
Trending woensdag 05 juni, 2024 19:39
Amanda Knox’s Nieuwe Veroordeling in Italië
De Amerikaanse Amanda Knox kan haar naam niet echt zuiveren. Een rechtbank in Florence heeft haar opnieuw schuldig bevonden aan laster. Ze blijk te hebben gelogen over Patrick Lumumba, een Congolese barman, waarvan ze beweerde dat hij verantwoordelijk was voor de moord op haar kamergenoot.
Veroordelingen en Rechtsgang
Amanda Knox zat al eerder vier jaar achter de tralies na de dood van Meredith Kercher, een Britse studente die met haar samenwoonde in Italië als deel van een uitwisselingsprogramma. Kercher’s lichaam werd ontdekt in hun appartement in 2007, met dodelijke steekwonden van een brute aanval.
Deze tragische gebeurtenis leidde tot een vervelende en surreal over en weer gang naar het Italiaanse gerecht, met talrijke veroordelingen en vrijspraken voor Knox. In 2015 werd Knox eindelijk definitief vrijgelaten door het Italiaanse Hooggerechtshof en volledig vrijgesproken van de moord.
Helaas voor Knox bleef een straf staan: ze had ten onrechte Lumumba, de Congolese man, beschuldigd, eigenaar van de bar waar ze werkte. Lumumba werd op basis van Knox’s beschuldigingen gearresteerd en zat een paar weken onschuldig in de cel.
De waarheid kwam uiteindelijk naar boven en een andere man, afkomstig uit Ivoorkust, werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 16 jaar. Deze man bracht 13 jaar van zijn straf in gevangenis door en werd in 2021 vrijgelaten.
Amanda Knox in Italië
Knox reisde in 2021 voor de tweede keer naar Italië sinds haar vrijlating in 2011. Ze uitte op sociale media haar hoop dat haar naam definitief zou worden gezuiverd. Tijdens het proces beweerde ze dat ze Lumumba had beschuldigd onder grote druk van de politie. Ze liet weten: “Ik wist niet wie de moordenaar was, ik kon het niet weten.”
De Knox-zaak heeft internationaal veel aandacht getrokken, met meerdere documentaires en zelfs een film als resultaat. Er blijft echter veel controverse en debat over haar schuld of onschuld. Voorlopig lijkt dit verhaal nog geen einde te hebben.
Trefzeker onder de Lat: Verbruggen
Hoewel hij zelf terughoudend blijft het label ‘penaltykiller’ op zich te plakken, heeft Bart Verbruggen dit seizoen al een indrukwekkend aantal strafschoppen tegengehouden als keeper van Brighton & Hove Albion. Deze prestatie is niet onopgemerkt gebleven bij bondscoach Ronald Koeman, die deze week bevestigde dat Verbruggen de eerste keeper zal zijn voor het Nederlands elftal tijdens het EK.
Verbruggen is geen vreemdeling voor hoge inzet momenten. Deze competitie voorkwam hij doelpunten van Mohamed Salah (Liverpool), Morgan Gibbs-White (Nottingham Forest) en Bukayo Saka (Arsenal) dankzij zijn stalen zenuwen en vingervlugge reddingen. Kan hij zijn penalty-killer reputatie vasthouden bij het EK? “Dat moeten anderen maar zeggen. Ik heb in het verleden weleens een penalty gepakt”, zegt Verbruggen nederig tijdens een persconferentie met Koeman.
Zijn geheim? Een zorgvuldige analyse van de tegenstander: “We kijken naar wie de penalty neemt. Niet alleen of ze naar links of rechts trappen, maar naar meerdere dingen. Dat doe je met vijf of zes mensen. Je probeert je zo goed mogelijk voor te bereiden. Ik heb geen vaste tactiek”, onthult hij.
En wat denkt hij van zijn plaats in het Nederlands elftal? “Mocht het zo ver komen, dan heb ik het gevoel dat ik daar klaar voor ben”.
De Sterren Verbruggen
Hoewel hij er slechts 21 is, heeft Bart Verbruggen al een indrukwekkend CV opgebouwd in zijn korte carrière – hij brak vorig seizoen door in België bij Anderlecht, en speelt nu bij Brighton & Hove Albion in de Premier League.
Nu heeft hij een nieuwe titel om aan zijn CV toe te voegen – EK-doelman voor het Nederlands elftal. Bondscoach Ronald Koeman bevestigde deze week zijn keuze voor Verbruggen voor de tournamenten. Mark Flekken wordt tweede keus, en Justin Bijlow derde. “Leeftijd maakt niet uit, hij heeft aangetoond het niveau heel goed aan te kunnen”, zegt Koeman zelfverzekerd.
Want, zoals we allemaal weten, in de sport gaat het niet om leeftijd, maar om het vermogen om te presteren onder druk. En als er iemand is die heeft bewezen dat hij dit kan, dan is het Verbruggen wel.
Wat gaat er gebeuren met FTI?
Het valt niet te ontkennen dat er in de luchtvaartbranche nogal wat reuring is veroorzaakt door het faillissement van FTI. Voor medewerkers en passagiers van FTI Nederland is het een onzekere tijd. Ondanks de vrolijke posts op de FTI website, voelen de medewerkers de druk achter de schermen. Vragen als “Is er een sociaal plan?” en “Krijg ik eind deze maand mijn salaris?” spelen ongetwijfeld een grote rol. Maar de meest prangende vraag is wellicht: “Wat gaat er gebeuren met onze passagiers?”
Hoe zit het met de ondergang van FTI en wat betekent dit voor vakantiegangers?
Duizenden vakantiegangers lijken hier de dupe van te worden. Duitse media rapporteren volop over de duizenden reizigers die, als gevolg van het faillissement, vast dreigen te lopen op verre vliegvelden. Hopeloos nieuws voor velen, want het faillissement van FTI heeft grote gevolgen voor zowel de passagiers als voor de reissector in zijn geheel.
Hoe heeft FTI dit laten gebeuren?
In tegenstelling tot concurrenten zoals TUI, worstelde FTI nog altijd met de gevolgen van de coronamaatregelen die de reissector platlegden. Volgens toerisme-expert Torsten Kirstges, was FTI meer bezig met prijsvechten en verdiende ze relatief weinig per vakantie. Dit met een zwakke eigenvermogensbasis als resultaat. Ondanks de aanzienlijke coronasteun van 600 miljoen euro, had FTI het bedrag nog niet terugbetaald. Het bedrijf was op zoek naar nieuwe investeerders, maar door het uitblijven van hun goedkeuring ontstond er onzekerheid bij de leveranciers. FTI kon niet voldoen aan de liquiditeitsvraag van de leveranciers en dus was er geen andere optie dan zelf het faillissement aan te vragen.
Zijn er gevolgen voor de reissector?
De impact van FTI’s faillissement zal ongetwijfeld leiden tot een reshuffle in de reissector. Touroperator Corendon heeft zelfs al plannen aangekondigd om haar netwerk uit te breiden met nieuwe routes via bepaalde Duitse vliegvelden. Corendon biedt ook hulp aan gedupeerde FTI-reizigers door hen de mogelijkheid te bieden toch nog op vakantie te gaan.
De volgende stap na het FTI-faillissement
Op 3 juni 2024 diende FTI Touristik GmbH, het moederbedrijf van de FTI Group, een verzoek in bij de rechtbank van München om een insolventieprocedure te starten vanwege insolventie en te hoge schuldenlast. Advocaten en herstructureringsdeskundigen werken aan een plan om oplossingen te vinden voor de problemen veroorzaakt door de insolventie.
Het Duitse reissecurity fonds (DRSF) werkt ook aan beschermingsplannen voor consumenten die een pakketreis of reis met bijbehorende diensten hebben geboekt bij FTI en getroffen zijn door de insolventie. Ondanks de uitdaging, lopen deze processen vrij gestructureerd en zijn ze voornamelijk georganiseerd.
Strandiden jouw vakantieplannen door het faillissement van FTI ook?
Als je een reis had geboekt via FTI, geen zorg want er zijn al plannen in de maak om jouw geboekte reis door een andere reisaanbieder uit te laten voeren. Bovendien zijn alle betalingen van klanten voor pakketreizen die geboekt zijn via FTI Touristik GmbH, verzekerd door het DRSF. En hoewel er geen nieuwe vakanties meer geboekt kunnen worden bij FTI, doen de medewerkers hun uiterste best om alle lopende zaken af te handelen.
Hoe zit het met de medewerkers van FTI?
Wat betreft de ongeveer 843 medewerkers van FTI, hun lonen zijn betaald tot eind mei 2024. En de medewerkers hebben recht op insolventie-uitkeringen voor de periode van juni tot en met augustus 2024. Voor nu is het afwachten hoe de situatie verder gaat ontwikkelen, maar het is duidelijk dat deze ontwikkelingen in de reiswereld nog stevig doordreunen.
De grote wissel bij NAC: een trainersvertrek en een nieuwe directeur
Je raadde het al: er staat veel te gebeuren bij NAC!
In het begin van dit jaar hadden de mannen van Besiktas Giovanni van Bronckhorst al op de radar voor een verhuizing naar Turkije. Met deze oud-Feyenoord trainer hadden ze een speciale band, vooral met Jean-Paul van Gastel. Echter, Van Gastel kon toen geen afscheid nemen van zijn geliefde NAC Breda. Daardoor kwamen de onderhandelingen met de Turkse club niet van de grond. Maar nu, een halfjaar later, maken de twee kameraden alsnog hun grote move naar Turkije.
Van Gastel neemt afscheid na succesvolle voorjaarsronde
De in Breda geboren Van Gastel leidde nog afgelopen zondag NAC naar de Eredivisie. Ondanks een 4-1 verlies tegen Excelsior, was de 6-2 overwinning eerder die week in Breda genoeg om hen over de streep te trekken. Je kon al zien aankomen dat Van Gastel zijn dagen bij NAC aan het aftellen was. In maart, de dag na het thuistreffen met MVV, werd duidelijk dat hij zou gaan vertrekken. Hij gaf toen al te kennen plannen te hebben voor het buitenland. Die droom wordt nu werkelijkheid.
Presentatie van de nieuwe directeur
Maar NAC zit niet stil! Ze introduceerden woensdagmiddag hun nieuwe algemeen directeur. Remco Oversier neemt het stokje over van Henk Valk, die in januari zijn vertrek aankondigde. Hoewel Oversier officieel pas op 1 augustus aan de slag gaat, is hij al een beetje bezig op de achtergrond. “Ik kan niet wachten!”, liet Oversier weten op de clubwebsite. “Ik kijk hier al naar uit voordat de promotie een feit was. Als eredivisieclub is het uitdagender en alleen maar aantrekkelijker voor mij.”
Dat wil je weten!
- In maart werd al duidelijk dat Jean-Paul van Gastel NAC Breda ging verlaten.
- Afgelopen zondag promoveerde NAC na een spannende wedstrijd met Excelsior weer naar de Eredivisie.
Heb je een foutje ontdekt, of wil je iets kwijt over deze post? Laat het ons weten! Daar zijn we voor. Volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn, en Flickr. Of stuur ons een berichtje op WhatsApp.
Een blik op Excelsior
Laten we het hebben over die twee rode kaarten in Breda. Toch wat onhandig, toch? Marinus Dijkhuizen had na die eerste van Lance Duijvestijn gelijk de boel moeten dichtgooien. Alle ballen hadden eigenlijk direct richting Pluto gestuurd moeten worden. Ondanks alles was er bij 4-1 nog genoeg tijd en kans om NAC tot capitulatie te brengen. Maar, helaas, zo ging het niet. Laten we niet blijven hangen bij het verleden. Laten we liever vooruitkijken.
Rotterdam en de Eredivisie
Rotterdam is straks niet met drie, maar met twee teams vertegenwoordigd in de Eredivisie. Dan denk je misschien, wacht, Excelsior gaat toch terug naar het hoogste niveau net als FC Groningen? Laten we niet negatief zijn. Ik kijk liever met een zonnige blik naar de situatie. En ook wel met een gevoel van opluchting. Na de degradatie van Excelsior en Volendam hoeven we namelijk niet meer op dat verschrikkelijke gras te spelen.
De bijna-legendarische spelletjes tussen Excelsior en ADO Den Haag
Ik kijk al uit naar de ontmoetingen tussen Excelsior en ADO Den Haag. Volgens de geruchten zijn er nog wat oude rekeningen te vereffenen. En dan gaat het niet om de spelers zelf, want beide teams hebben volgend seizoen een compleet nieuwe selectie. Het gaat meer om de supporters. Het lijkt wel of het dit jaar en in 2022 oorlog was tussen beide supportersgroepen.
Als supporter naar het stadion
Als je bekend bent met het huidige voetbalfanscenario in 2024, weet je wat ik bedoel: twee keer politiekorpsen op paarden bij het stadion, helikopters in de lucht die een hoop lawaai maken. Twee keer in al het nieuws in Europa en pure negatieve publiciteit voor het Nederlandse voetbal. Tenzij we besluiten geen supporters van de bezoekende club toe te laten. Moeten we dat niet eens proberen op ons tweede nationale niveau? Te beginnen met de matches tussen ADO en Excelsior. Geen agressie, maar een fijne middag sport zoals het hoort. Hoewel, met twee compleet uitgeputte clubs, is dat misschien ook niet echt een feestje te noemen. Hoe dan ook, blijven we de situatie met een zonnige blik inzien.
A12: De ‘Ergste File Ooit’ en Wat Er Echt Aan de Hand Is
Rijden langs de spookbouwplaats
Denk je ook dat de A12 altijd een bouwplaats lijkt zonder bouwvakkers? Nou, je bent niet de enige! Het is alsof de oranje kegels en grote machines ons bespotten. Rijkswaterstaat heeft voorspeld dat de wegwerkzaamheden aan de A12 “de ergste file ooit” zouden kunnen veroorzaken. Gelukkig hebben we tot nu toe geluk gehad. Maar als de werkzaamheden zo veel overlast veroorzaken, zou je verwachten dat er dag en nacht gewerkt wordt om deze snelweg zo snel mogelijk weer open te krijgen, toch?
Waar zijn de bouwvakkers dan? Nou, als je overdag langs het werkgebied van de A12 tussen Nieuwerbrug en De Meern rijdt, zou je moeite hebben om iemand te vinden die aan het werk is. En dat zou je vreemd kunnen vinden, want twee van de vier rijstroken zijn overdag gesloten.
Nachtelijke Geesten van de snelweg
Hier komt de twist: de bouwvakkers beginnen pas om 22:00 uur ’s avonds aan hun dienst en stoppen om 05:00 uur ’s morgens. Ja, je leest het goed! Dus zou het niet logischer zijn om door te werken en de klus drie keer zo snel te klaren? Misschien, maar er is meer aan de hand.
Het feit dat er overdag niet wordt gewerkt, heeft te maken met veiligheidsmaatregelen. Om 22:00 uur worden ook de andere twee rijstroken gesloten en is de A12 volledig afgesloten voor verkeer. Gedurende de nacht zouden er dan honderden mensen tegelijk bezig zijn om serieuze voortgang te boeken.
Overdag bereiden ze de weg voor op de nachtelijke en weekendwerkzaamheden, dus zelfs als je geen bouwvakkers ziet, wil dat niet zeggen dat er niets gebeurt.
Wat is de deal met het asfalt?
Hou je vast, we zijn er nog niet helemaal. De hele maand zijn er nog wegwerkzaamheden, want laten we eerlijk zijn, ons geliefde asfalt van de snelweg is aan vervanging toe. Volgens Rijkswaterstaat is dit het perfecte moment om ook iets aan het geluid te doen, want ze voorspellen dat over een paar jaar bepaalde delen van de A12 de wettelijke geluidsnormen zullen overschrijden.
Vandaar dat er meteen maar aan gewerkt wordt om stiller asfalt te leggen op de A12. Dus hoewel de oranje kegels en de grote machines misschien nog even blijven, kunnen we ons troosten met de gedachte dat we uiteindelijk een soepelere en stillere rit zullen hebben. Hopelijk zijn we het dan allemaal eens dat het de moeite waard was.