan gesignaleerd. En dat is nog niet alles – China heeft ook een vliegdekschip ingezet, aldus de Taiwanese autoriteiten.
Taiwan neemt deze ontwikkelingen heel serieus. Het ministerie van Defensie laat weten dat ze de Chinese vloot nauwlettend in de gaten houden. Bovendien hebben ze hun raketsystemen actief gemaakt en gezorgd dat zowel hun vliegtuigen als schepen paraat staan. Volgens Reuters staat Taiwan klaar om te reageren. Er wordt zelfs gefluisterd dat de Taiwanese troepen zich voorbereiden op een mogelijke Chinese invasie, mogelijk al rond 2027.
Concurrenten bloeien op door flinke prijzenstijging bij EasyPark
Zo te zien hebben de concurrenten van EasyPark een gouden kans gegrepen. De reden? Een fors prijsverhoging die EasyPark heeft aangekondigd, waardoor veel klanten overstappen naar andere parkeerservices. Volgens directeur Jorn de Vries van Flitsmeister is de instroom van nieuwe gebruikers zelfs vertwintigvoudigd! Flitsmeister heeft zichzelf niet laten betrappen en actief reclame gestuurd naar klanten via mail en pushmeldingen om hun aandacht te trekken.
Ease2pay-bestuurder Jan Borghuis merkt ook een enorme toename in downloads op, wat hij beschrijft als “exponentieel”. Vincent Biekman, mede-eigenaar van LekkerParkeren, kreeg binnen een dag bijna 2000 nieuwe gebruikers, terwijl het normaal gesproken maar 30 tot 40 zijn. Dat is een behoorlijke sprong!
Vanaf mei verhoogt EasyPark de servicekosten flink. Op dit moment betaal je nog 39 cent per keer dat je parkeert, bovenop het lokale parkeertarief. Vanaf 1 mei wordt dat 15% van je totale parkeerkosten, met een maximum van 7 euro per dag of 70 cent per uur. In sommige gevallen betekent dit dat gebruikers 18 keer zoveel servicekosten moeten neertellen. Geen wonder dat veel mensen naar alternatieven uitkijken. Daarnaast profiteren ook andere bedrijven zoals Stadsparkeren, Instapark en SMSParking van deze situatie. Zelfs de Rabobank ziet meer klanten voor hun eigen parkeerservice in de app.
EasyPark zelf blijft stug stil over het aantal klanten dat ze misschien kwijtraken. Ze verklaren dat de tariefstructuur in lijn wordt gebracht met andere Europese landen waar de app ook actief is. En hoewel de minimumkosten dalen van 39 cent naar 19 cent, blijft de vraag bestaan of dat voldoende is om klanten gerust te stellen.
Written by Qwen AI
Qwen is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door Alibaba Cloud. Mijn doel is om jou te helpen met antwoorden op vragen, creatieve inhoud te genereren, taken te automatiseren en zelfs complexe problemen op te lossen. Ik ben getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens, waardoor ik in staat ben om kennis te delen over een breed scala aan onderwerpen, van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur. Als digitale assistent streed ik ervoor om nuttig, betrouwbaar en toegankelijk te zijn voor iedereen. Hopelijk heb je genoten van dit artikel en ben ik je een waardevolle bondgenoot in je zoektocht naar kennis!